Helgsnack: Hur städar du din dator?

Permalänk
Medlem

Med kattskinn och dammsugare ståendes på en ullmatta

Ett skämt, såklart
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur rengör ni tex grafikkort som fått sån där dammbeläggning på sig som inte går bort med tryckluft.
Svårt att förklara får aldrig det på min egna komponenter men ofta när man köper begagnat.
Är det typ diskborste?

Menar du på själva kylflänsen då? Trädgårdsslangen brukar fungera bra. Monterar självklart bort kylflänsen från resten av grafikkortet (ink. fläktar) först.

För kretskortet kör jag elektronikrengöringssprej om jag verkligen vill få det rent. Det är i princip trycksatt isopropanol på burk med ett munstycke. Oftast får dock dammet som inte går bort med tryckluft vara kvar. Känns inte värt att använda elektronikrengöringssprejen bara för att få det lite renare om det inte är riktigt mycket som blir kvar. Värsta är datorer från rökare där dammet är kletigt och riktigt svårt att få bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur rengör ni tex grafikkort som fått sån där dammbeläggning på sig som inte går bort med tryckluft.
Svårt att förklara får aldrig det på min egna komponenter men ofta när man köper begagnat.
Är det typ diskborste?

Jag tar isär det helt, tvättar PCB i diskhon med sopa och vatten, alkohol med och elektroniskpresj om det behövs.

Sedan blåser jag av det med kompressorn sedan in i ugnen i 50-60C i nån timme eller två sedan blir det som nytt.
Brukar bli när det är dags å byta pasta så då är grejorna några år redan.

Detta är bästa sättet jag funnit, elektriniksprej tenderar att akumelera dammet runt ben och annat på komponenter så ser det ut som vitt ärg efteråt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Skrämmande kommentarer. Jag hoppas ni inte dammsuger i datorn.

Själv blåser jag rent i datorn 1-2ggr om året.
Har ett fractal design define R5 chassi så tar lös filterna ibland och dammsuger dom då dom är väldigt lättåtkomliga

Jag har damsugit minst 30 datorer regelbundet i 25 år och det har aldrig hänt ngt , synd om de som köpt luftburkar för miljoner för obefoglig nördnoja

Permalänk
Medlem

Den här tråden fick mig att tänka på Greg Salazar som under pandemin bjudit oss på väldigt satisfying videos på när han rengör folks datorer extremt grundligt så här ska man rengöra datorn om man är expert:

Vill man gå King Style införskaffar man en lövblåsare och gör som datorteknikern Carey Holzman en metod han framgångsrikt använt i 27 år:

Mycket snabbt och effektivt!

Själv använder jag en datavac i form av Xpower A5: https://www.amazon.se/XPower-XPOWER-A-5-SVART/dp/B085H6XDRW https://www.amazon.co.uk/XPOWER-Eletric-Duster-Blower-Compres...

Föredrog den framför Compucleaner eftersom den hade högre effekt upp till 1000 Watt mot 550 Watt
samt 2 effektlägen, den andra fördelen är att själva enheten kan ställas på bordet eller en stol så att man bara behöver hålla i slangen. En annan funktion den har är att fungera som dammsugare vilket gör att man kan dammsuga upp dammet man blåst ut. Ursprungligen utvecklades den här enheten för att användas som hårtork för groomers till hundar något som jag också använt min till:

Nackdelen med den är att den blir fort varm så man bör nog inte köra den mer än max 5 minuter åt gången. Det brukar dock räcka för att göra rent datorn.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Onion:

Nyligen investerat i en oljefri kompressor med ca 10L tank. Kostade bara en tusenlapp och fungerar helt magiskt! Aldrig mer luft på burk.

Går inte att understryka nog hur stor skillnaden är mellan den mesiga lilla prutt som luft på burk levererar gentemot luftflödet från kompressorn.

Fantastiskt o slänga pengar på skit helt i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Jag har damsugit minst 30 datorer regelbundet i 25 år och det har aldrig hänt ngt , synd om de som köpt luftburkar för miljoner för obefoglig nördnoja

Ja, ESD är en myt skapad av luftburkstillverkarna.

P.s dammsugit.

