Nvidia Geforce RTX 3000-serien får delvis återställd mining-prestanda

Permalänk
Medlem

Glad jag lyckades nypa ett Asus RTX 3090 för under 20 tusen under försommarens prisdipp.
Verkar inte finnas något slut på grafikkortseländet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det hade varit intressant ifall butikerna körde 24 timmars auktioner där de börjar på MSRP.

Tja, kanske det. Men då skulle alla återförsäljare vara tvungna att sälja dessa på en gemensam "auktion".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Kretsbrist för grafikkort har inget att göra med den kretsbrist bilindustrin har. De flesta kretsarna på grafikkorten är tillverkade på senaste tillverkningsteknikerna men de kretsar bilindustrin saknar är tillverkade på 15-25 år gamla tillverkningstekniker, dvs 200mm wafer, 45-250nm process.

Fast innan du etsar 4 eller 40 nm så finns det en distrubutionskedja från råvara till färdig produkt. Det är inte enbart i absolut sista maskinen som det är kapacitetsbrist utan även på ingående komponenter. Om jag förstått det hela rätt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det som behövs är seperata kort för miners och spelare med unika grafikkort för varje grupp med två stycken helt olika arkitekturer en för mining och en för spelande då kommer vi nog till bot med det här problemet eftersom att miners inte kommer vilja köpa spelarkitekturen som är så mycket sämre på mining än mining arkitekturen.

Alltså....detta problemet är ju väldigt enkelt att fixa.
Släpp rena miningkort som är billigare än va liga GPUer, som inte går att spela nyaste spelen med.

De som endast köper kort för mining kommer då tjäna på att välja dessa och de som vill spela och ibland mina köper vanliga GPUer.
Skitenkelt om inte ordet "billigare" hade funnits med i ekvationen, vilken tillverkare vill sälja något som är billigare?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Du är alltid skönt egoistisk i dina argument:

1. Miners köper kort = Skandal! Du får inte köpa nytt kort varje generation för en spottstyver.

2. Du älskar att AM4 plattformen tillåter dig uppgradera din CPU vid varje ny generation utan att byta moderkort. Det är något som du BEHÖVER. Att priserna skulle hållas uppe av det beteendet är irrelevant eftersom DU har råd att göra den uppgraderingen.

Ta en godtycklig extrempolitik på höger eller vänstersidan och det är alltid någon annans fel. Någon syndabock ska hängas och individen behöver aldrig fundera på sitt eget beteende...

Inte alls. Det står väl miners fritt att välta internet för att LHR och CMP är en grej, precis som vi välte internet när AMD försökte fula sig och göra Zen3 exklusivt för 500-seriens styrkretsar.

Fast det är klart. Om det är så att du tycker att motståndare till en fri marknad och rovkapiralism är egoister, ja visst, då är jag så pass egoistisk att jag vidhåller att jag är universums absoluta medelpunkt.

Men sanningen (och det vet du ju självklart) är att egoism handlar om att bara gynna sig själv, oftast på andras bekostnad. Men om jag får som jag vill så vinner inte bara jag, utan alla som vill ha ett Geforce-kort och aldrig skulle komma på tanken att ägna sig åt mining. Om det bara är jag som passar in i den demografen så visst, då är jag väl egoist, men vi vet ju båda två att det är långt fler än jag.

Skrivet av BMac:

Hur många är det som är irriterade egentligen? Har ni något medlemsregister?

Att Nvidia tog chansen att minska sitt svinn med kretsar som inte dög till fullvärdiga kort i och med sina kort utan grafikutgångar och samtidigt sälja stympade vanliga kort med minskad funktionalitet för fullpris är genialiskt.
Komiskt är att de som köper sina spelkort tror att Nvidia gör detta för att vara snälla.

Grafikkorts tillgänglighet är lite svårt ställa i relation då senast vi hade en pandemi av denna storlek så fanns väl varken kretsar, grafikkort eller datorer alls.
Det är till och med ont om potatischips såg jag igår när jag handlade

Som sagt.. Om frågan "hade grafikkort varit billigare om mining inte var en grej" besvaras med Ja, så behövs det liksom inte mer.

