Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Även jag har börjat få lite rutin på att lyfta vikter och ser nu oftast fram emot träningspassen. Har nu kört tre pass i veckan sedan augusti. Hade innan dess endast varit på gym en handfull gånger under mina 30år i livet och då aldrig kört fria vikter. Nu är det fria vikter som gäller hemma i källaren. https://i.ibb.co/PrDtcy3/IMG-20211002-132222.jpg
Lite lågt i tak men annars blev denna yta perfekt.

Och om jag fattat termerna rätt från tidigare i tråden så kan jag nu säga att jag är med i 100kg klubben. Kör 60/22,5/22,5 kg i marklyft/benböj/bänkpress. Inte direkt något att skryta med men man måste ju börja någonstans. Har mest övat teknik med endast stång fram till nu och tänker inte öka mer än tekniken håller för. Märker att teknikträningen ger resultat, framförallt i benböj där jag gått från instabila, ömmande och knakande knän till att kunna känna mig stabil och säker under passets alla repetitioner.

Målet nu är att fortsätta träna med ökande vikter och att när jag fyller 40 så vill jag kunna känna att detta hemmagym var en bra investering 😊

Fint hemma gym, du har allt du behöver för att bli riktigt stark. Men jag håller med nidarg om att du kan gå lite fortare fram i bänk och knäböj utan att behöva vara orolig för lederna. Förutsatt så klart att du inte redan har problem med lederna.

Skrivet av frong:

Pec deck är värdelöst.

Nu har bluffaren Axon plagierat denna artikeln i vanlig ordning men informationen är ändå bra.

https://fitnessformen.se/artiklar/darfor-ska-du-undvika-pec-d...

Jag kämpar just nu mot att kunna göra viktade chins med hela kroppsvikten i extravikt. Har hittils klarat av 70kg (98kg + 70kg) för 2 reps. Sista 30kg lär vara jävligt att få till.

Imponerande +70 är jäkligt mycket.

Jag kämpar på med 5/3/1 och den här veckan så blev det 185 i knäböj 120 i bänk och 220 i marklyft. Jag känner att bänken släpar efter lite jämfört med de andra men förhoppningsvis släpper det där också snart.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Med glädjande besked kan jag berätta att jag har kört 4 pass per vecka (1 överkropp, 1 underkropp, 1 vila, 1 överkropp, 1 underkropp) nu i 7 veckors tid i sträck. Bara kötta vidare! Och det känns fantastiskt varje gång man är färdig med passet även om olika pass kan kännas olika.

Exempelvis körde jag 8x10 70 kg benböj i smith idag och känner igen märkvärdig träningsvärk efteråt men visst var det jobbigt. Och jag har visst ett ryggproblem också med diskarna (men skapar separat tråd för det). Hursomhelst så är gymmande fantastiskt skönt även om man inte alltid känner sig supertaggad att dra dit! Bara gör det. För man ångrar sig ALDRIG när man väl har varit där och köttat. (okej, ska väl vara om du blir förlamad resten av livet pga. träningsmisstag)

Jag vill bara lyfta ett varningsfinger här. Jag har själv en diskbuktning som jag försökte styrketräna bort, det gick rätt dåligt och jag kastade bort rätt lång tid av träning på det. Jag fick lägga om träningen rätt ordentligt för att få bukt med det på riktigt.

Du verkar ha rätt hög träningsvolym, enligt min personliga åsikt så är träningen det enklaste när det kommer till att skaffa bättre fysik, att anpassa den efter kroppens bästa förmåga, undvika och hantera skador är det svåra. Detta är speciellt sant när man börjar bli lite äldre och har en ovan kropp. Enligt min erfarenhet så är det en stor del av folk som går all in på träning som bränner ut sig eller skadar sig. Lyssna på din kropp och fokusera inte bara på volym om du vill hålla din träning långvarig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Imponerande +70 är jäkligt mycket.

Jag kämpar på med 5/3/1 och den här veckan så blev det 185 i knäböj 120 i bänk och 220 i marklyft. Jag känner att bänken släpar efter lite jämfört med de andra men förhoppningsvis släpper det där också snart.

När man följer galna ryssar på Instagram känns det inte jättemycket men det är ju nog det egentligen, haha. Trodde inte det skulle vara så tufft ändå.

Respektabla siffror. Finlir på tekniken i bänken kan ofta ge ett par gratiskilon.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

När man följer galna ryssar på Instagram känns det inte jättemycket men det är ju nog det egentligen, haha. Trodde inte det skulle vara så tufft ändå.

Respektabla siffror. Finlir på tekniken i bänken kan ofta ge ett par gratiskilon.

Jo man jämför sig ju alltid med de som är starkare av någon anledning. Både på gott och ont, det ger en ju motivation till att träna mer och pressa sig hårdare, men samtidigt så får man en lite skev bild av hur långt man faktiskt kommit själv. Nu tränar jag på ett ganska litet gym med rätt få medlemmar men det finns ingen där som ens skulle kunna göra 1 chin med +25 kg. Och kollar du med den breda allmänheten så är det få som ens klarar en chin med bara kroppsvikten.

Har en kille på gymmet som vunnit sm i bänkpress och kom 4a på vm förra veckan så jag har fått lite tips och tricks av honom angående bänkpressen. Men jag tror den stora anledningen är att det är lite för låg volym på bänkpressen så jag har sen 1-1,5 månad sedan lagt in ett extra bänkpress pass i veckan och det har gett resultat så jag fortsätter med det och hoppas att vikterna kommer med tiden.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Pec deck är värdelöst.

Nu har bluffaren Axon plagierat denna artikeln i vanlig ordning men informationen är ändå bra.

https://fitnessformen.se/artiklar/darfor-ska-du-undvika-pec-d...

