Ville stänga bankkonto, fick ett märkligt svar

Permalänk
Medlem

Ville stänga bankkonto, fick ett märkligt svar

Här kommer (möjligen) en dum fråga.

Jag har ett kontopaket med kort hos en svensk bank (vi kan kalla den BankA) som jag inte längre använder.
Det kostar pengar varje månad, så jag skickade iväg ett meddelande till kundtjänsten där jag bad dem avsluta alla kort och konton i den banken. Jag uppgav ett annat bankkontonr dit mitt kontosaldo kunde överföras i samband med avslutandet.

Svaret gjorde mig lite förvånad. De skriver: "Det är alltid den nya banken som skickar avslut till den gamla banken. Du behöver BankB skicka ett avslut till oss".

Jag byter inte bank eller så, jag har haft både BankA och B i flera år. Ska BankB behöva lägga tid på att jag vill stänga kontot i en annan bank? Ungefär som att jag vill säga upp mig och meddelar min arbetsgivare, men får som svar att det är alltid den nya arbetsgivaren som ska skicka in din uppsägelse.
Kan någon upplysa mig?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nu gissar jag, men BankA verkar förutsätta att du ska byta bank. Förtydliga att du bara vill stänga konton och kort. Fungerar inte det, ring istället. Låter som klassiskt missförstånd som lätt sker i text.

Permalänk
Medlem

I värsta fall kan du väl föra över pengarna till det andra kontot själv, om det nu är ett problem för A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

I värsta fall kan du väl föra över pengarna till det andra kontot själv, om det nu är ett problem för A.

Ja det ska jag försöka nu!
När jag skickade meddelandet skulle månadskostnaden dras snart igen, så jag vågade inte ha 0 i saldo. Det brukar vara en ganska saftig avgift om man övertrasserar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

När jag "avslutade" mitt nordea konto så sa ju upp alla vardagstjänster som kostade pengar och förde över varenda öre till min nya bank, har fortfarande kvar mitt konto men det går inte att använda till något vettigt men det kostar iallafall inte ett öre längre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

När jag "avslutade" mitt nordea konto så sa ju upp alla vardagstjänster som kostade pengar och förde över varenda öre till min nya bank, har fortfarande kvar mitt konto men det går inte att använda till något vettigt men det kostar iallafall inte ett öre längre.

Jag gjorde samma sak med mitt Nordea, så har ett konto där men det kostar inget.
Försökte göra det samma med den här banken men det gick inte för man var tvungen att ha ett av kontopaketen tydligen.

Minns att jag fick en Kafka-upplevelse när jag försökte öppna bankkontot hos Nordea, det kunde man inte göra hur som helst utan jag var tvungen att avsluta i en annan bank i samband med ansökan.

Det är väl detta som satt sina spår.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vad är det för konton som kostar pengar att ha?
Låter som vansinne, ett sätt för banker att lura av kunder pengar.
Bojkotta

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Många banker tar ju betalt för uttagskort (sjukt nog) men betalar ni andra fasta kostnader borde ni självklart byta till en riktig bank.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

När jag "avslutade" mitt nordea konto så sa ju upp alla vardagstjänster som kostade pengar och förde över varenda öre till min nya bank, har fortfarande kvar mitt konto men det går inte att använda till något vettigt men det kostar iallafall inte ett öre längre.

Skrivet av glemmy:

Jag gjorde samma sak med mitt Nordea, så har ett konto där men det kostar inget.
Försökte göra det samma med den här banken men det gick inte för man var tvungen att ha ett av kontopaketen tydligen.

Minns att jag fick en Kafka-upplevelse när jag försökte öppna bankkontot hos Nordea, det kunde man inte göra hur som helst utan jag var tvungen att avsluta i en annan bank i samband med ansökan.

Det är väl detta som satt sina spår.

