3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Olika tillverkarnummer/artikelnummer = olika varor. Rätt simpelt?

Som jag har påpekat flera gånger nu. Man kan ha samma tillverkningsnummer på olika produkter. Exempelvis som UndaC nämnde så kan två processorer ha samma tillverkningsnummer, men olika kärnantal.

Därmed är det totalt ologiskt att tillverkningsnummer alltid skulle avgöra om en vara är olikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Jag menar bara att vi inte kommer att kommentera våra affärsstrategier och relationer med partners här.
Sen hade det ändå inte vart ett ja/nej svar då Asus som bolag har många olika produktgrupper förutom grafikkort där samarbetet kan skilja mellan olika partners.

Vi kommunicerar varje vecka till distributörer och butiker vad vi planerar att leverera kommande veckor så respektive butik ska kunna planera utifrån den tillgång dem får.

Ska jag tolka ditt svar att du inte vet om Elgiganten är eran samarbetspartner när det kommer till grafikkort?

Du måste ju kunna kommentera om ni fortfarande samarbetar med Elgiganten.

Kan du bekräfta eller dementera det som står på Prisjakt? Där står Elgiganten som ASUS Recommended Reseller.
https://classic.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=518&lista=recom...

Förövrigt, ni på Asus kan aldrig vara nöjda med hur Elgiganten har skött den här lanseringen av era grafikkort, där det stått att dom haft hundratals Asus RTX 3080 TUF OC kort i lager fast att dom bevisligen inte hade täckning för det. Och nu har dom gått ut med att dom inte får några kort av er.

Och du påstår att ni kommunicerat varje vecka till distributörer och butiker, ändå så verkar det som att Elgiganten inte tagit del av den kommunikationen från er sida.

Jag som kund tycker det är tråkigt att ni på Asus inte kunnat leverera kort till alla era samarbetspartners (om nu Elgiganten fortfarande är en samarbetspartner), och att ni verkar favorisera vissa butiker som Webhallen m. fl. Det tycker jag är dåligt skött från eran sida.

Både ni på Asus och Elgiganten skulle tjäna på att vara lite mer transparenta.

Om du @asus.david tycker det här är oförtjänt kritik från min sida så är jag öppen med att höra Asus-version, vi kan ta det via PM om ni inte vill att det ska synas utåt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av tuomi:

@undac: Jag har påpekat det tidigare men att lyfta lite mer konsumenträttsinnehåll skulle verkligen göra medlemmarna gott.

Vi har det på agendan faktiskt. Men det kommer att kräva lite mer förarbete.
Jag vill se till att vi verkligen gör ett gediget arbete med korrekt information så att vi inte bidrar till mer förvirring etc

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Folk vet inte om ARN, upplys folket

Skrivet av AmpRC:

Elgiganten borde anmälas till ARN, de till skillnad från mindre företag brukar åtminstone följa ARNs utslag. De har tabbat sig och sålt kort de inte fått in och nu vill de inte ersätta kunderna. Min egna gissning är att de förhalat det oundvikliga i drygt ett i år i hopp om att kunder skall ge upp och avboka.

Jag har läst 5 sidor på den här tråden och kunde inte sluta tänka på alla som skriver här... Men gud gott folk varför kontaktar ni inte konsumentverket eller ARN, ju mer det är som anmäler ju fortare går det.

Som ensam anmälare till ARN gällande Comviq och en Samsung S10 Ultra inklusive abonnemang tog det 1 år tills jag fick alla pengar tillbaka inklusive abonnemang jag använt för att Comviq vägra reklamations rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Jag har läst 5 sidor på den här tråden och kunde inte sluta tänka på alla som skriver här... Men gud gott folk varför kontaktar ni inte konsumentverket eller ARN, ju mer det är som anmäler ju fortare går det.

Som ensam anmälare till ARN gällande Comviq och en Samsung S10 Ultra inklusive abonnemang tog det 1 år tills jag fick alla pengar tillbaka inklusive abonnemang jag använt för att Comviq vägra reklamations rätt.

Tror många känner till ARN, men man orkar inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och du påstår att ni kommunicerat varje vecka till distributörer och butiker, ändå så verkar det som att Elgiganten inte tagit del av den kommunikationen från er sida.