Jo jag säger inte att man ska köra den tungt eller regelbundet, jag var nog lite otydlig med hur jag tänkte. Det jag menar är att om man inte känner kontakten i brösten i andra övningar kan man testa hur det känns i pec deck för att det är lätt att träffa rätt. Sen kan man försöka återskapa känslan när musklerna jobbar i t.ex. en hantelpress.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Jag vill bara lyfta ett varningsfinger här. Jag har själv en diskbuktning som jag försökte styrketräna bort, det gick rätt dåligt och jag kastade bort rätt lång tid av träning på det. Jag fick lägga om träningen rätt ordentligt för att få bukt med det på riktigt.

Du verkar ha rätt hög träningsvolym, enligt min personliga åsikt så är träningen det enklaste när det kommer till att skaffa bättre fysik, att anpassa den efter kroppens bästa förmåga, undvika och hantera skador är det svåra. Detta är speciellt sant när man börjar bli lite äldre och har en ovan kropp. Enligt min erfarenhet så är det en stor del av folk som går all in på träning som bränner ut sig eller skadar sig. Lyssna på din kropp och fokusera inte bara på volym om du vill hålla din träning långvarig.

Jovars, jag har slutat med liggande benpress, rack pulls och marklyft eftersom det tar för mycket på diskarna. Jag kör oxå lättare nu i benböj och är noga med att det är benen som arbetar och inte ryggen. Jag kan dock köra ryggresningar i bänk (både vanlig 45 graders på gymmet och romersk 90 graders som jag har hemma) utan att diskarna kommer i kläm.

Det enda jag inte förstår är hur böja sig bakåt skall hjälpa till med att trycka tillbaka disken:

Bilden visar ungefär rätt vart jag har gnälliga diskar i ryggen men jag har ingen smärta i ben eller rumpa ännu som tur var. Om jag böjer mig framåt så gör det ont så det gör jag inte, men borde inte det vara en "decompression" som trycker ut disken från nerven? Hur kan luta sig ryggen bakåt vara det som trycker ut disken från nerven?

EDIT: Eller vänta är det jag som tänker fel. I bilden så är det diskarna åt vänster och kotorna åt höger men det är kotorna som sticker ut så klart från ens rygg så därför blir böjningen rätt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Gick upp till 4x8@100kg på knäböj. Körde också 1x110kg på bänk. Snart kommer jag få behöva sluta säga att jag tar mer i bänk än knäböj..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Blev förkyld nyligen och tog 3 veckor från gymmet. Märkte nu, till min förvåning, att mina ulnar impingement symptom är i princip helt borta. Så kanske aktiv vila har bäst effekt ändå.

Återkoppling på detta. Mina armbågsproblem kom tillbaka ganska omgående. Tror det beror på att jag curlar med rak skivstång. Det brukar kännas i armbågarna av dem. Måste kanske börja köra med sån där curl stång, eller hålla mig till hantlar. Vilket är synd för jag föredrar att köra med vanlig skivstång. Har precis fixat en sån där 150cm (25mm) skivstång hem också vilket gör att jag eventuellt curlar mer än jag borde..

Eller så kanske bara sluta curla.. men det låter varken roligt eller troligt! Fast kanske gå över till någon "mindre isolerande" övning som t.ex chin-ups vore nog inte så dumt egentligen. Har ju faktiskt en pullup bar också.

Permalänk
Avstängd

Jag köttar på 4 gånger under en "7 dagars period" (har blivit smått förskjutet med veckorna nu men fortfarande 4 pass (2pass,1vilodag,2pass) som innan - vila idag och 2 pass sedan sön-mån vilket är veckoförskjutningen jag menar) och jag såg en ny studie om i vilken utsträckning gener står för skillnaden i resultaten hos individer som följer samma träningsprogram: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....

Studien, i form av systematisk översiktsstudie & Meta-analys, berättar att: "Subgroup analysis showed; 44%, 72% and 10% of the response variance in aerobic, strength and power phenotypes." Så 44 % för kondition, 72% för styrka och 10% för kraft.

Det skall observeras nu att muskelmassa/hypertrofi INTE undersöktes utan endast kondition (aerobic/cardio), styrka (strength) och kraft (power). Jag har ingen aning om vad power är i detta fall jämfört med styrka? Är det kanske explosivitet de talar om? Frågan är också var hypertrofi närmast skulle ligga: styrka 72% eller 10% kraft? Troligen 72% styrka?

För mig är det helt ointressant om ökad styrka och/eller kraft (även om det är en oundviklig bieffekt av ökad muskelmassa), så det hade varit intressant att få göra gentest så man vet vart man ligger på Bell-kurvan i hur långsamt eller snabbt man kan bygga muskelmassa med vedertaget tränings-,kost-,viloprogram.

Jag försöker ta reda på hur man VET om man är en "zero responder" eller inte först och främst. En faktor verkar tycks vara att man skall få sådan träningsvärk att man inte återhämtar sig tids nog för att orka köra samma pass igen och därmed hinner få mer nedbrytning än återuppbyggande och förstoring av muskler. Kan en zero responder exempelvis öka lite i styrka men snabbt hamnar på en platå majoriteten av övriga inte skulle göra för de faktiskt är "responders"? T.ex., kanske knappt når 60 kg 1RM i bänkpress hur mycket de än försöker?

Har någon en aning om att hitta gentester för sådant online? För det lär garanterat vara en stor scam industry på grund av att de anspelar på osäkra gamla män som mig (32+ år) som önskar att hinna få resultat jag hinner njuta av innan jag bor under havsytan mot min vilja. Det är aldrig fel att få reda på sina (begränsade) förutsättningar här i livet.