Jag vet inte hur många vi är, men tillräckligt många för att techsidor riktade till gamers ska skriva flera artiklar i månaden om läget för mining. Om de två var helt separata fenomen utan relation till varandra så hade ingen brytt sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tja, kanske det. Men då skulle alla återförsäljare vara tvungna att sälja dessa på en gemensam "auktion".

Jag tänker att de bara kör en auktion per kort, som köp knappen men det blir en buda knapp istället. Det blir som Tradera fast på större skala, det blir automatiskt rätt marknadspris

Permalänk
Medlem

Mitt problem med krypto-mining är att de skapar token-of-value med vad som i grund och botten är ren miljöförstöring.
Om de hade skapat tokens-of-value med konsensus, eller genom att faktiskt skapa något av fysiskt värde hade det varit en annan femma. Men nu bränner de bara energi, och ju mer energi man bränner desto mer pengar får man.

Det är … inte bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Som sagt.. Om frågan "hade grafikkort varit billigare om mining inte var en grej" besvaras med Ja, så behövs det liksom inte mer.

Jag vet inte hur många vi är, men tillräckligt många för att techsidor riktade till gamers ska skriva flera artiklar i månaden om läget för mining. Om de två var helt separata fenomen utan relation till varandra så hade ingen brytt sig.

Och OM jag hade varit oändligt rik så hade jag köpt loss Bornholm och fyllt denna ö med kärnkraftverk för att reta dansken.
Vi vet inget om hur spelkortspriser hade sett ut om alla grävare lägger ner samt om kretsbristen inte hade spelat in.

Sen kan det ju vara så att sidorna som du inte specificerar skriver om det för att det intresserar folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Och OM jag hade varit oändligt rik så hade jag köpt loss Bornholm och fyllt denna ö med kärnkraftverk för att reta dansken.
Vi vet inget om hur spelkortspriser hade sett ut om alla grävare lägger ner samt om kretsbristen inte hade spelat in.

Sen kan det ju vara så att sidorna som du inte specificerar skriver om det för att det intresserar folk?

Och varför skulle mining intressera gamers om det inte påverkade dem+ Visst, man kanske har fler intressen, men för att ett överlapp skall vara befogat så skall det väl rimligen vara för att folk påverkas.

Men visst, visst. Jag kan inte säga att "Idag kostar ett 3060TI X kronor, och hade inte mining funnits så hade det kostat Y kronor istället", och är det på den nivån du vill lägga saker så är det rätt meningslöst att diskutera.

Det vi dock vet med säkerhet är att det finns Geforce-kort därute som köpts av personer (läs miners) som inte spelar på dem, och hade en gamer köpt de korten istället så hade de spelats på. Alltså har mining en påvekan på marknaden. Men om du tycker att man måste ha exakta antal och kronor och ören för att få ha den åsikten så ja, det får stå för dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vi dock vet med säkerhet är att det finns Geforce-kort därute som köpts av personer (läs miners) som inte spelar på dem, och hade en gamer köpt de korten istället så hade de spelats på. Alltså har mining en påvekan på marknaden.

Helt obegriplig logik.

Med gamla klassiska utbud och efterfrågan:

Det finns 10 kort och 100 köpare. Korten blir dyra.

Med din logik har vi nu:

Det finns 10 kort, 8 köps av gamers och 2 av miners. Det finns 90 köpare. Ett nytt kort produceras och det blir svindyrt.

Det finns 10 kort, 10 köps av gamers. Det finns 90 köpare. Ett nytt kort produceras och det blir jättebilligt eftersom det spelas på alla korten.

För att skicka ut en olivkvist så kan vi även ta med det som jag gissar att du ville säga:

Det finns 10 kort och 100 köpare. Korten blir dyra. MEN helt plötsligt tar all mining slut vilket leder till att:

Det finns 10 kort och 80 köpare. Korten blir lite mindre dyra än tidigare, helt okorrelerat till om det faktiskt spelas på korten eller ej.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Helt obegriplig logik.

Med gamla klassiska utbud och efterfrågan:

Det finns 10 kort och 100 köpare. Korten blir dyra.

Med din logik har vi nu:

Det finns 10 kort, 8 köps av gamers och 2 av miners. Det finns 90 köpare. Ett nytt kort produceras och det blir svindyrt.

Det finns 10 kort, 10 köps av gamers. Det finns 90 köpare. Ett nytt kort produceras och det blir jättebilligt eftersom det spelas på alla korten.

