Helgsnack: Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem

Lantbrukare i familjeföretaget, vi producerar bruna ägg från frigående höns (35k höns totalt) och så har vi även ca 20 travhästar och en katt på gården

Omväxlande jobb, ena dagen kan jag ha ett möte med Axfoods huvudkontor medans andra kopplar jag el, snickrar, sköter om hönsen eller jobbar i produktionen osv.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Mekaniker på en fabrik som håller på att läggas ner.
Under mina 4 år har jag mestadels löst andras problem.

Permalänk
Medlem

Ingenjör på ett elnätsbolag, väldigt förenklat: ser till så folk har så hög tillgänglighet på elförsörjningen som möjligt

Permalänk
Medlem

Kör buss i den privata offentligheten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totonias:

Har du sett någon förändring i vad för typ av problem som uppstår under pandemin?

Vi har bara upp till åk 9, vilken pandemi pratar du om? Skolan pågår som vanligt bortsett från en kortare nedstängning på nån vecka.

Skrivet av sparkar_boll:

Vad förvaltar du för system? Är det bara utbildningsrelaterat? Har du någon form av IT-samordnarroll också då du måste åka ut till "kunderna(skolorna)" och stötta dem i användandet?

Teams finns (serverinfrastrukturen och kommunikationsplattformar etc består av microsoftprodukter, men vi har en hel del Mac:ar, iPads och Chromebooks i kommunen också). Jag börjar nytt jobb imorgon och jag ber till högre makter att lärarna inte kommer kunna stava mitt namn korrekt så de inte hittar mig i Teams (har en udda stavning på ett ganska vanligt namn )

Jag är placerad på en skola och har börjat min karriär som obehörig lärare/tekniker där men har sedan uppgraderats till att täcka alla utbildningsenheter i den senare rollen. Min primära arbetsuppgift var tidigare att ha hand om hela Googlesidan, allt från hårdvarupill till övergripande förvaltning. Vi är nu på g över till MS så min roll förändras till mer hands-off då enheterna helt enkelt inte har samma reparerbarhet. Därför intresserar jag mig nu mer för hur skolans processer kan kopplas samman med kommunen i övrigt då vi var ganska fristående tidigare till följde av helt olika system.

Vi har en IKT-pedagog som är den som primärt ska utbilda personal och ge stöd men det händer att jag får göra sånt också beroende på vilket system det handlar om och vem som har tid.

Jag är fristående från infrastruktursidan, som vår IT-avdelning står för, men det händer likväl att jag knackar nått litet i powershell emellanåt och petar runt en del i diverse admininterface. Jag vill hellre gå åt det hållet men det är tyvärr inte vad min arbetsgivare behöver för tillfället.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Arkivslav. Kallt och torrt, ögonen svider.

Permalänk

Algoritmutvecklare Privat sektor. Skriver kod för smarta kameror. Lite deep learning också.

Permalänk
Skrivet av Daz:

Vi har bara upp till åk 9, vilken pandemi pratar du om? Skolan pågår som vanligt bortsett från en kortare nedstängning på nån vecka.

Jag är placerad på en skola och har börjat min karriär som obehörig lärare/tekniker där men har sedan uppgraderats till att täcka alla utbildningsenheter i den senare rollen. Min primära arbetsuppgift var tidigare att ha hand om hela Googlesidan, allt från hårdvarupill till övergripande förvaltning. Vi är nu på g över till MS så min roll förändras till mer hands-off då enheterna helt enkelt inte har samma reparerbarhet. Därför intresserar jag mig nu mer för hur skolans processer kan kopplas samman med kommunen i övrigt då vi var ganska fristående tidigare till följde av helt olika system.

Vi har en IKT-pedagog som är den som primärt ska utbilda personal och ge stöd men det händer att jag får göra sånt också beroende på vilket system det handlar om och vem som har tid.

Jag är fristående från infrastruktursidan, som vår IT-avdelning står för, men det händer likväl att jag knackar nått litet i powershell emellanåt och petar runt en del i diverse admininterface. Jag vill hellre gå åt det hållet men det är tyvärr inte vad min arbetsgivare behöver för tillfället.

Det är den typiska karriärvägen när det gäller IT inom skola känns det som.
Tekniker/IT-samordnare lokalt på skola -> Nån form av strateg/systemförvaltare efter några år.

Har ni bra kontakt med er IT-enhet så de förstår era behov då ni ska gå över till MS istället för Google? Ibland kan IT-enhetens miljö som används för tjänstemän på andra förvaltningar inte passa utbildningsverksamheten sådär jättebra när det gäller valfrihet och paketering av mjukvara t.ex.

