Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jaqob:

Någon som kör Lightroom och kan kommentera lite om hastighet och minnesanvändning?

Jag är väldigt sugen Air, men med 16Gb RAM (som jag misstänker man behöver till LR om man håller på med lite tyngre bilder samtidigt som man inte vill behöva stänga ner webbläsaren) och 512Gb SSD (Det är trots allt 2021, inte 2012) så är det en inte helt billig dator längre och faktiskt inte vrållångt ifrån 14" Macbook Pro i pris.

https://www.youtube.com/watch?v=gqiYSt4nAFs

Man klarar sig bra på 16GB ram. Överköp inte, 32GB behövs oftast inte.

Ända anledningen att jag gick från min 13" M1 till 14" M1 Pro va pga. jobbet men sen är ju skärmen nice ProMotion och XDR samt att man kan köra dubbla skärmar igen. Önskar dock att dom hade struntat i kortläsaren och satt Ethernet port istället men men man kan inte få allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

https://www.youtube.com/watch?v=gqiYSt4nAFs

Man klarar sig bra på 16GB ram. Överköp inte, 32GB behövs oftast inte.

Ända anledningen att jag gick från min 13" M1 till 14" M1 Pro va pga. jobbet men sen är ju skärmen nice ProMotion och XDR samt att man kan köra dubbla skärmar igen. Önskar dock att dom hade struntat i kortläsaren och satt Ethernet port istället men men man kan inte få allt.

Jag förstår inte riktigt varför alla tolkar mitt inlägg som att jag tror att jag behöver mer än 16 Gb Jag formulerade mig nog klumpigt, men ser inte riktigt hur. Men, nej, det är inte så att jag överväger 32Gb RAM, utan frågan är snarare om uppgraderingen från 8Gb till 16Gb är värd de 2500 kr som det kostar. Det har jag nog landat i att det är, och den kostnaden kan jag leva med.
Det som verkligen stör mig är kostnaden för att uppgradera SSD:n. Egentligen skulle jag behöva 1 Tb för att slippa lägga för mycket tid på att byta mellan kataloger på olika externa diskar i Lightroom, men att betala 5000 kr för 750 Gb extra, eller 2500 kr för 256 Gb extra, tar emot. Jag förstår faktiskt inte varför det inte är mer högljudda protester mot just detta? För i princip samma pengar som Apple tar för 250Gb kan jag köpa 2Tb med samma prestanda, det är inte rimligt.

På min nuvarande gamla HP-laptop har jag 1 TB disk som jag synkar med OneDrive. Jag vet att det inte riktigt är en backup, men det är ett väldigt smidigt. och tillräckligt säkert, sätt att arbeta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag förstår faktiskt inte varför det inte är mer högljudda protester mot just detta? För i princip samma pengar som Apple tar för 250Gb kan jag köpa 2Tb med samma prestanda, det är inte rimligt.

Jag köpte en extern SSD från Samsung (T7 Touch) istället. Kändes som ett bättre val än att ha 1TB SSD i min MacBook. Sedan kör jag med mekaniska diskar för arkivering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jaqob:

Jag förstår inte riktigt varför alla tolkar mitt inlägg som att jag tror att jag behöver mer än 16 Gb Jag formulerade mig nog klumpigt, men ser inte riktigt hur. Men, nej, det är inte så att jag överväger 32Gb RAM, utan frågan är snarare om uppgraderingen från 8Gb till 16Gb är värd de 2500 kr som det kostar. Det har jag nog landat i att det är, och den kostnaden kan jag leva med.
Det som verkligen stör mig är kostnaden för att uppgradera SSD:n. Egentligen skulle jag behöva 1 Tb för att slippa lägga för mycket tid på att byta mellan kataloger på olika externa diskar i Lightroom, men att betala 5000 kr för 750 Gb extra, eller 2500 kr för 256 Gb extra, tar emot. Jag förstår faktiskt inte varför det inte är mer högljudda protester mot just detta? För i princip samma pengar som Apple tar för 250Gb kan jag köpa 2Tb med samma prestanda, det är inte rimligt.

