Uppgradering av befintlig dator nu när grafikkortet äntligen kommit.

Permalänk
Medlem

Uppgradering av befintlig dator nu när grafikkortet äntligen kommit.

Hej, Jag behöver lite hjälp med komponentval då jag har ganska specifika krav på hur PCIE-platserna ska användas och jag blir inte klok på alla olika moderkort på marknaden. Eftersom alla har olika implementering av PCIE och vad som kan användas/inte användas tillsammans. Datorn används mest till spel och media, men ett och annat photoshop/premiere projekt kan förekomma.

Nu när jag äntligen fått mitt 3080 TUF OC 2.7 slot bred, 16x pcie gen4 (jag har dock svårt att tro att det blir någon skillnad om den bara kör 8x gen4) är det dags att uppgradera datorn från stenåldern (se sign). Några saker har dock tillkommit sedan jag uppdaterade signaturen och jag använder idag ett PCIE ljudkort (1x pcie) och x540-T2 10 gbe nätverkskort (8x pcie gen2 men kan köras som 4x också då jag bara använder en port)

Jag behöver också 7-8 st USB-A portar på baksidan, varav 4st kan vara USB 2.0 då dessa endast används till mus/tangentbord/bluetooth/etc. samt interna headers för usb 2.0, 3.2 och USB-C. Minst 2 st m.2 slots som kan användas samtidigt med alla tre PCIE-korten och 6st SATA portar varav minst 4 st ska kunna användas med båda m.2.

Jag hade tänkt mig en ryzen 5600x (eller kanske 5800x känns inte helt prisvärd dock...) men är öppen för förslag om dom kan motiveras på ett bra sätt. Lämna gärna tips på minnen då jag inte kan något alls om dom, och ryzen är helt nytt för mig då jag har varit fast i stenåldern

TLDR
sökes moderkort med följande anslutningar som kan användas samtidigt:
2st 16x pcie gen 4 (8x elektriskt)
1st 1x pcie
1x m.2 4x gen4
1x m.2 4x gen3 eller gen4
minst 4st SATA-portar
minst 7st USB-A portar
Interna headers för USB 2.0, USB 3.2 (USB-C internt är inget strikt krav)

Wifi/bluetooth är också nice-to-have men inget krav.

Helst under 3000 kr för moderkortet.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Ok updatering:

Jag verkar ha landat i någon av följande modeller där alla för närvarande ligger på 3000kr-strecket.

  • ASUS ROG Strix X570-E

  • Gigabyte X570 Aorus Master

  • MSI X570 Unify

Är det någon som har erfarenhet och kan rekomendera eller avråda från någon av dessa?

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Är ju mest anekdotiskt men har ett Aorus Master som flyter på bra. Om du kan få det för 3000 så låter det som en bra deal. Tror jag betalade närmare 4000.