Tyskland vill se EU-krav på uppdateringar för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Känns som att utbytbara batterier är viktigare om man vill få folk att behålla sina mobiler längre. Efter redan tre år t.ex. har batteriet tappat väldigt mycket av sin ursprungskapacitet. Detta är väl extremt ovanligt numera då de flesta batterier är fastlödda?

Fastlödda? Har bytt batteri i ett par iPhones och där kom man tidigare långt med en skruvmejsel och en sugpropp. På senare tid är Apple lite mer aggresiva med tejp. Sedan litar jag inte på att telefonen förblir "vattentät" efter behandlingen

Permalänk
Skrivet av Durkadur:

Samsungs utökning ska dock till viss del bero på nya krav i Qualcomms uppdateringspolicy. Tillverkare som vill använda Qualcomms teknik tvingas därmed per automatik utöka sina uppdateringslöften.

Wow jag som gått och trott att det är Qualcomm som är flaskhalsen. Spännande när ens fördomar utmanas.

Det är ju Qualcomm som hela tiden förstört Androidtelefonernas planerade uppdateringsschema. Qualcomm är boven i dramat.

Skrivet av Lennis77:

En sak de även måste bli bättre på är ju att släppa uppdateringarna i tid. Är inte ok att det dröjer nästan ett år på ny androidversion. Flera tillverkare släpper ju inte säkerhetsuppdateringar varje månad heller. Säga vad man vill om Apple men mjukvara kan de.

Dessutom täcker inte många tillverkare alla säkerhetshål när de släpper säkerhetsfixar. Det gör det egentligen säkerhetsproblemen större på Android än vad det egentligen är.

Permalänk

Vad menas med att leverera säkerhetsuppdateringar? Om det upptäcks ett säkerhetshål i veckan till en viss modell, uppfyller tillverkaren i så fall EU:s regler om tillverkaren åtgärdar ett fel i halvåret i fem eller sju års tid? Vem avgör vad som är ett säkerhetshål och hur stor andel av dem som ska åtgärdas och hur snabbt hålen ska åtgärdas?

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk när det ska gå in och bestämmas i lag över IT tillverkare här begränsar man inte vad de får göra i operativsystemen men med exempelvis laddningskontakt att begränsa alla till och använda USB C för och ta ett annat exempel det hindrar ju alla teknisk utveckling och hindrar ju en tillverkare från och säga nu kör vi igång med den här helt nya kontakten som ger avsevärt snabbare laddning och samma sak blir det tillvis del med operativsystem när tillverkare inte kan göra vad de vill i operativsystemen eftersom de inte kan höja hårdvarukraven så att jag anser att det kan finnas en gräns men inte så att det hindrar tillverkare att pusha tekniken framåt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att mobilmarknaden mognat, vilket kan jämföras med datormarknaden, är det inte konstigt om en mobil håller 5-7 år prestandamässigt. Min 2016 Galaxy S7 är inga problem, fast det var ju en toppmodell det året.
Skulle nog hävda att även min 2013 Galaxy S4 i9506 egentligen rent prestandamässigt, och skärmmässigt, håller måttet än idag, 8 år senare, för det mesta utom mer avancerade spel. Självklart är dagens mobiler snabbare. Men de som sitter i 5 år med mobilen har sannolikt ändå inte behov av det snabbaste. Däremot av att kunna byta batteri kanske.

Om tillverkarna tycker det här är krångligt : gör färre modeller, eller använd samma grundplatta till fler modeller. Det kanske höjer priset, lite, men det gäller ju då för alla.

Jag är ute efter en Macbook Pro från, tja, 2013-2015 års modell, nu när Apple snart släpper M1x-macar och gör även sina större äldre laptopar obsoleta (=bättre pris för mig som begagnatjunkie). Men det där med batteriet är ett problem, det är inte helt enkelt att byta.

Ett annat projekt jag har nu när jag är permitterad några dagar är att, återigen, försöka ta tag i att byta hårddisk i en Apple ibook från 2005 ungefär. Man måste skruva loss ungefär allting i hela datorn för att komma åt själva hjärtat, moderhårddisken. På min samtida PC-laptop från HP lossar jag 2 skruv under datorn, öppnar en lucka, tjong, så var det klart att byta.