Hursomhelst: jag köttar på 4 pass för varje 7 dagars-period och fortsätter att klaga på svenska läkarkåren som tycker att SSRI mot depression är helt okej men tycker att TRT är värre än kokain & AAS kombinerat hos män med kanske nästan lågt T. Ökad QoL med TRT som gammal man? "Ta din SSRI, träna, lev med dina genbegränsningar och håll tyst!" :'(

Jag spekulerar nu: men det skulle inte förvåna mig om minst en tredjedel av manliga läkarkåren världen över skriver ut TRT till sig själv för de vet själva att det är det bästa manliga kosttillskottet som finns.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har tränat rätt tungt från och till i kanske 20 år och nu haft en ofrivillig paus ifrån det hela på snart ett år pga skilsmässa, jobb, hund, motvind ja ni förstår - livet helt enkelt.
Blir inspirerad av era inlägg att själv komma igång igen och önskar alla här inne såväl nybörjare som seniorer lycka till med det hela och ta det lugnt och stressa inte fram några resultat.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag köttar på 4 gånger under en "7 dagars period" (har blivit smått förskjutet med veckorna nu men fortfarande 4 pass (2pass,1vilodag,2pass) som innan - vila idag och 2 pass sedan sön-mån vilket är veckoförskjutningen jag menar) och jag såg en ny studie om i vilken utsträckning gener står för skillnaden i resultaten hos individer som följer samma träningsprogram: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....

Studien, i form av systematisk översiktsstudie & Meta-analys, berättar att: "Subgroup analysis showed; 44%, 72% and 10% of the response variance in aerobic, strength and power phenotypes." Så 44 % för kondition, 72% för styrka och 10% för kraft.

Det skall observeras nu att muskelmassa/hypertrofi INTE undersöktes utan endast kondition (aerobic/cardio), styrka (strength) och kraft (power). Jag har ingen aning om vad power är i detta fall jämfört med styrka? Är det kanske explosivitet de talar om? Frågan är också var hypertrofi närmast skulle ligga: styrka 72% eller 10% kraft? Troligen 72% styrka?

För mig är det helt ointressant om ökad styrka och/eller kraft (även om det är en oundviklig bieffekt av ökad muskelmassa), så det hade varit intressant att få göra gentest så man vet vart man ligger på Bell-kurvan i hur långsamt eller snabbt man kan bygga muskelmassa med vedertaget tränings-,kost-,viloprogram.

Jag försöker ta reda på hur man VET om man är en "zero responder" eller inte först och främst. En faktor verkar tycks vara att man skall få sådan träningsvärk att man inte återhämtar sig tids nog för att orka köra samma pass igen och därmed hinner få mer nedbrytning än återuppbyggande och förstoring av muskler. Kan en zero responder exempelvis öka lite i styrka men snabbt hamnar på en platå majoriteten av övriga inte skulle göra för de faktiskt är "responders"? T.ex., kanske knappt når 60 kg 1RM i bänkpress hur mycket de än försöker?

Har någon en aning om att hitta gentester för sådant online? För det lär garanterat vara en stor scam industry på grund av att de anspelar på osäkra gamla män som mig (32+ år) som önskar att hinna få resultat jag hinner njuta av innan jag bor under havsytan mot min vilja. Det är aldrig fel att få reda på sina (begränsade) förutsättningar här i livet.

Hursomhelst: jag köttar på 4 pass för varje 7 dagars-period och fortsätter att klaga på svenska läkarkåren som tycker att SSRI mot depression är helt okej men tycker att TRT är värre än kokain & AAS kombinerat hos män med kanske nästan lågt T. Ökad QoL med TRT som gammal man? "Ta din SSRI, träna, lev med dina genbegränsningar och håll tyst!" :'(

Jag spekulerar nu: men det skulle inte förvåna mig om minst en tredjedel av manliga läkarkåren världen över skriver ut TRT till sig själv för de vet själva att det är det bästa manliga kosttillskottet som finns.

Jag tror också man skulle kunna hitta samband mellan folk som ger upp innan de ens försökt på riktigt och folk som misslyckas. Pessimism-genen? "Duger inte till"-genen? Du har tränat i vadå, 6 månader? Alla är ju inte hyper-responders men det betyder inte att man behöver vara sån förbannad defaitist.

Fattar genuint inte varför du inte börjar med steroider bara. Varför hålla på som en gnällig mes bara? Vill du bygga din drömkropp snabbast möjligt så börja på riktigt då! Jag gillar inte att uppmuntra drogmissbruk, men alltså jag ser ingen orsak varför du inte skulle göra det. Du är ju idealkandidaten. Gör du det rätt så är det ärligt talat inte ens så dramatiskt ohälsosamt som din morsa tror att det är. Men det krävs att du gör regelbundna blodvärdeskontroller och följer smarta råd i bruket. Sedan är väl de flesta risker associerat med långtidsbruk och eftersom den här planeten kommer vara ödelagd inom ca 5-7 år så ser jag inte vad problemet är........................... (PS: Sök hjälp för din klimatångest)

Vet inte vad sweclockers regler är angående droger men sannolikt är man väl bannad nu.

Skrivet av AplAy:

Jag förstår dock varför de flesta inte når sina drömkroppar - att bara kötta igenom en månad med rätt sömn, kost & träning disciplinerat är mentalt utmanande nog. Men som i lumpen: den som klagar har gett upp. Så jag slutar klaga nu.

Förnuftig, denne karl.

