Copyswede kan börja ta ut avgift på smarta klockor och aktivitetsarmband

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vad tror ni om att starta en stiftelse som debiterar trängselskatt?
Vi slopar det här med kameror och debiterar trängselskatt för landets alla bilägare eftersom de potentiellt skulle kunna köra till något trängselskattområde? Cyklar och elsparkcyklar ska givetvis också vara med och betala.

Glöm inte vanliga sparkcyklar, skateboards, cykelvagnar, bilsläp, båtar, vattenskotrar, snöskotrar, fyrhjulingar, rullstolar, permobiler, rollatorer, badleksaker m.fl.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Passar på att påminna om regeringens utrendning om "En modernare och mer effektiv ersättning till upphovsmän vid privatkopiering".

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/08/en-moderna...

Permalänk
Samsung Sverige

Rena galenskaper, jag förstår ju copyswede’s agenda, men att inte våra politiker inser att denna avgift i sin grund är utdaterad med 15-20 år nu.
Nej huvva, jag säger avhända det.

//Min (Pontus) personliga åsikt

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det står att copeswede har några dåliga år bakom sig. Hur tusan kan en organisation som suger in pengar men som inte tillverkar något själva ha pengaproblem? Ett vanligt företag skulle behöva dra in på utgifterna men copyswede kan bara öka inkomsterna och ingen kan göra något åt det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Två långfinger till Copyswede från mig, godmorgon om man ska kalla det god.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ja det är ju Sverige i ett nötskal som man så ofta sett.
lolSverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmergubben:

Passar på att påminna om regeringens utrendning om "En modernare och mer effektiv ersättning till upphovsmän vid privatkopiering".

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/08/en-moderna...

Jag läste det du länkade och tänkte "Oj, något positivt från Morgan!".
Sen läste jag vidare och i slutet nämns "statlig ersättningsordning" och då tänkte jag "nej...".
Det blir som med media och deras bidrag i så fall, att även om folk inte läser/tittar/lyssnar så kommer de ändå få pengar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vad trög jag blir på de. Börjar nästan tro att de är nån sorts maffia. I alla dessa år är det ingen som har lyckats förklara vad det är som ger dem rätten att ta ut avgifterna. Allt blir bara dyrare och dyrare i det här landet. Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Två långfinger till Copyswede från mig, godmorgon om man ska kalla det god.

Var är Linus Torvalds när man behöver honom?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

"Hur många CD-skivor har du rippat till ditt aktivitetsarmband?"

Fruktansvärt roligt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av dagas:

Det står att copeswede har några dåliga år bakom sig. Hur tusan kan en organisation som suger in pengar men som inte tillverkar något själva ha pengaproblem? Ett vanligt företag skulle behöva dra in på utgifterna men copyswede kan bara öka inkomsterna och ingen kan göra något åt det.

De menar nog att inte kan betala ut lika mycket som tidigare.
Folk idag köper inte så mycket usb minne och usb hårddiskar. Det känns som om mobiltelefoner är räddningen för dem.
Och där de utgår ifrån att en person som köper en mobil med 64GB minne, med största sannolikhet enbart kommer fylla dessa 64GB med bara musik och filmer. Det är inte troligt alls att personen även skulle få för sig att installera ett operativsystem och annat på mobilen så de inte har 64GB ledigt.

Copyswedens resonemang var också konstigt. De påstod att många på deras mobiler valde att cacha musik lokalt för att inte få höga mobidataräkningar, detta kallar de för en kopia. Rätt lösning hade då varit att kräva mer pengar får den som säljer tjänsten att lyssna på musik så.

Permalänk
Medlem

Vilken maffia-liknande verksamhet. Fyller ingen vettig funktion, men de gillar att hova in pengar överallt som de kan.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Väldigt förlegad lag, vad är nästa grej? Folk privatkopierar till sitt smarta kylskåp?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Sverige som land är ju verkligen så jävla absurt alltihop, skulle man berätta för andra länder så skulle de skratta åt oss.(Nedan är lite satir, allt är inte 100% korrekt men är bara för att måla upp en rolig bild):
Jag arbetar på ett företag som betalar mig lön, utav den lönen så försvinner ca 30% i skatt(det är dvs om jag inte tjänar för mycket pengar, då ökar skatten till 50%). För mitt arbete jag gör så är företaget tvunget att betala 30% arbetsgivaravgift på det hela också. Sen tack vare mitt arbete så har ju mitt företag produkter vi säljer som det sen skattas på också.
Till slut kommer vi till den 25e och jag får ut min lön och pengarna är mina.

