Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyberskunk:

Kan det här vara något för era ändamål?

https://www.fsarchiver.org/

Rsync kanske också kan vara till hjälp i form av: https://github.com/rsnapshot/rsnapshot

Sen finns Restic, om man vill köra via terminalen, den verkar rätt kul men jag är osäker på om det funkar med "snapshot" konceptet som ni nämnde.
LVM är kanske vad som förutsätts för snapshots, men ännu bättre hade nog varit om ni hade ett filsystem lämpat för det t.ex. btrfs.

Vissa distros har ju det filsystemet som standard idag.
T.ex. Garuda Linux, Fedora och OpenSUSE har väl t.o.m. btrfs snapshots aktiverat från start och gör snapshots innan systemuppdateringar, så att om en update kraschar systemet, kan man lätt gå tillbaka till läget precis innan man körde updaten.

Solus, som jag använder, har något liknande med sin Rollback history, men det liknar mer en Windows "återställningspunkt" och är inte på filsystems-nivå.

fsarchiver fick jag som förslag högre upp, jag har inte kikat på det... Lika så finns mondorescue http://www.mondorescue.org men samma där, jag har inte kikat på det ännu.
I min lathetsvärld o bortskämdhet med windows, så går allt bort som måste köras med kommandon... Tangentbordet är till för att skriva meddelanden, dokument osv. inte styra ett system..
Men det är ju jag personligen så att säga.
Så jag klankar absolut inte ner på någon som gillar kod i terminal/kommandotolken osv eller de som utvecklar programmen som körs i terminal.. De lägger sin skäl i sitt projekt och oftast helt ideellt så en eloge till dem.
Jag önskar bara det fanns lite mer GUIs.. men det är jag som sagt.. bortskämd med windows sedan 90talet.

För min del när jag körde windows primärt ända bak till antikernas tid.. när PXE boot kom till datorernas värld, så började jag ha mina system image filer på servern.. 1kopia som var ny instal med personliga modds och inställningar och grundprogram som ej uppdateras konstant.. exempelvis MS-office, Photoshop osv.. Så den använder jag när jag vill installera om datorn.. lika så skapar jag systemrecovery partition på mina laptops ifall jag är iväg o systemet totalkraschar.(nödutgång) Sedan skapar jag 1st nuvarande recovery image inför stora uppdateringar som kan krascha en dator totalt.. Den laddar jag upp till servern innan jag installerar uppdateringarna..
Så det är då det behövs för bekvämligheten att man kan göra det medans systemet är igång. För man kan inte förlita sig på att återställningspunkter i windows och timeshift i linux är en 110% pålitlig lösning. och det är "lathetsfaktor max" att slippa starta om datorn för att jag vill göra en backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

fsarchiver fick jag som förslag högre upp, jag har inte kikat på det... Lika så finns mondorescue http://www.mondorescue.org men samma där, jag har inte kikat på det ännu.
I min lathetsvärld o bortskämdhet med windows, så går allt bort som måste köras med kommandon... Tangentbordet är till för att skriva meddelanden, dokument osv. inte styra ett system..
Men det är ju jag personligen så att säga.
Så jag klankar absolut inte ner på någon som gillar kod i terminal/kommandotolken osv eller de som utvecklar programmen som körs i terminal.. De lägger sin skäl i sitt projekt och oftast helt ideellt så en eloge till dem.
Jag önskar bara det fanns lite mer GUIs.. men det är jag som sagt.. bortskämd med windows sedan 90talet.

För min del när jag körde windows primärt ända bak till antikernas tid.. när PXE boot kom till datorernas värld, så började jag ha mina system image filer på servern.. 1kopia som var ny instal med personliga modds och inställningar och grundprogram som ej uppdateras konstant.. exempelvis MS-office, Photoshop osv.. Så den använder jag när jag vill installera om datorn.. lika så skapar jag systemrecovery partition på mina laptops ifall jag är iväg o systemet totalkraschar.(nödutgång) Sedan skapar jag 1st nuvarande recovery image inför stora uppdateringar som kan krascha en dator totalt.. Den laddar jag upp till servern innan jag installerar uppdateringarna..
Så det är då det behövs för bekvämligheten att man kan göra det medans systemet är igång. För man kan inte förlita sig på att återställningspunkter i windows och timeshift i linux är en 110% pålitlig lösning. och det är "lathetsfaktor max" att slippa starta om datorn för att jag vill göra en backup.

Till fsarchiver finns ett gui och en live usb (dvd egentligen men fungerar bara på usb-sticka).
Jag har inte testat att bara ladda ner GUI deb-paketet, som är gjort för Ubuntu. Live-USBn bygger oxå på Ubuntu. En bit ner på sidan finns en länk för att ladda ner deb-paketet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Tack för uppdateringen😀. Kul att höra att första tiden gått smärtfritt. Hoppas att det fortsätter så.

Jag drar en kort anekdot om något liknande.
Jag hjälpte en kvinna i bekantskapskretsen utan direkt datorvana och över pensionsålder att gå från XP till Windows 8. Tänkte först att det här går nog åt pipan, men jag gav henne rådet att ta det stegvis och nyfiket.

När det blev "för mycket" skulle hon ta en paus och återkomma senare. Hon klarade förändringen bra och efter en dryg månad var hon jätteglad att hon lyckades.

