Vilka isometriska spel gillar och gillade ni mest?

Permalänk
Medlem

Vilka isometriska spel gillar och gillade ni mest?

För mig är det något magiskt med isometriska spel. Kanske är det en viss del av nostalgi som fortfarande påverkar en.

Men jag tror också det har att göra med hur grafiken presenteras och hur vyn påverkar spelsystemet och mekanismerna man spelar med. Ta t.ex. CRPG:t Pillars of Eternity - bild bifogad. Det spelets isometriska vy presenterar både den charmerande världen och i encounters får man ett bra sätt att utföra sin ministrategi med ofta 3 till 6 karaktärer i sitt party. Nu senast har jag spelat ikoniska Baldur's Gate: Shadows of Amn, som är lika bra som när jag spelade det för första gången när det släpptes 2000.

Isometrisk vy är naturligt också en grundläggande del av strategispel. T.ex. senaste spelet av Age of Empires. Det har också en behaglig känsla som jag tycker väver samman känslan av genrens stamfäder med nya idéer av vad strategispel kan vara.

Vilka är era mest gillade isometriska spel, från tidigare och nya spel? Infoga gärna ett screenshot på spelen.

Pillars of Eternity

Jag såg FZ:s quiz och jag kände för att ha en liten tråd om känslor och tankar om isometriska spel.

Dold text
Permalänk
Medlem

Syndicate (originalet från tidigt 90-tal).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

UFO: enemy unknown är en favvo (både de nya och de första två).

Dungeon keeper var också bra.

Darkmere på Amigan var också riktigt snyggt, vill jag minnas.

Zelda3 och Turtles IV på SNES är också bra, men tveksamt om de kan räknas som "helt isometriska"

Lade till bildlänkar
Permalänk
Medlem

Oooo, jag är långt ifrån en gamer, men dungeon keeper var ju en hit när man var ung

Permalänk
Gallerikonnässör

Inte spelat mycket isometriska lir, men en klar favorit är första Fallout!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

UFO: enemy unknown är en favvo (både de nya och de första två).

Just ja, det är ju ett av de bästa spelen som gjorts! Glömde det.

Sen också Cannon Fodder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boomhowler:

UFO: enemy unknown är en favvo (både de nya och de första två).

Dungeon keeper var också bra.

Darkmere på Amigan var också riktigt snyggt, vill jag minnas.

Zelda3 och Turtles IV på SNES är också bra, men tveksamt om de kan räknas som "helt isometriska"

Skrivet av Bowman99:

Oooo, jag är långt ifrån en gamer, men dungeon keeper var ju en hit när man var ung

Dungeon keeper har kommit i en ny upphottat version och även bytt namn till Dungeons 3 som dessutom var gratis på GOG för ett halvår sen eller något. Jag snodde det iallafall och kan väl säga att det ser liknande ut som det gamla men nu med lite mera story och man kämpar även uppe på markytan med sina varelser. Har väl spelat ett antal timmar iallafall.

https://www.kotaku.com.au/2017/10/dungeons-3-is-really-a-dung...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

I princip alla isometriska CRPGer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag och Ytterberg önskar mer bilder i tråden!

Ok jag vet inte om @laxpudding gör det men jag försökte få lite mer pondus för min uppmaning!

Dold text

När @boomhowler nämnde SNES kom jag på ett spel jag hade så jäkla roligt med - Rock N' Roll Racing till SNES. Vid den tiden ascool grafik tyckte jag och superroligt att spela. Och skitbra soundtrack och commentator!! "Let the carnage begin'n'n'n!!" Dels var det kul i stunden men också jäkligt coolt för att man hade en progression, typ som kampanjläge, där man uppgraderade sin bil med nya kanoner, bättre däck, och helt ny bil när man hade råd. Så man fick fundera hur man skulle göra; skulle man köpa ny motor nu eller börja spara money till att köpa en slick bandvagn som hade mycket bättre kurvtagning och acceleration?

Rock N' Roll Racing

Permalänk

Det som fick in mig på detta från början var:
Champions of Krynn
Death Knights of Krynn
Dark Queen of Krynn

Fanns ett par titlar till, SSI var märket som gav "kvalite"

Icke att glömma: Wh40k Chaos Gate \m/
Eller Warhammer: Shadow Of the Horned Rat och Dark Omen... ahhh the sweet sweet 90's.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Inte helt säker på vad som klassas som isometriskt, är det bara pga "var" kameran är?

Iallafall det jag tänker på blir nog Lego Rock Raiders, Warcraft 3 och tidigare Anno-spel.
Numera är det Civ 5-6, nyare Anno, Diablo 3 som jag spelat mest.

Permalänk
Medlem

Super Mario RPG tror jag är min favorit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Super Mario RPG tror jag är min favorit.

Ah just! Fan vad jag satt och suktade efter det spelet när man var rätt liten. Man köpte ju varje nummer av Power Play eller vad tidningen hette. Var någon sida där som visade Super Mario RPG men tror det bara fanns i Japan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inte helt säker på vad som klassas som isometriskt, är det bara pga "var" kameran är?