Jag tror det stämmer att de informerat om leveranser, ASUS har ingen vinning av att vid tillfället hålla kvar kort som de tillverkat (de kan inte veta om eventuella framtida prisökningar).
Troligen har elgiganten bara skjutit framför sig att de skulle behöva makulera och betala tillbaka alla förbetalda ordrar till intro pris som de aldrig skulle kunna leverera.
Stämmer det som Asus skriver så borde elgiganten redan i maj vetat om att det bara skulle komma in LHR-kort hädanefter, och borde redan då börjat makulera och erbjuda andra alternativ (om det nu var att produkten utgått som var orsaken).

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Samtliga av er som har haft ett utestående belopp hos Elgiganten har rätt till ränta på hela beloppet. Tyvärr är det inte så mycket, men ni har rätt till det.

Såhär säger KKL: "Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar."

Så här säger familjens jurist om det:

"Du har enligt nämnda regler rätt till ränta för den tiden säljaren innehaft den köpeskilling som du betalade. Den ränta du har rätt till är avkastningsränta enligt 2 § 2 st räntelagen. Avkastningsräntan enligt 5 § räntelagen ska utgå med referensräntan plus två procentenheter. Referensräntan motsvarar enligt 9 § räntelagen Riksbankens årliga reporänta. Du har alltså rätt till ränta motsvarande reporäntan + två procentenheter mellan tiden då du betalade köpeskillingen tills dess du fick tillbaka den."

Arrendereferat arn: "Enligt 44 § andra stycket konsumentköplagen ska säljaren betala ränta till köparen på
köpesumman. Räntan ska bestämmas enligt 2 § andra stycket och 5 § räntelagen och betalas
för tiden från den dag då köparen betalade köpesumman till och med den dag då köpesumman
återbetalas. Räntan ska beräknas för år efter en räntefot som motsvarar den vid varje tid
gällande referensränta, vilken bestäms av Riksbanken, ökad med två procentenheter. Det
innebär att företaget ska betala tillbaka köpesumman plus ränta beräknad på angivet sätt."

Orkar inte läsa/leta reda på det väsentliga i 2 paragraf eller 5 paragraf, och eftersom det bara är 1.9% i skrivande stund är det inte så mycket, men ändå. Dock är jag ganska säker på att det här går djupare än att de bara är skyldig lite ränta när de faktiskt hållit i pengarna ett helt år. Det är inte omöjligt att det är dröjsmålsränta som ska utgå och då är det 8%. Hundra pers och räntan betalar jurist att driva detta med råge

Föreslår att ni drabbade som legat ute med pengar bildar en grupp, kontaktar jurist och att ni gör en grupptalan.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Hur beställer du på Webhallen utan att betala?
Vid ”hämta i butik” går det att betala i butik, vid leverans hem (som frågan gäller) så kräver de betalt i förväg via swish, betal/kreditkort eller fakturering (Godtaget betalningsansvar).

Vet ingen butik som inte tar betalt direkt vid onlineköp med leverans via paket, du får gärna säga vilken som för det!

Ingen har sagt att de inte ska ta betalt när beställningen läggs. Däremot har exempelvis Webhallen efter ett antal månader betalat tillbaka pengarna medan ordern ligger kvar. Sedan inför leverans skickades en betalningslänk ut där man fick betala igen, varpå varan skickades. Det är inte särskilt avancerat egentligen.

Skrivet av muSashi:

Ska jag tolka ditt svar att du inte vet om Elgiganten är eran samarbetspartner när det kommer till grafikkort?

Du måste ju kunna kommentera om ni fortfarande samarbetar med Elgiganten.

Kan du bekräfta eller dementera det som står på Prisjakt? Där står Elgiganten som ASUS Recommended Reseller.
https://classic.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=518&lista=recom...

Du måste förstå att alla representanter för ett företag inte nödvändigtvis har full insyn i, eller ens befogenhet att uttala sig om vissa delar av företagets verksamhet. Det framgår ganska tydligt från hans svar att detta inte är något han kan kommentera och det är därmed bortkastad tid att återigen ställa samma fråga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av gothnet:

Olika tillverkningsnummer/revisioner är olika varor enligt lagen.
Blir ”mer fel” att byta ut en beställd vara mot en annan utan godkännande från kund.
Bättre då för butik att häva köpet med stöd av lagen, att det är utanför deras kontroll, och hänvisa till det i en eventuell ARN tvist.
Det är lite 50/50 hur ARN skulle resonera här, tror butikerna har det rätt torrt på sin sida.

Att vissa butiker erbjudit andra kort/bytit rakt av,r mer dör att de lever på ”gamers” (Ex Inet).
Medans Elgiganten inte direkt är särskillt stora på rena komponenter, utan mer hushållsprofuktet över lag (ex vitvaror, tv, telefoner mm). Mot ex Inet som är mer ren komponentbutik, och därmed mer beroende av att hålla kunderna nöjda, få de främst lever på gamers/de riktiga ”nördarna” inom datorområdet.
Alla vanliga kunder kommer fortsätta köpa från Elgiganten?
Elgigantens försäljning av rena komponenter är troligen inte ens en bråkdel av ex Inets, utan mer en ”bisyssla”. Elgiganten är stora på ex vitvaror, tv, och liknande.
Medans ex Inet lever mer på rena komponenter.
Skillnad på deras kundkrets.
Där beskyller du på felaktig grund.
Att en reggat sig samma dag som en intressant tråd dykt upp är inte ”för att endast kommentera här”..

Ämnet är högst intressant. Då butiker över lag får mycket ”skit” kastat på sig som egentligen beror på leverantörer, eller transportörer (ex PostNord) än butikens egna ansvar/påverkbara ansvar.
Nej. För att det är en högst intressant tråd, med ett problem som inte bara drabbar kunderna, utan i alla leden från kund till tillverkare.

Problemet är i grunden att butiker tagit emot förhandsbeställningar, utan att ha produkten på lager, men de sålt som grund på leverantörens besked om tillgång/leveranser.

Bäst som tidigare sagt vore att inga butiker oavsett produkt tog emot förhandsbeställningar utan endast säljer produkter de fysiskt fått in på lager.

Och som ”kö” kan de ha en annälningslista med ex ”Vill du köpa produkt X? Anmäl dig här så skickst vi ut länk när produkten är i lager så du kan slutföra köpet (Senast inom 24h)”

Ett sådant system vore bättre, där kunder får möjlighet att ställa sig i kö, och invänta att produkten fysiskt kommer i lager.

Butiken får en indikation på hur många som är intresserade, de kan följa hur många som ställt sig i kö/hur många som sedan slutför en order för att beräkna hur många av en produkt de ska beställa in, så de inte står med för stort lager.

Det stod tydligt och klart ANTAL I LAGER när jag beställde du kan inte skriva så även om de är vad du TROR du kommer få in från tillverkare. Så tyvärr de du säger håller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Lämnar diskussionen då den inte leder någon vart fören ärendet prövats hos ARN/domstol.

Go kväll!

För mig handlar det inte riktigt om vad som är ”lagligt” rätt eller fel, är det moraliskt försvarbart av ett företag att sälja en produkt man sedan inte kan leverera?

Det finns ju exempel i denna tråd med företag som behandlar sina kunder betydligt bättre?

Ska vi försvara ett beteende som inte gynnar konsumenten eller ska vi ge eloge till de bolag som kliver över ribban?

För mig är valet enkelt

Du blev medlem igår, kanske jobbar du eller har ekonomiskt incitamenten att försvara EG?

Permalänk
Medlem

Registrerad Oktober 2021. Skall vi på allvar tro att någon registrerat sig bara för att simpa för Elgiganten, eller är det måhända en anställd?

Skrivet av gothnet:

Det är Nvidia/tillverkarna som hade kampanjen, kan inte de leverera korten så kan inte butiken leverera heller.
Enkelt.
Inte butikernas fel att Nvidia/tillverkarna inte levererar korten till butikerna.
Det som är rätt förvånande är hur få som läser köpvillkoren, står tydligt i köpvillkoren på Elgiganten att de har rätt att avbryta en order:
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning."

Varför smutskasta ett företag för att kunderna inte själva läst köpvillkoren?
Varför skulle de byta ut korten på din order?
Det butiken kan göra är att lägga upp en ny order åt dig, på nytt kort. Och avbeställa den förra ordern.
Du står då i kö på nytt kort.
Är någon otrevlig mot en kund så är det garanterat att kunden själv varit otrevlig länge i ett samtal/mail så de tappat tålamodet på kunden.
Helt enligt gällande köpvillkor.
Rövarpriser?
Det är tillgång/efterfrågan. Fri prissättning råder på marknaden, du måste inte köpa en produkt som finns i lager utan kan fritt ställa dig i kö och vänta flera månader/något år på leverans, eller betala några kronor mer för att få leverans inom några dagar.
Läs villkoren:
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning."
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning.".

Butiken kan inte leverera en produkt som inte tillverkas längre, enkelt.
Det är ju dock kunden som valt fel betalmetod.
Köparna skulle då valt att betala mot faktura istället för kort betalning.
Inte butikens fel att kunden inte väljer rätt betalmetod.
Elgiganten får ingen ränta på pengarna. Samhället har 0 ränta/minusränta, och haft så i flera år.
Företag får till och med betala för att ha pengar på banken. Konsumenter slipper betala.

De häver köpet helt enligt deras köpvillkor:
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Som jag har påpekat flera gånger nu. Man kan ha samma tillverkningsnummer på olika produkter. Exempelvis som UndaC nämnde så kan två processorer ha samma tillverkningsnummer, men olika kärnantal.

Därmed är det totalt ologiskt att tillverkningsnummer alltid skulle avgöra om en vara är olikt.

Då är det olika produkter, och således olika tillverkarnummer. Finns inte någon produkt på marknaden veterligen som är olika men har samma artikelnummer.

Skrivet av blunden:

Ingen har sagt att de inte ska ta betalt när beställningen läggs. Däremot har exempelvis Webhallen efter ett antal månader betalat tillbaka pengarna medan ordern ligger kvar. Sedan inför leverans skickades en betalningslänk ut där man fick betala igen, varpå varan skickades. Det är inte särskilt avancerat egentligen.

Du måste förstå att alla representanter för ett företag inte nödvändigtvis har full insyn i, eller ens befogenhet att uttala sig om vissa delar av företagets verksamhet. Det framgår ganska tydligt från hans svar att detta inte är något han kan kommentera och det är därmed bortkastad tid att återigen ställa samma fråga.

Det är inget som Webhallen nämner på hemsidan?
Det de sägee är att beloppet dras direkt, inget annat framgår ur köpvillkoren.

Vart har vi bågot företags representant i tråden?(Förutom Asus?).

Skrivet av Drenmi:

Registrerad Oktober 2021. Skall vi på allvar tro att någon registrerat sig bara för att simpa för Elgiganten, eller är det måhända en anställd?

Läs tidigare i tråden så har du ditt svar där.
Har inget att göra med Elgiganten annat än enstaka köp därifrån.
Blir så fel när konsumenter riktar sin ilska på butikerna, när det är tillverkaren som felar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Tråkigt men förståeligt att de göra såhär dock, kortet finns helt enkelt inte längre!

Problemet ligger inte i att kortet inte finns längre, EG har haft ett helt år på sig, hade de avbrutit inom skälig tid hade det inte varit ett problem, nu har de väntat oskäligt länge. EG kan inte egenmäktigt sätta villkoren för det brutna avtalet på detta sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gothnet:

Då är det olika produkter, och således olika tillverkarnummer. Finns inte någon produkt på marknaden veterligen som är olika men har samma artikelnummer.
Det är inget som Webhallen nämner på hemsidan?
Det de sägee är att beloppet dras direkt, inget annat framgår ur köpvillkoren.

Vart har vi bågot företags representant i tråden?(Förutom Asus?).
Läs tidigare i tråden så har du ditt svar där.
Har inget att göra med Elgiganten annat än enstaka köp därifrån.
Blir så fel när konsumenter riktar sin ilska på butikerna, när det är tillverkaren som felar.

Samma mantra alltså. Elgiganten skötte det inte lika snyggt som de andra tillverkarna. Klart man röstar med plånboken nästa gång. Kom ihåg att KKL alltid är botten . ÅF kan göra bättre än det. Elgiganten har valt att inte göra det. Klart man kan rikta kritik mot Elgiganten. Vem ska de rikta den annars mot? Gud? Eller fiskmåsen som gled förbi nyss?

Även om ARN ger Elgiganten rätt så kommer kunder bojkotta Elgiganten. Inte för att de inte följer lagen, utan för deras exceptionella kundservice de har mot sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror många känner till ARN, men man orkar inte.