Med ett öppet sinne så tror jag hon tog sig in i fyrkanternas land🤣

Berätta gärna om hur det går framöver - oavsett det är 👍 eller 👎

Hejsan igen

Nu har det gått några månader och du ville ju gärna höra en uppföljning... och en situation uppstod då ljudet via HDMI kabeln till tv'n inte automatiskt ville switcha.. Så jag fick Guida steg för steg via telefon att lägga till HDMI utgångsenhet via pulsaudio ljudmixer. och det gick ganska smärtfritt

Så än så länge verkar det fungera okej... Men jag har hennes gamla win7 disken i beredskap för värsta scenariot.. Men jag tror det kommer gå bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Till fsarchiver finns ett gui och en live usb (dvd egentligen men fungerar bara på usb-sticka).
Jag har inte testat att bara ladda ner GUI deb-paketet, som är gjort för Ubuntu. Live-USBn bygger oxå på Ubuntu. En bit ner på sidan finns en länk för att ladda ner deb-paketet.

Okej... Jag ska kika på det framöver... just nu är jag lite anti efter gårdagens onödiga tidsslöseriaktiga match med Linux. *hihi* Hade jag haft en win7 som hade funkat till den här datorn så hade jag nog bytt då.. sååååå pist jag var igår asså *haha* jäkla skräp dator
Live stickor är för nöd när ingen annan utväg finns.. Jag har en mängd ISOs på Ventoy disken.. Men det är sista utvägen lösningar som inte är okej som primär lösning.

Men jag ska kika på GUI deb paketet senare i veckan.
Jag kör ju Debian, så det för Ubuntu fungerar säkert då det ändå bygger på Debian

Permalänk

Varför överhuvudtaget ta diskavbildningar i backupsyfte?
Själv kör jag backintime på /home, förutom Steam och sånt som enkelt återskapas, och installerar om systemet om olyckan skulle vara framme.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Varför överhuvudtaget ta diskavbildningar i backupsyfte?
Själv kör jag backintime på /home, förutom Steam och sånt som enkelt återskapas, och installerar om systemet om olyckan skulle vara framme.

Om en hårddisk kraschar eller systemet.
Då tar det bara minuter att återställa datorn som den var VS att sitta i installera, modifiera, tweaka system efter eget behov, nätverk konfiguration och allt allt.. som bara tar väldigt onödig tid och är sjukt irriterande tråkigt.. hade jag haft råd hade jag kört Redhat med personlig tekniker som gör allt åt mig.

Permalänk
Medlem

Refracta snapshot och refracta2usb låter dig skapa egna bootbara skivavbildningar av ditt system.
http://www.ibiblio.org/refracta/documents.html
Finns med och utan gui.
Har inte testat det själv dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av clnr:

Refracta snapshot och refracta2usb låter dig skapa egna bootbara skivavbildningar av ditt system.
http://www.ibiblio.org/refracta/documents.html
Finns med och utan gui.
Har inte testat det själv dock.

Inget för mig, då jag inte behöver bootbara avbildningar... Men kanske något för @Superfrog

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Varför överhuvudtaget ta diskavbildningar i backupsyfte?
Själv kör jag backintime på /home, förutom Steam och sånt som enkelt återskapas, och installerar om systemet om olyckan skulle vara framme.

För min del handlar det om backup av olika webb-, och databasservrar.

Jag kör RAID 10 på servrarna och det görs backuper av databaserna varje natt (som skickas till en extern server med rsync), men jag skulle vilja kunna skriva ut en backup av hela systemet som jag kan köra igång på en annan server, exempelvis för att testa nya uppdateringar, funktioner eller konfigurationer, men även som ren backup ifall det värsta skulle hända.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Inget för mig, då jag inte behöver bootbara avbildningar... Men kanske något för @Gutenisse

Refracta använder rsync och varken det eller dd fungerar för att ta backup av ett körande system om man kör MySql och InnoDB, vilket jag gör.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Varför överhuvudtaget ta diskavbildningar i backupsyfte?
Själv kör jag backintime på /home, förutom Steam och sånt som enkelt återskapas, och installerar om systemet om olyckan skulle vara framme.

Verksamhetskritiska system måste upp snabbt. Ominstallation tar tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hejsan igen

Nu har det gått några månader och du ville ju gärna höra en uppföljning... och en situation uppstod då ljudet via HDMI kabeln till tv'n inte automatiskt ville switcha.. Så jag fick Guida steg för steg via telefon att lägga till HDMI utgångsenhet via pulsaudio ljudmixer. och det gick ganska smärtfritt

Så än så länge verkar det fungera okej... Men jag har hennes gamla win7 disken i beredskap för värsta scenariot.. Men jag tror det kommer gå bra.

Tackar för uppdateringen och kul att höra. Skönt att det kunde lösas per telefon när väl ett mindre problem uppstod. Apropå att ha Win7-imagen kvar så sägs det väl "Planera för det värsta - hoppas på det bästa". En poäng rätt så här långt i alla fall

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Tackar för uppdateringen och kul att höra. Skönt att det kunde lösas per telefon när väl ett mindre problem uppstod. Apropå att ha Win7-imagen kvar så sägs det väl "Planera för det värsta - hoppas på det bästa". En poäng rätt så här långt i alla fall

Det var ju bra på ett sätt att problemet uppstod, för då fick jag ju se hur lätt/svårt det är att få någon som inte vet vad ett operativsystem är, hur man löser det utan remotelösning. Och det gick
Så man kan säga linux funkar till de som är nördar och för de som inte ens vet skillnad på vad win, mac eller linux är ensengång.

Jag har inte sparat en image av hennes win7 jag bytte hårddisken disken till en lite större och jag har hennes 360GB disk på hyllan här hemma.. Så 4skruvar är allt för att skifta tillbaka i värsta fall.
Japp.. det är så man ska göra med allt här i livet ju... planera för det värsta o hoppas på det bästa... på så vis slipper man obehagliga överraskningar med en panikkänsla i magen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superfrog:

Refracta använder rsync och varken det eller dd fungerar för att ta backup av ett körande system om man kör MySql och InnoDB, vilket jag gör.

