3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

De har rätten att ändra ordern just därför att det inte är en orderbekräftelse utan en beställningsbekräftelse.

Följande är citerat ur deras beställningsbekräftelse jag fått senast utav dem "Detta är inte en juridiskt bindande orderbekräftelse och vi förbehåller oss rätten att avbryta din order på grund av tryckfel, tekniska problem, leveranssvikt och liknande situationer."

Flera återförsäljare använder sig utav liknande friskrivelse med lagen på deras sida.

Då avbryter man ordern inom en vecka, inte efter ett år 😂 Sen kan man inte friskriva sig från lagar och regler heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Till slut kanske det bara är ARN som kan reda ut denna härva.
Men de fokuserar ju bara på gränssnittet mot slutkund.

Konsumentverket kanske?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Det kan ju inte vara acceptabelt rättsligt att kringgå rättigheterna enligt KKL på detta sätt. Gällande min situation så har EG haft mina pengar i ett år. Och läser man på hemsidan så står det att i samband med köp så skickas en orderbekräftelse till kund. Så de kallar dem för orderbekräftelse på hemsidan men det faktiska utskicket är en beställningsbekräftelse? Känns ju som att detta kan tolkas på olika sätt. Jag tolkar det dock så att det faktiskt har ingåtts ett avtal så fort jag lägger beställningen och att mina pengar dragits. Dessutom så var det 100+ i lager när jag la min beställning.

Hur betalade du? Om du betalade med kort, är du säker på att det inte bara var en reservation som sen släpptes?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur betalade du? Om du betalade med kort, är du säker på att det inte bara var en reservation som sen släpptes?

Betalade med kort och pengarna har dragits. Även EG har sagt att de har fått mina pengar och de ville att jag bara skulle betala in mellanskillnaden för det nya kortet som jag fick lov att köpa.

Permalänk
Medlem

Det har framgått mer än en gång i denna oändliga tråd om vad som står och framgår i Elgigiantens köpvilkor...
Där de informerar om bl.a...

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen.

Jag förstår inte vad som är otydligt här...
Vi som beställt från Elgiganten har med beställningen godkänt deras köpevillkor..
Köpevillkoren godkänns per automatik av kunden vid ett köp eftersom det är kundens skyldighet att ta reda på vilka köpevillkor som gäller för respektive butik man handlar på inför ett köp. Att Elgiganten försöker hitta en kompromiss som funkar åt båda hållen enligt vad de själva angett i köpevillkoren anser jag som positivt då de följer de villkor som de själva satt upp, de kunde lika gärna annullerat beställningen vilket också framgår att det kan göra.

Det finns regler för hur köpevillkor skall utformas, om vad som måste framgå och vad jag kan se så efterföljer Elgianten dessa. Exempel: https://www.mondido.com/sajtkrav-lathund-kopvillkor/

Butikerna väljer själva vilket sätt de vill kompensera kunden på vissa sköter detta exemplarisk medans andra gör det inte. Som jag nämnt vid tidigare inlägg i tråden så tycker jag att Elgiganten kunnat varit lite mer transparanta och gett oss lite mer information vilket de själva hade tjänat på.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Absolut är frågan om ett avtal ingått central. Normalt sett reserveras pengarna och släpps efter hand om inte återförsäljaren bekräftar ordern med en orderbekräftelse. Detta gör ex. Elgiganten men även flera andra återförsäljare. Det finns dock exempel i tråden där Elgiganten faktiskt dragit pengarna fast ingen orderbekräftelse har skickats ut och där har man uppenbarligen gjort fel.

Frågan är om man kan anse att det finns ett avtal även om reservationen släppts. Återigen är ju beställningen ett erbjudande från kunden och erbjudanden måste ju rimligtvis ha en gräns innan det förfaller. Om man då från handlarens sida agerar som att erbjudandet är giltigt under lång tid så kan man ju kanske se det som en form av accept.

Omvänt, om ingen accept ges inom en skälig tid och sen skickar handlaren orderbekräftelse och paket i snabb succession så kan ju kunden helt sonika bara låta bli att hämta paketet med hänvisning till att inget avtal finns och bestrida alla krav från handlaren.