Permalänk
Medlem

Alltså, det handlar inte om att man måste ge precis allt för att huvud taget få några resultat. Stressa inte fram resultaten. Även om du får långsamma resultat så är det resultat och det räknas det med. Se till att ha kul istället så gör det inget om det tar lång tid. Jag har tränat i typ 11 år nu och visst, det finns många som har fått bättre resultat än mig fast på mindre än halva tiden. Men jag har haft kul och även haft ett liv utanför träningen. Det finns några nere på atletklubben som ligger i absoluta toppen i Sverige men då kör dom på en helt annan nivå när det gäller träning, kost, sömn, osv. En av killarna nämnde t.ex för någon dag sedan att han hade då tränat 14 dagar i rad och ibland två pass om dagen. Ett pass styrkelyft på dagen och ett pass strongman på kvällen. Börjar man lägga 4-5 timmar per dag på träning så kan man räkna med att allt annat runtomrking också tar ett par timmar extra varje dag (sova lite mer, handla mat, laga mat, äta mat, prehab) så helt plötsligt är man uppe i kanske 7-8 timmar per dag för sin träning. Utöver det så ska man jobba/plugga 8-9 timmar per dag. Vill man då hinna med någon annan hobby så är det nästintill omöjligt för man måste hinna sova också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidarg:

Jag tror också man skulle kunna hitta samband mellan folk som ger upp innan de ens försökt på riktigt och folk som misslyckas. Pessimism-genen? "Duger inte till"-genen? Du har tränat i vadå, 6 månader? Alla är ju inte hyper-responders men det betyder inte att man behöver vara sån förbannad defaitist.

Vet inte vad sweclockers regler är angående droger men sannolikt är man väl bannad nu.

Förnuftig, denne karl.

Fast jag ger inte upp: jag går fortfarande 4 gånger per 7 dagars-period. Utan jag vill förbättra och till viss del, ja, påskynda. Jag tänker ALDRIG hålla på AAS så därför tänker jag inte ens kommentera det. Jag pratar enbart om TRT, inget annat. Dessvärre verkar TRT var rätt kontroversiellt bland världens olika läkare.

Jag har inte "klimatångest", snarare "klimatcynism". Jag är 100% säker på att INGET BETYDELSEFULLT kommer att kunna göras innan större delen av världen ligger under havsytan. Bara snackas (COP26 = 26 gånger i rad, har BARA blivit värre) så inget meningsfullt görs. MEN! Det är helt annan otillåten diskussion så vi skippar den biten. Men sanna mina ord: investera i en husbåt om du tänker leva cirka 40-50 år till. Det kommer INTE bli bättre, bara sämre. Alldeles för många personer i makt gör inte sina uppoffringar så ALLA kommer att få lida av det efter ett par decennier. Irrelevant sidospår. Tack för den ranten!

(P.S. Jag vill ha fel här precis som Malcolm i Jurassic Park, men jag är rädd för att jag ha rätt mot mina egna bästa önskningar! )

Samtidigt vill jag också få veta mina förutsättningar eftersom det inte lika står lika tydligt skrivet på ens panna som exempelvis längd gör. Peter Dinklage (känd kortis) är rätt körd vad gäller basket och alla kan se det. Alla kan inte se hur det är med att bygga muskelmassa däremot står det rätt skrivet i ens gener hur lätt eller svårt man kommer att ha det - så tillvida man får gentest utförd - vilket är vad man vill få gjort. Epigenetik är riktigt outforskat men saknar du generna så har jag svårt att se att du kan "slå på" rätt gener för att vända på ens "zero reseponder"-stek.

Ja, jag har bara tränat snart 8 veckor i rad (2 pass sön-mån fr.o.m. imorrn) med 4 pass per 7-dagars period. Jag minns att var lite "råstark" som snorunge (1RM 60 kg bänkpress, 1RM 200 kg liggande benpress som 16-åring). Den ultimata frågan är vad för slags responder min kropp är gällande hypertrofin under vedertaget tränings-,kost-,viloprogram som sagt var.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Alltså, det handlar inte om att man måste ge precis allt för att huvud taget få några resultat. Stressa inte fram resultaten. Även om du får långsamma resultat så är det resultat och det räknas det med. Se till att ha kul istället så gör det inget om det tar lång tid. Jag har tränat i typ 11 år nu och visst, det finns många som har fått bättre resultat än mig fast på mindre än halva tiden. Men jag har haft kul och även haft ett liv utanför träningen. Det finns några nere på atletklubben som ligger i absoluta toppen i Sverige men då kör dom på en helt annan nivå när det gäller träning, kost, sömn, osv. En av killarna nämnde t.ex för någon dag sedan att han hade då tränat 14 dagar i rad och ibland två pass om dagen. Ett pass styrkelyft på dagen och ett pass strongman på kvällen. Börjar man lägga 4-5 timmar per dag på träning så kan man räkna med att allt annat runtomrking också tar ett par timmar extra varje dag (sova lite mer, handla mat, laga mat, äta mat, prehab) så helt plötsligt är man uppe i kanske 7-8 timmar per dag för sin träning. Utöver det så ska man jobba/plugga 8-9 timmar per dag. Vill man då hinna med någon annan hobby så är det nästintill omöjligt för man måste hinna sova också.

Jag förstår. Jag kör ungefär 2,5 timmar för överkropp (så många övningar för att täcka flera muskelgrupper, inget jag gråter över) och cirka 1,5 timmar för underkropp (vilan som tar längst tid). Sedan arbetar jag hemifrån sedan flera år tillbaka så jag har inga problem att snabbt ta 1 dl proteinshake var 3:e timme vilket verkar vara någonstans bland "optimalt", säkert inte 100% men tydligen lite bättre än att bara äta 3 måltider om dagen med en jättestor proteinmåltid till middag så man inte råkar bajsa ut all middagsprotein nästa morgon. Jag hinner även få in mellan 10-20 minuters löpning som uppvärmning och lite för konditionens skull. Att lägga mellan 1,5-2,5 timmar på träning 4 gånger per 7-dagars period tycker jag verkar vara rätt bra för min egen del hittills.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@aplay Jag förstår inte riktigt frågeställningen/problemet. Du har tränat i 8a veckor, vilket är extremt lite om vi pratar att bygga muskelmassa. Liksom vad hade förväntat dig för resultat? Och har du kollat upp vad som är rimligt?