Orkar man inte så är det endå inte så viktigt?Dessutom tror även företaget att det är ok eftersom de enbart gnällt lite så då gör vi likadant framöver...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Samma mantra alltså. Elgiganten skötte det inte lika snyggt som de andra tillverkarna. Klart man röstar med plånboken nästa gång. Kom ihåg att KKL alltid är botten . ÅF kan göra bättre än det. Elgiganten har valt att inte göra det. Klart man kan rikta kritik mot Elgiganten. Vem ska de rikta den annars mot? Gud? Eller fiskmåsen som gled förbi nyss?

Även om ARN ger Elgiganten rätt så kommer kunder bojkotta Elgiganten. Inte för att de inte följer lagen, utan för deras exceptionella kundservice de har mot sina kunder.

Sen ska man även vara rätt naiv som företag om man tror att man endast går miste om en liten skara datorentusiaster för att de inte fick sina kort. Jag skulle tro att ett drygt poäng av fem på t.ex. Trustpilot och andra siter som har betyg på en ÅF gör av sig även på helt andra köp som t.ex. vitvaror.

Butikerna har mycket att vinna på att sköta sina affärer snyggare än att försöka komma undan med att peka på serienr osv.
Men det är ju vardag för dessa kedjor. "Absolut, vi har också prismatchning!" "Näe men vad säger du, är det endast vi som har detta artikelnr från Bosch....? Märkligt"

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du måste förstå att alla representanter för ett företag inte nödvändigtvis har full insyn i, eller ens befogenhet att uttala sig om vissa delar av företagets verksamhet. Det framgår ganska tydligt från hans svar att detta inte är något han kan kommentera och det är därmed bortkastad tid att återigen ställa samma fråga.

Vad bra att du tyckte att svaret var så tydligt, ursäkta att jag är så korkad då och behöver få ytterligare tydlighet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Då är det olika produkter, och således olika tillverkarnummer. Finns inte någon produkt på marknaden veterligen som är olika men har samma artikelnummer.
Det är inget som Webhallen nämner på hemsidan?
Det de sägee är att beloppet dras direkt, inget annat framgår ur köpvillkoren.

Vart har vi bågot företags representant i tråden?(Förutom Asus?).
Läs tidigare i tråden så har du ditt svar där.
Har inget att göra med Elgiganten annat än enstaka köp därifrån.
Blir så fel när konsumenter riktar sin ilska på butikerna, när det är tillverkaren som felar.

Det finns väldigt många produkter som genomgått förändringar genom olika revisioner/generationer men behållit samma tillverkningsnummer och artikelnummer.

Ett snabbt exempel direkt från huvudet är den hundgrind jag köpte till bilen, finns 3 revisioner på den, samma tillverkningsnummer, artikelnummer och produktbilder. Jag beställde REV 2 på 40% rea men den hann ta slut i lager så jag fick REV 3 till samma pris när den kom in i lager ett par veckor senare.

Vad jag vill få sagt är att denna grind finns i flertalet större djurbutiker och alla har olika revisioner i lager men alla har samma bilder och nummer på sina hemsidor, även tillverkaren har samma bilder och nummer på sin hemsida.

Så en produkt kan helt klart ha samma nummer trots att den är olik föregångaren.

Mvh Dennis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Det är inte omöjligt att det är dröjsmålsränta som ska utgå och då är det 8%. Hundra pers och räntan betalar jurist att driva detta med råge

Dröjsmålsränta gäller fordran som förfallit till betalning. Det går inte att tillämpa här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Då är det olika produkter, och således olika
Blir så fel när konsumenter riktar sin ilska på butikerna, när det är tillverkaren som felar.

Jag väntar fortfarande på vad det är som skulle vara tillverkarens fel i det här fallet.
I slutändan så är det fortfarande Elgiganten som har sålt kort de inte har och hållit kvar dem orimligt länge.
Sedan i maj bör Elgiganten varit medvetna om att man bara kommer få in LHR-kort, vilket i mina ögon ger de som fått sina orders makulerade rätt till stödköp (Elgiganten har medvetet hållt kvar betalningar 5 månader efter att de med säkerhet vetat att de inte kommer kunna leverera dem)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det är ju ett komplicerat läge, om ARN skulle besluta att konsumenterna ska få antingen likvärdiga kort/eller få göra täckningsköp så kommer det blir rätt så stora svallvågor på marknaden hos alla butiker.

