3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPants:

Samtliga 3060-kort är LHR.

Permalänk
Avstängd

Hur ser det ut? Många utanför webbis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bareyle:

Hur ser det ut? Många utanför webbis?

en vän till mig är i göteborg och han sa där är ca 300 personer i kön, vet ej om detta stämmer dock

Permalänk
Medlem

Är det fler än mig som tror att det kommer "dyka upp" fler rimligt prissatta kort den närmaste framtiden?

Om Webhallen säger att 3070 tar 1-2 veckor innan de kommer i lager, skulle jag tro att det finns något större europeiskt mellanlager och de inte skeppas hela vägen från Taiwan eller Kina.

Köper gärna ett 3070 för upp till 6000kr men kan lika gärna vänta och se vad intel har känns det som nu.
5700kr som de webhallen säljer idag är ju inget att klaga på 499USD + lite skatt och avgifter.

Jag förstår mig faktiskt inte på dem som betalar ca 10000 för ett 3070. Flera 1000-lappar man kan ha till annat.

Sen tycker jag man inte ska låta sig luras för mycket av maffiga kylare och LED bling bling.
Ni får tänka på att grundpriset inkluderar en kylare god nog. Kanske max 500kr för LED och större kylare är rimligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Är det fler än mig som tror att det kommer "dyka upp" fler rimligt prissatta kort den närmaste framtiden?

Om Webhallen säger att 3070 tar 1-2 veckor innan de kommer i lager, skulle jag tro att det finns något större europeiskt mellanlager och de inte skeppas hela vägen från Taiwan eller Kina.

Köper gärna ett 3070 för upp till 6000kr men kan lika gärna vänta och se vad intel har känns det som nu.
5700kr som de webhallen säljer idag är ju inget att klaga på 499USD + lite skatt och avgifter.

Jag förstår mig faktiskt inte på dem som betalar ca 10000 för ett 3070. Flera 1000-lappar man kan ha till annat.

Sen tycker jag man inte ska låta sig luras för mycket av maffiga kylare och LED bling bling.
Ni får tänka på att grundpriset inkluderar en kylare god nog. Kanske max 500kr för LED och större kylare är rimligt.

Det Webhallen säljer är till MSRP och det är ett enskilt event. Det är även endast ASUS kort som säljs vilket inte är en chock med tanke på vilken relation dom verkar ha till Sverige. Om du tror att detta kommer dra ner priserna överhuvudtaget så skulle jag tänka om. Om man har chansen att köpa ett 3070 för 6000:- så bör man nog slå till direkt då det kommer vara väldigt sällsynt. Korten säljer fortfarande som smör så finns ingen anledning att sänka priserna på 3070 och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det Webhallen säljer är till MSRP och det är ett enskilt event. Det är även endast ASUS kort som säljs vilket inte är en chock med tanke på vilken relation dom verkar ha till Sverige. Om du tror att detta kommer dra ner priserna överhuvudtaget så skulle jag tänka om. Om man har chansen att köpa ett 3070 för 6000:- så bör man nog slå till direkt då det kommer vara väldigt sällsynt. Korten säljer fortfarande som smör så finns ingen anledning att sänka priserna på 3070 och uppåt.

En dum fråga, hur kommer det sig att korten verkar säljas för msrp pris i usa? Är det någon lag som förhindrar att chockhöja priserna på momangen? Kanske därför tillverkarna inte vill skicka allt för många kort ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Är det fler än mig som tror att det kommer "dyka upp" fler rimligt prissatta kort den närmaste framtiden?

Om Webhallen säger att 3070 tar 1-2 veckor innan de kommer i lager, skulle jag tro att det finns något större europeiskt mellanlager och de inte skeppas hela vägen från Taiwan eller Kina.

Köper gärna ett 3070 för upp till 6000kr men kan lika gärna vänta och se vad intel har känns det som nu.
5700kr som de webhallen säljer idag är ju inget att klaga på 499USD + lite skatt och avgifter.

Jag förstår mig faktiskt inte på dem som betalar ca 10000 för ett 3070. Flera 1000-lappar man kan ha till annat.

Sen tycker jag man inte ska låta sig luras för mycket av maffiga kylare och LED bling bling.
Ni får tänka på att grundpriset inkluderar en kylare god nog. Kanske max 500kr för LED och större kylare är rimligt.

Priserna kommer ju inte gå ner först vi konsumenter slutar köpa grafikkorten för överpris varför ska återförsäljare sälja korten för mspr om det lika gärna kan sälja det för flera tusen lappar mer och fortfarande få dom sålda ? Alla företag vill väl ha så hög marginal som möjligt på allt de säljer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det Webhallen säljer är till MSRP och det är ett enskilt event. Det är även endast ASUS kort som säljs vilket inte är en chock med tanke på vilken relation dom verkar ha till Sverige. Om du tror att detta kommer dra ner priserna överhuvudtaget så skulle jag tänka om. Om man har chansen att köpa ett 3070 för 6000:- så bör man nog slå till direkt då det kommer vara väldigt sällsynt. Korten säljer fortfarande som smör så finns ingen anledning att sänka priserna på 3070 och uppåt.

Skrivet av Felixark:

Priserna kommer ju inte gå ner först vi konsumenter slutar köpa grafikkorten för överpris varför ska återförsäljare sälja korten för mspr om det lika gärna kan sälja det för flera tusen lappar mer och fortfarande få dom sålda ? Alla företag vill väl ha så hög marginal som möjligt på allt de säljer.

Så varför vill de sälja till MSRP? Det hade väl lätt gått att sälja dessa kort lite under de andra priserna.

Tror det handlar om att ta andelar av marknaden, från AMD och Intel. Och då menar jag folk som faktiskt tänkt att spela med korten.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Köttburken:

En dum fråga, hur kommer det sig att korten verkar säljas för msrp pris i usa? Är det någon lag som förhindrar att chockhöja priserna på momangen? Kanske därför tillverkarna inte vill skicka allt för många kort ditt.

De kort som säljs för det rekommenderade priset i USA är inte lika vanliga som man tror, de går ofta via antingen återförsäljare som Microcenter, Best Buy (nätet eller i butik), Neweggs lotteri eller tillverkarköer som EVGAs egen. Dock blir det i flera stater inte MSRP man får betala eftersom priset exkluderar moms.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Så varför vill de sälja till MSRP? Det hade väl lätt gått att sälja dessa kort lite under de andra priserna.

Tror det handlar om att ta andelar av marknaden, från AMD och Intel. Och då menar jag folk som faktiskt tänkt att spela med korten.

Personligen så tror jag att det här eventet ger ju lite reklam för Webhallen och även Asus. MSRP är en svår fråga. Tyvärr så tror jag att priserna på grafikkort eldas på pga av miners. Jag menar komplett hade 100+ 3060Ti för 7400 för några dagar sen. Det är slutsålt. Finns ju ingen vanlig dödlig som betalar så mycket. Eventet idag var himla kul. Fick prata med @Mithras i typ 2 timmar. Bara det är värt. Kul och se så många glada gamers så äntligen har fått sitt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Så varför vill de sälja till MSRP? Det hade väl lätt gått att sälja dessa kort lite under de andra priserna.

Tror det handlar om att ta andelar av marknaden, från AMD och Intel. Och då menar jag folk som faktiskt tänkt att spela med korten.

Intel har inga marknadsandelar för dom har inga grafikkort som finns att köpa. Sen konkurrerar inte ASUS med AMD så det är inte heller logiskt. Det är event för att förhoppningsvis få framtida kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Intel har inga marknadsandelar för dom har inga grafikkort som finns att köpa. Sen konkurrerar inte ASUS med AMD så det är inte heller logiskt. Det är event för att förhoppningsvis få framtida kunder.

Det är inte poängen utan handlar om att få folk att köpa ETT grafikkort innan intel släpper sina. Då köper man inte ett till inom nära framtid (förutom miners och scalpers) Är du med?

Om vi säger att du vill ha en sjysst bil och har tre märken att välja mellan så köper du inte en bil av varje märke utan nappar säkert på något erbjudande innan "toyota" släpper sin motsvarande bil nästa år.

Marknaden blir mättad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är inte poängen utan handlar om att få folk att köpa ETT grafikkort innan intel släpper sina. Då köper man inte ett till inom nära framtid (förutom miners och scalpers) Är du med?

Om vi säger att du vill ha en sjysst bil och har tre märken att välja mellan så köper du inte en bil av varje märke utan nappar säkert på något erbjudande innan "toyota" släpper sin motsvarande bil nästa år.

Marknaden blir mättad.