Permalänk
Medlem

En lite äldre Atlas Copco kompressor. Såklart overkill för datorn men funkar bra i garaget. 😁

Blir en gång om året ungefär, har inget fönster på chassit då bryr mig inte om hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja, ESD är en myt skapad av luftburkstillverkarna.

P.s dammsugit.

Hoppas du skojar. Riktigt korkat annars.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Jag har damsugit minst 30 datorer regelbundet i 25 år och det har aldrig hänt ngt , synd om de som köpt luftburkar för miljoner för obefoglig nördnoja

Dammsuger också mina datorer, aldrig hänt något.
Använder även mig ibland av tryckluft på burk på fläktarna tex GPU, radiator samtidigt som dammsugar.
Använder även mikrotrasa för backplate på GPU och chassi innan.

Har R6 med härdat glass så man ser damm väldigt tydligt. Och jag klarar inte av det, så minst en gång i veckan gör jag detta.
Är en sådan som inte klarar av damm eller stökigt, får då panik..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Dammsugare med utblås 1 gång om året
som denna
statisk elektricitet behöver man inte bry sig om så länge man håller nån decimeter ifrån och stäng för tjyvens av datorn när den ska städas.
Filtrena kan man ju borsta av med handen någon gång i månaden men är dem riktigt skitiga får man spola av dem i handfatet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jösses, vad är det för custom bord om man får fråga?
Själv tyckte jag 2k var dyrt för ett "sketet" logitech tagentbord.
Minns inte ens namnet på den, men har bruna switchar så mycket vet jag iaf. ^^

Heavy-6/Monolith med ett FC660C ( https://shop.norbauer.com/products/heavy-6 )
Går mellan det och ett Ducky - Year of the dog.

Edit: Skall dock göra mig av med Heavy-6 och skaffa en heavy-9 istället

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Musikälskare

En gång i månaden med dammsugaren, har gjort det sedan jag kan minnas utan några som helst problem

Rengör mitt Steelseries 6gv2 T-bord var tredje månad då jag tar isär det och sköljer av tangenterna osv.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag kör med en Datavac och ECC-Spray när det är dags att göra en ordentlig rengöring, sminkborstar för att få bort damm som inte försvinner med Datavacen (sambon uppskattade inte att jag lånade hennes sminkborstar för det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

ställer skiten i duschen, spolar av riktigt ordentligt, ibland kan ja soaka den i ett bad med lite diskmedel. Sen blåser jag av den ordentligt med en hårtork och låter den lufttorka tills den är typ 95% torr. sen brukar resten torka rätt bra när ja drar igång den och låter fläktarna ta det sista.

Häftig metod, men den låter litet riskabel. Blir det inte diskmedelsrester och dylikt kvar som riskerar att ställa till det då?

Skrivet av Jimsofie:

Jag har damsugit minst 30 datorer regelbundet i 25 år och det har aldrig hänt ngt , synd om de som köpt luftburkar för miljoner för obefoglig nördnoja

Det kan jag tycka är ett litet knepigt argument. Jag har kört minst 20 bilar regelbundet över 15 år, och jag har aldrig varit med om en trafikolycka. Ändå använder jag säkerhetsbälte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Heavy-6/Monolith med ett FC660C ( https://shop.norbauer.com/products/heavy-6 )
Går mellan det och ett Ducky - Year of the dog.

Edit: Skall dock göra mig av med Heavy-6 och skaffa en heavy-9 istället

Häftigt! Inte min stil direkt, men det verkar rätt normalt bland folket hos
https://old.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/

Kikar in där då och då. De flesta som sysslar med custom har bord likt ditt, ser ut som bord från 90 talet.

Men jag kan se charmen med det, då alla andra tagentbord ser ut som ett regnbågsfärgat rymdskepp nu mer.

Det med tyngden skulle jag med uppskatta. Tror det jag har nu väger 1-2 kilo men det var något jag gillade när jag bestämde mig för att köpa den. (ej custom)

Det där med tagentbord är ju en ren djungel alla har sin smak.

Men jag kan tänka mig att ditt är trevligt att skriva på.