Till att börja med så sparar jag undan lite pengar för att kunna ha ett bättre liv och om jag blir av med jobbet eller något händer ska jag ha ett litet kapital så man inte ska behöva hamna i situationen av att leva på bidrag och kosta staten massa pengar. Så för att jag tar detta ansvarsfulla beslut så blir jag bestraffad genom att få skatta återigen på de pengarna, som jag redan skattat på, som jag väljer att investera och nu föreslår även regeringen att jag skatten ska chockhöjas på de pengar jag väljer att spara undan också för att minska risken att leva på bidrag, ta bättre hand om mig själv och minska sjukvårdskostnader, kosta staten pengar osv i framtiden.

Ah well, lagt undan lite pengar men justja, måste ju ta hänsyn till att jag har en radio och TV-avgift som jag ska betala varje år oavsett huruvida jag kollar på TV eller lyssnar på radio, är en sån avgift alla måste betala utan anledning.

Men ja, dags för det roliga att handla lite, har ju funderat på att skaffa bil men då bensinen är bland världens dyraste och man även planerar att höja skatten på det så är det inte ekonomiskt försvarbart med inkl skatten man måste betala på att bara äga en bil. Så det får bli till att jag åker kommunalt, med ett av världens dyraste biljettsystem(SL) så hoppar jag på buss/tåg som mer eller mindre aldrig är i tid och stängs av till och från kontinuerligt under året. Och då ska vi inte ens prata om när det börjar snöa, då kan man få vänta upp till 2-3 timmar på tåget.

Nu är jag iallafall i affären så dags att handla lite mat, vilket företaget som jag handlar av betalar skatt på samt arbetsgivaravgifter till alla medarbetare i butiken som innebär att de måste höja priserna på varorna som det i slutändan blir jag som betalar för. Justja, glömde bort att jag också betalar skatt på maten jag handlar.

Sätter mig ner i soffan för att kolla på lite TV och så bara smäller det, poff. TV:n trasig så måste ta mig till en elektronikaffär för att köpa en ny TV. Utöver att företaget i sig ska skatta på TV:n samt betala arbetsgivaravgift på sina anställda som jag får stå för har vi även i Sverige en trevlig elektronikskatt som innebär att elektronik beskattas och är något alla måste betala vare sig man vill eller inte. Sen har vi ett trevligt institut som heter CopySwede som ska ha betalt för att TV:n har lagring på sig utifall att jag skulle få för mig att kopiera lite CD-skivor och lägga innehållet på TV:n. Justja, sen får jag ju inte heller glömma igen skatten jag betalar på TV:n jag köpte.

Alltså, haha vilket land vi lever i. Du gamla, du fria. Inte fan känner jag mig speciellt fri men de har fan i mig rätt i att de har ett jävligt gammalt sätt att tänka på hur man tar hand om ett land och dess invånare.

Jag håller med om allt du säger, och att det låter hemskt. Men helt ärligt skulle jag inte vilja leva i något annat land. Vi har det ganska bra här.

Permalänk

Hur kan dom haft "uppges Copyswede ha några tuffa ekonomiska år bakom sig" Dom har ju dragit in massa cash och kan väl inte ha så stora utgifter? Luktar mafia lång, väg någon stoppar säkert pengar i egen ficka...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Om det ändå fanns ett botemedel mot idioti.
Det måste ju vara riktigt pinsamt att jobba på copyswede.

Så de vill skatta för att man kan använda enhet för att lokalt spara t.ex. netflix-serier som endast går att använda i netflix-appen under en begränsad tid.
Å vem i helvete sparar sånt på en klocka?

Jag förstår inte hur någon som är så jevla korkad som varenda jävel på copyswede måste vara att de inte glömt andats å självdött hittills.

Helt jevla otroligt..

Permalänk
Medlem

För staten är människor ytterst inget annat än en resurs som kan & skall beskattas, ungefär som en form av boskap.

Denna matiga kaka som ingen riktigt har full koll på vill givetvis även Copyswede och många andra ta del av

Det är tragiskt att korruptionen i vårt land har slagit rot så djupt att folket kan bestjälas öppet på detta sätt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

kommer la beskatta robotdammsugare snart också

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken på hur CS resonerar kring molntjänster. Tänk om någon skulle få för sig att spara sina mp3:or på Google Drive eller iCloud. Dock verkar det som att Google rensar bort filer utan att fråga. Mina, helt lagliga mp3:or, försvann spårlöst från Google Drive för en tid sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Om det ändå fanns ett botemedel mot idioti.
Det måste ju vara riktigt pinsamt att jobba på copyswede.

Så de vill skatta för att man kan använda enhet för att lokalt spara t.ex. netflix-serier som endast går att använda i netflix-appen under en begränsad tid.
Å vem i helvete sparar sånt på en klocka?

Jag förstår inte hur någon som är så jevla korkad som varenda jävel på copyswede måste vara att de inte glömt andats å självdött hittills.

Helt jevla otroligt..

Det handlar inte om dumhet, de väljer att göra det för att de kan komma undan med det, vilket innebär att det finns politiker och tjänstemän som indirekt godkänner det genom att inte verka emot det.

Att få ta del av befolkningens acceptans gentemot skatt är en oändlig källa till rikedom som i nuläget missbrukas å det grövsta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Jag håller med om allt du säger, och att det låter hemskt. Men helt ärligt skulle jag inte vilja leva i något annat land. Vi har det ganska bra här.

Det "hemska" är ju det som gör att ingen vill flytta härifrån. Det kostar att ha det gott.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Sverige som land är ju verkligen så jävla absurt alltihop, skulle man berätta för andra länder så skulle de skratta åt oss.(Nedan är lite satir, allt är inte 100% korrekt men är bara för att måla upp en rolig bild):
Jag arbetar på ett företag som betalar mig lön, utav den lönen så försvinner ca 30% i skatt(det är dvs om jag inte tjänar för mycket pengar, då ökar skatten till 50%). För mitt arbete jag gör så är företaget tvunget att betala 30% arbetsgivaravgift på det hela också. Sen tack vare mitt arbete så har ju mitt företag produkter vi säljer som det sen skattas på också.
Till slut kommer vi till den 25e och jag får ut min lön och pengarna är mina.

Till att börja med så sparar jag undan lite pengar för att kunna ha ett bättre liv och om jag blir av med jobbet eller något händer ska jag ha ett litet kapital så man inte ska behöva hamna i situationen av att leva på bidrag och kosta staten massa pengar. Så för att jag tar detta ansvarsfulla beslut så blir jag bestraffad genom att få skatta återigen på de pengarna, som jag redan skattat på, som jag väljer att investera och nu föreslår även regeringen att jag skatten ska chockhöjas på de pengar jag väljer att spara undan också för att minska risken att leva på bidrag, ta bättre hand om mig själv och minska sjukvårdskostnader, kosta staten pengar osv i framtiden.

Ah well, lagt undan lite pengar men justja, måste ju ta hänsyn till att jag har en radio och TV-avgift som jag ska betala varje år oavsett huruvida jag kollar på TV eller lyssnar på radio, är en sån avgift alla måste betala utan anledning.

Men ja, dags för det roliga att handla lite, har ju funderat på att skaffa bil men då bensinen är bland världens dyraste och man även planerar att höja skatten på det så är det inte ekonomiskt försvarbart med inkl skatten man måste betala på att bara äga en bil. Så det får bli till att jag åker kommunalt, med ett av världens dyraste biljettsystem(SL) så hoppar jag på buss/tåg som mer eller mindre aldrig är i tid och stängs av till och från kontinuerligt under året. Och då ska vi inte ens prata om när det börjar snöa, då kan man få vänta upp till 2-3 timmar på tåget.

Nu är jag iallafall i affären så dags att handla lite mat, vilket företaget som jag handlar av betalar skatt på samt arbetsgivaravgifter till alla medarbetare i butiken som innebär att de måste höja priserna på varorna som det i slutändan blir jag som betalar för. Justja, glömde bort att jag också betalar skatt på maten jag handlar.

Sätter mig ner i soffan för att kolla på lite TV och så bara smäller det, poff. TV:n trasig så måste ta mig till en elektronikaffär för att köpa en ny TV. Utöver att företaget i sig ska skatta på TV:n samt betala arbetsgivaravgift på sina anställda som jag får stå för har vi även i Sverige en trevlig elektronikskatt som innebär att elektronik beskattas och är något alla måste betala vare sig man vill eller inte. Sen har vi ett trevligt institut som heter CopySwede som ska ha betalt för att TV:n har lagring på sig utifall att jag skulle få för mig att kopiera lite CD-skivor och lägga innehållet på TV:n. Justja, sen får jag ju inte heller glömma igen skatten jag betalar på TV:n jag köpte.

Alltså, haha vilket land vi lever i. Du gamla, du fria. Inte fan känner jag mig speciellt fri men de har fan i mig rätt i att de har ett jävligt gammalt sätt att tänka på hur man tar hand om ett land och dess invånare.

(Ber om ursäkt för stavning, ordval och meningsuppbyggnad. Skrev det rätt snabbt och orkar inte rätta till det )

Men om du skulle bryta benet, betalar du mycket för att få vård? Eller behöver du egen försäkring för alla skador?

Ville bara nyansera lite, med vad du får för dina skattepengar också. Säger inte att du får tillbaka lika mycket som du betalar under din livstid, men det finns ett säkerhetsnät som saknas i många länder. Däremot finns det människor i stort behov som behöver hjälp. Dessa skulle stå på gatan utan den skatt vi alla betalar?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Fan, jag kände att något saknades när jag vaknade i morse och var på bra humör. Tack.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Finns det ens något som är redovisat vart pengarna går till, och vilka företag dom ens hjälper?

För övrigt tycker jag detta är helt sjukt att man ens ska betala sånt här 2021.

Ja visst. Det finns på deras hemsida.

https://www.copyswede.se/om-copyswede/distribution-av-ersattn...
Där kan du klicka runt lite för fler beskrivningar.

Vill du titta närmre på siffrorna för varje år så har de också årsredovisningar här:

https://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Inte för att jag har ett dugg övers till den här organisationen heller. Men nog sköter de insamlingen enligt instruktioner från sina ägare iaf ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tre av tio sparar ner film eller tv-serier på sin telefon, dator eller Ipad/läsplatta för att kunna titta utan internetuppkoppling."

Ok...jag kan erkänna att jag gör ovan flera gånger i veckan......
Men inte ska jag behöva betala privatkopieringsavgift för att jag använder netflix och laddar ner serier och filmer för att titta offline?

Puckade människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Så det får bli till att jag åker kommunalt, med ett av världens dyraste biljettsystem(SL) så hoppar jag på buss/tåg som mer eller mindre aldrig är i tid och stängs av till och från kontinuerligt under året. Och då ska vi inte ens prata om när det börjar snöa, då kan man få vänta upp till 2-3 timmar på tåget.

Förlåt att jag drar lite på smilbanden åt detta stycke, men det är lite underhållande med den standardiserade svenska bitterheten.
Faktum är att under helåret 2020 så var 96% av pendeltågen i tid, och hela 99% av tunnelbanans avgångar.
Detta är statistik insamlat av SL/Trafikförvaltningen/MTR.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Hur kan Sverige gå med på detta? Ju mer konstiga avgifter vi lägger på produkter, desto mer kommer beställningar från utlandet öka.
Hejdå skattepengar...

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk

Märkligt att inte Copyswede börjat kräva pengar av alla ISP:er ännu men det är väl bara en tidsfråga...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Monnier:

Tre av tio sparar ner film eller tv-serier på sin telefon, dator eller Ipad/läsplatta för att kunna titta utan internetuppkoppling."

Ok...jag kan erkänna att jag gör ovan flera gånger i veckan......
Men inte ska jag behöva betala privatkopieringsavgift för att jag använder netflix och laddar ner serier och filmer för att titta offline?

Puckade människor

Jag förstår verkligen inte hur de skulle få det argumentet att hålla. Nu var det visserligen ett tag jag sparade något för att kolla offline, men åtminstone Netflix har väl en tidsbegränsning för hur länge man kan ha innehållet sparat? Dvs efter typ x antal veckor får man ladda ned det på nytt. Det kan ju på sin höjd snarare liknas vid att hyra ett material än att kopiera det. Du får ju inte permanent behålla materialet om du avslutar abonnemanget heller.

Det kanske finns något legitimt argument för det, men jag har genuint svårt att förstå vilket det skulle vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Förlåt att jag drar lite på smilbanden åt detta stycke, men det är lite underhållande med den standardiserade svenska bitterheten.
Faktum är att under helåret 2020 så var 96% av pendeltågen i tid, och hela 99% av tunnelbanans avgångar.
Detta är statistik insamlat av SL/Trafikförvaltningen/MTR.

Hade varit intressant att se den statistiken från ett företag som inte står för själva tjänsten + hur det ser ut dagtid. Att tåg osv är i tid under natte-tid är inga konstigheter men är snarare mer regel än undantag dagtid att man ser någon form av försening på någon linje.

- Vad klassar SL som en försening? +5 minuter? +10 minuter? +
- Om ett tåg är försent till 10 stationer, är det försent 1 gång eller 10 gånger?
- Hur ser statistiken ut dagtid?
- Räknas inställda tåg i den statistiken?

Som Stockholms-bo har jag extremt svårt att se att den statistiken stämmer. Statistik går alltid att vinkla till sen egna fördel genom att ändra kriterier och bedömningsskalor och med tanke på att de är de själva som står för statistiken är jag helt övertygad om att det har utnyttjats i detta fall