Alldeles oavsett EG och denna härva så är jag personligen lite sne på just detta med beställningsbekräftelser som sen inte blir orderbekräftelser förrän precis när varan skickas. Jag skulle vilja se en uppstramning av KKL gällande detta.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det har framgått mer än en gång i denna oändliga tråd om vad som står och framgår i Elgigiantens köpvilkor...
Där de informerar om bl.a...

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen.

Jag förstår inte vad som är otydligt här...
Vi som beställt från Elgiganten har med beställningen godkänt deras köpevillkor..
Köpevillkoren godkänns per automatik av kunden vid ett köp eftersom det är kundens skyldighet att ta reda på vilka köpevillkor som gäller för respektive butik man handlar på inför ett köp. Att Elgiganten försöker hitta en kompromiss som funkar åt båda hållen enligt vad de själva angett i köpevillkoren anser jag som positivt då de följer de vilkor som de satt upp, de kunde lika gärna kunnat annullera beställningen vilket också framgår att det kan göra.

Det finns regler för hur köpevillkor skall utformas, om vad som måste framgå och vad jag kan se så efterföljer Elgianten dessa. Exempel: https://www.mondido.com/sajtkrav-lathund-kopvillkor/

Butikerna väljer själva vilket sätt de vill kompensera kunden på vissa sköter detta exemplarisk medans andra gör det inte. Som jag nämnt vid tidigare inlägg i tråden så tycker jag att Elgiganten kunnat varit lite mer transparanta och gett oss lite mer information vilket de själva tjänat på.

Enligt konsumentköplagen kan inte en näringsidkare frångå de rättigheter som en konsument har med denna lagstiftning. De kan därför inte frångå det genom att ge sämre villkor än vad lagstiftningen säger. Senast jag hade kontakt med konsumentvägledare angående ett annat ärende så fick jag det beskedet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Betalade med kort och pengarna har dragits. Även EG har sagt att de har fått mina pengar och de ville att jag bara skulle betala in mellanskillnaden för det nya kortet som jag fick lov att köpa.

Jag tycker du ska anmäla till ARN. I din sits hade jag ansett att det fanns ett avtal iom att dom suttit på pengarna såpass länge.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Enligt konsumentköplagen kan inte en näringsidkare inte frångå de rättigheter som en konsument har med denna lagstiftning ger. De kan därför inte frångå det genom att ge sämre vilkor än vad lagstiftningen säger. Senast jag hade kontakt med konsumentvägledare angående ett annat ärende så är så fallet.

Skulle du kunna klargöra vilka rättigheter som de frångår?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Skulle du kunna klargöra vilka rättigheter som de frångår?

Det har jag redan gjort. Läs KKL själv. Bara rakt upp och ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det har framgått mer än en gång i denna oändliga tråd om vad som står och framgår i Elgigiantens köpvilkor...
Där de informerar om bl.a...

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen.

Jag förstår inte vad som är otydligt här...
Vi som beställt från Elgiganten har med beställningen godkänt deras köpevillkor..
Köpevillkoren godkänns per automatik av kunden vid ett köp eftersom det är kundens skyldighet att ta reda på vilka köpevillkor som gäller för respektive butik man handlar på inför ett köp. Att Elgiganten försöker hitta en kompromiss som funkar åt båda hållen enligt vad de själva angett i köpevillkoren anser jag som positivt då de följer de villkor som de själva satt upp, de kunde lika gärna annullerat beställningen vilket också framgår att det kan göra.

Det finns regler för hur köpevillkor skall utformas, om vad som måste framgå och vad jag kan se så efterföljer Elgianten dessa. Exempel: https://www.mondido.com/sajtkrav-lathund-kopvillkor/

Butikerna väljer själva vilket sätt de vill kompensera kunden på vissa sköter detta exemplarisk medans andra gör det inte. Som jag nämnt vid tidigare inlägg i tråden så tycker jag att Elgiganten kunnat varit lite mer transparanta och gett oss lite mer information vilket de själva hade tjänat på.

Den "beställning" som deras villkor avser gäller så länge som att beställningen är ett erbjudande från kunden om att köpa en vara till ett visst pris. Så fort en accept skickas så har ett avtal ingåtts och i det läget har varken EG eller någon annan handlare rätt att ensidigt bryta avtalet bara för att det är bekvämt. Såna avtalsvillkor anses vara oskäliga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om det nu bara är Nvidias/Tillverkarnas fel så borde väl alla butiker som säljer deras produkter ha samma problematik?

