Nintendo avtäcker nya Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Kul! Både Joycon drift och burn-in på samma spelkonsol!

Min lillebror lämnar redan sin Switch med skärmen på lite varstans. Burn-in inom två-tre år är så gott som garanterat med tanke på hur barn använder sina prylar.

Joycon drift är orsaken till att min Switch står och dammar ner sen 2 år tillbaka.

Permalänk
Medlem

hade den haft en ny systemkrets och stöd för 4k (även om det vart DLSS) så hade jag nog funderat på att uppgradera min first gen switch.

Men nu lutar det nog åt att stanna kvar på den gamla

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

personligen så är detta är inget för mig, har aldrig kört switch bärbart, spelar endast på tv med switch pro kontroll. så känns onödigt att uppgradera. men dreglar över rj45 porten

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Om man spelar mest med den dockad så verkar det inte vara någon direkt skillnad förutom man slipper ha adapter för ethernet.

För portabelt spelande verkar dock bättre skärm och högtalare vara nice.

Har redan en Switch Lite och Switch version 2 (Mario edition) så krävs mycket mer än bara en lite större OLED för att man ska köpa en ny modell. Hade det varit 4k hade det varit lite mer intressant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vill jag köra dockad så använder jag Pro Controller, Switch i handhållet läge är den mest obekväma spelupplevelse jag haft och joycons är orsaken.

Tycker jag också,köpte en sån här.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet för dem som ännu inte äger ett switch men föga intressant för de andra. Kul med nytt i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Känns mer som vad switchen skulle varit från början, men too little and too late.
Tröstlöst att laddgrepp till joyconsen fortfarande inte verkar ingå.

Den typen av diagram är lika osunt som att förklara vilken framerate folk behöver. Sanningen är att det är individuellt och beror både på syn, paneltyp och vilket material man tittar på.

Med största sannolikhet är ett sånt diagram anpassat för film/serier, som inte har samma problem med aliasing som 3D-grafik eller textrendering.

Låt oss knyta an till något som ligger närmre i hur switchen används.
Ser man skillnad på en 5"-mobil med 720p och 1080p+? Ja, det gör man.
Ser man skillnad på en 13" laptop med 1080p och 4K? Ja, det gör man.

Sen kan man så klart diskutera hur stor skillnaden är och om den är värd förlusten i batteritid och framerate. Personligen hade jag gärna spelat mina simpla indiespel med god skärpa på text och ikoner.

Tog bort inlägget tydligen inte snabbt nog (då både det jag citerade och mitt svar inte tillförde så något)
720p räcker för switchen och även telefoner för min del men det har ju blivit mainstream, det finns andra prioriteringar (prestanda/batteritid och pris som ligger rätt för dom flesta) tar vi alla krav som finns i den här tråden så blir det en väldigt dyr produkt där merparten av inläggen hade sagt för dyrt för sent istället.

Permalänk
Medlem

4 år efter den ursprungliga Switchen så får man en lite bättre och större bildskärm, mindre tjocka kanter runt skärmen, samt en ethernetport. Priset kommer kanske bli ungefär det samma som för den ursprungliga Switchen. Nja, inte tillräckligt bra 2021. Man kanske kan se den som en midgen refresh, och den nuvarande Switchen (2019 versionen) blir då en budgetvariant?

Glad att jag köpte min Switch 2017, det var ett mycket bättre köp än att köpa i princip samma konsol 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vill jag köra dockad så använder jag Pro Controller, Switch i handhållet läge är den mest obekväma spelupplevelse jag haft och joycons är orsaken.

Jag har små händer / korta armar för mig slår det pro-controllern med hästlängder är hur bekvämt som helst tur att dom ser ut som dom gör hade varit svårt att justera dom för att passa mina händer nu går det ju att siza upp om du har stora händer https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/comments/8yl4ie/bigge...

gillar du inte joy-consen alls så är det ju bra att du inte måste använda dom-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Beror ju helt på vad man jämför. Är ps5 / xsx portabla? Har de öht en skärm? Är de modulära så som switchen är?

Väljer man att jämföra de punkterna så är ju både ps5 och xsx långt efter, tekniskt.
Varför vill du ha ytterligare en kopia av redan existerande produkter på marknaden?

De riktiga konkurrenterna är väl de nya handhållna från Kina tex. AYA Neo. STEAM biblitoteket, XBOX gamepass eller varför inte GeforceNow i fikan för koppla om till att spela gamla godingar via emulatorer? (oklart om den är kraftfull att klara att emulera Switch).

Iaf mina 2 cent om saken.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Sitter själv med 2st switch och jag är ärligt talat lite lättad över att detta då jag kommer att kunna fortsätta spela alla spel som Nintendo släpper i ett par åt till (förhoppningvis). Plånboken är också lättad då detta inte känns som en nödvändig uppgradering.

Jag var lite oroad över att Nintendo skulle göra som med med 3DS och släppa en new-modell med exklusiva spel som bara fungerar på dessa och inte på den tidigare versionen men så blir det alltså inte.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Med handen på hjärtat: om det bara hade varit en nodkrympning av SOC som möjliggjorde 1080p docked och 720p handheld så hade det räckt för min del.

Men den miserabla sörja som är ~360p uppskalat till 720p såg illa nog ut på 6,2 tum i tex Xenoblade kommer bara kännas värre på en större skärm.

Likaså spel som är uppskalade från 720-900p till 1080p ser finter så kul ut på en stor TV.

Givetvis finns det spel som körs i nativeupplösning också. Men många gör inte det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Förbokad. Spelar tillräckligt att det är värt det det blir i uppgraderingskostnad efter man sålt den man har. Visst vill man ha ny SoC, men jag väntar hellre på Tegra Orion eller vad den heter med Ampere istället för att man får Xavier med Volta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Troligtvis mest för att inte Nvidia mig veterligen har lanserat någon krets som är någon vidare uppdatering över nuvarande tegra.

Den kretsen som det ropats mest om är en krets som nvidia har utannonserat med inte lanserat. Jag finner det högst osannolikt att Nintendo skulle köra på Nvidia rykande färska och inte ta en krets ur Nvidias fyndlåda.

Den Nvidia krets som satt i orginal switchen var redan dålig vid lansering. Deras ersättare såldes så vitt jag vet redan innan.
Så vitt jag förstod så var det att Nintendo inte ville gå med så mycket med förlust på sin Konsol.
Du har SoC med både Pascal och Volta ute. Så svårt borde det inte vara om man ville. Men prisvärt vem vet.
Eller varför inte bara byta ut maxwell mot pascal? Nvidia har haft ARM A57 på X2 i sinna spec sedan 2017.
http://meseec.ce.rit.edu/551-projects/spring2017/1-4.pdf
Så om de vill uppdatera från maxvell till pascal vore det nog inte så svårt. Inte med tanke på att det är custom SoC.
Om volta är värt att testa vet jag inte. Ser inte ut så om man kollar på att de bytt grund ARM arkitektur enligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tegra

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag har små händer / korta armar för mig slår det pro-controllern med hästlängder är hur bekvämt som helst tur att dom ser ut som dom gör hade varit svårt att justera dom för att passa mina händer nu går det ju att siza upp om du har stora händer https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/comments/8yl4ie/bigge...

gillar du inte joy-consen alls så är det ju bra att du inte måste använda dom-

Vill inte ha större joycons, vill ha annan form. Jag har också små händer (17.5cm) men Switch i handhållet läge är inte en bra upplevelse. Hori Split Pad Pro är den "bästa" lösningen men är inte perfekt den heller.

Skrivet av UndaC:

Med handen på hjärtat: om det bara hade varit en nodkrympning av SOC som möjliggjorde 1080p docked och 720p handheld så hade det räckt för min del.

Men den miserabla sörja som är ~360p uppskalat till 720p såg illa nog ut på 6,2 tum i tex Xenoblade kommer bara kännas värre på en större skärm.

Likaså spel som är uppskalade från 720-900p till 1080p ser finter så kul ut på en stor TV.

Givetvis finns det spel som körs i nativeupplösning också. Men många gör inte det.

Spelade Xenoblade dockat på 65" TV sittandes 2 meter ifrån, såg bättre ut än på Wii iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Kul! Både Joycon drift och burn-in på samma spelkonsol!

Min lillebror lämnar redan sin Switch med skärmen på lite varstans. Burn-in inom två-tre år är så gott som garanterat med tanke på hur barn använder sina prylar.

Man får anta(hoppas?) att de lägger in någon obligatorisk skärmsläckare som t.ex TV-apparater med OLED har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Najsu. En revision som ingen vill ha tydligen. Samlarvärde! Förhandsbokade direkt.

Du kan din Nintendo-historia,
vilka andra onödiga konsollvarianter har de släppt genom åren?
Låt mig börja med gameboy pocket light.

Permalänk
Medlem

Så det blev ingen Switch Super Pro 1337?! Och alla rykten som togs på så blodigt allvar!
Har inte varit intresserad av Switch hittills och blir det inte av denna version heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du kan din Nintendo-historia,
vilka andra onödiga konsollvarianter har de släppt genom åren?
Låt mig börja med gameboy pocket light.

Har också en Labo Robot kit icke-hopmonterad! Värd 200kr nu men vänta bara!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

De riktiga konkurrenterna är väl de nya handhållna från Kina tex. AYA Neo. STEAM biblitoteket, XBOX gamepass eller varför inte GeforceNow i fikan för koppla om till att spela gamla godingar via emulatorer? (oklart om den är kraftfull att klara att emulera Switch).

https://www.youtube.com/watch?v=3XymDWKSbnI&t=80s

Iaf mina 2 cent om saken.

Absolut. Å andra sidan så kan man säga att iom att de erbjuder just steam och xbox gamepass bl.a så konkurrerar dom med allt ifrån laptops till desktops och konsoler också. Switch konkurrerar med Nintendos spelbibliotek

Permalänk
Medlem

Det här var kort sagt en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Med handen på hjärtat: om det bara hade varit en nodkrympning av SOC som möjliggjorde 1080p docked och 720p handheld så hade det räckt för min del.

Men den miserabla sörja som är ~360p uppskalat till 720p såg illa nog ut på 6,2 tum i tex Xenoblade kommer bara kännas värre på en större skärm.

Likaså spel som är uppskalade från 720-900p till 1080p ser finter så kul ut på en stor TV.

Givetvis finns det spel som körs i nativeupplösning också. Men många gör inte det.

Det här är ett väldigt lustigt klagomål som fortfarande dyker upp 4 år efter släppet. Ingen har försökt luras om att switch skulle vara mer kraftfull än den är och ingen tvingar dig att jaga pixlar på den konsolen. Vill man göra det finns det mängder med alternativ på marknaden.
Jag skulle också vilja att switchen hade 7 dagars batteritid med 4k i handhållet och 8k i dockat läge till ett rek pris på 2000:-, men någonstans måste man väl ändå inse att för 3000:- i den här formfaktorn så kommer det bli kompromisser. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tur att det ingår två olika typer av grepp då

De e alla gjorda för små händer, passar utmärkt till våra barn, de "vuxna" kör uteslutande pro kontroller som förvisso kostar 800 kr / st.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Där försvann panikångesten av att jag skaffade en Switch 4 år för sent när ryktena om en Pro modell bara exploderade efter att jag köpte min.

Haha precis samma här, vi köpte Switch när det lanserades, tröttnade snabbt på grund av dåligt spelutbud. Huvudsakligen kört Mario Kart och Zelda på Wii U vilket fungerat bra men nu köpte vi en Switch igen, det är fortfarande förvånandsvärt dåligt med spel men nu finns det iallafall lite fler än för par år sen.

Grymnt skönt att det egentligen inte blev någon updatering för de som kör i dockat läge!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbon:

Man får anta(hoppas?) att de lägger in någon obligatorisk skärmsläckare som t.ex TV-apparater med OLED har.

OLED burn-in är inte en grej sen många år tillbaka. Batteriet kommer ta slut innan du gör någon skada, samt Switch släcker redan skärmen på nuvarande hårdvara.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dumbullen:

Det här är ett väldigt lustigt klagomål som fortfarande dyker upp 4 år efter släppet. Ingen har försökt luras om att switch skulle vara mer kraftfull än den är och ingen tvingar dig att jaga pixlar på den konsolen. Vill man göra det finns det mängder med alternativ på marknaden.
Jag skulle också vilja att switchen hade 7 dagars batteritid med 4k i handhållet och 8k i dockat läge till ett rek pris på 2000:-, men någonstans måste man väl ändå inse att för 3000:- i den här formfaktorn så kommer det bli kompromisser. Eller?

Wut. Varför blandar du in att någon kände sig lurad?
Och varför ens prata om att den ska klara 8K eller kosta 2000?

Allt jag skrev var att 720p respektive 1080p vore trevligt.

Du läste nog in lite väl mycket i vad jag skrev. Om det får dig att må bättre kan jag intyga att jag tycker att Switch är en fantastisk plattform som gett mig några av de bästa spelupplevelserna jag varit med om denna sidan millenieskiftet.

Det betyder ju däremot inte att den är perfekt eller ofelbar. Fyra år senare är det väl ganska rimligt att ta steget hela vägen till native 720p?
Om inte rimligt i din värld då så kanske i alla fall möjligt, utan att priset skulle behöva skena eller batteritiden gå åt helskotta.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Någon på Nintendos högkvarter fick en rapport om att det fortfarande en HERRANS massa människor som går i köptankar men väntar för att inte råka köpa en väldigt utdaterad konsol precis innan en stor uppgradering. Vad är bättre än att sälja en ny konsol till alla befintliga köpare plus de som går i köptankar?

Jo, att släppa i princip samma gamla konsol. Få folk att tänka: "Nej nu har ja väntat länge nog". Köper denna. För att ett år senare sälja en PRO-modell med högre upplösning i dockat läge, som alla gamla + en hel de av de nyfrälsta kommer köpa för att man inte vill spela i 2005 års heta upplösning.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Blir nog att behålla switchen tills de släpper en med uppdaterad hårdvara. Den de släppte 2019 och den nu annonserade nu verkar rätt ovärt om man redan har en switch. Får se om de släpper någon bättre tills nya Zelda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

De e alla gjorda för små händer, passar utmärkt till våra barn, de "vuxna" kör uteslutande pro kontroller som förvisso kostar 800 kr / st.

Det finns tredjeparts-kontroller som är billigare. Jag gillar den här:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4906526

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Blir nog att behålla switchen tills de släpper en med uppdaterad hårdvara. Den de släppte 2019 och den nu annonserade nu verkar rätt ovärt om man redan har en switch. Får se om de släpper någon bättre tills nya Zelda.

Skulle tippa på att Switch Pro är drygt två år bort - lansering hösten 2023 hade passat med hur Nintendo uppgraderade DS.

Visa signatur

5900X | 6700XT