Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har säkert gnällts på minst tio gånger förut, meeen:
Satans jävla fittsparkar som ska stå o ligga "parkerade" på alla FEL ställen hela tiden, o det är fullt med fulla skitungar som kör runt med NOLL respekt på både trottoar o vägar. Jag bor i Oslo där det ska finnas fler av dom här såkallade sparkcyklarna än vad det gör i hela Stockholm, men jag är jävligt glad att dom ska försöka dra ner antalet med en tredjedel även om det tyvärr inte sker förrens i september när högsäsongen ändå är över.
... men nu har ju dom tre största aktörerna här gått o stämt Oslo kommun för att dom drar ner antal sparkar med motiveringen "Det kommer att drabba våra användare och skapa utmaningar för både säkerhet och städning i staden.". Hur är dom korkade jävla asen funtade egentligen?

Problemet är att man just kan ställa dem var man vill. Lånecyklarna "styr och ställ" måste ställas tillbaka i ett specialställ för att betalningen skall avslutas. Otroligt bra lösning.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Måste gnälla på dagens kaffekopp. Löfebergs Lila Mellanrost. Det smakar ju inget!? Får dosera högre. Trots att jag doserade mer än med Arvid Nordqvist så smakar Arvid Nordqvist mycket mer. Zoegas har mest krut i sig. Hade glömt att Löfbergs Lila, Gevalia etc. är så svaga i jämförelse. Inte dryga för fem öre.

Blä.

Edit: Kom på att jag inte är gubbe, men jag antar att kärringar också får gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Problemet är att man just kan ställa dem var man vill. Lånecyklarna "styr och ställ" måste ställas tillbaka i ett specialställ för att betalningen skall avslutas. Otroligt bra lösning.

Det kommer förstöra hela poängen med sparkcyklar, fördelen är ju att du kan parkera dem lite var som helst och det behöver inte vara något problem. Vissa bryr sig tyvärr inte alls om att parkera dem på ett vettigt sätt och ställer dem ibland mitt på vägen. Efter varje resa behöver man ta en bild men bilden används inte än för att straffa användare som ställer dem lite hur som helst, när de börjar göra det kommer det bli bättre tror jag.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Nej Twh ska det stå.

Hm, vi lär nog bygga elva stycken Karlshamnsverk ytterligare för att klara av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har säkert gnällts på minst tio gånger förut, meeen:
Satans jävla fittsparkar som ska stå o ligga "parkerade" på alla FEL ställen hela tiden, o det är fullt med fulla skitungar som kör runt med NOLL respekt på både trottoar o vägar. Jag bor i Oslo där det ska finnas fler av dom här såkallade sparkcyklarna än vad det gör i hela Stockholm, men jag är jävligt glad att dom ska försöka dra ner antalet med en tredjedel även om det tyvärr inte sker förrens i september när högsäsongen ändå är över.
... men nu har ju dom tre största aktörerna här gått o stämt Oslo kommun för att dom drar ner antal sparkar med motiveringen "Det kommer att drabba våra användare och skapa utmaningar för både säkerhet och städning i staden.". Hur är dom korkade jävla asen funtade egentligen?

ja Gurra dom är ett satans otyg här i malmö med, danskarna gjorde helt rätt som förbjöd skiten i köpenhamn. läste att det finns dryga 20k scooters bara i stockholm det är ju helt absurt att dom tillåts dumpa ut hur många som helst. Och sen alla puckon som bara dumpar dom precis överallt folk har verkligen inget vett i skallen längre. Dom är fan inga leksaker ändå ser jag nästan dagligen småglin åka runt 2 stycken dessutom.

Jag tycker det borde vara 18års gräns på att få hyra ut dessa och ett liknande system som med hyrcyklar som du måsta parkera på specifika ställen det går inte bara dumpa dom hejvilt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det var givetvis just den dagen och den timmen det fanns data på men jag anser att i Sverige som ska vara ett I-land även ska klara den värsta dagen utan att importera el.
Lite som att man inte behöver låna pengar var tredje månad när det kanske kommer några fler räkningar. Dåligt exempel men du kanske förstår ändå.

Vi pratar hela tiden till att lägga om mer och mer till el så vårt nationella elberoende kommer att öka. Fler och fler går över till bergvärme eller luft/luft och även om det är energieffektivt så ökar det elförbrukningen.
Fler och fler har eller tänker skaffa elbil som ska laddas och även det kräver el.
LKAB, SSAB, Northvolt, Cementa och många fler industrier vill göra sin produktion Co2-fri och det kommer kräva enorma mängder med el som vi idag inte har i landet.

Vi kan inte förlita oss på import av el för alla andra länder kommer göra liknande resor och bli mer och mer beroende av sin egen el. Att vi ska behöva räkna med att få strömlöst i vissa stadsdelar under kalla dagar tror jag ingen kommer tycka är ok.
Det kan ju faktiskt vara kallt här i Sverige samtidigt som det är kallt i flera länder som vi i vanliga fall kan importera från eller ett haveri på ett kärnkraftverk här i Sverige som betyder stopp i tre månader mellan dec-feb.

Man behöver en egen buffert och vi kan tyvärr inte bygga en sån buffert på vind och sol. Vi kan inte bygga ut våra älvar så mycket mer än de är idag så då är det just nu kärnkraft som är vårt allternativ och dessa stänger vi ner ett efter ett utan att ha en färdig plan hur det ska ersättas.

De som skall tillverka stål och cement måste först tillverka vätgas. Det gör dom inte när elen är som dyrast. Så därför kan elen räcka även för de kallaste dagarna.

Permalänk
Inaktiv

"Att gå ur svenska kyrkan"-tråden avlivad. Får hoppas de som även i fortsättning behöver hjälp att lämna hittar den på annat håll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

"Att gå ur svenska kyrkan"-tråden avlivad. Får hoppas de som även i fortsättning behöver hjälp att lämna hittar den på annat håll.

Jo, jag tror informationen i tråden räcker ganska bra vid det här laget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo, jag tror informationen i tråden räcker ganska bra vid det här laget.

Något behövdes göra åt diskussionen men ganska tydligt hur lätt det är att döda ett ämne i forumet.

Kan vara en bra påminnelse även för denna tråden, har en känsla av att detta är en tråd som kostar mer tid än den är värd för moderatorkåren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Något behövdes göra åt diskussionen men ganska tydligt hur lätt det är att döda ett ämne i forumet.

Kan vara en bra påminnelse även för denna tråden, har en känsla av att detta är en tråd som kostar mer tid än den är värd för moderatorkåren.

Jo kanske, samtidigt hade tråden spårat ur för ganska länge sedan. Ett inlägg hade räckt som svar liksom.

Ur Sweclockers synvinkel så är det ju bra med trådar som "skapar engagemang", ju fler som diskuterar, eller argumenterar, desto bättre. Sen tar det förstås tid att moderera trådar som den som liksom nästan är över gränsen för vad man får diskutera med många övertramp och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Måste gnälla på dagens kaffekopp. Löfebergs Lila Mellanrost. Det smakar ju inget!? Får dosera högre. Trots att jag doserade mer än med Arvid Nordqvist så smakar Arvid Nordqvist mycket mer. Zoegas har mest krut i sig. Hade glömt att Löfbergs Lila, Gevalia etc. är så svaga i jämförelse. Inte dryga för fem öre.

Blä.

Det här är kanalen du behöver:
https://www.youtube.com/channel/UCMb0O2CdPBNi-QqPk5T3gsQ/vide...

Sedan vet jag inte om vanlig svensk mellanrost brygg är det som är avsett att ge mest krut oavsett märke. Zoegas är väl snarast profilerat som mörkrostare även om det finns mellanrost.

Citat:

Edit: Kom på att jag inte är gubbe, men jag antar att kärringar också får gnälla.

Bejaka din inre gubbj*vel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Det här är kanalen du behöver:
https://www.youtube.com/channel/UCMb0O2CdPBNi-QqPk5T3gsQ/vide...

Sedan vet jag inte om vanlig svensk mellanrost brygg är det som är avsett att ge mest krut oavsett märke. Zoegas är väl snarast profilerat som mörkrostare även om det finns mellanrost.

Bejaka din inre gubbj*vel.

Vill faktiskt sluta att dricka kaffe och har gjort några försök men faller tillbaka hela tiden. Skyller på bristande motivation och att jag är omgiven av kaffedrickare.

Jag brukar inte dricka mellanrost men det händer. Tycker lätt mörkrost smakar bra också utöver vanlig mörkrost. Nej, jag tror inte jag har köpt mellanrost från Zoegas utan bara mörkrost och lätt mörkrost. Mörkrost är helt klart min preferens men jag gillar omväxling. Arvid Nordqvist mellanrost smakar ändå bättre än vad Löfbergs Lila gör (om jag inte minns helt fel här).

Haha.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av snajk:

Jo, jag tror informationen i tråden räcker ganska bra vid det här laget.

Det stämmer bra det!
Vi behöver inte heller mer prat om det i den här tråden heller.

Till övriga har raderat ytterligare inlägg i den här tråden angående kyrkan diskussionen.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av KingCobra:

Lånecyklarna "styr och ställ" måste ställas tillbaka i ett specialställ för att betalningen skall avslutas. Otroligt bra lösning.

Då vill jag gnälla på hur otroligt dåligt styr och ställs stationssystem fungerar. Vissa cyklar avslutar resor medan man cyklar på dem och andra påstår sig ha återlämnats utanför en station även om man ställt den prydligt i raden på stationen. Bristen i GPS leder till alldeles för många ärenden hos kundservice.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Köpte verktyg från Conrad och enda leveransalternativet var UPS. Satt hemma och väntade på leveransen, ingen ringde på, ingen slog mitt mobilnummer på porttelefonen, ingen ringde eller skickade sms. Plöstligt stod det på mobilen att ingen var hemma i huset, jag bor i lägenhet, och att de lämnar paketet på närmaste "access point", en och en halv kilometer bort. Jag har ingen bil och svårt att gå. Sååå förbannad. Chaffisen kan inte har varit här, då hade han ju sett att det är ett flerfamiljshus. Kommer inte välja butiker med bara UPS och hemleverans som alternativ i framtiden. Jävla otyg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Edit: Kom på att jag inte är gubbe, men jag antar att kärringar också får gnälla.

Alla är vi väl gubbar ur den synpunkten. För mig är inte skällsordet "kärring" varken köns- eller åldersbundet, så "gubbe" behöver inte heller vara det. Kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Måste gnälla på dagens kaffekopp. Löfebergs Lila Mellanrost. Det smakar ju inget!? Får dosera högre. Trots att jag doserade mer än med Arvid Nordqvist så smakar Arvid Nordqvist mycket mer. Zoegas har mest krut i sig. Hade glömt att Löfbergs Lila, Gevalia etc. är så svaga i jämförelse. Inte dryga för fem öre.

Blä.

Edit: Kom på att jag inte är gubbe, men jag antar att kärringar också får gnälla.

Är Zoegas Skånerost ett bra alternativ då?

Skämt på jobbet - kör koffeinfritt kaffe i kaffemaskinen i 3-4 veckor, sedan byt till vanligt.

Mitt dagsgnäll - folk som inte borstar av kängorna innan de går in, trots att de varit ute i kletet. Vanligt på jobbet där det finns rejäla fotspår ibland efter de som inte gjort det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Alla är vi väl gubbar ur den synpunkten. För mig är inte skällsordet "kärring" varken köns- eller åldersbundet, så "gubbe" behöver inte heller vara det. Kör på!

Kärring är inte skällsord för alla (men för många kanske). Motsatsen till gubbe är kanske mer gumma. Kärring vill jag påstå inte är könsneutralt och inte gubbe/gumma heller.

Skrivet av ehsnils:

Är Zoegas Skånerost ett bra alternativ då?

Skämt på jobbet - kör koffeinfritt kaffe i kaffemaskinen i 3-4 veckor, sedan byt till vanligt.

Zoegas Skånerost är ju standard (bra). Brukar även köpa Mollbergs blandning (Zoegas) och Svea från Arvid Nordqvist.

Vad är skämtet? Man märker ju att det är koffeinfritt.

Testade högre dos av Löfbergs Lila mellanrost men det går inte. Smakar skit. Kanske detta man ska köpa om man vill sluta dricka kaffe? Ska ta kryddte istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kärring är inte skällsord för alla (men för många kanske). Motsatsen till gubbe är kanske mer gumma. Kärring vill jag påstå inte är könsneutralt och inte gubbe/gumma heller.

OK, vi får döpa om tråden till "plats för lite gubb- och gummgnäll (ska de va två m? ser bättre ut med gumgnäll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

OK, vi får döpa om tråden till "plats för lite gubb- och gummgnäll (ska de va två m? ser bättre ut med gumgnäll)

Det blir lite jobbigt när Apache helikoptern också vill vara med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

OK, vi får döpa om tråden till "plats för lite gubb- och gummgnäll (ska de va två m? ser bättre ut med gumgnäll)

"Den stora gnälltråden" borde nog funka annars med tanke på trådens storlek.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

OK, vi får döpa om tråden till "plats för lite gubb- och gummgnäll (ska de va två m? ser bättre ut med gumgnäll)

Gubbkärring är både deskriptivt och könsförvirrat nog att passa alla.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kärring är inte skällsord för alla (men för många kanske).

Den gamla stavningen "käring" användes i tidig medeltid i betydelsen hustru, oftast numera i negativ betydelse på grund av ett par anekdoter, den om Motvalls käring (eller kärring) och den om "käringen mot strömmen" (klipp från SAOB):

"en man hade en motstridig hustru; vid ett gästabud i hans trädgård, som gränsade till en förbiflytande flod, satt hon med ryggen mot floden och besvarade hans upprepade uppmaningar att flytta närmare bordet med att rycka sin stol allt längre tillbaka, tills hon slutligen föll i vattnet och drunknade; mannen steg sedan i en båt och letade efter hennes lik uppför strömmen; på grannarnas förundrade fråga, varför han gjorde så, svarade han: jag tror förvisso att min hustru, som alltid gjorde tvärtemot vad man ville hon skulle göra, har gett sig i väg uppför strömmen och icke nedför som annat folk; hans antagande visade sig vara riktigt;"

Ursprungligen kärling, senare käring och ännu senare kärring.