Okej... då är du typ ute efter samma lösning som mig asså

Permalänk
Skrivet av serafim:

Verksamhetskritiska system måste upp snabbt. Ominstallation tar tid

Det är jag med på 🙂 Jag syftade mer på hemanvändning.
Spontant är ju tex cp ett snabbare backupverktyg än att kopiera en massa tomma nollor i en diskavbildning.
Jag har själv aldrig upplevt nåt behov av diskavbildningar utan klarat mig med filkopiering när jag bytt hårddiskar eller filsystem. Det är ju bara att kopiera allt och sedan se till att det startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det är jag med på 🙂 Jag syftade mer på hemanvändning.
Spontant är ju tex cp ett snabbare backupverktyg än att kopiera en massa tomma nollor i en diskavbildning.
Jag har själv aldrig upplevt nåt behov av diskavbildningar utan klarat mig med filkopiering när jag bytt hårddiskar eller filsystem. Det är ju bara att kopiera allt och sedan se till att det startar.

När jag bytte till snabb och större SSD använde jag en live usb-sticka och kopierade den gamla SSDn till den nya med gparted, partition för partition, och lät sedan gparted förstora systempartitionen eftersom den exakta kopian bara tog halva den nya SSDn i anspråk. Det fungerade utan problem. Så för mig, hemma, har gparted varit verktyget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Verksamhetskritiska system måste upp snabbt. Ominstallation tar tid

Skrivet av FattarNiInte:

Det är jag med på 🙂 Jag syftade mer på hemanvändning.
Spontant är ju tex cp ett snabbare backupverktyg än att kopiera en massa tomma nollor i en diskavbildning.
Jag har själv aldrig upplevt nåt behov av diskavbildningar utan klarat mig med filkopiering när jag bytt hårddiskar eller filsystem. Det är ju bara att kopiera allt och sedan se till att det startar.

Jag vet att ni diskuterar, Men för att förklara mig lite.
Jag har för många datorer i mitt liv Tre primära stationära som jag sitter vid just nu.. 2 eller 3 brukar vara igång samtidigt men ibland även den fjärde när jag testar något, då det är en isolerad labb dator..
På det har jag tre bärbara som är primära ifall jag behöver vara mobil, men en bärbar har jag i vardagsrummet om jag är för lat, för att gå in i kontorsrummet, för att kolla upp något. Jag har även en bärbar för labb, så det är fyra..
På det har jag en stationär som enbart är till för recovery jobb, som tar alla diskar från MfM upp till SAS. Samt en dator till tv'n Mediadator kan man kalla den för.
Sedan har jag alla retrodatorer ovanpå det, stationära och bärbara.. från intel 8088 upp till P4. Dualcore är inte retro i mina ögon ännu, men det kommer.
Så åt pipan för många datorer helt enkelt. *haha*

Jag hatar med stooooort H att installera datorer nuförtiden, förr tyckte jag det var kul. Så därför jag gör "en" grund installation/dator med personliga tweaks o allt som det innebär, sedan gör jag en recovery image utan alla tomma nollor, som jag har som nyinstallation om systemet börjar bli "trött" Jag kör alltid LTS versioner med längst livscykel för att undvika nyinstallationer i onödan.
Sedan en backup image av sista fungerande konfiguration som jag byter ut om jag uppdaterar systemet med kritiska uppdateringar eller större program uppdateringar.. detta ifall en systemdisk kraschar fysiskt eller systemet pajar av virus, skit bakom tangentbordet eller kassa uppdateringar.
Jag använder systemåterställningspunkter och timeshift som första fallback.. funkar inte det tar jag till systemimagen.. de datorer som klarar PXEboot återställer jag via servern.. de äldre återställer jag genom att plocka ur disken och återställer den externt.

Så mitt nätverk o system är mer eller mindre enterprise strukturerat... Mina kunskaper är Microsoft, dels självlärt men även skolat för att fylla ut kunskapsluckorna
Och nu försöker jag lära mig linux på samma nivå, men det är riktigt, ruskigt, besvärligt svårt utan att ha hjälp i bakfickan... och jag försöker verkligen att få bort tankarna från hur win funkar och jag försöker sänka mina krav då det inte går att göra allt i linux som jag kan i windowsmiljöer..

Så det är därför jag svär här inne ibland och jag svär envärre här hemma.. tur ingen hör mig. *skäms*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag vet att ni diskuterar, Men för att förklara mig lite.
Jag har för många datorer i mitt liv Tre primära stationära som jag sitter vid just nu.. 2 eller 3 brukar vara igång samtidigt men ibland även den fjärde när jag testar något, då det är en isolerad labb dator..
På det har jag tre bärbara som är primära ifall jag behöver vara mobil, men en bärbar har jag i vardagsrummet om jag är för lat, för att gå in i kontorsrummet, för att kolla upp något. Jag har även en bärbar för labb, så det är fyra..
På det har jag en stationär som enbart är till för recovery jobb, som tar alla diskar från MfM upp till SAS. Samt en dator till tv'n Mediadator kan man kalla den för.
Sedan har jag alla retrodatorer ovanpå det, stationära och bärbara.. från intel 8088 upp till P4. Dualcore är inte retro i mina ögon ännu, men det kommer.
Så åt pipan för många datorer helt enkelt. *haha*

Jag hatar med stooooort H att installera datorer nuförtiden, förr tyckte jag det var kul. Så därför jag gör "en" grund installation/dator med personliga tweaks o allt som det innebär, sedan gör jag en recovery image utan alla tomma nollor, som jag har som nyinstallation om systemet börjar bli "trött" Jag kör alltid LTS versioner med längst livscykel för att undvika nyinstallationer i onödan.
Sedan en backup image av sista fungerande konfiguration som jag byter ut om jag uppdaterar systemet med kritiska uppdateringar eller större program uppdateringar.. detta ifall en systemdisk kraschar fysiskt eller systemet pajar av virus, skit bakom tangentbordet eller kassa uppdateringar.
Jag använder systemåterställningspunkter och timeshift som första fallback.. funkar inte det tar jag till systemimagen.. de datorer som klarar PXEboot återställer jag via servern.. de äldre återställer jag genom att plocka ur disken och återställer den externt.

Så mitt nätverk o system är mer eller mindre enterprise strukturerat... Mina kunskaper är Microsoft, dels självlärt men även skolat för att fylla ut kunskapsluckorna
Och nu försöker jag lära mig linux på samma nivå, men det är riktigt, ruskigt, besvärligt svårt utan att ha hjälp i bakfickan... och jag försöker verkligen att få bort tankarna från hur win funkar och jag försöker sänka mina krav då det inte går att göra allt i linux som jag kan i windowsmiljöer..

Så det är därför jag svär här inne ibland och jag svär envärre här hemma.. tur ingen hör mig. *skäms*

OK, med såååå många datorer får man skylla sig själv Jag har "bara" tre stationära och lika många bärbara samt två servrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

OK, med såååå många datorer får man skylla sig själv Jag har "bara" tre stationära och lika många bärbara samt två servrar.

mmmmmmmmm.......... jag vet ........ Det är att skjuta sig själv i foten fullt medvetet. *hahahaha*
Men det är ju då det är extra viktigt med smidig återställningar för att undvika onödiga installationer o tidsförlust.

Jag har mina vanliga datorer som arbetsverktyg, precis som mina skruvmejslar o hylsor är arbetsverktyg till bilhobbyn.
Det är retrodatorerna som är mer dåliga-väderdagars-hobby och även för ett bevarande för framtiden.. Den dagen jag går bort kommer det doneras till museum eller riksarkivet, så det kommer aldrig bli till salu oavsett värdeökningar.. jag vet att riksarkivet sökte med ljus o lyckta efter gammal hårdvara för några år sedan o säkert gör fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag hatar med stooooort H att installera datorer nuförtiden, förr tyckte jag det var kul. Så därför jag gör "en" grund installation/dator med personliga tweaks o allt som det innebär, sedan gör jag en recovery image utan alla tomma nollor, som jag har som nyinstallation om systemet börjar bli "trött" Jag kör alltid LTS versioner med längst livscykel för att undvika nyinstallationer i onödan.
Sedan en backup image av sista fungerande konfiguration som jag byter ut om jag uppdaterar systemet med kritiska uppdateringar eller större program uppdateringar.. detta ifall en systemdisk kraschar fysiskt eller systemet pajar av virus, skit bakom tangentbordet eller kassa uppdateringar.
Jag använder systemåterställningspunkter och timeshift som första fallback.. funkar inte det tar jag till systemimagen.. de datorer som klarar PXEboot återställer jag via servern.. de äldre återställer jag genom att plocka ur disken och återställer den externt.

En sak jag kom och tänka på var Macrium Reflect om det kan vara ett alternativ? Ja, det är ett Windows baserat program, men den kan även startas från ett USB-minne vilket är min tanke. Den ska tydligen ha stöd för EXT 2, 3 och 4 vilket jag gissar du har? Det jag inte vet är om Macrium Free (Som är gratis) funkar med Linux dock. Annars kan man skapa en bootbar ISO-fil genom att ladda ner och köra en 30-dagars testversion och direkt skapa ISO-filen. Informationen hittade jag på denna länk.

Det jag har sett andra Linux användare, främst på Youtube som DistroTube gör, är att spara alla sina .filer (dot files) på GitLab. Vid en ominstallation klonar han sina .filer till nyinstallationen och vips har han systemet så som han vill. Jag har själv aldrig provat det och jag kan inte säga att det är lösningen. Kanske en idé?

En möjlighet vore kanske också att göra ett enkelt bash script som installerar och konfigurerar det som du vill ha det. Tror att Ansible möjligen kan åstadkomma något sånt, men den har sin tröskel. Summa sumarum - den kan automatisera installation och konfiguration. Bara lite idéer sådär. Om inte annat så får din "swear jar" ett ordentligt tillskott

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

En sak jag kom och tänka på var Macrium Reflect om det kan vara ett alternativ? Ja, det är ett Windows baserat program, men den kan även startas från ett USB-minne vilket är min tanke. Den ska tydligen ha stöd för EXT 2, 3 och 4 vilket jag gissar du har? Det jag inte vet är om Macrium Free (Som är gratis) funkar med Linux dock. Annars kan man skapa en bootbar ISO-fil genom att ladda ner och köra en 30-dagars testversion och direkt skapa ISO-filen. Informationen hittade jag på denna länk.

Det jag har sett andra Linux användare, främst på Youtube som DistroTube gör, är att spara alla sina .filer (dot files) på GitLab. Vid en ominstallation klonar han sina .filer till nyinstallationen och vips har han systemet så som han vill. Jag har själv aldrig provat det och jag kan inte säga att det är lösningen. Kanske en idé?