För att skicka ut en olivkvist så kan vi även ta med det som jag gissar att du ville säga:

Det finns 10 kort och 100 köpare. Korten blir dyra. MEN helt plötsligt tar all mining slut vilket leder till att:

Det finns 10 kort och 80 köpare. Korten blir lite mindre dyra än tidigare, helt okorrelerat till om det faktiskt spelas på korten eller ej.

Min logik borde vara vida känd vid det här laget.

Geforce är allmänt sett som fränst ett spelkort, och Nvidia, som är skaparna av varumärket har själva sagt att det är främst ett spelkort, är det då brist är det självklart för mig att miners, eller för den delen folk som vill ha kortet som dörrstopp, bordsfläkt. eller väggdekoration, får stå tillbaka tills alla gamers som vill och kan köpa ett kort har gjort det.

Hade det inte varit brist så hade det heller inte funnits en konflikt.

Korten hade självklart varit dyrare än normalt även utan miners, det är ju kretsbrist och pandemi. Men som jag varit inne på så är inte en dålig situation ett frikort för att klafsa in och göra det värre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Alltså....detta problemet är ju väldigt enkelt att fixa.
Släpp rena miningkort som är billigare än va liga GPUer, som inte går att spela nyaste spelen med.

De som endast köper kort för mining kommer då tjäna på att välja dessa och de som vill spela och ibland mina köper vanliga GPUer.
Skitenkelt om inte ordet "billigare" hade funnits med i ekvationen, vilken tillverkare vill sälja något som är billigare?

Det var därför jag tänkte att en unik mining arkitektur som var specifikt byggd för mining och optimerat för den typ av användning som en miner gör kommer innebära att man skapa en spelarkitektur som är optimerad för spel med Ray Tracing som inte en miner behöver då löser man problemet tänker jag samtidigt som alla får kort som är optimerat emot det de vill göra med en GPU. En sådan här lösning kommer ju få miners och köpa mining arkitekturen och spelarna får ha sina kort i fred tänker jag speciellt om man kan utveckla arkitekturen på ett sådant sätt att det fungerar sämre till det en miner behöver. Inte blockera som man gjort nu utan faktiskt gjort det i själva designen av arkitekturen då hade man löst problemet tänker jag precis som du tänker att miners ska känna på att välja andra kort än gamers de behöver inte vara billigare men ändå tjänar miners på att välja andra kort än spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det var därför jag tänkte att en unik mining arkitektur som var specifikt byggd för mining och optimerat för den typ av användning som en miner gör kommer innebära att man skapa en spelarkitektur som är optimerad för spel med Ray Tracing som inte en miner behöver då löser man problemet tänker jag samtidigt som alla får kort som är optimerat emot det de vill göra med en GPU. En sådan här lösning kommer ju få miners och köpa mining arkitekturen och spelarna får ha sina kort i fred tänker jag speciellt om man kan utveckla arkitekturen på ett sådant sätt att det fungerar sämre till det en miner behöver. Inte blockera som man gjort nu utan faktiskt gjort det i själva designen av arkitekturen då hade man löst problemet tänker jag precis som du tänker att miners ska känna på att välja andra kort än gamers de behöver inte vara billigare men ändå tjänar miners på att välja andra kort än spelare.

Mining/Algorithm-specifika ASIC/FPGA-miners finns redan. Att Nvidia/AMD skulle lägga miljarder i R&D på en helt ny arkitektur som är mining-specifik känns som finansiellt självmord för dom, helst när framtidens värde av GPU-mining är högst osäker i dagsläget.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Helt obegriplig logik.

Med gamla klassiska utbud och efterfrågan:

Det finns 10 kort och 100 köpare. Korten blir dyra.

Med din logik har vi nu:

Det finns 10 kort, 8 köps av gamers och 2 av miners. Det finns 90 köpare. Ett nytt kort produceras och det blir svindyrt.

Det finns 10 kort, 10 köps av gamers. Det finns 90 köpare. Ett nytt kort produceras och det blir jättebilligt eftersom det spelas på alla korten.

För att skicka ut en olivkvist så kan vi även ta med det som jag gissar att du ville säga:

Det finns 10 kort och 100 köpare. Korten blir dyra. MEN helt plötsligt tar all mining slut vilket leder till att:

Det finns 10 kort och 80 köpare. Korten blir lite mindre dyra än tidigare, helt okorrelerat till om det faktiskt spelas på korten eller ej.