Läs gärna om käring i SAOB, ganska kul läsning, bl. a. kan man se i 3) att uttrycket mycket väl kunde användas om en man med samma negativa egenskaper som motsvarande kvinna.

Tillägg
Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

De som skall tillverka stål och cement måste först tillverka vätgas. Det gör dom inte när elen är som dyrast. Så därför kan elen räcka även för de kallaste dagarna.

Så du tror att man startar och stänger av processen för vätgastillverkning beroende på elpriset?
Den behöver nog gå 24/7 för att hinna med i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vindsnurror får man placera ut där de är effektiva, även med hänsyn till avkastning för markvärdet. Rent tekniskt sett så hade det förstås varit bättre att fortsätta med vindkraftsutbyggnaden i södra halvan av landet då det är här behovet är störst, men det är också mycket mer människor här och således kostar marken mer och det är svårare att hitta bra vindlägen som inte är bebyggda och så. Personligen så hade jag hellre sett att de byggde ut till havs, men då får man ju andra kostnader som stiger istället. Angående bullret så gäller 40 dB(A) vid närliggande byggnader, det är ganska tyst och inget som hörs alls inomhus om man stänger fönstren åt det hållet exempelvis.

Jo det är A-vägt så basljudet är i princip borta. För många år sen var vi ute i skogen för att mäta ljud. Vi mätte ner till ca 2 Hz så linjärt som B&K utrustningen klarade. Ljudnivån låg runt en 45-50 dB efter ett tag steg den till 70 dB och vi började undra om det var nåt fel på utrustningen för vi kunder inte höra något och vinden var samma som tidigare. När vi närmade oss 90 dB så både hörde vi och kunde se flygplanet högt ovanför.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon315148:

Måste gnälla på dagens kaffekopp. Löfebergs Lila Mellanrost. Det smakar ju inget!? Får dosera högre. Trots att jag doserade mer än med Arvid Nordqvist så smakar Arvid Nordqvist mycket mer. Zoegas har mest krut i sig. Hade glömt att Löfbergs Lila, Gevalia etc. är så svaga i jämförelse. Inte dryga för fem öre.

Blä.

Edit: Kom på att jag inte är gubbe, men jag antar att kärringar också får gnälla.

Skånerost är kaffe de, kan inte dricka något annat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Den gamla stavningen "käring" användes i tidig medeltid i betydelsen hustru

När jag växte upp (född -85) hörde jag käring (eller käringa rättare sagt) väldigt ofta, och det var alltid som i hustru (eller fjälla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Är så dålig på datorspel, jag dör hela tiden.
Har köpt ett nytt grafikkort, men jag kommer ju ingen vart
för jag dör hela tiden. Lol

Du får väl byta datorspel då... vad sägs om Tetris eller Sudoku?
Behövs dessutom inget maffigt grafikkort så det kan du säja

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Nummer två, som säkert flera här har nämnt... GDPR och cookies. Varje gång man googlar något så måste man likt förbannat navigera genom menyer som är konstruerade för att vara så jobbiga som möjligt, få dig att råka klicka på "acceptera alla", samt lägga till extra lång tid när de "sparar dina val, detta kan ta upp till några minuter". Eller som Schibsted har gjort, där du måste skapa ett konto som sparas på deras servrar, för att undvika att just information sparas haha. Det är så absurt och borde vara OLAGLIGT. GDPR är så oerhört kasst utformat att hemsidor med enkelhet kan dryga så pass länge att man helt enkelt får ge upp och trycka acceptera, då går ju allt kanooonsnabbt såklart. Borde vara lag på att ha två stora knappar när man besöker en sida, en stor grön "acceptera cookies" och en röd "neka allt". Var det så svårt att få in det i lagen???

Är det någon som har tips på hur man kan ge receptpersonerna en socials accepterad käftsmäll, eller om det finns något sätt att automatiskt neka cookies i webbläsaren, hmu

(PS, halvsarkastiskt inlägg )

.... Ja och så säger de att "dina val har sparats" men se på f*n, nästa gång man kommer till samma sida så samma fråga igen, inte har det sparats något där inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

.... Ja och så säger de att "dina val har sparats" men se på f*n, nästa gång man kommer till samma sida så samma fråga igen, inte har det sparats något där inte

Om man, som jag, har inställningen "släng alla cookies då du stänger webläsaren" (inte ordagrant) så får man leva med att de frågar varje gång.