På min nuvarande gamla HP-laptop har jag 1 TB disk som jag synkar med OneDrive. Jag vet att det inte riktigt är en backup, men det är ett väldigt smidigt. och tillräckligt säkert, sätt att arbeta...

512GB är min för mig och därför kör jag på de

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag köpte en extern SSD från Samsung (T7 Touch) istället. Kändes som ett bättre val än att ha 1TB SSD i min MacBook. Sedan kör jag med mekaniska diskar för arkivering.

Det är ju faktiskt ett vettigt sätt att lösa det på.
Lite jobbigt att behöva ha en extern disk inkopplad, men när en extern 2Tb kostar lika mycket som Apple tar för 250Gb, så ska det nog gå att leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag förstår inte riktigt varför alla tolkar mitt inlägg som att jag tror att jag behöver mer än 16 Gb Jag formulerade mig nog klumpigt, men ser inte riktigt hur. Men, nej, det är inte så att jag överväger 32Gb RAM, utan frågan är snarare om uppgraderingen från 8Gb till 16Gb är värd de 2500 kr som det kostar. Det har jag nog landat i att det är, och den kostnaden kan jag leva med.
Det som verkligen stör mig är kostnaden för att uppgradera SSD:n. Egentligen skulle jag behöva 1 Tb för att slippa lägga för mycket tid på att byta mellan kataloger på olika externa diskar i Lightroom, men att betala 5000 kr för 750 Gb extra, eller 2500 kr för 256 Gb extra, tar emot. Jag förstår faktiskt inte varför det inte är mer högljudda protester mot just detta? För i princip samma pengar som Apple tar för 250Gb kan jag köpa 2Tb med samma prestanda, det är inte rimligt.

På min nuvarande gamla HP-laptop har jag 1 TB disk som jag synkar med OneDrive. Jag vet att det inte riktigt är en backup, men det är ett väldigt smidigt. och tillräckligt säkert, sätt att arbeta...

Jag fläskar på med max RAM som finns att tillgå.

Disk kör jag en vagga med en 8 TB SSD i en USB4/Thunderbolt-hubb. Funkar fint

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Har en M1 MBP. Tangentbordet suger, skärmen är bra, M1 är ett skämt då den enbart kan driva en extern skärm, bra batteritid men inte ens nära den tiden Apple lover (vilken överraskning).

Standard Apple med andra ord.

Permalänk
Medlem

Har basmodellen av den nya 14-tummaren. Skärmen är vansinnigt bra. M1 är imponerande snabb, SSD:n likaså. Mjukvaran ligger dock långt efter hårdvaran och Rosetta-emulering behövs för typ 30-40% av mina program. Tangentbordet är (tyvärr) sämre än min Air från 2012.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Det som verkligen stör mig är kostnaden för att uppgradera SSD:n. Egentligen skulle jag behöva 1 Tb för att slippa lägga för mycket tid på att byta mellan kataloger på olika externa diskar i Lightroom, men att betala 5000 kr för 750 Gb extra, eller 2500 kr för 256 Gb extra, tar emot. Jag förstår faktiskt inte varför det inte är mer högljudda protester mot just detta? För i princip samma pengar som Apple tar för 250Gb kan jag köpa 2Tb med samma prestanda, det är inte rimligt.

Mjo, Apple går ju bananas med sin taxa när det kommer till lagringsutrymmet och det gäller inte bara här utan samtliga produkter där de erbjuder konfigurerbart sådant. Har svårt att se en teknisk ursäkt, tror mer att det är här de lätt kan haffa valarna. Själv har man anpassat sig de gånger det blivit apple-produkt och oftast gått på ganska lågt lagringsutrymme med allt vad det i så fall innebär med molnsynk/externdisk.

Det borde vara och är väl kritiserat förvisso. Jag hade gärna sett lite hårdnyp från myndigheter i denna fråga (snarare än om en telefon har lightning/usb eller inte vilket för mig känns som ett sånt icke-problem) att om något inte ger direkt fördel att vara fastlött, så borde det vara i en sockel. SSDn som del av PCBn är bara elakt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag är helnöjd med min Macbook air som jag i huvudsak använder till att skapa musik. Den har enormt bra prestanda per Watt jämfört med Intel-baserade datorer.

