TSMC chockhöjer priser för kretstillverkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag gissar på att de som eftertraktar produkterna får betala för dessa? Det är ju enbart på grund utav dessa som företaget existerar trots allt.

Antingen det eller så inför vi en extra avgift för alla vars namn innehåller bokstaven 'u' som ska täcka ökningen.

Mm. Det blir nog kunderna som får betala.Att företagen skulle kunna tänka sig att nagga sin höga vinstmarginal i kanten är tydligen ett väldigt konstigt scenario.

Sen är det företag.. Att kislet inte är 20% av hela produktpriset kommer inte stoppa dem från att höja den färdiga produkten med 20%, så det är inte jättekul att vara konsument just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det någon som vet hur stor del av chippets kostnad som tillverkningen av waffern innebär ? 20 % på den delen innebär ju inte att det blir 20 % dyrare totalt sett för totalpriset innehåller ju även utveckling, montering, frakt och liknande kostnader som inte har med waffertillverkningen att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi betalar ju varför sluta, det vore ett dåligt drag. Priserna kommer fortätta höjas rejält tror jag. Dom slutar höja när folk slutar köpa.

Mitt smärtgräns för köp av gpu går vid 4000kr....och om man inte ens får ett sketen 1080p kapabel kort för de pengar så får det bli slut på spelandet helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Fick massa träffar nu på att NVIDIA köpte upp enväldigt väsentlig del i veckan hos TSMC, frågan är hur ligger det till hos AMD?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Mitt smärtgräns för köp av gpu går vid 4000kr....och om man inte ens får ett sketen 1080p kapabel kort för de pengar så får det bli slut på spelandet helt enkelt.

Du är nog en av få. Intressen kostar. Dator intresset är rätt billigt jämfört med mycket annat.
Min bror skrattar glatt när berättar om min hobby och dess priser. Han sa för ett tag sedan: "det kostar mig 25 tusen bara jag tittar på min bil". Han har byggt om den totalt och heltenoverat den, en gammal jänkare och trots att han gjort allt jobb själv så är det hundratusentals kronor det kostat.
Vi är vana vid låga priser för vi haft det en gång i tiden när vi var fattiga studenter. Nu har vi visat att vi har pengar pch gärna spenderar dom som så många andra på sina intressen. Förut var det dessutom vanligt att kunna köpa något billigt och klocka upp det, i vissa fall rejält men den tiden är också över.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du är nog en av få. Intressen kostar. Dator intresset är rätt billigt jämfört med mycket annat.
Min bror skrattar glatt när berättar om min hobby och dess priser. Han sa för ett tag sedan: "det kostar mig 25 tusen bara jag tittar på min bil". Han har byggt om den totalt och heltenoverat den, en gammal jänkare och trots att han gjort allt jobb själv så är det hundratusentals kronor det kostat.
Vi är vana vid låga priser för vi haft det en gång i tiden när vi var fattiga studenter. Nu har vi visat att vi har pengar pch gärna spenderar dom som så många andra på sina intressen. Förut var det dessutom vanligt att kunna köpa något billigt och klocka upp det, i vissa fall rejält men den tiden är också över.

Sen beror ju det på hur man ser på saken. När din bror en dag väljer att sälja jänkaren så får han förmodligen tillbaka pengarna han har lagt ner på den (såklart beror det på vad för bil det handlar om och bilens dagsvärde, skick, rätt köpare osv). Men du förstår säkert vad jag menar. Men absolut, en bil kostar ju såklart mycket mer att lägga ner pengar på om man vill.

Köper man en dator idag för 30k så är den värd hälften efter 6 mån typ.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Då förväntar jag mig att min lön går upp lika mycket

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Sen beror ju det på hur man ser på saken. När din bror en dag väljer att sälja jänkaren så får han förmodligen tillbaka pengarna han har lagt ner på den (såklart beror det på vad för bil det handlar om och bilens dagsvärde, skick, rätt köpare osv). Men du förstår säkert vad jag menar. Men absolut, en bil kostar ju såklart mycket mer att lägga ner pengar på om man vill.

Köper man en dator idag för 30k så är den värd hälften efter 6 mån typ.

Jo det är sant men du glömmer även tiden han lagt ner och alla verktyg han fått köpa som även de sjunker i värde eller måste bytas ut eller garaget med lyft. För en dator klarar du dig bra med en skruvmejsel samt antistat amrmband. Oavsett så är hobbys i de flesta fall förlust affärer och inte enbart i pengar. För oss med it intresse är förlusten ganska liten då 30 k är rätt lite mot mycket annat.
Problemet är nog att vi är vana vid låga priser. Tror min bror hade surat lika mycket om han för 20 år sedan kunde köpa trimmtopp för 10k som i dag kostar 50k med det sagt så har priserna på kort tid faktiskt skjutit i höjden procentuellt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Nur jag ingen expert på ämnet, men enligt min erfarenhet hamnar alltid notan hos slutkund...

När det gäller GPU'er känns det ju som att priserna redan har chockhöjts mot slutkund kan tycka att det borde finnas marginaler och att det finns utrymme för TSMC att höja priserna.
Tråkigt om prissänkningar uteblir eller om prishöjningar väntar inom andra segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Så länge folk betalar finns det ingen anledning att inte höja priserna som flera skrivit. När jag köpte min dator i slutet av december förra året kostade det billigaste RTX 3060 Ti 5199 kronor på Inet och redan det tyckte jag låg på smärtgränsen för ett kort i mellanklassen, även om jag nu i efterhand inser hur lyckligt lottad jag var med tanke på hur det ser ut i nuläget.

Jämför jag med datorn jag köpte 2013 har priserna på grafikkort och processorer gått upp kraftigt. Priserna på moderkort, nätaggregat och chassin verkar ligga på ungefär samma nivå. Det som blivit billigare är SSD och RAM.

Ja utbud och efterfrågan så är det ju och så borde det vara, Jag tror iaf när det gäller grafikkort att det kommer bli billigare pga Ethereum ändrar till proof of stake i slutet av detta året. Plus att snart är Intel med i fighten så blir lite mer konkurrens. Sen är det väl så att EU ska sponsra nya chip fabriker så lär ju bli mkt konkurrens på den sidan med, jag tror dessa fantasipriser är tillfälliga, kommer kanske hålla i sig nåt år dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Ja utbud och efterfrågan så är det ju och så borde det vara, Jag tror iaf när det gäller grafikkort att det kommer bli billigare pga Ethereum ändrar till proof of stake i slutet av detta året. Plus att snart är Intel med i fighten så blir lite mer konkurrens. Sen är det väl så att EU ska sponsra nya chip fabriker så lär ju bli mkt konkurrens på den sidan med, jag tror dessa fantasipriser är tillfälliga, kommer kanske hålla i sig nåt år dock

Jo, utbud och efterfrågan fungerar för det mesta men inte när någon eller några få aktörer har "monopol". Då kan de styra hela marknaden utifrån eget tycke. Se bara hur långsamt processorutvecklingen gick när Intel var ledande. De småfjuttade och bestämde att 2-4 kärnor räckte och satte vilka priser de ville. När AMD fick tummen loss hände det saker både med priser och utvecklingstakten.