En bra sak vore om tillverkarna skulle åläggas att säga när de slutar, och slutat, med uppdateringarna. Ok man kan mygla. Släppa uppdateringar som innehåller någon ny rad om GPDR. Men jag känner flera personer, många skulle jag nog säga, som inte vet om att deras mobiler eller datorer inte längre får säkerhetsuppdateringar av OSet. Det kanske kommer uppdateringar av webläsare och appar, och man tror att man har alla säkerhetsuppdateringar fastän OSet tappat support.

Apple är notoriskt dåliga på att berätta när supporten på deras olika MacOS går ut exempelvis. De mer insatta vet att det brukar vara ca 3 år, beroende på när nya MacOS släpps. 10.14 Mojave, sista versionen som kör Iphoto, Aperture, läser HFS från optiska skivor, och en del andra 32-bitsappar, ryker nog i höst efter att Monterey kommit ut. Köpte man en dator med Mojave 2018 så kan man visserligen uppdatera förbi Mojave, men då tappar man mycket funktionalitet - som man kanske behöver. Den typen av uppgraderingar är också sisådär.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

iPhone 6S kom ut 2015, dvs 6 år sedan, och kommer få iOS 15 nu i höst. Det betyder att den kommer att ha fått senaste mjukvaran i minst 7 år när när den väl överges. Detta gäller alltså för en telefon som, vad jag kan se, lanserades för mindre än 7000 kronor för "instegsmodellen". Om detta gick att göra för 6 år sedan till ett lägre pris än dagens toppmobiler, borde det gå att göra idag utan höjda priser, kan jag tycka.

Men många android telefoner är ju inte toppmodellen utan telefoner för 1000-3000kr. Tror inte marginalerna på en sådan är lika bra som en iPhone. Och i de prisklasserna spelar varje hundralapp roll.
Sen är det såklart bra med 7 års uppdateringar och jag skulle nog själv gärna betalat extra för det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jag är skeptisk när det ska gå in och bestämmas i lag över IT tillverkare här begränsar man inte vad de får göra i operativsystemen men med exempelvis laddningskontakt att begränsa alla till och använda USB C för och ta ett annat exempel det hindrar ju alla teknisk utveckling och hindrar ju en tillverkare från och säga nu kör vi igång med den här helt nya kontakten som ger avsevärt snabbare laddning och samma sak blir det tillvis del med operativsystem när tillverkare inte kan göra vad de vill i operativsystemen eftersom de inte kan höja hårdvarukraven så att jag anser att det kan finnas en gräns men inte så att det hindrar tillverkare att pusha tekniken framåt.

200 watt på snabbladdningar över usb c. Det är batterierna som håller tillbaka snabbare laddning just nu för det sliter något otroligt mycket på dom när man laddar så.
Så nej, bättre att ha en standard kontakt för att minska kabelskrotet och miljöpåverkan.
Vill inte gå tillbaka då varje telefontillverkare (och andra enheter) hade sin egen kontakt.... Those where dark times..

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Samsung, Google och Apple är dom tillverkare som faktiskt bryr is sig om att hålla mobilerna uppdaterade. Visserligen så skulle ett rent legalt krav på övriga tillverkare kanske få dom att skräpa sig. Men risken finns också att dessa överger EU, färre spelare på marknaden skulle säkerligen leda till ännu högre priser.

Permalänk
Avstängd

Om vi går tillbaka några år där man kunde köpa den bästa mobilen för runt 5-8 tusen kr där kan jag tycka att 3 år är ok, men nu priserna ligger runt 8-30 tusen kr då förväntar jag mig mer att det ska komma massa säkerhetsuppdatering.

Eller om man vänder på det någon köper ett RTX3090 för nästan 30 tusen och sen sluta med uppdatingen efter knapp 2-3 år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

Jag använder en telefon som det är över 7 år den lanserades (april 2014) den fungerar fint och jag har ännu inga planer på att byta den eftersom den fungerar.
Allt nytt till rimliga priser (säg under 3000kr) är också sämre på viktiga punkter typ väderskydd och trådlös laddning.

Om tillverkarna inte gillar sånt här får de väl förbinda sig att låsa upp telefonerna så att man lätt kan köra tex Lineage på dem så kanske kan man kräva minst 5 år fabriksstöd och sedan "upplåsning av mjukvaran" i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

5 år känns ganska ok men mer viktigare att få ut uppdateringar och nya Android versioner snabbare.
Android 12 släpptes 18 feb och jag fick uppdateringen för nån enstaka vecka sedan så ca 6 månader.

det känns som telefon tillverkare kan säga att dom "har" 5-7år men inget händer

Permalänk
Medlem

Mmmhmm, nu börjar det ju skita sig på pc-sidan också, Microsoft kräver ju ”ny” hårdvara för sitt elfte Windows.