Se också till att teknikerna på skolorna (om ni har några) får direkt tillgång till AD:t för att byta lösenord på både elever OCH personal + låsa upp konton, samt ge tillgång till att de får ett s.k. install-konto så de har befogenhet att installera drivrutiner och program som inte är paketerade och göra enklare systemändringar på klientnivå, samt att de får möjlighet att installera om datorer själva utan att behöva skicka in dem till IT-enheten. Det kan se till att skolornas tekniker känner att de är likvärdiga IT-enhetens tekniker och inte några "amatörer som leker med IT".

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Lokförare, persontåg.
Låter spännande, och det är det också i början. Ganska snart lär man sig att man ska vara duktig på att ha tråkigt.

Permalänk
Medlem

Läkare inom offentliga sektorn.

Visa signatur

| Asus Strix Z270H| i7 6700k | 16GB Ballistix 2400Mhz DDR4 | 2 TB Seagate | Samsung Evo 850 250GB | MSI GTX 1080 Seahawk X | EVGA Supernova G3 750W

Permalänk
Medlem

Är nu kabelbygge bygger dragkabel till Volvo...
Helt ok jobb

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Driftchef i bevakningsbranschen, grymt kul jobb!

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Onsite IT på Hedin. Perfekt att kombinera två intresse 😀

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Jobbar på volvo lastvagnar,bearbetning.ca 4år nu.annars har jag prövat lite olika yrken genom åren

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Övervakar och styr sodapanna

Permalänk
Medlem

Grus och rör.
Arbetsledare bygg och anläggning, 8 år, och i princip det enda jag gjort sen gymnasiet. Vi organiserar grus, jord, rör, och fundament så infrastrukturen fungerar önskvärt. Folk behöver dricka, skita, el till datorn, och åtkomst till internet/Sweclockers. Vi gör det möjligt.
Stöttar yrkesarbetare och maskinförare i sitt arbete, planering, kvalitet, arbetsmiljö, inköp, och mycket, mycket kommunikation med olika parter. Arbetet är roligt men tar knäcken på en om man hamnar på ett misskött bygge.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Rivare.
Spännande i början när man får testa på lite saker men känns som man bara vill hamna på ett stambyte med sköna kollegor efter ett par år.
Det är mycket slit, dammigt, bullrigt och jämför man med övriga yrkesgrupper på byggen sämre betalt även om jag haft tur med en jävligt bra arbetsgivare, finns dom som har det betydligt värre.
Märks att man tar stryk efter alla år och kanske dags att söka sig vidare till annat, är nörd i grunden och så står man och svettas som fan med en bilmaskin i något mörkt rum

Permalänk
Medlem

Jobbar inom kriminalvården på olika sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Avdelningschef på ett järngjuteri

Permalänk
Medlem

Personlig Tränare, även reception på gymmet.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom aerospace med IT på ett multinationellt företag. Har globalt ansvar för CAE frågor och HPC.

Permalänk
Medlem

Psykolog, nu vid företagshälsa, tidigare inom smärta och rehabilitering.
Innan psykologutbildningen flera olika mer och mindre bra jobb. Inget i närheten av lika bra

Permalänk
Medlem

Jobbar med automation och energi på ett privat fastighetsbolag. Konstruerar & programmerar lokala och överordnade styrsystem för HVAC. Följer upp energiförbrukning och optimerar. Kul när man får vara med från design, produktval, produktion och sedan vidare in i förvaltningen.

Permalänk
Medlem

Jobbar med systemutveckling inom logistik för skogsindustrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

utveckling och tillverkning av kretskort.

Häftigt! Har alltid velat besöka såna fabriker.

OT: Jag är IT-tekniker och är på båtar ibland 🤷‍♂️

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Doktorand inom olinjär fotonik på svenskt universitet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jobbar som nätverkstekniker inom den statliga sektorn.

Permalänk
Medlem

Jobbar på IT-avd på ett av våra universitet. Hanterar/felsöker MECM, Jamf, Azure, M365 till en viss grad.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Livsnjutare sedan en tid tillbaka

Permalänk

Jobbat med allt som inte kräver någon speciell utbildning exp: Rivare, Truckförare, Datagolvs installatör, Industri inom Kylskåpsdemontering...

Blev dock långtidssjukskriven och efter 2 år diagnostiserad med ADD, Aspberger syndrom och Utmattningssyndrom.
Fick dock tack vare detta stöd och fick börja provjobba 2019 inom IT... och är nu sen 2020 Fast anställd som It-tekniker på ett litet företag i Stockholm.

Så kan inte klaga att ha fått chansen att visa mina IT kunskaper och fått jobba med detta nu mera
((Har som högsta utbildning gymnasieutbildning inom Bild och Form så ingen tidigare IT utbildning förutom det jag lärt mig själv, så lite stolt är man att man lyckats få in foten inom IT))