Fyller antennkabeln i nytt hus något syfte?

Permalänk
Medlem

Fyller antennkabeln i nytt hus något syfte?

Är inne i processen att bygga nytt hos och sitter med elrtiningen framför mig. I många rum är det 2 st RJ45 uttag samt 1 st antennuttag och jag funderar på om jag inte bara skall ha 2 st RJ 45 uttag och därmed tabort antennuttaget.

Känns som att mer och mer rör sig åt det digitala och många kanaler du kan få via parabolen kan du nu få via internet. Vi kommer ha fiber och troligtvis 1000 Mbit/s.

Vi ser ju redan nu hur telefonjack inte används utan det går via fiber och det analoga TV nätet är nedstängt. Är det bara en tidsfråga till det digitala TV nätet och parabol går åt samma håll?

Utan att ha tittar för mycket så ser det ut som att många tjänster erbjuder parabol över internet.

Funderar därför över
1. Vad finns det för fördelar med antennuttag?
2. Hur länge tror vi att detta kommer att användas?

Det lilla behov jag ser av att ha kvar antennuttag och parabol är för att se mer utländsk tv.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta bort antennuttaget men låta kabeln ligga kvar.

Permalänk
Medlem

Har inte mycket att bidra med mer än att jag aldrig hade dragit antennkabel i ett nytt hus.

Kom också att tänka på denna härliga "reklamfilmen", undrar hur många mer av oss 90-talister som är traumatiserade av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Är inne i processen att bygga nytt hos och sitter med elrtiningen framför mig. I många rum är det 2 st RJ45 uttag samt 1 st antennuttag och jag funderar på om jag inte bara skall ha 2 st RJ 45 uttag och därmed tabort antennuttaget.

Känns som att mer och mer rör sig åt det digitala och många kanaler du kan få via parabolen kan du nu få via internet. Vi kommer ha fiber och troligtvis 1000 Mbit/s.

Vi ser ju redan nu hur telefonjack inte används utan det går via fiber och det analoga TV nätet är nedstängt. Är det bara en tidsfråga till det digitala TV nätet och parabol går åt samma håll?

Utan att ha tittar för mycket så ser det ut som att många tjänster erbjuder parabol över internet.

Funderar därför över
1. Vad finns det för fördelar med antennuttag?
2. Hur länge tror vi att detta kommer att användas?

Det lilla behov jag ser av att ha kvar antennuttag och parabol är för att se mer utländsk tv.

Kommer du ha antenn på huset?
Om inte då behöver du inte det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tino:

Är inne i processen att bygga nytt hos och sitter med elrtiningen framför mig. I många rum är det 2 st RJ45 uttag samt 1 st antennuttag och jag funderar på om jag inte bara skall ha 2 st RJ 45 uttag och därmed tabort antennuttaget.

Känns som att mer och mer rör sig åt det digitala och många kanaler du kan få via parabolen kan du nu få via internet. Vi kommer ha fiber och troligtvis 1000 Mbit/s.

Vi ser ju redan nu hur telefonjack inte används utan det går via fiber och det analoga TV nätet är nedstängt. Är det bara en tidsfråga till det digitala TV nätet och parabol går åt samma håll?

Utan att ha tittar för mycket så ser det ut som att många tjänster erbjuder parabol över internet.

Funderar därför över
1. Vad finns det för fördelar med antennuttag?
2. Hur länge tror vi att detta kommer att användas?

Det lilla behov jag ser av att ha kvar antennuttag och parabol är för att se mer utländsk tv.

Det kostar så pass lite i sammanhanget att dra in antennuttag samtidigt dom du drar in nätverk, att du lika gärna kan göra det om du har ett behov av det idag. Det är ju mycket svårare att dra in det snyggt i efterhand än om du bara gör det från början.

För den som är sportintresserad så är tjänster via parabol ofta bättre jämfört med streaming, eftersom man inte får de långa fördröjningarna som streaming innebär. Risken är annars när du kollar på fotboll att du blir "spoilad" när grannarna börjar vråla 20 sekunder innan det blir något mål! Dessutom mer tillförlitligt än streaming, fortfarande. Till sist alltid bra att ha olika möjligheter, om t.ex. IPTV-tjänsterna du kan köpa via din fiberleverantör inte håller måttet, så kan du ju alltid byta.

Men ja, jag skulle absolut säga att TV via antennkabel är rätt dödsdömt i längden. Det är bara en tidsfråga till att det är helt irrelevant. Men vi är inte där riktigt än. När vi väl når dit så kanske du har några onödiga koaxkablar i väggen. Men vad gör det egentligen?