En möjlighet vore kanske också att göra ett enkelt bash script som installerar och konfigurerar det som du vill ha det. Tror att Ansible möjligen kan åstadkomma något sånt, men den har sin tröskel. Summa sumarum - den kan automatisera installation och konfiguration. Bara lite idéer sådär. Om inte annat så får din "swear jar" ett ordentligt tillskott

Jag älskar förslag, för det breddar mina vyer o kunskaper att höra på er med mer erfarenhet. även om jag inte nappar på allt, så är det fortfarande värdefull insikt o kunskap, då jag kan föreslå saker till andra som jag lärt mig av er.
Jag har ett riktigt bra program uppskrivet till windows som tar typ alla filsystem, men jag minns inte namnet i skrivande stund, det kan även skapa recoverypartitioner som man kan nyttja för F-tangent vid boot, men även DVD och usb tror jag det var.. Ett betal förstås, då de är de som är bäst som allt annat i windowsvärlden gratis är gott men betal är bäst...
Dock skaffade jag inte det programmet då det kräver att jag ska boota in i windows då min nyaste dator jag inte har windows... samt att boota upp med ventoy(USB), så kan jag lika gärna fortsätta använda clonezilla, Men det var det där att slippa boota om lathetsfaktorn som jag försöker hitta till linux då jag har den i windows.
Du har helt rätt, jag använder ext4 för systemet men även NTFS för lokal dataDisk, för att kringå vissa av linux åsikter om ägare o rättigheter till filer o mappar... samt datorer med dualboot win-linux är det smidigt att ha en disk de kan dela på.

hmmm... En möjlighet vore kanske också att göra ett enkelt -->bash script<-- Ungefär här vid sista ordet i den meningen slog min undermedvetna blindhet in och jag kunde inte läsa klart raden. *hihihi*
Jag är sååå allergisk till terminal/kod så det är sjukt.. Jag vet inte om det är trauma från MS-dos tiden om det är lathet att jag måste använda tangentbordet.. Så en sista utväg, jaa.... det har jag ju tagit till för att lösa problem som inte går att lösa på andra sett.. Jag har ett för min skärm då Debian vääägrar att acceptera 59Hz till skärmen istället för 60, då 60 orsakar skum skärm som jag starta en tråd om för typish någon månad sedan.. Så nödens slutlag kan man säga.
Min svärburk övergick till en megacistern samma år jag bytte till Linux *hahaha*
Sista 3åren har jag nog ärligt utan att överdriva använt mer svordomar än under hela mitt dataliv.(start 1987)
Men sedan finns det även min dyslexi som besvärar en massa kodskrivande.. kod måste skrivas felfritt... ett meddelande såhär på ett forum så gör det inget om det är en skrivmiss.. samt firefox ordlista håller lite koll på mitt skriveri..
Så en GUI är jag 100gånger snabbare med och där med effektivare.. medans kod måste jag skriva, sedan korrekturläsa och i värsta fall slå upp stavningen om inte programmet kan indikera felstavning... vilket inte terminalen kan.
Svenskan har jag använt dagligen sedan jag föddes i mitten av 70talet på mig att lära mig.. medans engelskan har jag bara använt sporadiskt då och då senaste 30år och lååååångt, låååångt ifrån daglig basis så att säga.. Så jag stavar som en kratta i engelskan utan stavningsprogram som stöttar mig. och all kod o kommandon är engelska.
so GUIs rules all the way... and no one in this world can convince me otherwise. hihihi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag älskar förslag, för det breddar mina vyer o kunskaper att höra på er med mer erfarenhet. även om jag inte nappar på allt, så är det fortfarande värdefull insikt o kunskap, då jag kan föreslå saker till andra som jag lärt mig av er.
Jag har ett riktigt bra program uppskrivet till windows som tar typ alla filsystem, men jag minns inte namnet i skrivande stund, det kan även skapa recoverypartitioner som man kan nyttja för F-tangent vid boot, men även DVD och usb tror jag det var.. Ett betal förstås, då de är de som är bäst som allt annat i windowsvärlden gratis är gott men betal är bäst...
Dock skaffade jag inte det programmet då det kräver att jag ska boota in i windows då min nyaste dator jag inte har windows... samt att boota upp med ventoy(USB), så kan jag lika gärna fortsätta använda clonezilla, Men det var det där att slippa boota om lathetsfaktorn som jag försöker hitta till linux då jag har den i windows.
Du har helt rätt, jag använder ext4 för systemet men även NTFS för lokal dataDisk, för att kringå vissa av linux åsikter om ägare o rättigheter till filer o mappar... samt datorer med dualboot win-linux är det smidigt att ha en disk de kan dela på.

hmmm... En möjlighet vore kanske också att göra ett enkelt -->bash script<-- Ungefär här vid sista ordet i den meningen slog min undermedvetna blindhet in och jag kunde inte läsa klart raden. *hihihi*
Jag är sååå allergisk till terminal/kod så det är sjukt.. Jag vet inte om det är trauma från MS-dos tiden om det är lathet att jag måste använda tangentbordet.. Så en sista utväg, jaa.... det har jag ju tagit till för att lösa problem som inte går att lösa på andra sett.. Jag har ett för min skärm då Debian vääägrar att acceptera 59Hz till skärmen istället för 60, då 60 orsakar skum skärm som jag starta en tråd om för typish någon månad sedan.. Så nödens slutlag kan man säga.
Min svärburk övergick till en megacistern samma år jag bytte till Linux *hahaha*
Sista 3åren har jag nog ärligt utan att överdriva använt mer svordomar än under hela mitt dataliv.(start 1987)
Men sedan finns det även min dyslexi som besvärar en massa kodskrivande.. kod måste skrivas felfritt... ett meddelande såhär på ett forum så gör det inget om det är en skrivmiss.. samt firefox ordlista håller lite koll på mitt skriveri..
Så en GUI är jag 100gånger snabbare med och där med effektivare.. medans kod måste jag skriva, sedan korrekturläsa och i värsta fall slå upp stavningen om inte programmet kan indikera felstavning... vilket inte terminalen kan.
Svenskan har jag använt dagligen sedan jag föddes i mitten av 70talet på mig att lära mig.. medans engelskan har jag bara använt sporadiskt då och då senaste 30år och lååååångt, låååångt ifrån daglig basis så att säga.. Så jag stavar som en kratta i engelskan utan stavningsprogram som stöttar mig. och all kod o kommandon är engelska.
so GUIs rules all the way... and no one in this world can convince me otherwise. hihihi

Du kanske har fått tipset tidigare, men om du mot all förmodan vill göra en Custom Ubuntu-baserad distro så att lite grejer är förkonfigurerade kan denna vara till hjälp:

https://www.linuxuprising.com/2018/07/how-to-customize-ubuntu...