Det behöver nog tänkas igenom rejält vilka krav man ska ställa på alla tillverkare - bäst-före-datum, vad händer efter det, det känns sjukt att behöva förkasta fullt fungerande grejor bara för att man inte har råd att supporta dem. Jag vill att ”alternativ” mjukvara ska gå att få in om enheten är död i tillverkarens öga, det borde vara ett krav att låsa upp dem då…

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra idé. Ofta är det chipset tillverkaren som slutar ge säkerhetsuppdateringar efter några år.
Då krävs press ifrån stora aktörer för att de ska fortsätta stödja gamla plattformar.
Det går dock att komma runt, Fairphone 2 lyckades uppdateras från Android 5 ända till Android 9 utan stöd av Qualcomm.

Om ni är intresserad av hållbarhet inom mobilmarknaden rekommenderar jag att ni läser Fairphone Impact reports 2018 2020. Väldigt intressant läsning om hur försörjningskedjan för mobiltelefoner ser ut.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad menas med att leverera säkerhetsuppdateringar? Om det upptäcks ett säkerhetshål i veckan till en viss modell, uppfyller tillverkaren i så fall EU:s regler om tillverkaren åtgärdar ett fel i halvåret i fem eller sju års tid? Vem avgör vad som är ett säkerhetshål och hur stor andel av dem som ska åtgärdas och hur snabbt hålen ska åtgärdas?

Jag har väl iofs känslan att själva problemen oftast inte är modellspecifika utan oftare handlar om att bry sig om att paketera och leverera säkerhetsuppdateringarna som kommer uppströms. Dvs då t.ex. från Android och chipset-specifika komponenter från t.ex. Qualcomm eller vad man nu har för hårdvara.

Men jag håller med om att det förstås blir viktigt hur en sådan tänkt lagtext är formulerad, finns ju en verklig risk att eventuella kryphål är mer lockande än att börja sköta sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"begränsa kraven på reservdelar till att endast omfatta skärmar och batterier"

7 år är väldigt lång tid, 3-5 är väl mer lämpligt. Man ska komma ihåg att enheterna kommer bli (ännu) dyrare om man tvingar tillverkaren att supporta dem längre tid.

Reservdelar dock, borde vara krav på att såna måste tillhandahållas. Tänk om det enda du fick köpa till din bil var batteri och fälgar.

Skulle säga att "ju längre desto bättre". Jag är konsument och det är inte mitt jobb att se till att bolag effektiviserar sin produktion och kan sälja dem till ett pris konsumenter vill betala. Om och om igen hör man konsumenter jobba gratis åt företag och förklara hur de kommer gå under om de tvingas upprätthålla konsumenters rättigheter. Allt medans bolag anpassat sig till nya regler hur många gånger som helst och tjänar mer pengar än de någonsin gjort. De kommer säkert använda argument som dessa för att försöka få konsumenter på sin sida, men sanningen är att dessa och liknande argument har alltid förts fram och vi har ändå ständigt fått tillgång till mer och mer teknologi till lägre och lägre priser.

Vill Apple eller Samsung ta 30000 för en telefon och försöka hävda att de "måste göra det" bara för att folk inte längre slänger fullt fungerande mobiler (även om de hade sagt det lite annorlunda) så får de göra det. Jag kommer iaf inte köpa en av dem. Jag är säker många inte kommer göra det. Vilket resulterar i att deras försäljning påverkas, trycket från aktieägare blir påtagligt och de kommer tvingas se över hur de med rådande regler kan tillverka en produkt som är tillräckligt attraktiv för att konsumenter skall betala för den.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför kan man inte bygga telefoner som inte kräver uppdateringar öht?

När källkoden till systemet består av tiotals miljoner kod så kommer folk ha klantat sig på några ställen eller tagit dumma genvägar.

Det går att skapa säker mjukvara, men då begränsat man funktionaliteten väldigt kraftigt.

Permalänk

Säkerhet tror jag inte är den viktigaste frågan när det gäller livslängd på telefoner. Jag hade min förra telefon i nästan 4 år, bästa jag haft någonsin! Men till slut blev operativsystemet för gammalt då apptillverkarna slutade utveckla till den versionen. Blev tvingad att köpa ny när bankID meddelade att efter datum X kommer appen stängas då de inte uppdaterar till så sena versioner av OS. Kunde inte heller uppdatera operativsystemet då hårdvaran i telefonen inte täckte de nya specifikationernas krav. Vet inte hur det är med sådant i dag dock.