Personligen skulle jag nog luta mot att välja bort det. Mitt intresse för linjär TV och sport är ganska exakt noll. Men det tar ju ändå emot. Vem vet, något kanske händer och du blir tvungen att sälja huset till, eller blir ihop med en sportfåne?

Permalänk
Medlem

Det är inte så mycket jobb att lägga in en antennkabel för parabol och marksänt. Dels vet man aldrig vad nästa boende vill ha och dels kan internet gå ner (räcker med en tomte med en grävmaskin på fel ställe mitt i favoritsåpan) och då kan det vara intressant att se det marksända.

Permalänk
Medlem

Man kan ju ta emot digital tv (gratis + boxer) via antenn.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Om man vill glo på klassisk linjär-tv eller köra med kabelmodem så visst, men annars finns det ingen poäng. Jag röstar nej.

Ju färre meningslösa kablar dragna i rören desto bättre, enligt min mening.

Om fiberanslutningen till internet skulle gå ned så är ju trådlöst via mobilnätet ett någorlunda dugligt nödalternativ som jag hellre skulle välja än att köra kabelmodem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

När jag drog nätverket till TVn drog jag också koax och använder det just nur för att vi ej har fått fiber än. Jag tycker att det är alltid bättre att dra mer än man behöver för att när man ändå håller på är det inte mycket mer jobb och man behöver ej oroa sig i framtiden. När jag jämför parabol mot IPTV tycker jag att parabol ser bättre ut och att det har bättre flyt när man tittar på grejer som t.ex. fotboll. Inget som jag stör mig på för att jag tittar ingen fotboll men det finns fortfarande användningområden för antenn speciellt när man bor på landet och inte har fiber. Man kan ju också bara dra kabeln men ej installera något uttag då ser man ju inget som kan störa.

Permalänk
Inaktiv

Fördelen med att ha tillgång till digitala marknätet är när internet lägger av.. avgrävd fiber, driftstörningar osv... på så vis slipper man sitta med fia o knuff tills IP-tv'n är tillbax.. eller hoppas på att 4G täckningen är så bra att den klarar att strömma TV

Permalänk
Medlem

Drar de av något alls på priset om du väljer bort det, eller ska de ha betalt för att ändra på ritningarna?

Gratis extra rör i väggarna är ju aldrig fel, de är bra att ha om du (eller nästa ägare) vill dra fiber, högtalarkabel, HDMI-kabel eller något annat kul i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag lät dem dra det då det inte kosta något extra. De drog även ett orange't kabelrör till gatan för fast telefoni......

Det dras i samma rör som tp kablarna, så man får tyvärr inga extra rör.(man kan ju dock be om extra rör)

Om det ingår så kommer de inte dra av nått på priset för det ändå och det skulle vara småpengar i sammanhanget. Skulle dock inte betala extra för det

Permalänk

Om du tar bort antennkabeln och ångrar dig i framtiden så går det att dra antennkablar via nätverkskablar också sök på "macab catline" så det går att lösa i efterhand (DVB-T och -C men inte -S om jag har fattat det rätt)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Om du tar bort antennkabeln och ångrar dig i framtiden så går det att dra antennkablar via nätverkskablar också sök på "macab catline" så det går att lösa i efterhand (DVB-T och -C men inte -S om jag har fattat det rätt)

Den där kan precis som du är inne på omöjligen köras med DVB-S (satellit) då den endast går upp till 862 MHz. Signalerna som skickas ner från en parabolantenns LNB över koaxialkabeln är runt 1000-2000 MHz (om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle inte dra in koax i en ny kåk, men sedan kollar jag inte på tv.
Men det finns lösningar att välja, Går att köra "koax" via RJ45 oxå i dagens läge beroende på vilket variant du e ute efter.

Kolla lite närmare på https://www.digitaltvexperten.se/22-antenn/antenn-i-natverksk...
om du känner att det kanske är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Det är aldrig fel med extra vprör/slang mellan strategiska platser i ett hus.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Om det ingår så kommer de inte dra av nått på priset för det ändå och det skulle vara småpengar i sammanhanget. Skulle dock inte betala extra för det

Det ingår 2 STRJ 45 + 1 ST Anten uttag till 5 ställen, sen två rum utöver detta har tomdosor för multimedia.
De rum som har tomdosor kommer till minimum få 2 ST RJ45, men antenn uttag om det beslutas att behållas i de andra rummen.

Det känns som att vi inte kommer spara så mycket på att skippa antennkabel och det är inte omöjligt att man sätter upp en antenn på vinden eller en parabol på huset. Då @Herr Kantarell smart nämner att man kan få många kanaler gratis. Någon som vet om denna antenn kan då användas i samtliga rum? Liten snabb titt nämner antennförstärkare. Gäller detta även för parabol?

Permalänk
Medlem

jag valde bort antennuttagen som var inritade på vår elritning. Jag tycker det känns ofräscht att dra in något så förlegat i ett nytt hus och jag fick dessutom mer cleana dosor med endast två RJ45or.
Vi ser på utländsk tv och kanske någon fotbollsmatch som hustrun vill se genom IPTV.

Ett annat tips är att be om eluttag uppe på väggen där du tänkt ha TVn (och kanske väggmonterad datorskärm?), eller åtminstone hål genom gips/Osb för att själva kunna lirka igenom kablage för att slippa fula kabellister som går på väggen.
Dessutom är det trevlig att veta att väggen just vid tänkt TV-montage är förstärkt med någon extra regel. Men nu är jag långt OT

Lycka till med husbygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Drar de av något alls på priset om du väljer bort det, eller ska de ha betalt för att ändra på ritningarna?

Gratis extra rör i väggarna är ju aldrig fel, de är bra att ha om du (eller nästa ägare) vill dra fiber, högtalarkabel, HDMI-kabel eller något annat kul i framtiden.

Extra kanalisation som du kan nyttja i framtiden är ju verkligen inte fel. Se bara till att inte underdimensionera den!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag knipsade kabeln i lägenheten, nere vid golvet och uppe vid taket, och tog bort uttaget. Jag hoppas inte de går tillbaka till kabel-TV igen för då blir nog grannarna sura.

Parabol är en sak, om man gillar linjär-TV så är ju det ganska överlägset andra lösningar både i bildkvalitet och utbud. Nu vet jag inte om linjär-TV är så intressant förstås, för mig har det inte varit det på många år men gillar man exempelvis sport så kan det ju nästan vara ett krav. Men har man fiber så kör ju de flesta ändå den vägen, även om man borde kunna få bättre bild via parabolen i teorin i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle vara för parabol/marksänt när inte IPTV inte håller måttet eller strular.

Permalänk

typ en personlig feedback.
om jag sitter och spelar eller ser stream märks det av när morsan kollar på tv, dvs fibern/routern hemnätet delas av samma, om det beror på routern eller nätet låter jag vara osagt men det känns som att det är bra att ha en "alternativ" TV koppling?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tino:

Någon som vet om denna antenn kan då användas i samtliga rum? Liten snabb titt nämner antennförstärkare. Gäller detta även för parabol?

Nja, du bör använda en distributionsförstärkare snarare än en vanlig antennförstärkare, de är avsedda att dela upp signalen till flera uttag, du bygger egentligen ett eget litet kabeltv nät.
Att distribuera parabol är inte riktigt lika enkelt för parabolen kan behöva kontrollsignaler, du kan tex ha flera huvud och ska kanske välja polarisation men det beror på vilka kanaler du ska ta emot och hur många som oberoende ska kunna styra, kan vara mer komplicerat men går att lösa om du vill men det kan bli en mer satelittv nörd lösning i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte ett hus från 1973 förra året. Gick på flera visningar innan köp och noterade hur mycket telefonjack det var överallt, samt att det fanns nätverk fördraget till flera ställen i huset.
Men det var först efter vi flyttade in som vi märkte att det inte finns ett enda antennuttag.
Gjorde oss absolut ingenting, har inte saknat det.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Det ingår 2 STRJ 45 + 1 ST Anten uttag till 5 ställen, sen två rum utöver detta har tomdosor för multimedia.
De rum som har tomdosor kommer till minimum få 2 ST RJ45, men antenn uttag om det beslutas att behållas i de andra rummen.

Det känns som att vi inte kommer spara så mycket på att skippa antennkabel och det är inte omöjligt att man sätter upp en antenn på vinden eller en parabol på huset. Då @Herr Kantarell smart nämner att man kan få många kanaler gratis. Någon som vet om denna antenn kan då användas i samtliga rum? Liten snabb titt nämner antennförstärkare. Gäller detta även för parabol?

Jag skulle kunna berätta om min egna situation.

Hela området fick Telia fiber. Via den har jag bredband och IPTV, man kan välja till IP-telefoni också om man vill.

"Problemet" är att Telia skickade bara med en IPTV dosa och vill man kolla på sina TV-kanaler i flera rum behöver man ett extra abonnemang och IPTV dosa. Just nu har vi bara en TV, men vi har funderat lite på en till och då skulle man kunna välja att köra en enbart på gratis marknät istället för att skaffa ett extra abonnemang.

Med digital tv från antenn kan man ju i teorin komma åt standardutbudet på hur många tv apparater som helst i hushållet.

För att försöka svara på din fråga: kopplar du samman flera uttag till en antenn så kommer signalen bli svagare och man ska helst sätta termineringar på uttag som inte används. Man kan behöva ha en antennförstärkare t.om.