Permalänk
Medlem

Tar bort sidoplåten. Tar loss grafikkortet och CPU-kylarens fläkt sen bär jag ut allt utom sidoplåten till garaget och rengör med tryckluft och håller fast fläktarna med ett finger vid behov. Bir väl 2 gånger per år. Förstås rengör jag även datorns utsida med en dammtrasa ibland.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Jimsofie:

Fantastiskt o slänga pengar på skit helt i onödan

Det kan ju vara så att man behöver tryckluft till mer än att städa datorn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kan ju för övrigt passa på att slänga in en intressant artikel då detta ser ut att vara lite av en vattendelare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Brukar bli att blåsa ur datorn med tryckluft någon dag innan det vankas LAN
Så ungefär 3 ggr per år, mindre det senaste året pga uppenbara skäl D:

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Jag har damsugit minst 30 datorer regelbundet i 25 år och det har aldrig hänt ngt , synd om de som köpt luftburkar för miljoner för obefoglig nördnoja

Även jag har dammsugit mina (ett flertal) datorer sedan 90talet, inte så ofta, men ingen av dem har dött av det (ännu). Mediadatorn fick en duvning alldeles nyss, den som jag skriver med nu.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Det beror väl en del på HUR man använder dammsugaren också.

Nog använder jag dammsugare men mer på lite avstånd för att suga upp dammet jag blåser bort så det inte sprids runt hela lägenheten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Opolar blåsmackapär, funkar fint för att få bort dammet från burken, så dammsuger man utanför sen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Då måste du ha en lite låda, om du ska klara dig 6-12 månader.

Det är ett NZXT H710i som stödjer E-ATX. Jag kanske bara använder burkarna mer effektivt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har gjort så jag har övertryck i datorn samt insug med dammfilter så får inte in något damm i burken längre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja, ESD är en myt skapad av luftburkstillverkarna.

Japp, det är "big canned air" som sprider lögner!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Även dina grafikkort? Så att kondensatorerna blir extra varma och fortkortar sin livslängd avsevärt...

Mitt 1070 TI gör 4456 poäng i Superposition 1080P extreme, så ja, rätt högt över standard för ett 1070 TI. Men skulle jag sälja det så skulle jag självklart deklarera varan korrekt. Sen är det upp till andra om de vill köpa eller ej. Jag har bytt ut kylpastan mot Kryonaut so det blir ca 12C svalare jämfört med stockpastan med min överklockning, och jag spelar kanske 50-70h i veckan, något mer nu när det är semester. Så det blir inga 168h i veckan dygnet runt som för ett mining-kort

Sen är det köpt begagnat och jag tror inte jag kommer sälja det utan det blir någon bekant som får det gratis, och man skådar ju inte given häst i mun när man sitter på ett 660, eller hur?

Men om det säljs kan ju i så fall köparen glädjas åt att där sitter marknadens i särklass bästa kylpasta, som applicerats med största omsorg, samt att det är ett Strix, och det är 10K-kondingar för den hårt belastade delen och 5K för de mindre belastade delarna. Som jag varit inne på i någon annan tråd så skulle nog till och med jag våga köpa ett Strix-kort som minats med (om det inte vore för att jag av princip inte vill gynna miners), då den serien är extremt välbyggd och även bör tåla tossigheter som mining

För att gå tillbaka till ämnet, lägg därtill att kortet är pedantiskt rengjort varje vecka, för att det inte ska ligga damm och bli en isolator i onödan. Jag tror inte miners frivilligt går miste om flera timmars mining i veckan för att rengöra sina grejer. Där är ju tid bokstavligen pengar så min föreställning är att man skaffar sina grejer, konfigurerar, startar och sedan får riggen gå tills den ska bytas ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag försöker först och främst och ha bättre luftflöde in i datorn än ut (samt givetvis dammfilter). Städning blir det sen när jag av någon anledning ska in i burken och fixa något. Behövs det blåser jag rent med luft på burk. Det är dock väldigt sällan det behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Det är ett NZXT H710i som stödjer E-ATX. Jag kanske bara använder burkarna mer effektivt.

Kanske glömde säga att jag gör rent ca 5-8 dator.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Tryckluft och en ominstallation av operativsystemet.