Ingen butik kommer då våga ta upp förhandsbokningar på någon vara, med grund i att stå som ekonomiskt ansvarig för om leverantören inte levererar som utlovat i antal, eller modell. Då kommer alla bli lidande, butikerna vet inte hur många exemplar de ska beställa, tillverkarna vet inte hur efterfrågan ser ut, kunderna får vänta ännu längre på sin produkt än om tillverkaren kunnat tillverka i förväg om de vet ungefär hur många köpare som ligger väntande.
Självfallet så tar bankerna ännu ut ränta på lån på hus, fordon, privatlån etc. Och det finns sparkonton med ränta (Väldigt låg), dock gäller det konsumentkonton.
Företagskonton är/har varit 0 ränta, eller till och med minusränta ett bra tag, såklart även där beroende på hur enskilda avtalet med banken ser ut.

Det är inte direkt så att företagen (butikerna) investerat pengarna i fonder/aktier på börsen, och fått 23% avkastning som en tidigare meddelade att börsen gått upp mellan dessa åren sen corona dippen.

Bra! Förhandsbokningar med betalning ska inte existera utan köper jag något ska jag kunna plocka det från hyllan direkt alternativt att det omedelbart skickas från deras lager. Allt annat är hål i huvet precis som early access spel där du betalar för att drömmen kanske blir uppfylld.

Betalning ska ske när varan skickas/plockas från butik och inget annat.

Permalänk
Medlem

Elgiganten förtjänar kritiken de får, finns ingen anledning att försvara dem. Att de struntar i att leverera korten istället för att göra som konkurrenterna är inte ens det största problemet egentligen. Problemet är att detta är första gången kunderna får någon som helst (korrekt) information om sina beställningar. Utöver detta har man bara kunnat spekulera i denna tråden. Kundtjänst verkar inte veta mer än kunden själv i.o.m att beskeden man fick är helt tagna ur luften och beror på vem som svarar. Det är varken Nvidias eller Asus fel. Inte heller deras fel att Elgiganten väntar såpass länge med att informera om att de inte kan leverera när det var uppenbart att de levererar avsevärt mindre kort än övriga återförsäljare redan i början av året. De verkar inte ha skickat ut ett enda av launch korten sedan ungefär den tiden medan övriga får in lite då och då. Att korten skulle ersättas med LHR kunde man som privatperson veta redan i maj utan direktkontakt med tillverkarna/leverantörerna.

Lite roligt dock att någon tyckte det var en bra idé att plötsligt informera kunderna om att de inte kan leverera något efter 1 år total tystnad.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Undra hur länge det dröjer innan Dustin börjar informera sina kunder att dom inte kan leverera beställda grafikkort. Tystnaden är total hos Dustin.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Här kan ni också skriva av er angående er upplevelse hos Elgiganten. Ett tips då jag tror det är fler som använder Prisjakt än TrustPilot.

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php/reviews?f=54

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Riktigt dåligt skulle jag säga, om x personer beställ vid relese 12mån sedan betal, så har ju återförsäljarna haft ett ex antal kronor som räntat sig i ett är ,

räkna lågt 500 gpu:er x 8000 är ju 4 miljoner , riktigt svinaktigt tycker jag , är dealen gjord så är den , då kan dom ju sluta sälja förhandsbokningar om dom sedan ändrar priset i efterhand pga alla oms

Har inte alla som förbetalt fått ~500 kr i värdecheck som kompensation? Det är ju ändå 5% ränta för ett kort på 10.000. Givetvis låst till elgiganten, men ändå.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Undra hur länge det dröjer innan Dustin börjar informera sina kunder att dom inte kan leverera beställda grafikkort. Tystnaden är total hos Dustin.