Kan du inte visa oss var Inets 700+ sidors tråd med hundratals arga kunder som väntat ett år på sina Nvidiakort går att hitta någonstans?

Denna tråd är ju dock inte enbart för elgiganten. (förstår din poäng).

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Skulle du kunna klargöra vilka rättigheter som de frångår?

KKL är inte en dispositiv lag, se KKLs tredje paragraf. Är ett avtalsvillkor till nackdel för konsumenten jämfört med KKL skall de vara utan verkan.

Läser du sedan KKL paragraf 13 och dess kommentarer så framgår att köparen kan kräva att säljaren fullgör köpet. Undantagen som nämns "hinder som ej kan övervinnas" eller "uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullföljer köpet" bedömmer iallafall jag inte kan göras gällande i detta fall när vi pratar om att efter 1 år kompensera med ett motsvarande kort som i dagsläget kostar några tusenlappar till.

Permalänk
Medlem

Det finns en del intressanta paragrafer i konsumentköplagen:

  • 12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

  • 33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

  • 44 § Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen.

Det förefaller som om man accepterar Elgigantens förslag till andra kort istället till ett dyrare pris, så har man rätt att kräva skadestånd från Elgiganten på mellanskillnaden.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Jag ska ta kontakt med min konsumentrådgivare för att utreda mina faktiska rättigheter i just detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Det finns en del intressanta paragrafer i konsumentköplagen:

  • 12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

  • 33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

  • 44 § Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen.

Det förefaller som om man accepterar Elgigantens förslag till andra kort istället till ett dyrare pris, så har man rätt att kräva skadestånd från Elgiganten på mellanskillnaden.

Det står också...
Vilket pris köparen skall betala
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det står också...
Vilket pris köparen skall betala
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Jaha? Priset är ju bestämt av avtalet när köpet skedde?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Blackie:

Det står också...
Vilket pris köparen skall betala
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

En helt irrelevant paragraf i sammanhanget då priset är fastslaget vid köptillfället och därmed avtalet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det har framgått mer än en gång i denna oändliga tråd om vad som står och framgår i Elgigiantens köpvilkor...
Där de informerar om bl.a...

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen.

Jag förstår inte vad som är otydligt här...
Vi som beställt från Elgiganten har med beställningen godkänt deras köpevillkor..
Köpevillkoren godkänns per automatik av kunden vid ett köp eftersom det är kundens skyldighet att ta reda på vilka köpevillkor som gäller för respektive butik man handlar på inför ett köp. Att Elgiganten försöker hitta en kompromiss som funkar åt båda hållen enligt vad de själva angett i köpevillkoren anser jag som positivt då de följer de villkor som de själva satt upp, de kunde lika gärna annullerat beställningen vilket också framgår att det kan göra.

Det finns regler för hur köpevillkor skall utformas, om vad som måste framgå och vad jag kan se så efterföljer Elgianten dessa. Exempel: https://www.mondido.com/sajtkrav-lathund-kopvillkor/

Butikerna väljer själva vilket sätt de vill kompensera kunden på vissa sköter detta exemplarisk medans andra gör det inte. Som jag nämnt vid tidigare inlägg i tråden så tycker jag att Elgiganten kunnat varit lite mer transparanta och gett oss lite mer information vilket de själva hade tjänat på.

Nu är det som så att de försöker häva köp efter 1 år. Här har elgiganten nonchalant ignorerat kunders köp, då de erbjudit liknande modeller till folk som spontanköpt flera månader efter lanseringen.
Sen är det vanligt att butiker drar in sina egna köpevillkor, hur många gånger har inte de åkt på skit för att de annonserar om tvapparater som inte existerar på black friday? Du kan dra dina villkor, de överskrider inte alltid lagar och regler dock.

Permalänk
Medlem

Man kan se det ur två synvinklar.

Vad är moraliskt och affärsmässigt riktigt? Om Elgiganten varit smarta så hade de erbjudit LHR till samma pris och tagit kostnaden.

Vad säger lagen?
En handlare måste inte genomföra köpet om det innebär orimliga uppoffringar. Jag skulle i detta fall kalla det orimligt att 1. Leverera en vara som inte finns att tillgå. 2. Tvingas erbjuda en liknande vara som innebär en förlust motsvarande varans pris. Jag ser det därför som orimligt att ARN eller en domstol skulle bifalla eventuella krav i detta fall.

Permalänk
Medlem

Någon som sett elgigantens uppfattning om vad en bildskärm är för något?

https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/211...

Trodde sånt hände bara på Amazon.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Jaha? Priset är ju bestämt av avtalet när köpet skedde?

Skrivet av twit:

En helt irrelevant paragraf i sammanhanget då priset är fastslaget vid köptillfället och därmed avtalet.

Det står "OM ett bestämt pris INTE följer av avtalet Skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet" och med tanke på att 3080 inte växer på träd och inköpspriserna är högre i dagsläget till skillnad för ett år sedan så tror jag att Elgiganten tyvärr har fördel här.

Oaktat så tycker jag att Elgiganten skött detta dåligt och ser positivt till att någon utmanar dem med ARN.
För min uppfattning är bara att vi försöker tolka lagen som vi själva vill uppfatta den, skulle vilja se detta utmanas av någon jurist som vet hur lagen skall lämpas i detta sammanhang.

Har också svårt att se att de frångår något som vi godkänt vid köpet vi kan såklart välja att inte godkänna Elgigantens köpevillkor genom att inte köpa från dem. Har också svårt att se att Elgianten inte tänkt igenom alla juridiska aspekter för både dem själva och kunden.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

En handlare måste inte genomföra köpet om det innebär orimliga uppoffringar. Jag skulle i detta fall kalla det orimligt att 1. Leverera en vara som inte finns att tillgå. 2. Tvingas erbjuda en liknande vara som innebär en förlust motsvarande varans pris. Jag ser det därför som orimligt att ARN eller en domstol skulle bifalla eventuella krav i detta fall.

Om du tycker det är orimligt att en handlare gör en liten förlust för att ha ingått dåliga avtal avseende produkter dom inte har i lager så har inte du förstått vad som menas med orimligt i laglig mening. Läs kommentarerna till lagen så får du ett exempel på vad som är orimligt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Blackie:

Det står "OM ett bestämt pris INTE följer av avtalet Skall

Du får nog läsa om det där några gånger då du helt missförstår innebörden. Paragrafen är till för situationer där priset inte är specificerat vid avtalets ingång, utan exempelvis skall fastställas vid leverans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du får nog läsa om det där några gånger då du helt missförstår innebörden. Paragrafen är till för situationer där priset inte är specificerat vid avtalets ingång, utan exempelvis skall fastställas vid leverans.

Som jag skrev..
"För min uppfattning är bara att vi försöker tolka lagen som vi själva vill uppfatta den, skulle vilja se detta utmanas av någon jurist som vet hur lagen skall lämpas i detta sammanhang."

Jag är ingen jurist eller lag expert vilket nu framgick tydligen 😅

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det står "OM ett bestämt pris INTE följer av avtalet Skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet" och med tanke på att 3080 inte växer på träd och inköpspriserna är högre i dagsläget till skillnad för ett år sedan så tror jag att Elgiganten tyvärr har fördel här.

Oaktat så tycker jag att Elgiganten skött detta dåligt och ser positivt till att någon utmanar dem med ARN.
För min uppfattning är bara att vi försöker tolka lagen som vi själva vill uppfatta den, skulle vilja se detta utmanas av någon jurist som vet hur lagen skall lämpas i detta sammanhang.

Har svårt att se att de frångår något som vi godkänt vid köpet vi kan såklart välja att inte godkänna Elgigantens köpevillkor genom att inte köpa från dem. Har också svårt att se att Elgianten inte tänkt igenom alla juridiska aspekter för både dem själva och kunden.

Du läser lagen som fan läser bibeln. Eftersom ett bestämt pris följer av avtalet så är den paragrafen inte relevant.

För övrigt tror jag du har för höga tankar om elgigantens juridiska kunskaper, eller iallafall missbedömer deras vilja att försöka dra en fuling för att spara pengar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av langvisaren:

Vad säger lagen?
En handlare måste inte genomföra köpet om det innebär orimliga uppoffringar. Jag skulle i detta fall kalla det orimligt att 1. Leverera en vara som inte finns att tillgå. 2. Tvingas erbjuda en liknande vara som innebär en förlust motsvarande varans pris. Jag ser det därför som orimligt att ARN eller en domstol skulle bifalla eventuella krav i detta fall.