2 av 10 kanske inte låter som mycket men om vi lägger på ett par nollor till så är 200k av 1000k jäkla mycket.
Sen förövrigt när man tittar på tex människor som har chassin med 10st 3080s och alla gamers som inte kan köpa något 3080, väntar på att kunna spela de senaste spelen i 4K då blir allt lite deppigt.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Mining/Algorithm-specifika ASIC/FPGA-miners finns redan. Att Nvidia/AMD skulle lägga miljarder i R&D på en helt ny arkitektur som är mining-specifik känns som finansiellt självmord för dom, helst när framtidens värde av GPU-mining är högst osäker i dagsläget.

Nja, Nvidia skall ju släppa ett mining kort
https://www.nvidia.com/en-us/cmp/
Jag var inte helt ute och seglade 😀
A ledningen till att till att jag föreslog billigare mining kort är att de som i första hand vill spela med sina GPUer kanske vill kunna tjäna en och annan krona när man inte sitter framför datorn.
Varför inte ett kort med 16 gbit minne fast långsam CPU?
Jag menar, jag klockar ned mitt kort till 1300 hz när jag minar.
Miningen använder ju enbart minnena ändå.
Ett sådant kort går inte att spela nyare titlar med fast är lika bra på mining. Det borde bli billigare att tillverka vilket ger billigare pris.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nja, Nvidia skall ju släppa ett mining kort
https://www.nvidia.com/en-us/cmp/
Jag var inte helt ute och seglade 😀

CMP är ingen ny arkitektur, det är kretsar från främst Turing. Frågan är om de mer high end CMP kommer se dagens ljus innan ETH övergett PoW och GPU-mining blivit olönsamt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Mining/Algorithm-specifika ASIC/FPGA-miners finns redan. Att Nvidia/AMD skulle lägga miljarder i R&D på en helt ny arkitektur som är mining-specifik känns som finansiellt självmord för dom, helst när framtidens värde av GPU-mining är högst osäker i dagsläget.

Är det på detta viset är det givetvis svårt med sådana kostnader för en ny arkitektur om GPU mining inte är en del framåt går det här givetvis inte ihop sig ekonomiskt vilket det måste göra för att ett företag ska vilja lägga pengarna på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

2 av 10 kanske inte låter som mycket men om vi lägger på ett par nollor till så är 200k av 1000k jäkla mycket.
Sen förövrigt när man tittar på tex människor som har chassin med 10st 3080s och alla gamers som inte kan köpa något 3080, väntar på att kunna spela de senaste spelen i 4K då blir allt lite deppigt.

Ja. En gamer köper väl i regel bara ett kort, men miners kan ha nytta av flera så det är inte ett 1:1-förhållande. Lägg därtill att de inte skräms av höga priser då man gärna lägger ut om man ser det som en investering man kommer få tillbaka på. En gamer kan på sin höjd sälja kortet på begagnatmarknaden och kanske får igen hälften av värdet om den har tur, så det är inte samma spelplan, inte samma regler, inte ens samma spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min logik borde vara vida känd vid det här laget.

"Min logik borde vara vida känd vid det här laget." - Narcissisten.

Skrivet av klotim:

2 av 10 kanske inte låter som mycket men om vi lägger på ett par nollor till så är 200k av 1000k jäkla mycket.
Sen förövrigt när man tittar på tex människor som har chassin med 10st 3080s och alla gamers som inte kan köpa något 3080, väntar på att kunna spela de senaste spelen i 4K då blir allt lite deppigt.

Du förstod uppenbart inte exemplet. Det var för att illustrera hur meningslöst det är att lägga in variabeln "om kortet används för att spela med" och påstå att den påverkar marknaden. Och nej, det är ingen skillnad på 20% oavsett hur många nollor du lägger till. Jag vill också tillägga att mitt exempel inte är kopplat till några verkliga tal (om det inte var uppenbart) så du behöver inte skala upp detta och deppa över påhittade siffror.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

"Min logik borde vara vida känd vid det här laget." - Narcissisten.

Kalla det vad du vill. Men då jag har gjort många inlägg i så gott som varenda nyhetstråd i ämnet är jag svår att missa. Det betyder inte att jag tycker att mina åsikter är sanna och rätta (fast det är de ju bara att jag haft en såpass hög närvaro och upprepat samma sak i snart ett år att det är svårt att missa mina utläggningar om man läser nyhetskommentarer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha, jag tror mer och mer att redaktionen släpper dessa detaljinriktade nyheter med tveksamt nyhetsvärde för att trolla och locka fram reaktioner från Ozzed med nya legendariska metaforer och citat om hur det är på liv och död att gamers måste räddas från undergång.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Bra.

LHR korten gick ju inte direkt ner i pris, så de var ju kvitto på att miners inte är stora problemet till fantasipriser.

Hoppas de kringgår de hela.

Permalänk
Avstängd

Ps5, Xbox x, volvobilar, steam konsol, amd cpuer.

Att folk fortfarande tror att detta är pg mining är för mig ett stort frågetecken.

Det är brist i alla branscher, som vanligt är det bara en hävstångsnyhet för att manipulera cryptopriser.

Det är inte brist på kort pg mining. Det är brist för att det inte möter efterfrågan i huvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast innan du etsar 4 eller 40 nm så finns det en distrubutionskedja från råvara till färdig produkt. Det är inte enbart i absolut sista maskinen som det är kapacitetsbrist utan även på ingående komponenter. Om jag förstått det hela rätt.

Vilka ingående komponenter? Kemikalier för rengöring och behandling av kislet? Jag har inte läst några nyheter att det skulle vara brist på dessa. Vatten för rengöring? Visserligen varit vattenbrist i Taiwan men om jag förstått rätt så klarade de att hålla igång produktionen för de fick regn i sista minuten. Sista ingående komponent är ju wafers och eftersom det är så passa gamla processtekniker kretsarna till biltillverkarna så är det 200mm wafers så de konkurerar inte med CPU, GPU eller andra saker som använder 300mm wafers.
Så det är kapacitetsbrist i gamla fabriker som tillverkar kretsar på äldre tillverkningstekniker som påverkar biltillverkarna mest.
Givetvis kapacitetsbrist i nyare fabriker också men det drabbar inte bilindustrin utan mer tillverkning av GPU, CPU, SoCs.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag undrar varför det tog sån tid….handlar ju om enorma pengar detta!

Skrivet av wwraver:

Min första tanke när jag såg nyheten var - "Måste in och läsa vad Ozzed skriver" 😁

Haha ja visste att ja inte va ensam om o tänka så! 😁

Skrivet av pine-orange:

Det hade varit intressant ifall butikerna körde 24 timmars auktioner där de börjar på MSRP.

Ja det borde dem göra. Rättvisast o kan ge mest pengar till verksamheten. Låser ute skalpers också.

Fast jäklar va folk hade blivit sura då efter 2min hade priset legat på säkert 10.000 från 7825:- (RTX 3080 som exempel).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Mitt problem med krypto-mining är att de skapar token-of-value med vad som i grund och botten är ren miljöförstöring.
Om de hade skapat tokens-of-value med konsensus, eller genom att faktiskt skapa något av fysiskt värde hade det varit en annan femma. Men nu bränner de bara energi, och ju mer energi man bränner desto mer pengar får man.

Det är … inte bra.

Undrar bara hur mycket "value med konsensus" det är när man spelar hundratals timmar i ett spel.
Som bekant, bränner grafikkort energi där ochså. Oftast även mer än miners gör.

Jag iaf tror inte att samhället hade någon som helst vinst av att jag spelade runt 300 timmar i BF2 för några år sedan
Minar jag tokens av olika slag, bränner jag visst energi ochså, men värdet jag skapar, gör det möjligt att jag kan köpa det ena eller andra. Och det säkrar ju arbetsplatser iaf.

Hur skulle världen ser ut om banker man behöver rädda med jämna mellanrum inte längre fanns för att dom är onödiga pga crypo coins?
Och hur mycket värde/energi har brännts upp i arbetskraft (skattepengar) för att rädda dessa banker?
Kanske vår största problem är en felaktig "tokens-of-value-konsensus" snarare än miners som köper upp grafikkort.
Och så länge biltillverkare har kretsbrist iaf pga silizium brist, vägrar jag att lägga skulden på miners.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013