Men jag förstår ur ett utvecklarperspektiv med att buggtesta så många verisioner av operativsystem blir ju kostsamt och man vill såklart utvecka med de nya funktionerna när man släpper uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Mmmhmm, nu börjar det ju skita sig på pc-sidan också, Microsoft kräver ju ”ny” hårdvara för sitt elfte Windows.

Det behöver nog tänkas igenom rejält vilka krav man ska ställa på alla tillverkare - bäst-före-datum, vad händer efter det, det känns sjukt att behöva förkasta fullt fungerande grejor bara för att man inte har råd att supporta dem. Jag vill att ”alternativ” mjukvara ska gå att få in om enheten är död i tillverkarens öga, det borde vara ett krav att låsa upp dem då…

Njae... vad de vill införa är bättre säkerhet och bättre grundnivå på säkerheten. De har velat göra detta länge men vikt sig tidigare. Allt medan problemen fortgår. Det suger helt klart för de som köpt ett system som inte har stöd för secure boot och TPM. Då detta varit deras önskemål länge så hade de väl behövt ta smällen förr eller senare. Det de gjort nu är ju iaf att försöka ge OEM's tid på sig att släppa maskiner med detta stöd under lång tid innan kravet kommer. Diverse tillverkare för hemmabyggare har väll dock inte varit lika duktiga på att följa den "rekommendationen". Men man kan fortfarande känna att de borde haft ett val där man kunde acceptera "lägre säkerhet". Men då hade de iofs haft två olika Windows 11 att förhålla sig till vilket förmodligen hade bromsat upp olika satsningar. Att Windows 10 supportas ett tag till och inte droppas direkt och att Windows 11 blev en tvingad uppgradering för fortsatt stöd är en liten tröst iaf.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av RVX:

Bättre exempel, tycker den här bilden säger mycket:
https://i.imgur.com/LryLu77.jpg
Nu börjar en del Android tillverkare anamma längre cykler, vilket så klart är bra.

Intressant tabell du dela

Permalänk
Testpilot

Jag ser inga problem om detta får tillverkare att höja kostnaden på en telefon, oberoende om telefonen kostar 1 000kr eller 10 000kr ny. Även om det blir ett prispåslag om 10% – 15%, så jämnar det ut sig i längden förutsatt att telefonen fysiskt inte går sönder inom en 3års-period.

Det finns 3 bovar som 'tvingar' folk att uppgradera:

  • Batteriet tappar för mycket kapacitet och håller inte som önskat.

  • Skärmen går sönder, vilket kostar som en ny mid-range telefon att laga.

  • Telefonen i fråga slutar att få uppdateringar, vilket kan leda till att appar slutar fungera.

Den fjärde (mer dolda) kategorin är mer frivillig, det vill säga folk som köper nytt för att de vill. Men tar man bara hänsyn till de tre vanligaste anledningarna att folk påtvingas ett telefonbyte, då skulle en utökning av uppdateringar parallellt med enklare utbytbara batterier effektivt eliminera 2/3 av behovet för folk att slösa både pengar och naturliga resurser.

Jag ser det bara som en vinst med detta EU-förslag för mig som slutkund. Och för det större perspektivet en mer hållbar konsumtion ur ett miljötänkande perspektiv.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas någon tillverkare tänker till och ser detta som ett försäljningsargument, en feature likt vissa biltillverkare kör med lång nybilsgaranti.

Det finns tyvärr några exempel på att de lovat uppdateringar, fast sedan inte levererat. Så ett krav från myndigheter vore verkligen på sin plats.

Men om tillverkarna hade krav på sig att släppa kod öppet efter en viss tid, så skulle många problem med uppdateringar lösa sig genom communityn. Iallafall på populära modeller.
Men stödjer absolut ett sånt här krav. Majoriteten av de människor jag känner skulle använt sin telefon i 7år om det fanns uppdateringar och ifall de inte gick sönder.
Personligen har jag bytt telefon ca vartannat år. Så egentligen påverkas jag personligen inte av det här, men tittar på fairphone för nästa telefonbyte, bara för att försöka ha den längre.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Jag ser inga problem om detta får tillverkare att höja kostnaden på en telefon, oberoende om telefonen kostar 1 000kr eller 10 000kr ny. Även om det blir ett prispåslag om 10% – 15%, så jämnar det ut sig i längden förutsatt att telefonen fysiskt inte går sönder inom en 3års-period.