Du missar dock halva poängen. Elgiganten kan inte leverera korten och de kan inte heller tvingas leverera något annat kort. Eftersom de ensidigt bryter avtalet blir då frågan om kunden har rätt till skadestånd. För att EG skall slippa ansvara för skadestånd är det fyra punkter som samtliga måste vara uppfyllda:

Citat:

Säljaren kan bli fri från skadeståndsansvar om det har legat utanför hans s.k kontrollansvar. För att det ska vara fallet så krävs:

att det förelegat ett hinder,
det har legat utanför säljarens kontroll,
det ska ha varit oförutsett och säljaren ska inte ha förväntas räkna med hindret vid köpet
och säljaren kunde inte skäligen ha undvikit eller övervunnit hindret genom aktivt ingripande.

Det är säljaren som ska kunna bevisa att alla fyra punkterna är uppfyllda och om han kan det så är han fri från skadeståndsskyldigheten.

De två första punkterna är onekligen uppfyllda, den tredje är definitivt inte uppfylld då problemen varit kända i över ett års tid, fjärde punkten är inte heller den uppfylld då EG närsom under det år de suttit på kundernas pengar kunnat lösa situationen genom en tidig återbetalning eller erbjuda byte till annan produkt.

Nu har de valt att sitta på pengarna i uppåt ett år, och är helt på egen hand den part som orsakat problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Om du tycker det är orimligt att en handlare gör en liten förlust för att ha ingått dåliga avtal avseende produkter dom inte har i lager så har inte du förstått vad som menas med orimligt i laglig mening. Läs kommentarerna till lagen så får du ett exempel på vad som är orimligt.

Let's agree to disagree.

Jag skulle vilja påstå att i lagens mening faller hela ditt resonemang på min punkt 1. Varan finns inte att tillgå längre. LHR är inte samma produkt då det rör sig om en icke oväsentlig skillnad mellan produkterna.

Även om en LHR-produkt skulle anses vara samma produkt anser jag att du gör en för grov tolkning av kraven på orimligt. Det rör sig inte direkt om en vara som sålts på rabatt av misstag av en handlare. Och ja jag har också läst dispositionen till lagen en gång i tiden och känner inte att jag behöver läsa den igen för att ge en bedömning på hur ARN kommer agera.

Oavsett så ska det bli kul att se vad folk får för svar hos ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Du läser lagen som fan läser bibeln. Eftersom ett bestämt pris följer av avtalet så är den paragrafen inte relevant.

För övrigt tror jag du har för höga tankar om elgigantens juridiska kunskaper, eller iallafall missbedömer deras vilja att försöka dra en fuling för att spara pengar.

Haha må så vara.
Har inte påstått att jag är någon juridisk expert men jag tänker inte heller vara den som inte erkänner sina brister 😅

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du missar dock halva poängen. Elgiganten kan inte leverera korten och de kan inte heller tvingas leverera något annat kort. Eftersom de ensidigt bryter avtalet blir då frågan om kunden har rätt till skadestånd. För att EG skall slippa ansvara för skadestånd är det fyra punkter som samtliga måste vara uppfyllda:
De två första punkterna är onekligen uppfyllda, den tredje är definitivt inte uppfylld då problemen varit kända i över ett års tid, fjärde punkten är inte heller den uppfylld då EG närsom under det år de suttit på kundernas pengar kunnat lösa situationen genom en tidig återbetalning eller erbjuda byte till annan produkt.

Nu har de valt att sitta på pengarna i uppåt ett år, och är helt på egen hand den part som orsakat problemet.

Hur menar du med det sista? Det kan ju rimligtvis antas att både säljare och köparen varit fullt medvetna om situationen och där köparen har valt att vänta. Jag antar att Elgiganten löpande uppdaterat om att varan försenas.

Enligt min mening så är väl ändå hela situatonen oväntad? Jag hade fan vart rik om jag förutsätt kretsbristen

Sen förstår jag inte hur Elgiganten kunde ha agerat annorlunda. De kunde ju knappast ha kringgått kretsbristen. Jag är är övertygad om att de försökte lägga vantarna på vartenda kort som gick att få tag i. Och de har ju meddelat köparen som alltid kunnat begära återbetalning.

Slutligen, jag tycker också Elgiganten agerar som skit men anser inte att de bryter mot lagen.