Helgsnack: Hur städar du din dator?

Permalänk

Är så trött på tryckluft på burk så ledsnade i veckan och köpte mig en oljefri kompressor och dubbla vattenavskiljare. En med ett 5 µm filter som man kopplar direkt vid maskinen och en med 100 µm filter precis innan verktyget så jag kan känna mig trygg med att luften är ren

Blev dyrare än tänkt i och med alla extra kopplingar, slangar och tillbehör. Men fungerar helt utomordentligt bra! Kompressorn är dessutom tystare än min dammsugare och hyfsat liten att förvara. En rulle billig "gängtejp 3 proffs" för de nya kopplingarna och systemet är helt lufttätt.

Tryckluft på burk måste hållas upprätt för att inte spraya ner allt med flytande gas. Trycket är bra när burken är ny men försämras snabbt, man kan inte blåsa kontinuerligt, det blir dyrt i längden och man måste vara sparsam, för att stå där och ha helt slut på det mitt i ett jobb är bara drygt. Kommer dock alltid ha minst en burk hemma när man sitter med känsligare saker som optik, mobilreperationer och dylikt.

Sen köpte jag mig en ESD-rengöringsborste för när jag fysiskt behöver borsta av skit och isopropanol för rengöring av kontaktytor, kylpasta etc.

Har förr alltid dammsugit med försiktighet, men det är alltid en risk man får vara villig att ta. Nu kommer jag bara dammsuga löstagbara delar som inte är ESD-känsliga, tangentbord, filter osv.

Råkade hälla ut ett glas Coca-Cola över mitt mekaniska tangentbord för länge sedan. Drog ut kontakten direkt, plockade isär det och badade delarna i 70% tvättsprit, lät torka helt och satte ihop det igen. Fungerar fortfarande helt felfritt, som om det aldrig hänt

Visa signatur

|Antec P280|Asus P8Z77-V Deluxe|Corsair AX 850W|Intel Core i7-3770K|Corsair H100|Crucial BallistiX Tactical Kit 2x8GB CL8|ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC|BenQ XL2420T 24"|Sennheiser PC363D G4me|Ducky SHINE MX-Brown|Logitech® G502|SteelSeries 4HD|

Permalänk
Medlem

Egentligen aldrig för själv städandet. Men om där skall ske någon större(alltså inte bara för byte av något grafikkort, lagringsenhet eller minne) hårdvaruförändring/byte så är det luftkompressor som inte har olja i sig och blåsa rent kring allt inkl. fläktar och nätdelar. Stoppar fläktarna med en skruvmejsel under tiden. Jag får ha på mig halvmask annars börjar man nysa som en dåre efter en ½ timme.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Egentligen aldrig för själv städandet. Men om där skall ske någon större(alltså inte bara för byte av något grafikkort, lagringsenhet eller minne) hårdvaruförändring/byte så är det luftkompressor som inte har olja i sig och blåsa rent kring allt inkl. fläktar och nätdelar. Stoppar fläktarna med en skruvmejsel under tiden. Jag får ha på mig halvmask annars börjar man nysa som en dåre efter en ½ timme.

Wow, varför inte kosta på sig att knäppa av datorn någon gång i månaden? =D

Permalänk
Medlem

Högtryckstvätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Högtryckstvätt.

Så länge det är saltvatten och datorn är igång

Permalänk
Medlem

Det här är väl en av dom säkrare metoderna kan jag tänka mig. Plus att man slipper att dammet yrar runt i rummet istället. Den första är inte så dyr, men visst det är en osexig pryl att lägga pengar på.

https://www.icd.se/produkt/dammsugare-3m-esd-skyddad-ultrakom...

https://www.elfa.se/sv/esd-handheld-vacuum-cleaner-muntz-tech...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Har varit dålig på att städa datorn men konstigt nog är det inte speciellt dammigt inne i chassit. Dammsuger filtret på framsidan nån gång men det är allt. Musen, musmattan och tangentbordet brukar jag dock rengöra samtidigt som jag städar då det inte känns så fräscht när det är smuts på dom.

Permalänk
Medlem

Städar datorerna och även andra elektronikprylat som har fläktar med en kompressor, vatten och oljeavskiljare precis innan blåsmunstycket.
Betydlig miljovänligare än 80-talet då det användes freon på stor flaska till att städa dator med, men jäklar vad ren den blev med freon, såg ut som splitternya komponenter. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det här är väl en av dom säkrare metoderna kan jag tänka mig. Plus att man slipper att dammet yrar runt i rummet istället. Den första är inte så dyr, men visst det är en osexig pryl att lägga pengar på.

https://www.icd.se/produkt/dammsugare-3m-esd-skyddad-ultrakom...

https://www.elfa.se/sv/esd-handheld-vacuum-cleaner-muntz-tech...