Japp!

Permalänk
Medlem

Isometriskt, i detta fallet, betyder att allt avbildas lika stort, oavsett avstånd till "kameran".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tibia

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För min egen del är det utan tvekan Shadowrun till Super Nintendo. Fantastiskt spel som var en av få spel från den tiden som översattes till Svenska!

Permalänk
Avstängd

Pratar vi grafik är Planescape Torment i HD verkligen vackert. Inte den bästa bilden nedan men det är som gjort för högre upplösningar då allt är så detaljerat, och spelet blir mycket öppnare. Otroligt vackra bakgrunder och detaljer i det spelet.

Pratar vi bra spel rent allmänt är det många. Det bästa på länge är Disco Elysium, som för mig faktiskt petade ned PS:T som det bäst skrivna spelet någonsin.

Permalänk
Avstängd

The Ascent är ett nytt isometriskt spel, rpg i cyberpunkmiljö. Rätt bra och ingår i gamepass. Riktigt snyggt är det och bra action, men kanske inte den mest engagerande storyn.

Edit: Svenskutvecklat också med lite roliga detaljer för oss. Ett par riktigt bra byxor heter just Byxor exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Isometriskt, i detta fallet, betyder att allt avbildas lika stort, oavsett avstånd till "kameran".

Japp. Vyn är ovanifrån men vinklad. Rent tekniskt ska man nog kräva ett par saker till men det är som att gå in på parenteser tycker jag.

Skrivet av Danielkm:

För min egen del är det utan tvekan Shadowrun till Super Nintendo. Fantastiskt spel som var en av få spel från den tiden som översattes till Svenska!

Ja! Fan jag blev så jäkla sugen på detta spel när jag såg det i ett magasin och tyckte att det var perfekt att man kunde köra svenska. Men var det real-time eller turn-based?

Skrivet av Meathim:

Pratar vi grafik är Planescape Torment i HD verkligen vackert. Inte den bästa bilden nedan men det är som gjort för högre upplösningar då allt är så detaljerat, och spelet blir mycket öppnare. Otroligt vackra bakgrunder och detaljer i det spelet.

Pratar vi bra spel rent allmänt är det många. Det bästa på länge är Disco Elysium, som för mig faktiskt petade ned PS:T som det bäst skrivna spelet någonsin.

Jag måste skaffa PS:T.. spelade Baldur's Gate II när det kom och kör precis en playthrough av det nu. Men PS:T skulle vara en helt ny upplevelse i lite samma stil som jag gillar.

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate-spelen och Icewind Dale-spelen ligger bra till. Pillars of Eternity tyckte jag var en bra återupplivning av genren som jag önskar man byggt vidare på.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Baldurs Gate-spelen och Icewind Dale-spelen ligger bra till. Pillars of Eternity tyckte jag var en bra återupplivning av genren som jag önskar man byggt vidare på.

Tänker du byggt vidare på just Pillars of Eternity eller isometriska CRPG i stort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tänker du byggt vidare på just Pillars of Eternity eller isometriska CRPG i stort?

Jag tänkte specifikt på Pillars of Eternity. Dels fler spel i samma universum men framför allt att utveckla spelet så att det får mer höjd. Kanske svårt att förklara vad jag menar men det upplevdels lite platt jämfört med t.ex. Baldurs Gate 2 där magi utvecklas från flygande ljus till stora explosioner till episkt. PoE känns mer linjärt; balanserat men lite tråkigt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ja! Fan jag blev så jäkla sugen på detta spel när jag såg det i ett magasin och tyckte att det var perfekt att man kunde köra svenska. Men var det real-time eller turn-based?

Versionen till Super Nintendo är real-time, till skillnad från de moderna delarna från Harebrained Schemes som är turn-based. Mycket bra spel allihop!

Permalänk
Medlem

Desert/Jungle/Urban Strike på Mega Drive. Fantastiska spel (åtminstone de första två, on foot nivåerna i Urban är rätt dassiga).

Permalänk
Medlem

Civilization 1-3
Transport Tycoon (och andra spel i Tycoon-serien)
Paperboy

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Detta är en milstolpe i isometrisk design och ett av de bästa spelet som gjorts, det kan vara det bästa spelet jag vet med, men det är lite oklart.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Commandos serien, förutom 3:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag tänkte specifikt på Pillars of Eternity. Dels fler spel i samma universum men framför allt att utveckla spelet så att det får mer höjd. Kanske svårt att förklara vad jag menar men det upplevdels lite platt jämfört med t.ex. Baldurs Gate 2 där magi utvecklas från flygande ljus till stora explosioner till episkt. PoE känns mer linjärt; balanserat men lite tråkigt.

Permalänk
Medlem

En gammal favoritutvecklare:
https://www.spiderwebsoftware.com/

Rekommenderar särskilt Avernumserien https://www.spiderwebsoftware.com/avernum/avernum/index.html

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600