Visst, min stationära dator med i9-10900 är snabbare, men den drar väldigt mycket mer energi och är inte bärbar. Min Intel-baserade Windowsdator har aldrig varit speciellt trevlig att göra musik med. Man måste stänga av alla energisparfunktioner i Windows, så fläkten går på max och batteriet tar slut på nolltid, så det går i praktiken inte att göra musik när man kör på batteri.

Macbook med M1 kör Bitwig studio med tunga plug-ins utan att svettas det allra minsta, helt utan fläktljud, och det går till och med att köra musikprogram i flera timmar på batteri.

Permalänk
Inaktiv

Nöjd. Enda dator som aldrig strular, resten är Windows.

Permalänk

Helt sjukt nöjd med min. Color-gradear och trackar med DaVinci Resolve på 4k footage i realtid utan att ens fläkten går igång. Har suttit och spelat EUIV i 3-4h på batteriet utan att fläkten gått igång heller. Basmodellen 14".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Under_Specat_Nätagg:

Har en M1 MBP. Tangentbordet suger, skärmen är bra, M1 är ett skämt då den enbart kan driva en extern skärm, bra batteritid men inte ens nära den tiden Apple lover (vilken överraskning).

Standard Apple med andra ord.

När det kommer till batteritid är det väl ingen laptop som kommer i närheten av utlovade siffror även om batterierna är sprillans nya?

Standard laptop med andra ord.

Jag ska se om jag inte kan få byta till en MBA M1 när det blir ny jobbdator, min MBP i5 från 2014 (som nu kör Big Sur) är snabbare än min Dell Latitude 7490 med i5a från 2018. Den senare har dubbelt så mycket minne, men tar längre tid på sig att starta upp program och att "kompilera" typescript-projekt. Dessutom fläktar den på mest hela tiden vilket är enormt störigt.

Hemma är det inget problem med att M1 bara hanterar en skärm, för det är vad jag har på skrivbordet numera, däremot är det värre på kontoret där jag har två skärmar - lågupplösta dessutom...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Under_Specat_Nätagg:

Har en M1 MBP. Tangentbordet suger, skärmen är bra, M1 är ett skämt då den enbart kan driva en extern skärm, bra batteritid men inte ens nära den tiden Apple lover (vilken överraskning).

Standard Apple med andra ord.

Du är medveten om att MBP m1 13” är instegsmodell? Den ersatte instegsmodellen med.
Så du har inte läst på innan du köpte.

14” är deras ”mid” vilket syns.

Levde med en MBP 13” i ett år och visst kan jag hålla med dig om tangentbordet, är väldigt lycklig över att MBP 14” är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Under_Specat_Nätagg:

Har en M1 MBP. Tangentbordet suger, skärmen är bra, M1 är ett skämt då den enbart kan driva en extern skärm, bra batteritid men inte ens nära den tiden Apple lover (vilken överraskning).

Standard Apple med andra ord.

Jag tänker tvärtom. Har aldrig haft en så bra dator. Det är dessutom deras instegsmodell.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det är min första Mac, så jag kan inte jämföra med andra macs så mycket, har endast testat andra.

Första intrycket: helt tyst och rapp!

Jag är väldigt nöjd med min 16" Pro max 32gb hittills, den hanterar allt jag kört utan problem. Noll lagg i fotoredigering(C1) och videoredigering 4k(DaVinci Resolve 17.4). Batteritiden grymt bra men jag gissar att den inte når upp till den utlovade batteritiden, jag har inte mätt den än, men säkert 6-9h i redigering.
Den exporterar projekt väldigt snabbt.
Pro Max kan ha varit att ta i men det är kul med teknik så det var svårt att hålla sig men inte helt bortkastat då jag har möjlighet att redigera 8k snabbare.

Om man inte vill ha 16" så kan jag rekommendera basmodellen 14" Pro eller modellen strax över med fler cpu cores(som är samma på alla resterande modeller i Pro och Max förutom i gpu och minne). De lär hålla länge.