Parabolsignal och antennsignal använder lite olika frekvenser och parabol (som också är en antenn) tar ju emot signaler från satelliter och denna signal är i regel svagare. Så paraboler är ofta kopplade till en mottagare. Finns säker folk som är mer kunniga än mig på detta område

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joelsthlm:

typ en personlig feedback.
om jag sitter och spelar eller ser stream märks det av när morsan kollar på tv, dvs fibern/routern hemnätet delas av samma, om det beror på routern eller nätet låter jag vara osagt men det känns som att det är bra att ha en "alternativ" TV koppling?

Tv löser man på 2 olika sätt, endera har man det på ett eget nät (inte via internet) och då påverkar det inte internet hos de flesta större operatörerna utan all tv trafik ligger på ett privat vlan med reserverad bandbredd. Brukar innebära en tv box.

Eller så använder tittaren en playtjänst och de går för det mesta via internet som all annan trafik och man använder en webbläsare eller lapp för att komma åt innehållet, detta påverkar alltså övrig datatrafik över internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Har inte mycket att bidra med mer än att jag aldrig hade dragit antennkabel i ett nytt hus.

Kom också att tänka på denna härliga "reklamfilmen", undrar hur många mer av oss 90-talister som är traumatiserade av den.
https://www.youtube.com/watch?v=J03eeYQ72Y0

Knappast lika mycket som de stackars 70-talisterna som fick en syra-tripp påtvingad sig.

OT:
Jag kan bara säga att jag inte använt eller sett på vanlig linjär tv på över 4 år nu.

Använder endast en apple-tv och behöver jag se något på någon kanal så är det bara att teckna abonnemang till valfri app och sedan säga upp när det inte behövs.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid:

Knappast lika mycket som de stackars 70-talisterna som fick en syra-tripp påtvingad sig.

https://www.youtube.com/watch?v=bp7m1JP9H9w&ab_channel=SVT

OT:
Jag kan bara säga att jag inte använt eller sett på vanlig linjär tv på över 4 år nu.

Använder endast en apple-tv och behöver jag se något på någon kanal så är det bara att teckna abonnemang till valfri app och sedan säga upp när det inte behövs.

Är det verkligen sant ? Du har alltså inte tittat på nyheter eller sport "live" men inte tänkt på att det i så fall är linjärtv ?
Jag har inte sett på serier/underhållning linjärt på länge men tittar faktisk på chemalagda liveprogram nästan dagligen trots det, dock sker det inte via en tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen sant ? Du har alltså inte tittat på nyheter eller sport "live" men inte tänkt på att det i så fall är linjärtv ?
Jag har inte sett på serier/underhållning linjärt på länge men tittar faktisk på chemalagda liveprogram nästan dagligen trots det, dock sker det inte via en tv.

Klart jag sett på sport/OS-sändnignar, men de har inte varit live. Sett det när jag själv velat/kunat.
Tecknat abonnemang på Discovery+ (som jag skrev)
Redan sagt upp och är åter till det jag endast behöver.

Då kanske jag skulle skrivit att jag inte haft något med antenn att göra de senaste 4-5 åren.

Framtiden kommer gå bort från den typ av teknik helt klart. Det mesta kommer strömmas när man själv vill.

EDIT:

Det bästa var att se OS i klättring, en sändning på nästan 6h. Kunde i lugn och ro se det väsentliga och spola förbi när det inte hände något. Effektiv tittandetid: 2h - och det gillar jag, perfekt!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Du kan ju tänka så här – har du antenn har du förmodligen ett maströr du kan sätta upp 4G/5G-antenner på för reservlösning/backup.

Hur mycket Allente kommer satsa på satellit vet jag inte, men vi kan vara rätt säkra på att både kanalerna och Teracom har viljan att fortsätta utveckla marknätet. Vill man spela in är det fortfarande rätt trivialt att spela in DVB-T2 medan det börjar bli svårare att spela in DVB-S/S2/C2. DVB-tekniken utvecklas fortfarande, UltraHD-kompatiblitet kommer rulla ut och bli standard på alla TV-apparater som säljs så tekniken kan inte förpassas till typ DSL/telejackträsket.

I övrigt kan det vara bra att tänka på om man behöver några HDMI i väggen.

Larm kopplas till internet och telefoner kör 2G/3G/4G/5G för samtal utöver WiFi-samtal över ditt nät, så RJ11/svenskt telejack behövs inte. Att bara kunna sätta på TVn och ha typ 8 kanaler fritt fyller kanske lite mer funktion, även om det idag är viktigare med ethernet/lan-uttag vid TVn.