Windows 11 uppfyller(inte?) kraven

Permalänk

Windows 11 uppfyller(inte?) kraven

Kör windows update som säger att min dator inte uppfyller kraven för win 11.
Samtidigt säger microsofts eget verktyg att datorn uppfyller alla krav.
Någon som har en aning om hur man felsöker det?

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Kör windows update som säger att min dator inte uppfyller kraven för win 11.
Samtidigt säger microsofts eget verktyg att datorn uppfyller alla krav.
Någon som har en aning om hur man felsöker det?

Nej men jag har exakt samma scenario här. Det kanske löser sig per automatik så småningom. Verktyget verkar lite buggigt med då min Ryzen 3700X får "grön bock" men texten säger att den inte stöds....

M

Permalänk
Medlem

Ta bort filen "C:\$WINDOWS.~BT\Sources\AppraiserRes.dll" så kommer man förbi det problemet i windows update i alla fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Nej men jag har exakt samma scenario här. Det kanske löser sig per automatik så småningom. Verktyget verkar lite buggigt med då min Ryzen 3700X får "grön bock" men texten säger att den inte stöds....

M

Såg någon som visade en skärmdump från "PC Health Check" som visade grön bock överallt och summeringen var att datorn är kompatibel, men att texten för CPUn sa att den inte var kompatibel.
Detta på svenska, jag fick intrycket att just det nog snarast är ett översättningsfel.,

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Precis samma problem här, uppfyller ej kraven i windows update. Grön bock överallt i hälsokontroll, men står ändå att processorn stöds ej. Sitter på en Ryzen 3700X som är kompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Precis samma problem här, uppfyller ej kraven i windows update. Grön bock överallt i hälsokontroll, men står ändå att processorn stöds ej. Sitter på en Ryzen 3700X som är kompatibel.

Som jag noterade ovan så är mitt intryck av vad andra visat att om du kör "PC Health Check" på svenska så får du fokusera på symbolerna istället för texten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kör mitt OS på engelska och får samma status som TS. 3700x på x570 här.

UPPDATERING: Som vanligt så ska man ha lite is i magen. Statusen ändrades automagiskt till grönt i Win Update när jag kollade igen efter en stund.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Och äldre Intel CPU stöds inte heller ser jag på min dator som har i7-4790K CPU 4.00GHz. Så man får fortsätta och använda 10:an Mer, finns det någon nackdel med att "aktivera" TPM på mitt äldre ASUS ROG moderkort?