Om man bara surfar, skriver och lyssnar på musik så räcker gamla M1 8gb ram.
För fotoredigering så bör man nog ha m1 16gb åtminstone, 8gb funkar säkert med men sliter nog mer på hårddisken mer då när minnet blir fullt.

Helt klart ett första val för media.

Permalänk
Medlem

Skaffade en Mac Mini M1, visst, den är grym. Men kanske hade förväntat mig lite mer.
Tyvärr så går jag bananas på tangentbordskombinationerna för måsvingar osv (är .net kodare.. typ), så blir att sälja och gå tillbaka till en win pc.

Permalänk
Medlem

Är det någon som med säkerhet vet om en M1-baserad mac klarar av att driva en extern skärm i 8k/60 (eller åtminstone 8k/30)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Helt sjukt nöjd med min. Color-gradear och trackar med DaVinci Resolve på 4k footage i realtid utan att ens fläkten går igång. Har suttit och spelat EUIV i 3-4h på batteriet utan att fläkten gått igång heller. Basmodellen 14".

That's what I said

Jag har till och med editerat 8K RAW från min Canon R5 utan frame drops, utan proxy, på min Mac Mini M1. Allt intel jag haft har kroknat bara jag försökt (inkl. min förra MacBook i9 med all bells and whistles)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Är det någon som med säkerhet vet om en M1-baserad mac klarar av att driva en extern skärm i 8k/60 (eller åtminstone 8k/30)?

Tror de bara går upp till 6K men kan ha fel

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skaffade en Mac Mini M1, visst, den är grym. Men kanske hade förväntat mig lite mer.
Tyvärr så går jag bananas på tangentbordskombinationerna för måsvingar osv (är .net kodare.. typ), så blir att sälja och gå tillbaka till en win pc.

Det är enkelt fixat med Ukelele. Jag har alltid kört engelsk tangentbordslayout som standard på mina Linux-workstations, sen mappat in åäö med ALT_GR + ['; (åäö). Jag har fixat motsvarande setup på macen m.h.a. Ukelele

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det är enkelt fixat med Ukelele. Jag har alltid kört engelsk tangentbordslayout som standard på mina Linux-workstations, sen mappat in åäö med ALT_GR + ['; (åäö). Jag har fixat motsvarande setup på macen m.h.a. Ukelele

Jag gjorde också så i början men nu har jag vant mig och gillar faktiskt Apples kombinationer.
Växlar mellan min Windows-dator och macen utan problem.
Men det är en inlärningsperiod.

Kodar dock en del på min C64 också och har inga problem med det tangentbordet heller.

Permalänk
Medlem

Min tjej är grymt nöjd. Hade en macbook air innan men den blev så satans varm och gick dåligt. hennes macbook nu med m1 går som smör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jag gjorde också så i början men nu har jag vant mig och gillar faktiskt Apples kombinationer.
Växlar mellan min Windows-dator och macen utan problem.
Men det är en inlärningsperiod.

Kodar dock en del på min C64 också och har inga problem med det tangentbordet heller.

Kan tillägga att jag inte ändrat något annat på macen förutom just att kunna skriva åäö, så jag håller med dig

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Macbook Air M1 med 8c GPU och 512GB SSD- väldigt nöjd med hårdvaran i sig. Lite förvånad över att touchpad inte känns bättre i min smak- provat tjejens diverse jobbmacbooks och alltid gillat dem hemskt mycket men med denna känner jag ändå att min XPS 9570 är snäppet vassare. OSX är mycket bättre än sist jag ägde en macbook (2011-2013 typ) och batteritiden samt strömsparläget när skärmen är stängd är båda absolut perfekta. Jag önskar att skärmen i sig var lite mer robust då jag känner att jag måste vara väldigt försiktig med den, men man kan inte få allt. Vad man måste säga om skärmen är hur jävla skönt det är med en vettigare ratio för att skriva, och hur trist det är att inte fler tillverkare kör något i stil med 3:2 eller något. behöver inte laptopen till att se på film med, behöver den för att göra saker.

Tangentbordet är helt okej- det är långt bättre än "butterfly" stilen enligt mig iallafall, fortfarande långt sämre än vad du får på en typisk thinkpad, aningen sämre än min XPS men med skillnaden i chassidjup så kan jag inte klaga egentligen.

Det enda seriösa klagomålet jag har är inte macbookens fel i sig utan mer priset apple-användare betalar för att vara on the cutting edge så att säga- varning för rant nedan från en frustrerad hårdvarumänniska som försöker överleva i en mjukvaramänniskas värld;

att få arbeta med pythonpaket på M1 är en jävla mardröm ibland. Först när jag ville testa saker med tensorflow för M1 så stötte jag på problem direkt- det vart homebrew, python, conda och pip där jag varje gång jag försökte komma någonvart fastnade med att någon dependency inte funkade riktigt rätt, och då fick jag försöka följa en guide för att fixa den och i processen hitta ett nytt problem, följa en annan guide för att fixa det så jag kunde följa första guiden osv osv. ¨
Många diskussionstrådar på forum verkar bara sluta med att någon droppar en kommentar i stil med
"Vad då det funkar ju perfekt på OSX för M1 allt du behöver göra är [beskriver en total ändring av OS beteende och hur man bygger ett script för att känna av om en modul kommer funka med rosetta eller native och dra ner den på rätt väg och sedan bygga någon slags folder av launchers för conda i rosetta, miniforge native och pip i vem vet vid det här laget vad fan som pågår]"

Och sedan inser man att man bara har 30min kvar innan läggdags så man hoppar över på PC/Linux/(gissningvis lika så väl OSX x86) och skriver pip install scrapy (eller vad man nu skulle köra) och 30sek senare är det hela redo att köra /rant

Dold text
Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

...

att få arbeta med pythonpaket på M1 är en jävla mardröm ibland. Först när jag ville testa saker med tensorflow för M1 så stötte jag på problem direkt- det vart homebrew, python, conda och pip där jag varje gång jag försökte komma någonvart fastnade med att någon dependency inte funkade riktigt rätt, och då fick jag försöka följa en guide för att fixa den och i processen hitta ett nytt problem, följa en annan guide för att fixa det så jag kunde följa första guiden osv osv. ¨
Många diskussionstrådar på forum verkar bara sluta med att någon droppar en kommentar i stil med
"Vad då det funkar ju perfekt på OSX för M1 allt du behöver göra är [beskriver en total ändring av OS beteende och hur man bygger ett script för att känna av om en modul kommer funka med rosetta eller native och dra ner den på rätt väg och sedan bygga någon slags folder av launchers för conda i rosetta, miniforge native och pip i vem vet vid det här laget vad fan som pågår]"

Och sedan inser man att man bara har 30min kvar innan läggdags så man hoppar över på PC/Linux/(gissningvis lika så väl OSX x86) och skriver pip install scrapy (eller vad man nu skulle köra) och 30sek senare är det hela redo att köra /rant

Dold text

Skönt med någon kodare som använder mac. Funderar på att gå över till mac enbart pga prestandan. Intels 14nm blir helt enkelt för varma och drar för mycket ström, och ryzen finns knappt i någon seriös arbetshäst till dator (tänk thinkpad med 32-64gb ram).
Just nu lutar det åt en m1 pro/max, men jag är rädd för att hamna i ovanstående dilemma, dvs bibliotek och liknande som inte kan köra på ARM-arkitekturen. Har redan stött på en del såna problem på RPI.
Hur känner du nu? Ångrar du att du inte inväntade en ny generation Intel eller är fördelarna nog för att kompensera?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shiprat:

Macbook Air M1 med 8c GPU och 512GB SSD- väldigt nöjd med hårdvaran i sig. Lite förvånad över att touchpad inte känns bättre i min smak- provat tjejens diverse jobbmacbooks och alltid gillat dem hemskt mycket men med denna känner jag ändå att min XPS 9570 är snäppet vassare. OSX är mycket bättre än sist jag ägde en macbook (2011-2013 typ) och batteritiden samt strömsparläget när skärmen är stängd är båda absolut perfekta. Jag önskar att skärmen i sig var lite mer robust då jag känner att jag måste vara väldigt försiktig med den, men man kan inte få allt. Vad man måste säga om skärmen är hur jävla skönt det är med en vettigare ratio för att skriva, och hur trist det är att inte fler tillverkare kör något i stil med 3:2 eller något. behöver inte laptopen till att se på film med, behöver den för att göra saker.

Tangentbordet är helt okej- det är långt bättre än "butterfly" stilen enligt mig iallafall, fortfarande långt sämre än vad du får på en typisk thinkpad, aningen sämre än min XPS men med skillnaden i chassidjup så kan jag inte klaga egentligen.

Det enda seriösa klagomålet jag har är inte macbookens fel i sig utan mer priset apple-användare betalar för att vara on the cutting edge så att säga- varning för rant nedan från en frustrerad hårdvarumänniska som försöker överleva i en mjukvaramänniskas värld;

att få arbeta med pythonpaket på M1 är en jävla mardröm ibland. Först när jag ville testa saker med tensorflow för M1 så stötte jag på problem direkt- det vart homebrew, python, conda och pip där jag varje gång jag försökte komma någonvart fastnade med att någon dependency inte funkade riktigt rätt, och då fick jag försöka följa en guide för att fixa den och i processen hitta ett nytt problem, följa en annan guide för att fixa det så jag kunde följa första guiden osv osv. ¨
Många diskussionstrådar på forum verkar bara sluta med att någon droppar en kommentar i stil med
"Vad då det funkar ju perfekt på OSX för M1 allt du behöver göra är [beskriver en total ändring av OS beteende och hur man bygger ett script för att känna av om en modul kommer funka med rosetta eller native och dra ner den på rätt väg och sedan bygga någon slags folder av launchers för conda i rosetta, miniforge native och pip i vem vet vid det här laget vad fan som pågår]"

Och sedan inser man att man bara har 30min kvar innan läggdags så man hoppar över på PC/Linux/(gissningvis lika så väl OSX x86) och skriver pip install scrapy (eller vad man nu skulle köra) och 30sek senare är det hela redo att köra /rant

Dold text

Nu installerar jag Homebrew som en av de absolut första sakerna på en Mac, så just den delen fanns redan på min dator. Likaså hade jag redan Python (i mitt fall python 3.9.x) installerat via Homebrew.

Från den punkten krävdes följande steg för en fungerande tensorflow för M1

$ brew install miniforge $ conda init zsh $ conda install -c apple tensorflow-deps $ pip install tensorflow-macos $ python Python 3.9.7 | packaged by conda-forge | (default, Sep 29 2021, 19:24:02) [Clang 11.1.0 ] on darwin Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information. >>> import tensorflow as tf >>> tf.__version__ '2.6.0' >>>

Bara för referens: detta är mer komplicerat än det mesta jag har installerat. Första halvåret med M1 var lite lurigt, var t.ex. allt annat än enkelt att få igång Homebrew.

Men det har mognat extremt snabbt, alla program jag använder dagligen är ARM64. Jobbar med programutveckling i bl.a. C++, Rust, Go, Python och C#. Enda av dessa som saknar ARM64 stöd just nu är C# (dotnet core), men det bör lösa sig i nästa release (6.x).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangeh:

Skönt med någon kodare som använder mac. Funderar på att gå över till mac enbart pga prestandan. Intels 14nm blir helt enkelt för varma och drar för mycket ström, och ryzen finns knappt i någon seriös arbetshäst till dator (tänk thinkpad med 32-64gb ram).
Just nu lutar det åt en m1 pro/max, men jag är rädd för att hamna i ovanstående dilemma, dvs bibliotek och liknande som inte kan köra på ARM-arkitekturen. Har redan stött på en del såna problem på RPI.
Hur känner du nu? Ångrar du att du inte inväntade en ny generation Intel eller är fördelarna nog för att kompensera?

Jag är inte faktiskt en kodare, mest hårdvaruperson och allmänn hobbyist
Det är väl där problemet ligger; jag har inte alls vanan inne för denna typ av meck och därmed känns just denna plattform rätt bökig då man hittar väldigt motsägelsefulla instruktioner alla skrivna av personer som förväntar sig att man kan "läsa mellan raderna typ".

I detta fall var det saker som att leka med flowframes, VQgan-CLIP, ett par slicerscript i python och behovet/viljan att skriva en scraper för att leta efter alder-lake benchmarks på geekbench (efter de sa att de skulle sluta publicera dem) osv som motiverade det hela, så jag är inte den bästa personen att fråga då jag inte faktiskt arbetar med detta (men Yoshman som jag citerar nedan lär vara typ rätt person att fråga)- jag vet att på min tjejs jobb där de kör hela sin utvecklingsmiljö på OSX med några få inbitna linuxpersoner inströdda så har de undvikit M1 och ser ut att skippa det en period till iallafall.

Personligen ångrar jag inte mitt köp- skaffade den främst för att få ett intryck av hur ARM är i laptop när det funkar väl och just för att lära mig använda OSX igen, bara för att inte stagnera liksom. Det är dessutom så jävla dyrt med hårdvara på sistone att jag känner att det skulle göra min plånbok en tjänst att tvinga fram något slags intressa för mjukvara istället
Det som framförallt måste sägas för laptopen bara som produkt är att det är verkligen en väldigt bra upplevelse jämfört med de flesta windowslaptops just nu- jag har senaste åren haft Surface, XPS, thinkpad, kör en Precision på jobbet och köper in/installerar thinkpads åt kollegor som det är nu men hur väl de än fungerar med windows osv så är macbook alltid en bra mycket bättre upplevelse i helheten, som produkt.

Skrivet av Yoshman:

Nu installerar jag Homebrew som en av de absolut första sakerna på en Mac, så just den delen fanns redan på min dator. Likaså hade jag redan Python (i mitt fall python 3.9.x) installerat via Homebrew.

Från den punkten krävdes följande steg för en fungerande tensorflow för M1

$ brew install miniforge $ conda init zsh $ conda install -c apple tensorflow-deps $ pip install tensorflow-macos $ python Python 3.9.7 | packaged by conda-forge | (default, Sep 29 2021, 19:24:02) [Clang 11.1.0 ] on darwin Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information. >>> import tensorflow as tf >>> tf.__version__ '2.6.0' >>>

Bara för referens: detta är mer komplicerat än det mesta jag har installerat. Första halvåret med M1 var lite lurigt, var t.ex. allt annat än enkelt att få igång Homebrew.

Men det har mognat extremt snabbt, alla program jag använder dagligen är ARM64. Jobbar med programutveckling i bl.a. C++, Rust, Go, Python och C#. Enda av dessa som saknar ARM64 stöd just nu är C# (dotnet core), men det bör lösa sig i nästa release (6.x).

Allright får ta och testa detta och se om jag kan hoppa över huvudvärken denna gång då, tackar!
Nu var jag inte supertidigt ute, skaffade maskinen i april-maj någon gång men det var väl just det att det var svårt att klura ut exakt status på vad som funkade och inte funkade. Vad jag kunde minnas så fick jag homebrew att fungera, men inte conda native. Miniforge gick att få igång native men något paket jag ville dra ner lirade inte där- dock kunde jag få conda att fungera via rosetta för det paketet, men då var det ett annat som inte lirade.

Är väl dags att jag kört ett försök från början igen med det hela kanske, måste bara rensa ut allt kaos jag själv orsakade sist

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

Grym batteri tid. Inga problem att lämna laddaren hemma och just nu när jag skriver detta så säger den att jag har 17 timmar och 45 min batteritid kvar på 96%.

Jäklar! Jag är glad om min HP Pavillion överlever 8 timmar i Windows 10 (5-6 timmar i Ubuntu, 3-4 timmar innan jag batterioptimerat Ubuntu)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Musikälskare

Väntar på en från jobbet men leveranstiden verkar vara 3-4 veckor

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?