Detsamma gäller NetonNet. Elgiganten är inte ensamma hur dåligt vissa återförsäljare har skött den här lanseringen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag väntar fortfarande på vad det är som skulle vara tillverkarens fel i det här fallet.
I slutändan så är det fortfarande Elgiganten som har sålt kort de inte har och hållit kvar dem orimligt länge.
Sedan i maj bör Elgiganten varit medvetna om att man bara kommer få in LHR-kort, vilket i mina ögon ger de som fått sina orders makulerade rätt till stödköp (Elgiganten har medvetet hållt kvar betalningar 5 månader efter att de med säkerhet vetat att de inte kommer kunna leverera dem)

Det är Nvidia och tillverkarna som slutat leverera de gamla korten med dålig profit och prioriterat de nya modellerna och låtit kunder som väntat länge vara utan. Inte Elgigantens fel. De hade kunnat ta en stor förlust på flera tusen kronor per kund för att hålla bättre relationer, absolut, men det är inte något jag tycker man kan kräva.

Nvidia släppte nya revisioner med chippen (LHR framförallt) som de sålde under nya artikelnummer. Detta var för att slippa tillverka dessa gamla billiga kort och sätta mer rimliga högre priser till partners och andra. Varför fortsätta tillverka gamla kort när de kan få mer betalt för samma kisel.

Att klaga på Elgiganten för att de väljer att inte skänka någon miljon till väntande gamers, det kan man så klart göra, men det finns ingen direkt anledning att de ska få ta hela smällen.

Felaktiga lagersaldon och mystiska kampanjer som verkar för bra är standard i den här branchen, långt från alla tips i fynd-trådarna blir verklighet.

Tråkigt att det ska bli såhär för de som väntat, men för min del är det ganska väntat att det skulle skita sig för vissa.

Ett helt år senare och inget grafikkort, och vi klagar på butiken? Nvidia har producerat miljoner av väldigt snarlika chip under den tiden, men sålt dem till andra som betalat mer, de som köpt för MSRP står sist i kön enligt Nvidias ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Har inte alla som förbetalt fått ~500 kr i värdecheck som kompensation? Det är ju ändå 5% ränta för ett kort på 10.000. Givetvis låst till elgiganten, men ändå.

Jag kan säga såhär att det definitivt inte är fallet för min del. Alla konsumenter som jag har förstått får olika erbjudanden. Vissa får köpa grafikkort för inköpspris 9000kr enligt El-Giganten. Andra får betala 11 000 - 12 000kr kronor osv. Jag har inte heller blivit erbjuden en "lam" kompensation på 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är Nvidia och tillverkarna som slutat leverera de gamla korten med dålig profit och prioriterat de nya modellerna och låtit kunder som väntat länge vara utan. Inte Elgigantens fel. De hade kunnat ta en stor förlust på flera tusen kronor per kund för att hålla bättre relationer, absolut, men det är inte något jag tycker man kan kräva.

Nvidia släppte nya revisioner med chippen (LHR framförallt) som de sålde under nya artikelnummer. Detta var för att slippa tillverka dessa gamla billiga kort och sätta mer rimliga högre priser till partners och andra. Varför fortsätta tillverka gamla kort när de kan få mer betalt för samma kisel.

Att klaga på Elgiganten för att de väljer att inte skänka någon miljon till väntande gamers, det kan man så klart göra, men det finns ingen direkt anledning att de ska få ta hela smällen.

Felaktiga lagersaldon och mystiska kampanjer som verkar för bra är standard i den här branchen, långt från alla tips i fynd-trådarna blir verklighet.

Tråkigt att det ska bli såhär för de som väntat, men för min del är det ganska väntat att det skulle skita sig för vissa.

Ett helt år senare och inget grafikkort, och vi klagar på butiken? Nvidia har producerat miljoner av väldigt snarlika chip under den tiden, men sålt dem till andra som betalat mer, de som köpt för MSRP står sist i kön enligt Nvidias ekonomi.

Du verkar inte fatta poängen. Ett 3080 tuf oc och ett 3080 tuf oc lhr är i grund och botten samma kort men har olika revisioner. Den senare har en spärr. Det finns ingen anledning för El-Giganten att inte erbjuda "samma kort" som ersättning. Dessutom måste de följa de lagstadgade paragraferna i KKL vilket jag tvivlar på att de gör. Dessutom måste inte ersättningskorten vara exakt samma modell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Jag kan säga såhär att det definitivt inte är fallet för min del. Alla konsumenter som jag har förstått får olika erbjudanden. Vissa får köpa grafikkort för inköpspris 9000kr enligt El-Giganten. Andra får betala 11 - 12k kronor osv. Jag har inte heller blivit erbjuden en lam kompensation på 500kr

Hur stor förskottsbetalning gjorde du då?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic