Windows 11 släpps skarpt 5:e oktober 2021

Permalänk
Medlem

Windows 11 släpps skarpt 5:e oktober 2021

Nu har Microsoft gått ut och sagt att Windows 11 släpps skarpt den 5:e oktober både för gratis uppdatering samt för OEM att använda i nya datorer.

Windows 11 available on October 5

Vad tycker ni om Windows 11 hittils, kommer ni uppdatera era kompatibla maskiner direkt eller blir det att stanna på 10 tillsvidare?

Jag själv tänker uppdatera alla mina kompatibla enheter, har kört insider programmet sen det kom ut och tycker att det är en enorm förbättring över 10 rent gränsnittsmässigt. Sen finns det fortfarande bitar som är sämre eller saknas men jag hoppar på förbättringar allt eftersom.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Inaktiv

Har hört att prestandan är urusel jämfört med Windows 10. Har dock aldrig fått det förklarat varför, och hur och om det kommer att korrigeras (eller om dom bara kommer att använda högre prestandakrav för att sopa problemen under mattan).

Någon som har ljus att kasta över i situationen för mig?

Mest där skon klämmer. Kommer nog eventuellt sitta i Win10 ganska länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Har hört att prestandan är urusel jämfört med Windows 10. Har dock aldrig fått det förklarat varför, och hur och om det kommer att korrigeras (eller om dom bara kommer att använda högre prestandakrav för att sopa problemen under mattan).

Någon som har ljus att kasta över i situationen för mig?

Mest där skon klämmer. Kommer nog eventuellt sitta i Win10 ganska länge.

Personligen har jag inte märkt några prestandaproblem. Kör en 3700x och ett RTX 3070.

Vet att vissa spel ska prestera sämre på AMD processorer med flera CCX än vad de gjorde i 10 på grund av att Windows 11 mer fritt sprider belastningen mellan kärnor, om belastningen splittras mellan olika kärnkluster kan det försämra prestandan. CSGO var ett exempel där det tydligen var väldigt påtagligt.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Stannar på 10 tills jag av någon anledning blir tvungen att gå upp på 11 (eller verkligen vill; vad det nu skulle kunna tänkas bero på). Finns ingen anledning att uppgradera för uppgraderingens skull, och barnsjukdomar slipper jag mer än gärna.

Kommer definitivt inte att göra det förrän Sledgehammer får stöd för 11 (och om det aldrig skulle ske så får det bli Linux istället.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av icogniito:

Personligen har jag inte märkt några prestandaproblem. Kör en 3700x och ett RTX 3070.

Vet att vissa spel ska prestera sämre på AMD processorer med flera CCX än vad de gjorde i 10 på grund av att Windows 11 mer fritt sprider belastningen mellan kärnor, om belastningen splittras mellan olika kärnkluster kan det försämra prestandan. CSGO var ett exempel där det tydligen var väldigt påtagligt.

Tråkig utveckling. Vart har du hört detta? Blir nyfiken på anledningarna. Och om Intel har ett finger med i spelet.🙈

Jag kör ju snarlikt som du, dock 5800X + 2070S, och använder mina trådar väldigt intensivt i mitt arbete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Tråkig utveckling. Vart har du hört detta? Blir nyfiken på anledningarna. Och om Intel har ett finger med i spelet.🙈

Jag kör ju snarlikt som du, dock 5800X + 2070S, och använder mina trådar väldigt intensivt i mitt arbete.

Här finns vissa benchmarks

Edit: Fel video tidigare, nu korrigerat

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Härligt med datum! Uppgraderar dag ett personligen.

Inväntar en 2TB WD SN850 som borde anlända innan helgen och när den väl är framme blir det Win 11 betan direkt och köra tills lanseringen och gå över till vanlig version.

Permalänk
Avstängd

Kommer inte att uppdatera, kommer avvakta ett tag hur det kommer blir framöver.

Jag hade vilja att man kan välja vilken typ av uppdatering man vill ha, så att man kan välja bara säkerhetsuppdatering och slippa alla nya funktioner som man inte ens kommer ha någon användning av.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Hm, Hittar inte en enda benchmark i den videon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Länkade du fel? En av videorna från LTT i helgen tog upp problemet då 11an struntar i vilken CCX kärnor ligger i.

Tror det är denna:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Länkade du fel? En av videorna från LTT i helgen tog upp problemet då 11an struntar i vilken CCX kärnor ligger i.

Tror det är denna!
https://www.youtube.com/watch?v=21jH39rlvDA

Ah japp. Blev fel video. Här är den korrekta:

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det verkar inte som om man kan köpa Windows 11 än? Jag har byggt en dator för windows 11, och väntat med att köpa OS. Det känns ju dumt att sitta och installera Win10 och sedan sitta och uppdatera till en icke-clean install direkt. Vad händer om man vill installera om i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurtone:

Det verkar inte som om man kan köpa Windows 11 än? Jag har byggt en dator för windows 11, och väntat med att köpa OS. Det känns ju dumt att sitta och installera Win10 och sedan sitta och uppdatera till en icke-clean install direkt. Vad händer om man vill installera om i framtiden?

Alla licenser från Windows 7 och frammåt är fullt legitima för Windows 10 och 11. Du kan använda de oavsett om du uppgraderar eller clean install. Har precis levererat tre datorer som reinstallerades med W11 installerat med W10 licenser.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA