Lurad av IF-försäkring vid båtköp?

Permalänk
Avstängd

Lurad av IF-försäkring vid båtköp?

Så en fantastiskt rolig situation. Vi skulle köpa båt till sommarstugan och hittade en på blocket, Bellona 16 med en 70 KH Tohatsu. Vid kontraktskrivande via blocket så ingår "fristart"-försäkring från IF, när man fyllt i tillräckligt mycket uppgifter i dokumentet på kan båda parter signera köpet och försäkringen hoppar igång. När jag efter gratisperioden ska förlänga försäkringen så går det inte då en Bellona 16 har maxtak på 50 HK, och då vägrar försäkringsbolaget att förlänga försäkringen.

Men hur kan de då godkänna den första försäkringen som var gratis i 2 veckor? Hade det varit skrivit direkt då att motorn är för stark för båten så fristarts-försäkringen går ej att teckna så hade man kanske avvaktat och köpt något annat. Att en motor skulle vara för stark så att det inte går att försäkra är inget jag någonsin hört talas om heller, så var inte så lätt att veta att det var något man behövde hålla koll på.

Länsförsäkringar gick det att skicka in en manuell offert till trots stark motor, vet ni något annat försäkringsbolag där det går?

Finns det något man kan göra åt det IF sysslat med? Känns inte som det är ett OK beteende att bedra folk med försäkringar som inte går att förlänga.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

70Hk är mycket för den båten, om bilderna från Google var rätt. Notera att de flesta försäkringsbolag har regler om minskad ersättning etc i villkoren om båten har en större motor än rekommenderat. Har tidigare själv varit i samma sits, dock var min motor avsevärt närmare rekommendationen (vilket verkar vara 50hk på din båt), och då räckte det att ringa IF kundtjänst. Personen gjorde då en bedömning & ändrade min försäkring då skillnaden var liten samt deras uppgifter var tvivelaktiga.

De flesta försäkringsbolag har liknande regler i villkoren ang båtmotor, trots att försäkringen hos Länsförsäkringar gick igenom kan de troligen minska ersättningen beroende på omständigheterna. Har dock själv inte hos Länsförsäkringar så vet inte vad deras villkor är.

Om min sökning är rätt, säljs din båt med bla 30hk då & då, 70 är då mycket och jag skulle leta mindre motor. 50hk vore nog tillräckligt samt lättare att försäkra.

Ang IF och blocket försäkringen, vad står i villkoren?

Edit:
Hittade själv villkoren på https://www.blocket.se/tjanster/begagnatforsakring-bat

Verkar variera lite då länken endast går till förköpsinformation för båtförsäkring på IF men i avsnittet Begränsningar som går igenom när försäkringen inte gäller pågrund av olika avtalade begränsningar, under stycket "Specifika Begränsningar" står det "Om båten har starkare motor än vad den är godkänd för." sida 3

Utombordare får även max vara 12 år gamla i försäkringen IF stora Båtförsäkring: "Gäller högst tolv
år gammal motor som är avsedd för framdrivning av båten." vid stycket Maskin sida 2. Vet dock inte hur gammal Tohatsu motorn är.

Har kanske missförstått något men verkar som om delar alt hela försäkringen inte gällde för motorn?

Tillägg
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Avstängd

Hej!

Jag hade bytt försäkringsbolag om du är bekväm med det. Jag har LF som försäkrar båten för 1035:-/år, med en 2005 Ryds 475 GT och en Yamaha 70 hk. Båten avsedd för max 50hk enl. spec.

Kör på!