Det finns 3 bovar som 'tvingar' folk att uppgradera:

  • Batteriet tappar för mycket kapacitet och håller inte som önskat.

  • Skärmen går sönder, vilket kostar som en ny mid-range telefon att laga.

  • Telefonen i fråga slutar att få uppdateringar, vilket kan leda till att appar slutar fungera.

Den fjärde (mer dolda) kategorin är mer frivillig, det vill säga folk som köper nytt för att de vill. Men tar man bara hänsyn till de tre vanligaste anledningarna att folk påtvingas ett telefonbyte, då skulle en utökning av uppdateringar parallellt med enklare utbytbara batterier effektivt eliminera 2/3 av behovet för folk att slösa både pengar och naturliga resurser.

Jag ser det bara som en vinst med detta EU-förslag för mig som slutkund. Och för det större perspektivet en mer hållbar konsumtion ur ett miljötänkande perspektiv.

En följdfråga. Undra hur många som byter mobil enbart för att säkerhetsuppdateringar inte längre kommer till den? Är det högre eller mindre än 1ppm av konsumenterna?
De som byter mobil för att den är så otroligt förlegad så den inte en kan köra android 6. Ja, det kostar mycket att uppdatera operativsystem som är så gamla. Vi pratar om Androidmobiler troligen från år 2013 och äldre. Där utvecklingen har gått supersnabbt och dessa är riktigt förlegade emot de nya.

I denna frågeställning så måste man analysera varför folk byter ut sina gamla mobiler och skrotar dem. Att de enbart byter mobile är irrelevant miljömässigt om mobilen får en ny ägare.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår att alla funktioner inte kan upprätthållas i tid och evigheter och inte heller att nya funktioner kan läggas till pga att äldre hårdvara helt enkelt inte klarar av det men säkerhetsuppdateringar borde inte vara så mycket jobb kan man tycka. Problemet är att våra telefoner som nu mer kostar drygt 10 000kr har blivit någon form av slit och släng produkt som har en livslängd på ca 3 år.

Inte så konstigt att vi får miljöproblem och komponentbrist i världen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför kan man inte bygga telefoner som inte kräver uppdateringar öht?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dialog_(telefon)

Där har du lösningen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag förstår att alla funktioner inte kan upprätthållas i tid och evigheter och inte heller att nya funktioner kan läggas till pga att äldre hårdvara helt enkelt inte klarar av det men säkerhetsuppdateringar borde inte vara så mycket jobb kan man tycka. Problemet är att våra telefoner som nu mer kostar drygt 10 000kr har blivit någon form av slit och släng produkt som har en livslängd på ca 3 år.

Inte så konstigt att vi får miljöproblem och komponentbrist i världen.

Kapitalism.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Durkadur:

Samsungs utökning ska dock till viss del bero på nya krav i Qualcomms uppdateringspolicy. Tillverkare som vill använda Qualcomms teknik tvingas därmed per automatik utöka sina uppdateringslöften.

Wow jag som gått och trott att det är Qualcomm som är flaskhalsen. Spännande när ens fördomar utmanas.

Jag blev också något förvånad över den uppgiften. Tydligen är det delvis ett samarbete mellan Qualcomm och Google som även ska innebära en något förenklad process för att uppdatera äldre hårdvara.

Blir intressant att se vad Google erbjuder för uppdateringsgarantier på nästa Pixel-modell. Jag har för mig att de specificerar 3 år för sina nuvarande modeller, men det har varit snack om fem år för nästa Sen har väl både äldre Nexus- och Pixel-modeller fått hänga med längre än så om jag räknar rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En följdfråga. Undra hur många som byter mobil enbart för att säkerhetsuppdateringar inte längre kommer till den? Är det högre eller mindre än 1ppm av konsumenterna?
De som byter mobil för att den är så otroligt förlegad så den inte en kan köra android 6. Ja, det kostar mycket att uppdatera operativsystem som är så gamla. Vi pratar om Androidmobiler troligen från år 2013 och äldre. Där utvecklingen har gått supersnabbt och dessa är riktigt förlegade emot de nya.

I denna frågeställning så måste man analysera varför folk byter ut sina gamla mobiler och skrotar dem. Att de enbart byter mobile är irrelevant miljömässigt om mobilen får en ny ägare.

