Dålig uppladdningsgastighet i Playstation 5

Permalänk

Dålig uppladdningsgastighet i Playstation 5

Hej

Enligt bredbandskollen har jag ca 300 mbps i nedladdningshastighet och 200 i uppladdningshastighet.

Men när jag ska "testa internet-anslutning" i mitt ps5 så visar nedladdning 300 mbps men uppladdningshastighet ynka 19 mbps.

Jag kör 500 / 500 Telia via wifi och mina online-spel laggar.

Finna det något jag kan göra åt saken?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Börja med att testa med nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chingigante:

Hej

Enligt bredbandskollen har jag ca 300 mbps i nedladdningshastighet och 200 i uppladdningshastighet.

Men när jag ska "testa internet-anslutning" i mitt ps5 så visar nedladdning 300 mbps men uppladdningshastighet ynka 19 mbps.

Jag kör 500 / 500 Telia via wifi och mina online-spel laggar.

Finna det något jag kan göra åt saken?

Tack på förhand.

Löste du problemet? Jag har exakt samma problem. Mvh John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klefet:

Löste du problemet? Jag har exakt samma problem. Mvh John

Om det är möjligt så bör du använda nätverkskabel istället för wifi, har du testat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av China:

Om det är möjligt så bör du använda nätverkskabel istället för wifi, har du testat det?

Jag kör med kabeln, även provat att köra med kabel direkt från väggen till mitt ps5, hjälper inte. Ner visar mitt ps5 ca 400mb/s men upp endast 20mb/s. Är ju upp som är det viktigaste när man spelar online som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Verkar vara Sonys server som är kass.
Flera med samma problem här.
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jvcnjg/low_upload/?utm_...

I think it might be a psn speed tester issue. I managed to get to speedtest.net on the hidden browser and it reported 169/90 (not quite right, should be at least 150 up) but a really high latency of 20ms (I get between 2 and 3ms on my laptop). Whereas the built in speed test reported 169/20.

You can get to it by going to settings > accounts > link > choose google > instead of logging in, look at the links at the bottom and click on terms. On the next page you'll see on the top right google's app's menu (looks like a grid of squares), from where you can simply go to google search.

Permalänk

Ps4an och numera ps5ans ”speedtest” är ett skämt. Har aldrig visat rätt siffror och inget du behöver bekymra dig över. Jag har 1Gbit upp och ner och kan få precis allt mellan 10Mbit och upp till några hundra. Är väl ett ganska känt ”problem”. Sålänge du upplever att nerladdningarna och spelen känns ok så spelar det ingen roll vad den visar.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klefet:

Jag kör med kabeln, även provat att köra med kabel direkt från väggen till mitt ps5, hjälper inte. Ner visar mitt ps5 ca 400mb/s men upp endast 20mb/s. Är ju upp som är det viktigaste när man spelar online som jag förstått det.

Hastigheten är sällan det som är viktigt vid spelande (förutom när data ska streamas, likt Microsoft Flying Simulator men det är en annan sak) utan istället är det latensen - svarstiden (ms). Uppladdning är när din enhet ska skicka data, och 20Mb/s lär vara mer än tillräckligt då utvecklarna gärna ser att det skickas så lite data som möjligt över nätverket.

Så för spel är det alltså Svarstiden och kvaliteten på uppkopplingen som är det viktiga, d.v.s. att inga paket tappas bort eller att kopplingen bryts.

Lite mer OnT; Anledningen till att det inbyggda testet visar på låg uppladdning kan ju mycket väl vara för att servern som du utför testet mot begränsar uppladdningshastigheten då detta helt enkelt inte är lika relevant. Varför ett hastighetstest skulle begränsas förstår jag däremot inte, men eftersom detta tycks vara något som gäller för samtliga(?) enheter så känns det ju som om det vore fallet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Som Pamudas säger hastigheten vid spelande är inte superviktig.

FPS spel som brukar vara bland de mer datakritiska spelen iom att de uppdaterar possitioner osv konstant brukar normal ligga <1Mbit/s sänd data då de i princip bara skickar lite ettor och nollor som förklarar spelarens position och aktivitet som sedan laddas ner på varje klient och översätts till vad du ser på din monitor.

det enda som hanterar några direkt stora mänder data är servern som tar emot data från alla ansluta och skickar denna till varje ansluten enhet resten är mer eller mindre gjort på klientsidan.

det du upplever är troligen antingen tappade paket eller hög ping mot servern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Sötast

För att ni skall få lite perspektiv så kräver spel i upload rent generellt:

0.05 - 0.1 Mbit.

Du har således med 20Mbit upp 200-400 gånger högre prestanda än vad du behöver för en perfekt gaming-anslutning.

Hade du fått ut 500 mbit uppåt på PS5an så hade du haft en prestanda på 10.000 gånger mer än vad du använder! (kanske dags att se över val av abonnemang i övrigt! )