Hur mäter du din framgång (för du struntar tydligen i stryka)? Hur har det sett ut med vikt, kroppsfettprocent, omkrets, bilder? Du har pratat om att du är överviktig, det kommer ju vara svårare för dig att se resultatat än en smal person när ni lägger på er säg 0,5-1kg muskelmassa i månaden.

Och hur är planen med kosten? Kör du full gain för att bygga storlek eller försöker du tappa vikt samtidigt? Det kommer generellt vara svårare att bygga muskler snabbt under ett kaloriunderskott än överskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår. Jag kör ungefär 2,5 timmar för överkropp (så många övningar för att täcka flera muskelgrupper, inget jag gråter över) och cirka 1,5 timmar för underkropp (vilan som tar längst tid). Sedan arbetar jag hemifrån sedan flera år tillbaka så jag har inga problem att snabbt ta 1 dl proteinshake var 3:e timme vilket verkar vara någonstans bland "optimalt", säkert inte 100% men tydligen lite bättre än att bara äta 3 måltider om dagen med en jättestor proteinmåltid till middag så man inte råkar bajsa ut all middagsprotein nästa morgon. Jag hinner även få in mellan 10-20 minuters löpning som uppvärmning och lite för konditionens skull. Att lägga mellan 1,5-2,5 timmar på träning 4 gånger per 7-dagars period tycker jag verkar vara rätt bra för min egen del hittills.

Tror du missförstår lite gällande TRT och aas, aas tillförs vid TRT då testosteron är just en sådan , därav första T.

Du tränar även riktigt långa pass, speciellt för en nybörjare, du har fått länkar gällande vad forskningsläget idag säger gällande träning för hypertrofi.
Två månaders träning är ingenting och du komplicerar allt alldeles för mycket, lär dig lyfta rätt, kör ett enkelt program, ät och vila tillräckligt och du kommer att få resultat så småningom.

Och oroa dig inte för åldern, som nybörjare kan du så länge du är frisk öka ordentligt både i styrka och storlek. Jag är 10år äldre än dig och ser än så länge inga jättebegränsningar kopplat till åldern, hoppas på att innan 44års dagen kunna vara i mitt livs form gällande styrka och kondition, största problemet är att övekomma är diverse skador(ingen gym relaterad).

Fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

@aplay Jag förstår inte riktigt frågeställningen/problemet. Du har tränat i 8a veckor, vilket är extremt lite om vi pratar att bygga muskelmassa. Liksom vad hade förväntat dig för resultat? Och har du kollat upp vad som är rimligt?

Hur mäter du din framgång (för du struntar tydligen i stryka)? Hur har det sett ut med vikt, kroppsfettprocent, omkrets, bilder? Du har pratat om att du är överviktig, det kommer ju vara svårare för dig att se resultatat än en smal person när ni lägger på er säg 0,5-1kg muskelmassa i månaden.

Och hur är planen med kosten? Kör du full gain för att bygga storlek eller försöker du tappa vikt samtidigt?

Skrivet av Osueco:

Tror du missförstår lite gällande TRT och aas, aas tillförs vid TRT då testosteron är just en sådan , därav första T.

Du tränar även riktigt långa pass, speciellt för en nybörjare, du har fått länkar gällande vad forskningsläget idag säger gällande träning för hypertrofi.
Två månaders träning är ingenting och du komplicerar allt alldeles för mycket, lär dig lyfta rätt, kör ett enkelt program, ät och vila tillräckligt och du kommer att få resultat så småningom.

Och oroa dig inte för åldern, som nybörjare kan du så länge du är frisk öka ordentligt både i styrka och storlek. Jag är 10år äldre än dig och ser än så länge inga jätte begränsningar kopplat till åldern, hoppas på att innan 44års dagen kunna vara i mitt livs form gällande styrka och kondition, största problemet är att övekomma är diverse skador(ingen gym relaterad).

Om ni kollar tidigare inlägg så inser ni att han bara är här och trollar, alt. är helt immun mot de tips han redan har fått.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag köttar på 4 gånger under en "7 dagars period" (har blivit smått förskjutet med veckorna nu men fortfarande 4 pass (2pass,1vilodag,2pass) som innan - vila idag och 2 pass sedan sön-mån vilket är veckoförskjutningen jag menar) och jag såg en ny studie om i vilken utsträckning gener står för skillnaden i resultaten hos individer som följer samma träningsprogram: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....

Studien, i form av systematisk översiktsstudie & Meta-analys, berättar att: "Subgroup analysis showed; 44%, 72% and 10% of the response variance in aerobic, strength and power phenotypes." Så 44 % för kondition, 72% för styrka och 10% för kraft.

Det skall observeras nu att muskelmassa/hypertrofi INTE undersöktes utan endast kondition (aerobic/cardio), styrka (strength) och kraft (power). Jag har ingen aning om vad power är i detta fall jämfört med styrka? Är det kanske explosivitet de talar om? Frågan är också var hypertrofi närmast skulle ligga: styrka 72% eller 10% kraft? Troligen 72% styrka?

För mig är det helt ointressant om ökad styrka och/eller kraft (även om det är en oundviklig bieffekt av ökad muskelmassa), så det hade varit intressant att få göra gentest så man vet vart man ligger på Bell-kurvan i hur långsamt eller snabbt man kan bygga muskelmassa med vedertaget tränings-,kost-,viloprogram.

Jag försöker ta reda på hur man VET om man är en "zero responder" eller inte först och främst. En faktor verkar tycks vara att man skall få sådan träningsvärk att man inte återhämtar sig tids nog för att orka köra samma pass igen och därmed hinner få mer nedbrytning än återuppbyggande och förstoring av muskler. Kan en zero responder exempelvis öka lite i styrka men snabbt hamnar på en platå majoriteten av övriga inte skulle göra för de faktiskt är "responders"? T.ex., kanske knappt når 60 kg 1RM i bänkpress hur mycket de än försöker?

Har någon en aning om att hitta gentester för sådant online? För det lär garanterat vara en stor scam industry på grund av att de anspelar på osäkra gamla män som mig (32+ år) som önskar att hinna få resultat jag hinner njuta av innan jag bor under havsytan mot min vilja. Det är aldrig fel att få reda på sina (begränsade) förutsättningar här i livet.

Hursomhelst: jag köttar på 4 pass för varje 7 dagars-period och fortsätter att klaga på svenska läkarkåren som tycker att SSRI mot depression är helt okej men tycker att TRT är värre än kokain & AAS kombinerat hos män med kanske nästan lågt T. Ökad QoL med TRT som gammal man? "Ta din SSRI, träna, lev med dina genbegränsningar och håll tyst!" :'(

Jag spekulerar nu: men det skulle inte förvåna mig om minst en tredjedel av manliga läkarkåren världen över skriver ut TRT till sig själv för de vet själva att det är det bästa manliga kosttillskottet som finns.

Styrka och muskelvolym går ofta hand i hand, se till exempel:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24169471/

Angående att vara non-responder är det något man märker, inte något man behöver ett test för.

Skrivet av AplAy:

Jag förstår. Jag kör ungefär 2,5 timmar för överkropp (så många övningar för att täcka flera muskelgrupper, inget jag gråter över) och cirka 1,5 timmar för underkropp (vilan som tar längst tid). Sedan arbetar jag hemifrån sedan flera år tillbaka så jag har inga problem att snabbt ta 1 dl proteinshake var 3:e timme vilket verkar vara någonstans bland "optimalt", säkert inte 100% men tydligen lite bättre än att bara äta 3 måltider om dagen med en jättestor proteinmåltid till middag så man inte råkar bajsa ut all middagsprotein nästa morgon. Jag hinner även få in mellan 10-20 minuters löpning som uppvärmning och lite för konditionens skull. Att lägga mellan 1,5-2,5 timmar på träning 4 gånger per 7-dagars period tycker jag verkar vara rätt bra för min egen del hittills.

Du bajsar inte ut massa protein för att du äter en stor portion. Läs på om muskelproteinsyntesen, proteinmetabolism och kroppens olika energicykler.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Även jag har börjat få lite rutin på att lyfta vikter och ser nu oftast fram emot träningspassen. Har nu kört tre pass i veckan sedan augusti. Hade innan dess endast varit på gym en handfull gånger under mina 30år i livet och då aldrig kört fria vikter. Nu är det fria vikter som gäller hemma i källaren. https://i.ibb.co/PrDtcy3/IMG-20211002-132222.jpg
Lite lågt i tak men annars blev denna yta perfekt.

Och om jag fattat termerna rätt från tidigare i tråden så kan jag nu säga att jag är med i 100kg klubben. Kör 60/22,5/22,5 kg i marklyft/benböj/bänkpress. Inte direkt något att skryta med men man måste ju börja någonstans. Har mest övat teknik med endast stång fram till nu och tänker inte öka mer än tekniken håller för. Märker att teknikträningen ger resultat, framförallt i benböj där jag gått från instabila, ömmande och knakande knän till att kunna känna mig stabil och säker under passets alla repetitioner.

Målet nu är att fortsätta träna med ökande vikter och att när jag fyller 40 så vill jag kunna känna att detta hemmagym var en bra investering 😊

Ser fint ut, för att lättare hålla koll på tekniken/formen kan det vara bra om du monterar en spegel framför racket. För mig hjälper det väldigt mycket att se mig själv vid tunga lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Ser fint ut, för att lättare hålla koll på tekniken/formen kan det vara bra om du monterar en spegel framför racket. För mig hjälper det väldigt mycket att se mig själv vid tunga lyft.

Bättre att filma från en bra vinkel och plotta med till exempel dartfish annars gör man fel per automatik i vissa fall då man inte alltid skall kolla rakt fram i spegel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Blev nytt PB i böj igår på 195 med 80 i kroppsvikt. Målet 200 innan nyår känns inom räckhåll. Hur går det för er andra med ert skrotlyftande?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Blev nytt PB i böj igår på 195 med 80 i kroppsvikt. Målet 200 innan nyår känns inom räckhåll. Hur går det för er andra med ert skrotlyftande?

Snyggt!!

En fråga... en stående boxsäck, som får plats i sonens rum... har ni nåra tips om det? Verkar ju vara svindyra, dom som verkar bra... Vill inte borra i taket för en hängande, bor i hyreslägenhet...
Tänkte han vill ju tyvärr aldrig börja med nån sport, men han kan ju kanske börja med att slå på säcken med handskar för att ge utlopp ibland och göra av med energi... han är 14,5 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Blev nytt PB i böj igår på 195 med 80 i kroppsvikt. Målet 200 innan nyår känns inom räckhåll. Hur går det för er andra med ert skrotlyftande?

Snyggt! En månad kvar som till stor del består av julmat, en femma till reder du garanterat ut. Lowbar?

Körde en full maxning i Lördags faktiskt, brukar bli två gånger per år~..

230 Böj
137,5 Bänk
265 Mark
78,1 Kroppsvikt

Mycket nöjd, pb i alla lyft. Körde lite längre toppning denna gång med något lägre volym (och framförallt lägre intensitet), verkar ha gjort susen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Blev nytt PB i böj igår på 195 med 80 i kroppsvikt. Målet 200 innan nyår känns inom räckhåll. Hur går det för er andra med ert skrotlyftande?