Bra tips, när kompressorn går sönder ska jag prova en sån där, då slipper man bära ut hela datorlådan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Även jag har dammsugit mina (ett flertal) datorer sedan 90talet, inte så ofta, men ingen av dem har dött av det (ännu). Mediadatorn fick en duvning alldeles nyss, den som jag skriver med nu.

Har även jag gjort sedan slutet av 80-talet, har aldrig själva munstycket egentligen nära komponenterna. Utan tar mest insidan av chassit, hörn osv någon gång per år, bygger oftast med lite övertryck så blir inte så mkt damm. Flera vänner som också gör likadant och har gjort lika länge. Alla vet om att risken finns men den verkar sjukt låg så länge man inte trycker munstycket rakt mot komponenterna iaf. Använder inte ESD armband vid byggen heller, men å andra sidan gnuggar jag inte grafikkortet i håret eller använder fleese tröjor

Ni som rasar mot oss dammsugare, en fråga. Använder ni alltid hjälm när ni cyklar? If not, keep quiet

Vore dock spännande om någon helt ärligt kan säga att de faktiskt känner någon som dammsugit sönder sin burk?

Edit: Tyckte dessa två videos var rätt roliga, verkar inte vara så lätt att ta sönder något även när man verkligen försöker:

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Startar kompressorn och drar ut datorn i garaget kanske varannat år

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Staaatisk elektricitet, ska man dammsuga elektronik så ska det vara speciell ESD-dammsugare, t.ex.:
https://www.icd.se/produkt/dammsugare-3m-esd-skyddad-ultrakom...

…eller menar du enbart utvändigt?

Hör och häpna, dammsugit mina datorer i 12 års tid, 0 problem.

Permalänk

Lövblås funkar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Dammfiltret tar ju det mesta, men nån gång om året tar jag en tops och tar bort det där "klibbdammet" som bildas efter lång tid och sabbar fläktarnas kylförmåga nått kolossalt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skrämmande kommentarer. Jag hoppas ni inte dammsuger i datorn.

Själv blåser jag rent i datorn 1-2ggr om året.
Har ett fractal design define R5 chassi så tar lös filterna ibland och dammsuger dom då dom är väldigt lättåtkomliga

Har dammsugit mina datorer sedan 1990-talet, har aldrig råkat ut för några problem. Men man går givetvis inte lös som en galning när man gör det.

Har också lättåkomliga dammfilter som jag kör under kranen då och då tillsammans med lite diskmedel. Kanske varannan månad eller så.

Permalänk
Medlem

Tryckluft en gång om året men skippar det iår av lathet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

MacMini:n är ändå en dröm jämfört med de andra två, är så skönt att få jobba helt i frånvaro av fläktljud.

Fast när man väl ska städa Minin så är det väldigt pilligt tyvärr

Permalänk
Medlem

prio1: dammar/torkar av utsidor , bord etc försöker hålla dammfritt, slänger tangentbord och mus när det känns för äckligt och köper nytt / urk svårt att få ut allt skit som samlas
prio2: annat / insidan av datorn är det sista jag går på finns ju massvis med elektronik i en bostad som isåfall skulle behöva dammas av på insidan (men det har hänt någon gång, brukar inte bli så dammigt i datorn. Rengör till och frånluftsfilter typ kök, ac, kollar dammsugare lite för sällan så när det finns tid och energi så är inomhusluften i bostaden prio blir ju oftast på ledigheter.

Permalänk
Medlem

Brukar dammsuga botten på chassit och andra stora ytor först, sen ta ut grafikkort och blåsa rent det plus komponenter med tryckluft. Intervallet är högst variabelt och är starkt kopplat till när jag kommer på att det kanske är skitigt, ev om jag köper ny hårdvara och ska in i chassit.

Jag har plockat bort filter för att kunna köra fläktar osv på lägre varv varför tätare intervall behövs. Har dock inte några djur hemma.

