Permalänk
Medlem

Corsair fanhub problem?

Hejsan!
Fick hem en sladd jag saknat för att koppla in en andra fläkt hubb till mitt system.
Jag har 2st Crosair fan-hub, varav ena har varit inkopplad sen byggets start.
Men jag har 6 rgb portar per hubb och rgb 7 fläktar. Därav köpte jag en hub till.
Pontus från Samsung var snäll och beställde följande kabel till mig från EKWB i samband med att han skulle beställa:
https://www.ekwb.com/shop/ek-d-rgb-adapter-cable-set

Jag använder den ena sladden (hona) som går in i andra hubben, och sedan till en D-RGB.
Efter att jag kopplat in och slår på strömmen så tänds felkods-läsaren på moderkortet direkt även om datorn är avslagen, och 6 fläktar börjar snurra, samtliga som är kopplad till samma rpm-hub. Den bakre och 7e fläkten står still som är kopplad till samma rgb hub som 5 andra.

Jag har testat att koppla ur A-rgb kabeln och matar endast ström till rgb huben via sata ström, samma fenomen uppstår.
Kan jag ha kopplat 3pin hona fel? Ska jag testa vända på denna?

Samma fenomen uppstår om jag stänger av datorn, detta kan ni se på klippet nedan:

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ska nämnas att fläktarna lyser som de ska allihopa. Så de verkar fungera även om det buggar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Va fasen!
Nu efter att jag ryckt ut strömmen till den andra rgb hubben, så upptäcker jag att den sista fläkten lyser även om sata ström inte är matat till hubben. Den får antagligen tillräckligt med ström direkt från moderkortet.

Sjukt märkligt, men den lyser som var målet.

Moderkort 1st D-RGB - 6-way D-rgb splitter - som i sin tur matar 2st Corsair RGB Hub's, varav ena är kopplad till SATA ström och inte den andra. https://www.inet.se/produkt/5320553/corsair-rgb-fan-led-hub

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Jag har inte någon hub själv så jag vet inte exakt hur dem fungerar men tänker typ, Moderkort > Hub > splitter > fläkt
Då använder du ju 2 portar i hubben, 6 fläktar i den ena och 1 ensam
Borde ju fungera om huben blir matad genom sata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Jag har inte någon hub själv så jag vet inte exakt hur dem fungerar men tänker typ, Moderkort > Hub > splitter > fläkt
Då använder du ju 2 portar i hubben, 6 fläktar i den ena och 1 ensam
Borde ju fungera om huben blir matad genom sata.

Kan inte köra den vägen. Moderkortet är D-RGB och hubben är A-RGB. Egentligen ska man köra en commander pro eller lightning node, men jag har skippat detta eftersom jag hellre kör moderkortets egna RGB mjukvara för att styra allt i datorn istället för att köra fler program för varje del, (Corsair, Gigabyte, etc).

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Antar att du bara har corsair fläktar? Rgb-hubben ger ingen drivning för fläktar utan bara styrning för rgb på corsairs fläktar. Övriga rgb-kablar ska inte behövas. Hubbarna drivs med sata och ska också vara inkopplade på usb på moderkortet för att icue ska hitta fläktarna. Drivningen av fläktarna sker genom fan-ports på moderkortet och ställs in i bios. Alternativt om du skaffar en commander pro och kopplar rgb-hubbarna till samt drivning.

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Kan inte köra den vägen. Moderkortet är D-RGB och hubben är A-RGB. Egentligen ska man köra en commander pro eller lightning node, men jag har skippat detta eftersom jag hellre kör moderkortets egna RGB mjukvara för att styra allt i datorn istället för att köra fler program för varje del, (Corsair, Gigabyte, etc).

Ahaa, okey ja då går det ju inte men håller med det är ju ganska drygt med alla olika programvaror hit och dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Antar att du bara har corsair fläktar? Rgb-hubben ger ingen drivning för fläktar utan bara styrning för rgb på corsairs fläktar. Övriga rgb-kablar ska inte behövas. Hubbarna drivs med sata och ska också vara inkopplade på usb på moderkortet för att icue ska hitta fläktarna. Drivningen av fläktarna sker genom fan-ports på moderkortet och ställs in i bios. Alternativt om du skaffar en commander pro och kopplar rgb-hubbarna till samt drivning.

Jag har bara Corsair fläktar till hubbarna, använder däremot inte commander pro eller icue. Har fungerat bra tills jag skulle koppla in en rgb hub till. Men lösningen va att rycka ur sata strömmen från den andra rgb hubben.
Tanken va att låta det vara för kvällen, de är mörkt och orkar inte hålla på med ficklampa när ljuset i rummet inte är tillräckligt, en stund senare upptäcker jag att fläkten som är kopplad till nya huben faktiskt lyser, trotts att den saknar ström från sata.
Så allt verkar fungera sålänge jag inte kopplar in sata ström till hub nr2. Kan styra allt via RGB Fusion till moderkortet.
3 i fronten, 3 i taket och en bak, och de va en i taket jag inte brytt mig om att koppla in då dessa syns minst.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har du provat SignalRGB? Har stöd för node core och massa olika moderkort, tangentbord, möss osv osv. Stödet växer hela tiden. Fler som tröttnat på att behöva fler program och de har som mål att fixa allt.

https://www.whirlwindfx.com/pages/signalrgb

Då kan du koppla allt som det ska vara och ändå styra allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har du provat SignalRGB? Har stöd för node core och massa olika moderkort, tangentbord, möss osv osv. Stödet växer hela tiden. Fler som tröttnat på att behöva fler program och de har som mål att fixa allt.

https://www.whirlwindfx.com/pages/signalrgb

Har jag inte gjort, men det låter lovande. Jag har ju tvingats att använda både RGB fusion, och Razer Synapse nu. Hade jag haft en commander pro hade man kunnat lägga till icue också.

Är inte alls intresserad av en massa rgb, hellre en statisk färg på allt. Kan jag dra ner från 2 programvaror till 1 är de ju bättre.
Fördelen med RGB är att jag kan byta den statiska färgen om jag vill.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2