Det är nog ganska många som känner sig tvingade att byta mobil när tex, bank-id slutar fungera, som exempel.
Och sen är det ju en bra poäng där, många lurar får ju leva vidare med ny ägare. (det är ju inget som hindrar folk från att köpa ny lur bara för att dom uppdateras längre.)

I vilket fall som helst, så tjänar ju alla på att lurarna "fungerar" längre och är säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jag är skeptisk när det ska gå in och bestämmas i lag över IT tillverkare här begränsar man inte vad de får göra i operativsystemen men med exempelvis laddningskontakt att begränsa alla till och använda USB C för och ta ett annat exempel det hindrar ju alla teknisk utveckling och hindrar ju en tillverkare från och säga nu kör vi igång med den här helt nya kontakten som ger avsevärt snabbare laddning och samma sak blir det tillvis del med operativsystem när tillverkare inte kan göra vad de vill i operativsystemen eftersom de inte kan höja hårdvarukraven så att jag anser att det kan finnas en gräns men inte så att det hindrar tillverkare att pusha tekniken framåt.

Har du hört talas om punkt och kommatecken?

Permalänk
Medlem

Meh, min 1+5 har inte fått nån uppdatering på nåt år nu o det funkar fint, även mina föregående Android med custom firmware fick aldrig några uppdateringar heller. Stänger också alltid av uppdateringarna i Windows o har aldrig haft några problem där heller. Ser verkligen ingen som helst poäng med uppdateringar om det inte är så att det kommer nån funktion eller liknande som jag faktiskt är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En följdfråga. Undra hur många som byter mobil enbart för att säkerhetsuppdateringar inte längre kommer till den? Är det högre eller mindre än 1ppm av konsumenterna?
De som byter mobil för att den är så otroligt förlegad så den inte en kan köra android 6. Ja, det kostar mycket att uppdatera operativsystem som är så gamla. Vi pratar om Androidmobiler troligen från år 2013 och äldre. Där utvecklingen har gått supersnabbt och dessa är riktigt förlegade emot de nya.

I denna frågeställning så måste man analysera varför folk byter ut sina gamla mobiler och skrotar dem. Att de enbart byter mobile är irrelevant miljömässigt om mobilen får en ny ägare.

Jag tror många idag drar gränsen för när Bank-ID slutar fungera. Det var det som fick min sambo att skrota sin Galaxy s4 mini.

En annan gräns kan såklart vara när batteriet är helt knas och inte går att enkelt byta, eller när internminnet är för litet. Min fru har nu en Galaxy A3 2017, den har helt ok prestanda för hennes behov men internlagringen på 16GB är på tok för lite för dagens svullna appar. Minneskort hjälper inte mycket pga begränsningar i hur det kan användas.

Att folk i någon större omfattning skulle byta pga säkerhetshål i OS, det har nog inte hänt riktigt än. Skulle vara ett riktigt fett hål som påverkar folk i vardagen. Typ att telefonen får ett sabotage-SMS och sedan går sönder för evigt, då krävs nog kanske uppdatering eller skrotning.

För egen del har jag 2 äldre telefoner igång, en Google Nexus 4 2012 som såldes med Kitkat (4.4) och kunde uppdateras endast till Lollipoop (5.0x). Dåligt av Google. Batteriet var ett helvete att byta, även om det gick. Jag har även Galaxy S4 2013 som kom med Kitkat och kunde uppdateras till Lollipop (5.1x). Även det dåligt, ännu sämre skulle jag vilja säga då den telefonen har rätt bra prestanda. Dock är det enkelt att byta batteri. Båda dessa telefoner klarar via LineageOS etc vida högre Androidversioner än 5. (Men då blir det ju problem med att vissa appar inte funkar på rootade telefoner etc).

Min nyaste telefon, från 2016 (Galaxy S7), har Oreo (8) och har fått spridda uppdateringar, senaste 25 nov 2020 (säkerhetskorrigeringsnivå 1 sept 2020). Jag gissar att Samsung droppat supporten för den. Men inget varningsmeddelande har kommit i min telefon så det vet jag ju inte. BankID kräver Android 6 sedan i somras, så det är väl ingen panik att byta för mig än. Jag gissar att det som kommer att döda min telefon är batteriproblem, det kommer nog att löna sig att byta rent ekonomiskt men då kanske den inte längre är vattentät, man kanske måste skicka bort den (om man inte har reparatör nära) etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7