Om du tror att marknaden mättas överhuvudtaget av det här vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Permalänk

Ang Gigabyte GeForce RTX 3070 AORUS MASTER Inte lhr enligt komplett

Jag pratade med 2 på komplett båda säger att det inte är lhr. Har sparat allt skulle det vara så skickar jag tillbaks kortet

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall denna var LHR? Känns som deras support inte vet själva och bara säger nej...
https://www.komplett.se/product/1171796/datorutrustning/dator...

Ett exempel är denna som jag frågade om det var LHR, de sa nej. Exakt samma artikelnummer förresten.
https://www.komplett.se/product/1187633/datorutrustning/dator...

Men enligt Inet är det LHR.
https://www.inet.se/produkt/5412366/gigabyte-geforce-rtx-3070...

Permalänk
Skrivet av Jasopo:

Någon som vet ifall denna var LHR? Känns som deras support inte vet själva och bara säger nej...
https://www.komplett.se/product/1171796/datorutrustning/dator...

Ett exempel är denna som jag frågade om det var LHR, de sa nej. Exakt samma artikelnummer förresten.
https://www.komplett.se/product/1187633/datorutrustning/dator...

Men enligt Inet är det LHR.
https://www.inet.se/produkt/5412366/gigabyte-geforce-rtx-3070...

ALLA 3070TI o 3080TI är LHR....dom behöver inte skriva LHR/V2 osv när det gäller en Ti modell dår alla har det inbyggd redan. Det har aldrig funnits en Ti modell från 3000 serien som inte har LHR, inte ens founders edition.

edit: 3060ti finns som ej lhr, men då får man kolla efter beg som e sålda typ innan juni/juli 2021 eller kolla modellnr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

ALLA 3070TI o 3080TI är LHR....dom behöver inte skriva LHR/V2 osv när det gäller en Ti modell dår alla har det inbyggd redan. Det har aldrig funnits en Ti modell från 3000 serien som inte har LHR, inte ens founders edition.

Jaha haha, det borde supporten lära sig i stället för att skriva något de inte vet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

ALLA 3070TI o 3080TI är LHR....dom behöver inte skriva LHR/V2 osv när det gäller en Ti modell dår alla har det inbyggd redan. Det har aldrig funnits en Ti modell från 3000 serien som inte har LHR, inte ens founders edition.

edit: 3060ti finns som ej lhr, men då får man kolla efter beg som e sålda typ innan juni/juli 2021 eller kolla modellnr.

Tycker det är dåligt av Nvidia/Andrahandstillverkarna att inte märka ut LHR eller inte, lika bra att vara konsekventa och märka ut LHR på alla de som är LHR fastän de inte finns versioner av samma modell i icke LHR. Mindre för konsumenter att hålla reda på, hade aldrig vetat det där om jag inte gått in och läst på Swec.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Tycker det är dåligt av Nvidia/Andrahandstillverkarna att inte märka ut LHR eller inte, lika bra att vara konsekventa och märka ut LHR på alla de som är LHR fastän de inte finns versioner av samma modell i icke LHR. Mindre för konsumenter att hålla reda på, hade aldrig vetat det där om jag inte gått in och läst på Swec.

Folk på sweclockers gör alldeles för stor grej av LHR. Om du sysslar med mining så vet du vilka modeller som lämpar sig bra för det ändamålet. Minar du inte så kvittar det om det är LHR eller inte. Andrahandsvärdet är inte sämre på ett LHR kort, för när mining av eth dör så kommer ingen vilja köpa ett icke-LHR kort som minats sönder ändå.

Det är en vocal minority som kritiserar LHR och det får majoriteten av alla "casual gamers" att tro att det spelar nån roll om det är LHR eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Minar du inte så kvittar det om det är LHR eller inte. Andrahandsvärdet är inte sämre på ett LHR kort, för när mining av eth dör så kommer ingen vilja köpa ett icke-LHR kort som minats sönder ändå.

+1 för det här. Andrahandsvärdet på ett LHR-kort kommer sannolikt vara högre om ett antal månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

+1 för det här. Andrahandsvärdet på ett LHR-kort kommer sannolikt vara högre om ett antal månader.

Linus Tech Tips håller inte med

https://youtube.com/watch?v=hKqVvXTanzI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

De grafikkort han testade i videon var i väldigt bra skick, förmodligen någon som vet vad han eller hon sysslar med. Men detta kan du inte veta när du köper ett begagnat kort från någon du inte känner. Visst, undervolting är bra för att hålla nere temperaturerna för att minska slitaget som uppstår med värme. Men långt ifrån alla kommer göra detta. Dessutom slits rörliga delar som exempelvis fläktar relativt fort då kortet körs 24/7.

Men jag håller med vad du försöker säga, att kort som använts för mining inte bör väljas bort bara för att de har använts till mining, men man ska vara medveten om att det ändå finns en viss risk med att köpa kort som använts för mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Folk på sweclockers gör alldeles för stor grej av LHR. Om du sysslar med mining så vet du vilka modeller som lämpar sig bra för det ändamålet. Minar du inte så kvittar det om det är LHR eller inte. Andrahandsvärdet är inte sämre på ett LHR kort, för när mining av eth dör så kommer ingen vilja köpa ett icke-LHR kort som minats sönder ändå.

Det är en vocal minority som kritiserar LHR och det får majoriteten av alla "casual gamers" att tro att det spelar nån roll om det är LHR eller ej

Håller med helt och tycker nästan det borde skapas en egen LHR tråd så man slipper 99% LHR snack i denna tråden för oss som inte bryr sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Man kan ju även fundera kring de mekaniska komponenterna i sammanhanget också. Vilken påverkan har 24/7 mining på, ex. fläktarna, jämfört med ett som spinner ett par timmar per dag, och sällan på högre hastigheter?

Permalänk
Medlem

Lyckades knipa en EVGA 3060 Ti XC för 5900. Sett till utbudet i skrivande stund var det ju ett bra pris, och kortet verkar vara helt OK, även om jag hellre hade velat ha större kort med bättre kylning då jag inte behöver kompaktheten. Men man får ju inte vara för petig i dagens läge.

Däremot blir jag lite osäker nu med tanke på beskedet att BF 2042 försenas. Jag köpte kortet just för att spela BF i 1440p... Funderar på att ångra köpet.

Vad hade ni gjort? Egentligen hade jag ögonen inne på en 3070/6800. Men läget verkar ju bara bli sämre och sämre med tiden och ETH är uppe i ATH. Känns inte som att något av dessa kommer man kunna över för en rimlig peng inom minst ett halvår.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Lyckades knipa en EVGA 3060 Ti XC för 5900. Sett till utbudet i skrivande stund var det ju ett bra pris, och kortet verkar vara helt OK, även om jag hellre hade velat ha större kort med bättre kylning då jag inte behöver kompaktheten. Men man får ju inte vara för petig i dagens läge.

Däremot blir jag lite osäker nu med tanke på beskedet att BF 2042 försenas. Jag köpte kortet just för att spela BF i 1440p... Funderar på att ångra köpet.

Vad hade ni gjort? Egentligen hade jag ögonen inne på en 3070/6800. Men läget verkar ju bara bli sämre och sämre med tiden och ETH är uppe i ATH. Känns inte som att något av dessa kommer man kunna över för en rimlig peng inom minst ett halvår.

3060 ti borde klara av BF i 1440p utan problem så länge 8gb vram är tillräckligt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Lyckades knipa en EVGA 3060 Ti XC för 5900. Sett till utbudet i skrivande stund var det ju ett bra pris, och kortet verkar vara helt OK, även om jag hellre hade velat ha större kort med bättre kylning då jag inte behöver kompaktheten. Men man får ju inte vara för petig i dagens läge.

Däremot blir jag lite osäker nu med tanke på beskedet att BF 2042 försenas. Jag köpte kortet just för att spela BF i 1440p... Funderar på att ångra köpet.

Vad hade ni gjort? Egentligen hade jag ögonen inne på en 3070/6800. Men läget verkar ju bara bli sämre och sämre med tiden och ETH är uppe i ATH. Känns inte som att något av dessa kommer man kunna över för en rimlig peng inom minst ett halvår.

Behåll kortet! Tror inte det kommer finnas fler eller billigare kort senare i höst (men det är bara vad jag tror).

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavianen:

ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC V2

https://www.webhallen.com/se/product/337518-ASUS-TUF-GeForce-...

8990kr Webhallen

6st

Detta är tydligen en medlemserbjudande för jag kunde inte köpa om jag inte var inloggad, men hittar man såna? Jag ser det varken när jag som inloggad söker på 3070, eller kollar bland mina medlemserbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jickel:

Detta är tydligen en medlemserbjudande för jag kunde inte köpa om jag inte var inloggad, men hittar man såna? Jag ser det varken när jag som inloggad söker på 3070, eller kollar bland mina medlemserbjudanden.

Förmodligen slut isåfall