Whatsapp fälls för GDPR-brott – får 225 miljoner euro i böter

Permalänk
Melding Plague

Whatsapp fälls för GDPR-brott – får 225 miljoner euro i böter

Facebook-ägda meddelandetjänsten tilldelas näst största GDPR-boten hittills för bristfällig information om hur användardata används.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Att Whatsapp är en enda stor häxkittel av datalagrande och att man inte är helt transparent med vad som lagras, hur det lagras och framförallt.. vem/vilka man delar med sig datan till gör ju inte saken bättre. Det är bra att man tar i hårt för att få en förändring. För det är ju inte första gången som detta händer och företag borde ju ha lärt sig vid det här laget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem

Vore bättre om maxböterna vore 400% av omsättning eller företagets värde så att de skulle svida rejält.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vore bättre om maxböterna vore 400% av omsättning eller företagets värde så att de skulle svida rejält.

Du vill alltså straffa med konkurs? Det känns inte särskilt konstruktivt.

Däremot anser jag att 50% av en ackad treårsvinst vore rimligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Önskar verkligen jag kunde övertala alla i min umängeskrets att börja med Signal istället, men det är nog rätt hopplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du vill alltså straffa med konkurs? Det känns inte särskilt konstruktivt.

Däremot anser jag att 50% av en ackad treårsvinst vore rimligt.

Mvh

Well.. du lär inte göra om misstaget att inte lyda GDPR (:

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vore bättre om maxböterna vore 400% av omsättning eller företagets värde så att de skulle svida rejält.

Nåja, vi vill ju kanske inte heller ha massarbetslöshet. Det gynnar inte samhället på något sätt. Men visst, håller med dig i att GDPR-överträdelser rendera i kännbara straff för företagsägarna.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Ärligt tala, så är jag inte förvånad då det är Facebook.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Whattsapp det var en sån app man använde när SMS kostade.
Inte använt whattsapp sen typ Ihpone 4 kom.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

0,08 procent av ägaren Facebooks årliga omsättning. Hur ska stackars Facebook klara det här?

Permalänk
Medlem

Småpotatis för FB, böterna borde vara baserade på en procent av hur mkt FB tjänar totalt, inte hur mkt de tjänar på sitt brott, då blir det ju bara en avgift dem skulle ha betalat till dem enskilda från början.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Musikälskare

Småpotatis, helt klart värt det för whatsapp/facebook och det vet dom så klart och det finns med i deras kalkyler
Det låter mycket för vanligt folk så inget kommer att ändras

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Well.. du lär inte göra om misstaget att inte lyda GDPR (:

Man lär inte ha ett företag i huvud taget. Tänk om ett mindre företag gör fel pga. antingen ovana eller helt enkelt mindre kunnig personal. Skall dessa drivas i KK bara för att man inte hanterat data ordentligt?

Personligen så tycker jag att det låter väääldigt överdrivet. Bättre att det känns och därför gör att det inte händer igen än att driva företag i KK. Sedan skall det självfallet finnas någon form av trappa där böterna ökar ju fler övertramp man gör självfallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Whattsapp det var en sån app man använde när SMS kostade.
Inte använt whattsapp sen typ Ihpone 4 kom.

Kan man ha gruppchatter med SMS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Småpotatis för FB, böterna borde vara baserade på en procent av hur mkt FB tjänar totalt, inte hur mkt de tjänar på sitt brott, då blir det ju bara en avgift dem skulle ha betalat till dem enskilda från början.

Nu är det faktiskt ännu värre än du verkar tro. Din omsättning som böterna får bygga på är ofta 5-20 gånger din vinst så böterna i praktiken vara mer än hela din vinst.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Kan man ha gruppchatter med SMS?

Minns att det fanns nån möjlighet iaf i gamla Sony Ericsson-telefoner att man kunde göra det. Dock mest ett hack vill jag minnas genom att allt typ skickades till alla, så mer av ett massutskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Kan man ha gruppchatter med SMS?

Nej det kan man inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Rekordmedlem

Böterna kan väl få ligga kvar på samma procentsats som idag men så tar man ut dem per användare som berörs, redan vid några miljoner påverkade användare börjar det svida ordentligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du vill alltså straffa med konkurs? Det känns inte särskilt konstruktivt.

Däremot anser jag att 50% av en ackad treårsvinst vore rimligt.

Mvh

Alla former av maxböter tycker jag är lite luriga, t.ex. för miljöbrott. Jag skulle också vilja se en princip som säger att man ska inte kunna göra vinst på brottet. Om det visar sig att man profiterat på att bryta mot lagen så ska maxböterna typ vara 50% av en ackad treårsvinst ovanpå ev. vinst från verksamheten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nu är det faktiskt ännu värre än du verkar tro. Din omsättning som böterna får bygga på är ofta 5-20 gånger din vinst så böterna i praktiken vara mer än hela din vinst.

Det beror på hur långsiktigt man tittar, personuppgifter kan säljas flera gånger om.
Hur lång tid tar det i snitt för X antal människor att byta adress, telefonnummer, e-post, bank m.m?

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du vill alltså straffa med konkurs? Det känns inte särskilt konstruktivt.

Däremot anser jag att 50% av en ackad treårsvinst vore rimligt.

Mvh

Han kanske har gått Paradise Hotel matteskolan, där de sa allt annat än 100% "120%. 160% 240%"

Eller så kanske han vill köra den här affärsmodellen

Tycker själv det är skitnajs att de faktiskt delar ut såhär pass stora böter (225miljoner € är ingen piss i missisippi även för Facebook).

Det är annat än vad bolag som Activison Blizzard kommer få för att de bränner upp dokument angående sin senaste skandal nu, vad blir det, någon miljon dollar i böter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Facebook-ägda meddelandetjänsten tilldelas näst största GDPR-boten hittills för bristfällig information om hur användardata används.

Läs hela artikeln här

Fuck yea!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det beror på hur långsiktigt man tittar, personuppgifter kan säljas flera gånger om.
Hur lång tid tar det i snitt för X antal människor att byta adress, telefonnummer, e-post, bank m.m?

Nu handlar det inte om att sälja personuppgifter, läs domen. Dessutom har WhatsApp 3 månader på sig att åtgärda problemen, annars blir det ytterligare böter.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Jeeeeze! Har WhatsApp så mycket deg?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det kan man inte.

Jag tror att det är det vi använder på jobbet när vi ska samlas till lunch tex.
Du kan lägga till folk med de 3 prickarna på Android.

Men ni kanske menar något annat med gruppchat

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Använder numera imessage för chattgrupper.
Känns väl mest transparent tillsammans med Signal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Kan man ha gruppchatter med SMS?

Snart, förhoppningsvis! RFC är iallafall aktiverat på min telefon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Det är väl 0% av de som blivit tillsagda att betala GDPR böter som faktiskt betalat hela summan?

Några har väl betalat "en del som de tyckte var rimligt" och sen överklagat i all evig tid.

Kanske skulle vara bättre med en fast bot per gång baserad på företagets vinst, typ 10% av vinsten i fast bot som inte kan överklagas. Om felen är kvar 6 månader senare, ny bot ... etc etc

// LZ

Permalänk
Medlem

0,08%.. Om man skulle jämföra det med om någon med 500 000 i årsinkomst fick böter på samma nivå skulle det bli 400 kr... Lol 😂