Bäst ni tar tag i det nu för från september börjar de ta 39kr/mån bara du har ett konto.
Hade tidigare ett isk hos nordea men eftersom de skicka ut att de skulle börja ta betalt valde jag att flytta bort det.
Jag sa iaf upp allt mitt själv. Behövde inte använda min andra bank till det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Bäst ni tar tag i det nu för från september börjar de ta 39kr/mån bara du har ett konto.
Hade tidigare ett isk hos nordea men eftersom de skicka ut att de skulle börja ta betalt valde jag att flytta bort det.
Jag sa iaf upp allt mitt själv. Behövde inte använda min andra bank till det.

Fick också den infon men det gäller 'vardagskonto', inte ISK konto. ISK är fortfarande gratis

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Fick också den infon men det gäller 'vardagskonto', inte ISK konto. ISK är fortfarande gratis

Behöver du inte ett vanligt konto för att flytta pengar till Nordea? Jag hade bara ett konto och ISk. Men de skulle ha betalt för det.
Alla som hade ett konto blev vardagskund enligt kundtjänst.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kan någon upplysa mig?

För att avsluta konton så verkar en annan bank behöva skicka "avslut". Jag brukar istället skriva att jag säger upp alla tjänster som kostar pengar idag eller i framtiden så får de lösa det bäst de vill själva. Enda som misslyckats med detta var Danske som inte förstod vad uppsägning av tjänst betydde och istället skickade hot om kronofogden ca 12 månader senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Behöver du inte ett vanligt konto för att flytta pengar till Nordea? Jag hade bara ett konto och ISk. Men de skulle ha betalt för det.
Alla som hade ett konto blev vardagskund enligt kundtjänst.

Hmmm jag ser nu att dom startat ett personkonto när jag beställde ISKkontot, trodde det bara var ett transaktionskonto.
Har skickat fråga till dom om det, men det verkar ju som att man kommer att få avsluta alltihopa... Smidigt... Not

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Utan att vara insatt alls känns det konstigt att alla MÅSTE ha en bank. Spontan känsla och lite 1984 spookiness. Man måste ju kunna avsluta ett bankkonto och ha degen i madrassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Utan att vara insatt alls känns det konstigt att alla MÅSTE ha en bank. Spontan känsla och lite 1984 spookiness. Man måste ju kunna avsluta ett bankkonto och ha degen i madrassen?

Nån får gärna rätta mig, men det är så jag förstått det. Once you've opened a bank account, there is no backsies. Fast det låter jävligt skumt. Kan ju inte stämma. Eller?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nån får gärna rätta mig, men det är så jag förstått det. Once you've opened a bank account, there is no backsies. Fast det låter jävligt skumt. Kan ju inte stämma. Eller?

Nä, skum feeling eller hur? Nu har jag inga planer på att lämna alla banker utan mest känslan. Snart måste man ha ett chip i nacken för att komma in nånstans

Permalänk
Hedersmedlem

Jag försökte också avsluta ett konto för ett tag sedan och fick en massa följdfrågor på det så jag gav upp. I mitt fall kostar det inget, så vill de inte ta bort det så fine. Gissar att det är något skumt försök att inte bli av med kunder. Duh.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag valde att avsluta konton och kort hos ICA-banken och de ställde inte frågor om varför men bad om ett kontonummer dit de kunde flytta pengarna. Gick smidigt allt via chatten i deras app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazk0:

Jag valde att avsluta konton och kort hos ICA-banken och de ställde inte frågor om varför men bad om ett kontonummer dit de kunde flytta pengarna. Gick smidigt allt via chatten i deras app.

Men vad händer om man vägrar uppge ett nytt konto? Det låter ju befängt att man ska vara tvungen att ha minst ett bankkonto?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazk0:

Jag valde att avsluta konton och kort hos ICA-banken och de ställde inte frågor om varför men bad om ett kontonummer dit de kunde flytta pengarna. Gick smidigt allt via chatten i deras app.

Samma här, skickade ett säkert meddelande eller vad det kallas i deras termer. Jag bad dom att ta bort alla konton samt uppgifter som har med mej att göra, vad detta tillslut inkluderade vet jag inte, men kontona är borta sedan länge.

Minns ej om dom bad om kontonummer till överföringen, eller om jag uppgav det vid förfrågan, men allt gick smidigt även om det tog lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

När jag "avslutade" mitt nordea konto så sa ju upp alla vardagstjänster som kostade pengar och förde över varenda öre till min nya bank, har fortfarande kvar mitt konto men det går inte att använda till något vettigt men det kostar iallafall inte ett öre längre.

Gjorde samma för en massa år sedan. När jag försökte logga in på min gamla bank nu så gick det inte så avslutet löste sig visst automatiskt till slut

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Det låter ju konstigt att man skulle vara tvungen ha ett bankkonto, det låter motsägelsefullt då det finns hemlösa som nekats öppna bankkonton just för att de inte har någon adress.

Undrar om det har med den förhållandevis nya penningtvättlagstiftningen att göra?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Men vad händer om man vägrar uppge ett nytt konto? Det låter ju befängt att man ska vara tvungen att ha minst ett bankkonto?

Haha, din avatar gör det ännu bättre

Anyway. Man borde kunna friskriva sig genom rättsystemet, kräver nog tålamod och paragrafläsande dock. Som sagt är det inte på bordet, men likväl intressant ämne även om det inte var vad tråden handlade om. Ber om ursäkt för offtopic

Permalänk
Medlem

Borde vara samma sak med bankkonton som med övriga konsumenttjänster - du skall kunna säga upp det på vilket sätt som helst och det skall utföras. Kan visserligen ta ett litet tag med tanke på att banken måste skicka ränteupgifter till skattemyndigheten vid årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Nu gissar jag, men BankA verkar förutsätta att du ska byta bank. Förtydliga att du bara vill stänga konton och kort. Fungerar inte det, ring istället. Låter som klassiskt missförstånd som lätt sker i text.

Tror också nu att det var ett missförstånd även om jag tror jag var tydlig med min intention.
Jag skrev att jag önskade att avsluta allt engagemang i BankA och avslutade med "kvarvarande saldo kan överföras till BankB kontonr XXXX".

Men nu flyttade jag ut pengarna själv och skrev samma meddelande men tog bort den sista delen. Några timmar senare fick jag svar att de lagt in ett avslut.

Skrivet av Dahle86:

Bäst ni tar tag i det nu för från september börjar de ta 39kr/mån bara du har ett konto.
Hade tidigare ett isk hos nordea men eftersom de skicka ut att de skulle börja ta betalt valde jag att flytta bort det.
Jag sa iaf upp allt mitt själv. Behövde inte använda min andra bank till det.

Bra tips! Jag tror faktiskt att jag sa upp allt direkt när detta meddelande kom, för nu kunde jag inte logga in på Nordea. Där gick det så smidigt att jag hade glömt bort det

Skrivet av Ibymafayhas:

För att avsluta konton så verkar en annan bank behöva skicka "avslut". Jag brukar istället skriva att jag säger upp alla tjänster som kostar pengar idag eller i framtiden så får de lösa det bäst de vill själva. Enda som misslyckats med detta var Danske som inte förstod vad uppsägning av tjänst betydde och istället skickade hot om kronofogden ca 12 månader senare.

Löste det sig till slut?
Vissa banker verkar väldigt omständliga att ha att göra med.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Löste det sig till slut?
Vissa banker verkar väldigt omständliga att ha att göra med.

Ja, eftersom jag skickade avslutet via deras "mail" inne i banken fanns allt dokumenterat så de hade aldrig vunnit ett rättsfall så de strök räkningen direkt och sedan har jag inte hört av dem. Rör aldrig Danske igen även om de ger OK deal på lån via facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Behöver du inte ett vanligt konto för att flytta pengar till Nordea? Jag hade bara ett konto och ISk. Men de skulle ha betalt för det.
Alla som hade ett konto blev vardagskund enligt kundtjänst.

Fick svar av Nordea nu. Om man startade ett förmånskonto (sparkonto) så kan man ta bort personkontot och slippa betala månadsavgift.
Jag har gjort så nu, så vi får väl se vad som händer 1 aeptember...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.