Skall jag vara ärlig så är nog fullbackup av OS-disk ett rejält Windows-tänk...

Har jag bara en fysisk disk i datorn jag använder, t.ex. en laptop delar jag alltid upp min disk i olika partitioner, t.ex. en för / (root-partitionen) samt en för /home där all användar/config-data sparas, swap-partition är i princip inget man behöver tänka på idag såvida man inte har speciella behov. (den enda extra partitionen som kan behövas är ev. en /boot och/eller en /esp beronde på hur modernt ditt system är.)

/ partitionen behöver max. vara på 20-30GB på sin höjd, tror aldrig min vuxit till över 12GB ens på de största installationer jag använt.
Men har man flera diskar i sitt system, t.ex. en server varav en disk på, låt säga, 120GB och en på 4TB kan det vara idé att ta den mindre disken på 120GB och dela in den i partitionerna: root/boot/esp alt. ha allt på en och samma / partition om systemet bootar med den uppsättningen och ha den större på 4TB till dedikerad /home partition.
(Boot eller ESP-partitioner kan man låta ta 500MB -Ja, Megabyte, inte GB det är enbart start-partitioner.)

Trilskas då systemet i något avseende så blåser jag om det på några minuter och väljer att använda min redan uppskapade /home partition som /home även för det nya (ominstallerade) OS:et men bockar ur valet att formatera den!
-Vips är allt tillbaka (enbart system-partitionen / är ominstallerad) och alla mina gamla eller föregående settings finns redan där sedan förra installationen.

Så i ärlighetens namn gör man det mycket krångligare, för att inte säga olidligt, om man nödvändigtvis skall ta en full-backup på ett redan rullande system istället för att endast ta backup på datan som är viktig alt. hela /home partitionen.

Liknande setuper går att få till även på Windows-system men där snackar vi rejält med pill och möjligheten att man kraschar sitt system till "ej bootbart" är definitivt en faktor där.

Edit, lite mer förklarande text.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Du kanske har fått tipset tidigare, men om du mot all förmodan vill göra en Custom Ubuntu-baserad distro så att lite grejer är förkonfigurerade kan denna vara till hjälp:

https://www.linuxuprising.com/2018/07/how-to-customize-ubuntu...

Skall jag vara ärlig så är nog fullbackup av OS-disk ett rejält Windows-tänk...

Har jag bara en fysisk disk i datorn jag använder, t.ex. en laptop delar jag alltid upp min disk i olika partitioner, t.ex. en för / (root-partitionen) samt en för /home där all användar/config-data sparas, swap-partition är i princip inget man behöver tänka på idag såvida man inte har speciella behov. (den enda extra partitionen som kan behövas är ev. en /boot och/eller en /esp beronde på hur modernt ditt system är.)

/ partitionen behöver max. vara på 20-30GB på sin höjd, tror aldrig min vuxit till över 12GB ens på de största installationer jag använt.
Men har man flera diskar i sitt system, t.ex. en server varav en disk på, låt säga, 120GB och en på 4TB kan det vara idé att ta den mindre disken på 120GB och dela in den i partitionerna: root/boot/esp alt. ha allt på en och samma / partition om systemet bootar med den uppsättningen och ha den större på 4TB till dedikerad /home partition.
(Boot eller ESP-partitioner kan man låta ta 500MB -Ja, Megabyte, inte GB det är enbart start-partitioner.)

Trilskas då systemet i något avseende så blåser jag om det på några minuter och väljer att använda min redan uppskapade /home partition som /home även för det nya (ominstallerade) OS:et men bockar ur valet att formatera den!
-Vips är allt tillbaka (enbart system-partitionen / är ominstallerad) och alla mina gamla eller föregående settings finns redan där sedan förra installationen.

Så i ärlighetens namn gör man det mycket krångligare, för att inte säga olidligt, om man nödvändigtvis skall ta en full-backup på ett redan rullande system istället för att endast ta backup på datan som är viktig alt. hela /home partitionen.

Liknande setuper går att få till även på Windows-system men där snackar vi rejält med pill och möjligheten att man kraschar sitt system till "ej bootbart" är definitivt en faktor där.

Edit, lite mer förklarande text.

Tackar, tackar. Jag sparade länken och ögnade den superfort, men jag läste den inte nu.. Men det går kanske implementera på Debian

nje faktiskt så är det inte windows tänk även att jag använde windows från att det kom ut på konsumentmarknaden fram till våren 2019.. Men det är ur hårdvarutänk jag har det primärt.
Nu minns jag inte exakt eftersom det handlar om typ 25+år någonting som jag använt mig av backupper..
Men i runda slängar så har jag nyttjat det vid två tillfällen för virus.. jag fick även virus på en linux laptop, men jag hade ingen backup då jag inte har löst det ännu, så det blev fullinstallation..
Sedan fysiska hårddisk krascher när diskar dött.. det har väl hänt kanske 4-6gånger under alla år. En gång tog blixten min dator, och jag hade lika dant modekort och en äldre CPU, så jag skifta innehållet+disk och återställde nya disken.
Jag har nyttjat det vid flera tillfällen för "nyinstallation" för att fräscha upp datorn efter massor år av drift.. Jag har även nyttjat det när jag bytt ut till större diskar.
Så det är så jag nyttjat att ha image av systemdiskarna.. väldigt smidigt
*1 på min server kör jag Raid, så där använder jag mig inte av image för backup.. Men jag har en Image av grundinstalleringen med alla tjänster, utdelningar osv osv. så "OM" jag skulle vilja installera om den så återställer jag den till den imagen.