Permalänk
Medlem

förr i tiden rengjorde man flera gånger per år med tryckluft, men på senare år kanske det bara blir en gång 😋👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni som städar mer sällan kör utan fönstersida? De flesta som köpt stationär dator de senaste 3-4 åren har ju valt ett chassi med fönstersida och då måste man ju städa oftare eftersom det ser så fult ut annars särskilt om man kör med RGB belysning!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Jag jobbade som tekniker på en plastindustri när jag var yngre och där fanns det ju en hel del robotar. Vissa burar behövde ha väldigt rent när de jobbade och då byggde man in hela robotburen i en plexiglaslåda och så satte man luftnipplar uppe i hörnen och satte övertryck. Då la sig allt damm på golvet och virvlade inte runt. Kanske kunde man göra något liknande i ett datorchassi. Nån som sett något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Jag jobbade som tekniker på en plastindustri när jag var yngre och där fanns det ju en hel del robotar. Vissa burar behövde ha väldigt rent när de jobbade och då byggde man in hela robotburen i en plexiglaslåda och så satte man luftnipplar uppe i hörnen och satte övertryck. Då la sig allt damm på golvet och virvlade inte runt. Kanske kunde man göra något liknande i ett datorchassi. Nån som sett något liknande?

Ska du ha kylningen utanför chassit då? Med en sådan lösning skulle ju luften inne i chassit bara cirkulera runt och värmen inte ha någonstans att skickas ut annars.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ska du ha kylningen utanför chassit då? Med en sådan lösning skulle ju luften inne i chassit bara cirkulera runt och värmen inte ha någonstans att skickas ut annars.

Vattenkylning med extern radiator är enklast. Kan ha en intern radiator med fläkt på samma slinga också för att kyla generella luften där inne

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Ska du ha kylningen utanför chassit då? Med en sådan lösning skulle ju luften inne i chassit bara cirkulera runt och värmen inte ha någonstans att skickas ut annars.

Nja dessa burar var ju inte helt lufttäta. Det var snurrbord och lite allt möjligt som öppnade och stängde. Men vanlig luftkylning kanske är dumt som sagt. Motverkar förmodligen trycket man vill åt för att hålla nere dammet, vattenkylning med utanpåliggande kylning borde väl funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Wow, varför inte kosta på sig att knäppa av datorn någon gång i månaden? =D

Rätt så svårt när det är servrar i rackskåp som snurrar hela tiden(bortsett från dom som inte gör det, men samtidigt så har dom väldigt lite damm). Annars kan man fråga sig hur ofta man städar en bärbar utav typen X1 Carbon, då det är den som jag använder mest.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag öppnar sidan och ställer den i diskmaskin med inte för hög värme. Bara att se till att den torkat innan man slår på strömmen

Permalänk
Medlem

Filtret i fronten dammsugs ibland, resten kan man blåsa på när man meckar med nått.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nu råkar jag ju vara skyldig till snusket på bilden i artikeln (jag lovar, det är städat nu), men det kanske blir lite mer sällan än det borde.
När det väl blir av brukar det oftast bli luftburk och någon luddfri trasa att torka av med (typ fläktblad, metallytor osv). Eftersom att jag inte kunde låta bli trenden med sidopanel i glas typ 2017 eller när det nu var brukar den få sig en omgång med glasputs eller motsvarande. Filter dammsuger och/eller diskar jag.

För den som är nyfiken kan jag avslöja att det troligtvis bodde motsvarande en halv katt i datorn, men att min ena chassifläkt slutat göra missljud efter städrunda. Woho! Nackdelen med att dela sitt hem med håriga odjur.

Permalänk

The 8-Bit Guy på YouTube hade hört från många att man kunde köra in kretskort i diskmaskinen för att rengöra dem. Han säger även att han ibland brukar spraya vatten över sina kort. Verkar som det (i hans fall) är en fungerade metod

Dock inget jag hade vågat göra med tanke på den höga hårdheten och mineralinnehållet på vattnet hemma. Men jag antar att så länge korten får torka helt innan de strömsätts och vattnet man använder inte har allt för mycket skit i sig så ¯\_(ツ)_/¯

Fast frågorna som poppar upp hos mig när det kommer till att använda diskmaskinen är; har diskmedlet betydelse, saltinställningen, spolglans och temperaturen? Kan det lämna kvar dåliga/farliga rester i diskmaskinen? Nej, kommer nog köra vidare på samma sätt som förr och med min nya kompressor då såklart

Dessutom, vem har tålamod till att vänta på att vara säker så att inget vatten har fastnat och gömmer sig under någon känslig komponent och det är 100% torrt? Antar att man kan värma kretskorten på låg värme i ugnen för att snabba på och vara säkrare på att det är vattenfritt 🤔

Visa signatur

|Antec P280|Asus P8Z77-V Deluxe|Corsair AX 850W|Intel Core i7-3770K|Corsair H100|Crucial BallistiX Tactical Kit 2x8GB CL8|ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC|BenQ XL2420T 24"|Sennheiser PC363D G4me|Ducky SHINE MX-Brown|Logitech® G502|SteelSeries 4HD|