Grymt gjort. Mitt träningsmål är att till våren inte behöva skämmas när jag återgår till shorts. Så knäböj har blivit ett fokus för mig. Vadpressarna har också fått ett större fokus

Jag började med knäböj nyligen men fick problem ganska omgående med höger knä. Bedömer att icke form-ideal knäböj i kombination med svaghet i vissa stabiliserande muskler/leder ligger bakom. (Kan också bero på stående vadpress som jag kanske ibland kört lite för tungt och slarvigt.) Tycker min form idag är ganska bra dock så är inte orolig över att dessa "akuta barnsjukdomar" skulle bli kroniska. Tror jag fått till vilken bredd och vinkel på fötterna som passar mig nu i alla fall.

Ett intressant problem jag hade ett tag var att jag kunde köra knäböj och marklyft utan problem, men jag kunde absolut inte göra lårcurl på mer än 25% av mina vanliga arbetsvikt. Det bara gick inte på grund av sträckning (eller nått) i muskel eller led på insida höger knä. Det gick över på en vecka eller två. Fick också problem med något som stramar emot enormt när jag kör nära-max i marklyft. Fick ett eureka-ögonblick när jag upptäckte IT-bandet då dess anatomi matchar mina symtom perfekt. Men eftersom IT-band besvär verkar extremt ovanligt vid marklyft så är jag öppen för att det kan vara en sträckning i något quad/hamstring också. Men smärtan matchar verkligen bandets position, hela vägen från knä till röv.

Så jag har fått tagit det väldigt lugnt med knäböj/marklyft senaste tiden och har nu också åkt på någon slags (non-covid) influensa/förkylning så det blir inget gym nu på en vecka eller så. Vilket känns skönt delvis för jag behövde vila, men jag är dålig på att tvinga mig själv att vila. Så det är skönt med lite tvångsvila ibland tack vare sjukdom.

Har ju köpt en s.k "skolskivstång" med 45kg totalvikt som jag nu bestämt ska avlasta bicep curls och axelpressar från gymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Blev nytt PB i böj igår på 195 med 80 i kroppsvikt. Målet 200 innan nyår känns inom räckhåll. Hur går det för er andra med ert skrotlyftande?

Skrivet av wille61:

Snyggt! En månad kvar som till stor del består av julmat, en femma till reder du garanterat ut. Lowbar?

Körde en full maxning i Lördags faktiskt, brukar bli två gånger per år~..

230 Böj
137,5 Bänk
265 Mark
78,1 Kroppsvikt

Mycket nöjd, pb i alla lyft. Körde lite längre toppning denna gång med något lägre volym (och framförallt lägre intensitet), verkar ha gjort susen!

Med era kroppsvikter så kan jag tydligt göra bedömningen att jag har överdrivet min bulk. När jag började gymma vägde jag typ 65-70kg och idag, 3-4 år senare, väger jag 90kg (182cm). Om man räknar viktuppgång per månad så ser det nog inte allt för galet ut. Men det har definitivt blivit för mycket fett särskilt på magen. Jag är tjock. Men har aldrig heller haft som mål att vara "lean," magmuskler intresserar mig inte ett dugg. Hellre vill jag fylla ut lite med en hälsosam mängd fett där muskler inte lägger sig för att dölja min taniga benstruktur.

Tar 1x150kg mark, 1x110kg bänk, 4x8x100kg knäböj och även fast jag inte bedömer mig själv som någon naturbegåvning inom muskelbyggandet så känns det som jag hade kunna haft liknande lyft på -10kg kroppsvikt

Jag undrar om min överdrivna perma-bulk har hämmat min muskeluppbyggnad via insulin-resistans eller nått. Jag borde kanske lägga in en vecka varannan månad där jag äter som en munk för att återställa hormoner. Jag borde väl egentligen göra en seriös deff för att sedan lägga på mig en mera lagom mängd fett i förhållande till muskler. Jag borde gå på en deff. Men jag vill inte. Var en enorm pina att lägga på mig alla denna vikt så att medvetet tappa den känns fel. Även fast jag har hur lätt som helst för deff.. efter ett liv som spinkig så är jag mästare på att inte äta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Snyggt!!

En fråga... en stående boxsäck, som får plats i sonens rum... har ni nåra tips om det? Verkar ju vara svindyra, dom som verkar bra... Vill inte borra i taket för en hängande, bor i hyreslägenhet...
Tänkte han vill ju tyvärr aldrig börja med nån sport, men han kan ju kanske börja med att slå på säcken med handskar för att ge utlopp ibland och göra av med energi... han är 14,5 år...

Tackar. Har tyvärr inga tips på boxsäck jag har aldrig satt mig in det tyvärr.

Skrivet av wille61:

Snyggt! En månad kvar som till stor del består av julmat, en femma till reder du garanterat ut. Lowbar?

Körde en full maxning i Lördags faktiskt, brukar bli två gånger per år~..

230 Böj
137,5 Bänk
265 Mark
78,1 Kroppsvikt

Mycket nöjd, pb i alla lyft. Körde lite längre toppning denna gång med något lägre volym (och framförallt lägre intensitet), verkar ha gjort susen!

Ja det är ju bulk månaden nummer 1 nu så det borde kunna gå. Ja jag kör lowbar växlade från highbar i somras då jag fick lite ont i ryggen ibland på de tyngre vikterna och det har försvunnit helt med lowbar.

Skrivet av nidarg:

Grymt gjort. Mitt träningsmål är att till våren inte behöva skämmas när jag återgår till shorts. Så knäböj har blivit ett fokus för mig. Vadpressarna har också fått ett större fokus

Jag började med knäböj nyligen men fick problem ganska omgående med höger knä. Bedömer att icke form-ideal knäböj i kombination med svaghet i vissa stabiliserande muskler/leder ligger bakom. (Kan också bero på stående vadpress som jag kanske ibland kört lite för tungt och slarvigt.) Tycker min form idag är ganska bra dock så är inte orolig över att dessa "akuta barnsjukdomar" skulle bli kroniska. Tror jag fått till vilken bredd och vinkel på fötterna som passar mig nu i alla fall.