Okej..... så när du ominstallerar / och har din /home så följer precis alla inställningar med? även de i /etc som samba, skärmar, nätverksdiskar i fstab och allt?

swap måste jag ha tyvärr... jag har för lite ramminne på alla mina datorer för att köra utan..
Just nu har jag en upptid på tre dagar och jag har i skrivande stund på denna datorn har jag använt 90% av mitt ramminne (7GiB) och 3.9GiB swap.. så utan swap hade det hängt sig eller kraschade program.

Sant, man kan trolla en hel del i windows oxå.. Men jag brukade inte göra det mer än att jag flyttade "mina dokument" till en annan disk för att systemdisken inte skulle bli proppfull på en månad.
*2 Detta är något jag försöker åstadkomma i linux oxå, så jag får Dokument, Bilder, Hämtningar osv på annan disk.
Samt växlingsfilen och hibernate filen hade jag på separat partition för att minska fragmentering på systemdisken.. Men det är ju samma som linux har separat swap partition.
Separata boot partitioner har jag aldrig i hela mitt liv kört med.. jag låter boot ligga primärpartitionen.. både i linux och windows.. de är bara irriterande att se 100MB 500MB

EDIT la till två saker.
*1 *2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Refracta använder rsync och varken det eller dd fungerar för att ta backup av ett körande system om man kör MySql och InnoDB, vilket jag gör.

Av vilken anledning? Låsta filer? / Ramcache?

Skrivet av serafim:

Verksamhetskritiska system måste upp snabbt. Ominstallation tar tid

Löser man lätt med filsystemet btrfs eftersom det använder COW (Copy-On-Write) och bara skriver det som behöver ändras.
Har man mer bråttom än så ska man ha redundans av servern.

Skrivet av FattarNiInte:

Det är jag med på 🙂 Jag syftade mer på hemanvändning.
Spontant är ju tex cp ett snabbare backupverktyg än att kopiera en massa tomma nollor i en diskavbildning.
Jag har själv aldrig upplevt nåt behov av diskavbildningar utan klarat mig med filkopiering när jag bytt hårddiskar eller filsystem. Det är ju bara att kopiera allt och sedan se till att det startar.

Är ganska "farligt" på ett stort system eftersom användarrättigheter / ägare / datum kan ändras jämfört med rsync. Spelar inte så stor roll för en hemanvändare dock.

Enklaste sättet att slippa "en massa nollor" i en diskavbildning är att pipa den genom tar.gz

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Är ganska "farligt" på ett stort system eftersom användarrättigheter / ägare / datum kan ändras jämfört med rsync. Spelar inte så stor roll för en hemanvändare dock.

Enklaste sättet att slippa "en massa nollor" i en diskavbildning är att pipa den genom tar.gz

cp -a bevarar rättigheter och tidsstämplar.

Pipa genom gzip/bzip2/xz menade du. tar är till för flera filer.
Jag menade främst onödig inläsningen av gigabytes av tomrum och raderade filer som sker när man kopierar hela diskenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

cp -a bevarar rättigheter och tidsstämplar.

Pipa genom gzip/bzip2/xz menade du. tar är till för flera filer.
Jag menade främst onödig inläsningen av gigabytes av tomrum och raderade filer som sker när man kopierar hela diskenheter.

tar är till för flera filer ja. Fördelen här att fillistan i tar blir fillistan på disken samt att du "behåller partitionerna på disken".

både gz och tar.gz komprimerar innehållet men tar.gz kan även behålla partitionsstrukturen utan att ta upp onödigt utrymme.
Eftersom Linux inte använder någon papperskorg i filsystemet så finns det bara raderade* filer i filsystemet.
Det går att radera filer till en papperskorg i GUI men dessa filer flyttas bara till en dold mapp med ditt användar-id (.nnnn) som hamnar på partitionens root-katalog.
Det är omöjligt att återta en raderad fil från en diskavbild i en .tar.gz då den aldrig skrivits till filen.

en tar.gz kan monteras som en fysisk disk, det kan du inte göra med en .gz, i alla fall inte på rätt sätt.

Avbilden av min 512GB nvme med olika partitioner för systemet och min hemkatalog blir så stor som det praktiska innehållet. (numera ganska stor då min /home snart är övertrasserad). Men avbilden från installationen är under 3GB inkluderat alla partitioner.

Det fördelaktiga med att göra det från en live-iso är att swap-partitionen från en full avstängning ser ut som en raderad fil.

*Jämför man Linux och Windows så är en fil lagd i papperskorgen en annan mapp i Linux. I Windows (med NTFS-partition) en "funktion" snarare än en mapp. NTFS kan alltså ha en "papperskorgad" eller en raderad för alltid fil.

I båda systemen kan du ta tillbaka en raderad fil med specialprogram. I Linux blir det dock snabbare risk att det är försent.

Har du skumma / felinställda rättigheter på en partition kan du alltså radera en fil i Linux men du får inte lägga den i papperskorgen eftersom den då flyttas till en annan mapp.

