3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eobet:

Ja, samma här. Tror inte PNY kortet har någon OC, och det låg väl rätt långt ned i den där listan över "bästa 3090 korten" som någon postade ett antal sidor tillbaka, men ärligt talat, i dessa tider så bryr jag mig inte. Är bara glad att ha något jag kan jobba med här hemma nu utan att känna att jag betalat ett allt för hutlöst pris...

Mitt kort boostar upp till 2040MHz. Kan säga att Strix OC är betydligt sämre byggd än PNY kortet som vi har. Minnestempen var galet högt på Strixkortet. Alla 3090 har problem med kylning på minnena då Nvidia har lagt 12GB minnen på baksidan av kortet. Att smälla på en backplate utan aktiv kylning blir problem. På Strixkortet nådde jag 104C i stock klock och nu ligger jag med 600MHz oC på 90C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ville inte Jinxa, men jag fick faktiskt ett PNY 3090 XLR8... först stod det att det var leverans i januari 2022, men jag chattade med kundtjänst om jag inte kunde få det PNY-kortet som de hade i lager. Kundmottagaren sa att det är en chasning och förmodligen var det fel på lagersaldo. Själv tänkte jag på vinst och förlust. Jag hade inget att förlora och idag damp det ned ett 3090, leverat av bring.

Vill du berätta vad du har för VRAM temperaturer?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det att buda på PS Auction?

KFA hall of fame 3090 ligger på 15 000kr just nu

https://psauction.se/item/view/821111/grafikkort-kfa2-geforce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Hur fungerar det att buda på PS Auction?

KFA hall of fame 3090 ligger på 15 000kr just nu

https://psauction.se/item/view/821111/grafikkort-kfa2-geforce...

Den ligger på 15200:- + moms + serviceavgift = 20225:- just nu.

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulash:

Den ligger på 15200:- + moms + serviceavgift = 20225:- just nu.

Kanske intressant för någon här i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulash:

Den ligger på 15200:- + moms + serviceavgift = 20225:- just nu.

Ovärt. Saknar kvitto.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

Vill du berätta vad du har för VRAM temperaturer?

90C med 600MHz minnesöverklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

90C med 600MHz minnesöverklockning.

Vad gör du då? Mining? Bytt padsen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

Vad gör du då? Mining? Bytt padsen?

Inget utbytt. Allt är stock. Ville se hur mycket maxtempen blev. Vid spel ligger den på svala 85C

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett 3080 TI men är lite osäker på tillverkare och pris. Måste inte ha det absolut bäst. Men vilka märken skulle ni undvika? Och vilket pris är för högt i dagens marknad?

Från vad jag snappat upp från tråden så är det: ASUS, Gigabyte och MSI som är kända och bra. Allt under 16 000 kr är OK i dagens marknad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alotiat:

Funderar på att köpa ett 3080 TI men är lite osäker på tillverkare och pris. Måste inte ha det absolut bäst. Men vilka märken skulle ni undvika? Och vilket pris är för högt i dagens marknad?

Från vad jag snappat upp från tråden så är det: ASUS, Gigabyte och MSI som är kända och bra. Allt under 16 000 kr är OK i dagens marknad.

Det är de stora tillverkarna, men jag skulle nog säga EVGA är de bästa. De krånglar inte med garantin och du får byta till vattenkylning utan att garantin ryker. ASUS, Strix ROG tycker jag är en sämre kyllösning då backplate:n blir svinvarm och det finns inget hål på det så att den kyls av fläktarna. Gigabyte har ju fått sig en törn efter PSU-skandalen. MSI:s Suprim är bara stort och dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Funderar på att köpa ett 3080 TI men är lite osäker på tillverkare och pris. Måste inte ha det absolut bäst. Men vilka märken skulle ni undvika? Och vilket pris är för högt i dagens marknad?

Från vad jag snappat upp från tråden så är det: ASUS, Gigabyte och MSI som är kända och bra. Allt under 16 000 kr är OK i dagens marknad.

Jag köpte ett MSI Ventus 3080 Ti (ej OC)från Proshop betalade 12900 kr.
Det är inte det bästa kortet men fläktarna låter väldigt lite när man spelar, jag använder en lätt överklockning(ca 1540 gpu/1300 minnen) och jag är nöjd med prestandan. Vid max spelande i 4K inkl. raytraycing så håller GPU ca 75° och minnena ca 90°
Slår alla RTX 3080 kort på marknaden.
Jag menar att jag tar hellre ett lite billigare 3080 ti ifall det går att köpa över ett dyrare 3080 kort detta ifall det inte skiljer så mycket i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Jag köpte ett MSI Ventus 3080 Ti (ej OC)från Proshop betalade 12900 kr.
Det är inte det bästa kortet men fläktarna låter väldigt lite när man spelar, jag använder en lätt överklockning(ca 1540 gpu/1300 minnen) och jag är nöjd med prestandan. Vid max spelande i 4K inkl. raytraycing så håller GPU ca 75° och minnena ca 90°
Slår alla RTX 3080 kort på marknaden.
Jag menar att jag tar hellre ett lite billigare 3080 ti ifall det går att köpa över ett dyrare 3080 kort detta ifall det inte skiljer så mycket i pris.

Var inte så säker på det mitt 3080 strix slog mitt 3090 gamerock som jag sålde sen, dessutom med oc på båda och att gamerock kortet lät som ett jetplan vid 450w power.

Gjorde benchmarks på 6 spel plus 3dmarks, de va +-1% till 3080s favör.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Inget utbytt. Allt är stock. Ville se hur mycket maxtempen blev. Vid spel ligger den på svala 85C

Så 90 vid mining på ditt PNY? Grymt ju!

Permalänk
Medlem

Netonnet fortsätter att briljera...
11 månaders väntan är över, eller inte..
Chattade med kundtjänsten idag för att se vadfan som händer.
Fick samma intetsägande svar (Hur jag nu kunde vara så pantad att jag trodde något annat?)
Nåväl, jag förklarade lite smidigt att jag väntat i 11 månader på kortet men inte hört ett ljud, Ställde lite frågor och fick bekräftat att det finns andra kort, Men inte just detta.. Ställde frågan varför dom inte gör som andra butiker och swappar mot något kort som kommit in, fick "Kundtjänstmedarbetaren har lämnat chatten" i facet...

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Ställde frågan varför dom inte gör som andra butiker och swappar mot något kort som kommit in, fick "Kundtjänstmedarbetaren har lämnat chatten" i facet...

Taskigt, vet att de börjat byta ut rtx kort dock, fick förfrågan om att byta ut 3060ti iallafall^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ddr:

Netonnet fortsätter att briljera...
11 månaders väntan är över, eller inte..
Chattade med kundtjänsten idag för att se vadfan som händer.
Fick samma intetsägande svar (Hur jag nu kunde vara så pantad att jag trodde något annat?)
Nåväl, jag förklarade lite smidigt att jag väntat i 11 månader på kortet men inte hört ett ljud, Ställde lite frågor och fick bekräftat att det finns andra kort, Men inte just detta.. Ställde frågan varför dom inte gör som andra butiker och swappar mot något kort som kommit in, fick "Kundtjänstmedarbetaren har lämnat chatten" i facet...

himla märkligt med Netonnet. Grannen fick tag på ett Gamerock 3080 vid nyår. Då hade han bara väntat i 3 månader.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Billigaste 3080 på länge! Om någon söker 3080 fortfarande så slå till på denna!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Borgers:

Billigaste 3080 på länge! Om någon söker 3080 fortfarande så slå till på denna!

Tycker du att 13000 kr för ett 3080 är billigt..?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Billigaste 3080 på länge! Om någon söker 3080 fortfarande så slå till på denna!

13000Kr inkl. moms är inte direkt billigt, men det spelar ingen roll dom är redan slut ...

Kan omöjligt vara gamers som så snabbt tömmer alla erbjudanden på bara minuter, bitcoin/ethereum har gått upp igen dom sista dagarna så miners dammsuger troligen fortfarande marknaden. Ingenting kommer att hända med tillgängligheten förrän mining på grafikkort kraschar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Tycker du att 13000 kr för ett 3080 är billigt..?

Skrivet av the squonk:

13000Kr inkl. moms är inte direkt billigt, men det spelar ingen roll dom är redan slut ...

Kan omöjligt vara gamers som så snabbt tömmer alla erbjudanden på bara minuter, bitcoin/ethereum har gått upp igen dom sista dagarna så miners dammsuger troligen fortfarande marknaden. Ingenting kommer att hända med tillgängligheten förrän mining på grafikkort kraschar.

Pinsamt, hade missat att 10.000 var exkl. moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Pinsamt, hade missat att 10.000 var exkl. moms

Klandrar dig inte, Netonnet's hemsida är jävligt inkonsekvent av nån anledning. Hamnar på företagssidan hälften av gångerna jag går in där och kan inte byta till Privat.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett 3080 ej LHR kort som precis kommit ut på komplett?
Trodde alla "nya" kort var LHR men kanske inte stämmer då!

https://www.komplett.se/product/1182991/datorutrustning/dator...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baily:

Verkar vara ett 3080 ej LHR kort som precis kommit ut på komplett?
Trodde alla "nya" kort var LHR men kanske inte stämmer då!

https://www.komplett.se/product/1182991/datorutrustning/dator...

Heja! grymt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Verkar vara ett 3080 ej LHR kort som precis kommit ut på komplett?
Trodde alla "nya" kort var LHR men kanske inte stämmer då!

https://www.komplett.se/product/1182991/datorutrustning/dator...

Coolt, trodde det var slut med icke LHR kort sen länge!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Slog till på ett TUF 3080 OC från komplett, är det bättre än Gigabyte Eagle 3080 (icke OC)?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Slog till på ett TUF 3080 OC från komplett, är det bättre än Gigabyte Eagle 3080 (icke OC)?

Samma här 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Verkar vara ett 3080 ej LHR kort som precis kommit ut på komplett?
Trodde alla "nya" kort var LHR men kanske inte stämmer då!

https://www.komplett.se/product/1182991/datorutrustning/dator...

Kan ju hoppas att det dom inte bara missat att ändra tillverkarens artikelnummer.

Edit: Fast dom har ju inte skrivit nått om LHR under egenskaper, så ser ju lovande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Coolt, trodde det var slut med icke LHR kort sen länge!

Njae, såväl NoN som Amazon levererade TUF OC och non OC-kort i juli som inte var LHR