Ett intressant problem jag hade ett tag var att jag kunde köra knäböj och marklyft utan problem, men jag kunde absolut inte göra lårcurl på mer än 25% av mina vanliga arbetsvikt. Det bara gick inte på grund av sträckning (eller nått) i muskel eller led på insida höger knä. Det gick över på en vecka eller två. Fick också problem med något som stramar emot enormt när jag kör nära-max i marklyft. Fick ett eureka-ögonblick när jag upptäckte IT-bandet då dess anatomi matchar mina symtom perfekt. Men eftersom IT-band besvär verkar extremt ovanligt vid marklyft så är jag öppen för att det kan vara en sträckning i något quad/hamstring också. Men smärtan matchar verkligen bandets position, hela vägen från knä till röv.

Så jag har fått tagit det väldigt lugnt med knäböj/marklyft senaste tiden och har nu också åkt på någon slags (non-covid) influensa/förkylning så det blir inget gym nu på en vecka eller så. Vilket känns skönt delvis för jag behövde vila, men jag är dålig på att tvinga mig själv att vila. Så det är skönt med lite tvångsvila ibland tack vare sjukdom.

Har ju köpt en s.k "skolskivstång" med 45kg totalvikt som jag nu bestämt ska avlasta bicep curls och axelpressar från gymmet.

Jag rekommenderar att köpa knästöd för knäna om du kör mycket knäböj. Det håller knäna varma och som namnet antyder ger lite extra stöd i sidled för knäna.

Skrivet av nidarg:

Med era kroppsvikter så kan jag tydligt göra bedömningen att jag har överdrivet min bulk. När jag började gymma vägde jag typ 65-70kg och idag, 3-4 år senare, väger jag 90kg (182cm). Om man räknar viktuppgång per månad så ser det nog inte allt för galet ut. Men det har definitivt blivit för mycket fett särskilt på magen. Jag är tjock. Men har aldrig heller haft som mål att vara "lean," magmuskler intresserar mig inte ett dugg. Hellre vill jag fylla ut lite med en hälsosam mängd fett där muskler inte lägger sig för att dölja min taniga benstruktur.

Tar 1x150kg mark, 1x110kg bänk, 4x8x100kg knäböj och även fast jag inte bedömer mig själv som någon naturbegåvning inom muskelbyggandet så känns det som jag hade kunna haft liknande lyft på -10kg kroppsvikt

Jag undrar om min överdrivna perma-bulk har hämmat min muskeluppbyggnad via insulin-resistans eller nått. Jag borde kanske lägga in en vecka varannan månad där jag äter som en munk för att återställa hormoner. Jag borde väl egentligen göra en seriös deff för att sedan lägga på mig en mera lagom mängd fett i förhållande till muskler. Jag borde gå på en deff. Men jag vill inte. Var en enorm pina att lägga på mig alla denna vikt så att medvetet tappa den känns fel. Även fast jag har hur lätt som helst för deff.. efter ett liv som spinkig så är jag mästare på att inte äta.

Här spelar ju längden in en hel del, jag vet inte hur lång wille61 är. Men jag är bara 165 cm så att du väger 10 kilo mer på 17 cm längre tycker jag inte låter som så mycket vikt. Jag har mer mage än jag skulle vilja just nu men en eventuell deff får vänta, just nu njuter jag av att bli starkare.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Snyggt!!

En fråga... en stående boxsäck, som får plats i sonens rum... har ni nåra tips om det? Verkar ju vara svindyra, dom som verkar bra... Vill inte borra i taket för en hängande, bor i hyreslägenhet...
Tänkte han vill ju tyvärr aldrig börja med nån sport, men han kan ju kanske börja med att slå på säcken med handskar för att ge utlopp ibland och göra av med energi... han är 14,5 år...

Jag tror det är bortkastade pengar. Om han inte har intresse att börja med någon sport så kommer inte säcken att göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Snyggt!!

En fråga... en stående boxsäck, som får plats i sonens rum... har ni nåra tips om det? Verkar ju vara svindyra, dom som verkar bra... Vill inte borra i taket för en hängande, bor i hyreslägenhet...
Tänkte han vill ju tyvärr aldrig börja med nån sport, men han kan ju kanske börja med att slå på säcken med handskar för att ge utlopp ibland och göra av med energi... han är 14,5 år...

Kan tyvärr inte säga mycket om stående säckar då jag inte har använd just såna, men skulle säga att det lär behövas en rejäl vikt i botten för att man inte ska välta den.
Tänkte dock ge en liten varning för att de är ganska hög ljuda när du använder dem, är det en sandsäck vi pratar om kan den också vara "farlig" om du inte vet hur du använder den rätt.
Har också en misstanke om att den inte kommer användas så mycket om han själv inte har bett om den. Kanske bättre att höra med honom om det är något han vill testa, några idéer t.ex.. kampsport, klättring, vandring(hiking), gymma, fotboll, airsoft etc och låta honom testa utan att pressa honom att han måste börja med det, så kommer han nog hitta något han gillar. Lycka till.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Här spelar ju längden in en hel del, jag vet inte hur lång wille61 är. Men jag är bara 165 cm så att du väger 10 kilo mer på 17 cm längre tycker jag inte låter som så mycket vikt. Jag har mer mage än jag skulle vilja just nu men en eventuell deff får vänta, just nu njuter jag av att bli starkare.

Ah ja så är det ju förstås. Nu kan jag njuta av ångestfri julmat och oroa mig över deff närmare sommaren

Permalänk
Medlem

Har hittat ett gym i Göteborg som inte suger röv så nu kan man börja träna lite bättre.

Synd bara att det tar typ 15min att ta sig dit

Men satsar på att träna sex dagar i veckan nu, plus extra cardio.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.