Det går inte att flytta en fil till papperskorgen från CLI vad jag vet i Linux (kanske finns ett speciellt program för detta, vet inte, men går inte med rm).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

tar är till för flera filer ja. Fördelen här att fillistan i tar blir fillistan på disken samt att du "behåller partitionerna på disken".

både gz och tar.gz komprimerar innehållet men tar.gz kan även behålla partitionsstrukturen utan att ta upp onödigt utrymme.
Eftersom Linux inte använder någon papperskorg i filsystemet så finns det bara raderade* filer i filsystemet.
Det går att radera filer till en papperskorg i GUI men dessa filer flyttas bara till en dold mapp med ditt användar-id (.nnnn) som hamnar på partitionens root-katalog.
Det är omöjligt att återta en raderad fil från en diskavbild i en .tar.gz då den aldrig skrivits till filen.

en tar.gz kan monteras som en fysisk disk, det kan du inte göra med en .gz, i alla fall inte på rätt sätt.

Avbilden av min 512GB nvme med olika partitioner för systemet och min hemkatalog blir så stor som det praktiska innehållet. (numera ganska stor då min /home snart är övertrasserad). Men avbilden från installationen är under 3GB inkluderat alla partitioner.

Det fördelaktiga med att göra det från en live-iso är att swap-partitionen från en full avstängning ser ut som en raderad fil.

*Jämför man Linux och Windows så är en fil lagd i papperskorgen en annan mapp i Linux. I Windows (med NTFS-partition) en "funktion" snarare än en mapp. NTFS kan alltså ha en "papperskorgad" eller en raderad för alltid fil.

I båda systemen kan du ta tillbaka en raderad fil med specialprogram. I Linux blir det dock snabbare risk att det är försent.

Har du skumma / felinställda rättigheter på en partition kan du alltså radera en fil i Linux men du får inte lägga den i papperskorgen eftersom den då flyttas till en annan mapp.

Det går inte att flytta en fil till papperskorgen från CLI vad jag vet i Linux (kanske finns ett speciellt program för detta, vet inte, men går inte med rm).

Skriver vi om samma sak?
Hur får du in tar i cat /dev/hda | gzip hdaimage.gz ? Och deletat data är där om det inte är en trimmad ssd.

Permalänk
Medlem

Bytte till Linux för 4-5 år sen, o som van Windows-användare var jag tveksam först. Blev tipsad om Linux Mint o tyckte det var förvånansvärt enkelt att installera o sen arbeta i. Jag trodde att man behövde en massa kryptiska kommandon i Linux. Men det var ju GUI hela tiden.

Fortsatte o gjorde en dualboot men började mer o mer hålla mig till Linux, o nu har jag inte ens Windows kvar förutom på min 4:e extradator. Har provat en hel drös med distributioner, men fastnat för just Linux Mint.

Tycker det är snabbare, säkrare o mindre reklam i.

Har aldrig varit särskilt mycket för spel, lite Diablo III kanske, men nu spelar jag inget, så det är inga problem med det här. Använder endast ett Windowsprogram som funkar via Wine.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk

För första gången på flera år - övergången till systemd mellan 14.04 och 16.04, tror jag - gick en Ubuntuuppgradering snett för mig när jag skulle lyfta speldatorn från 21.04 till 21.10: Någonting knäcktes mellan grafikdrivrutinerna (amdgpu) och Wayland på ett sådant sätt att Gnome började krascha grafikdrivrutinerna. Av någon anledning fungerade det utmärkt i Sway, men jag har inte lyckats få det gränssnittet att funka bra med spel: Timern för skärmsläckare "ser" inte att ett spel är igång, och förstår inte heller att aktivitet på joystick eller joypad ska tolkas som att någon faktiskt använder datorn.

Jag lyckades hur som helst inte få problemet med Gnome löst, så jag började överväga att installera om operativsystemet från scratch, när jag insåg att jag inte distrohoppat på en primär dator på hur länge som helst. In med Fedora 34 (vilket omedelbart lyftes till 35 när denna version släpptes), och än så länge är jag hur nöjd som helst. Jag råkade ut för lite språkförbistring med mina CH Pro Pedals, där Fedora är kinkigare än Ubuntu på att du faktiskt behöver ha rätt gruppmedlemskap för att få interagera med USB-enheter hur som helst, och som vanligt var det lite av en mardröm att lyckas kompilera gamla Linuxtrack (TrackIR-stöd) med moderna bibliotek, men det gick ju bra. I övrigt var det bara att montera /home och köra på som vanligt.

Permalänk
Inaktiv

Jag distrohoppa lite efter första året med LinuxMint18.3 då mint 19 sabba lite saker för mig.. Då testade jag Fedora och jag gillade det.. dock gillade inte mina laptops Fedora då det inte gick att inaktivera wifi utan att behöva svartlista nätverkskortet..
Sedan blev det opensuse och en dröööööös till.. innan jag landa tillbaka på LMDE3.. När det nådde EOL och dess bedrövligt korta livscykel så hamnade jag på Debian.. och det är jag nöjd med Stabilt och långlivat.

På tal om din erfarenhet med liten bedrövlig krasch, så gjorde jag en nyligen.. haha
Jag bytte swappartition och det gick ju smidigt utan att 1sekunds nertid... Det jag lärde mig hårda vägen var att byta swappartition kraschar viloläge(hibernate) Det var inte lika smidigt som windows
Så för att få tillbaka det så var det ytterligare ett filhack o sedan uppdatera det via terminalen.. Allt öppet arbete åt helskotta när jag satte datorn i viloläge senare på natten efter swapdisk bytet.. En lärdom rikare och jag lärde mig även nya svordomar dagen efter när jag starta datorn och allt var borta... Då började jag seriöst kika på att lägga in win7 i denna datorn.
Så denna ska få dualboot win7 och Debian.. dock måste jag hacka till lite drivar för win7 då denna datorn är för ny.

Så det är min fredags bjudning på krasch och tabbe