Permalänk
Medlem

ok, men om jag klockar och nåt skulle gå fel, då klockar jag ner det till det originala men kan dom se det om man lämnar in det på garantin?

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk

Man ska höja vcoren, och sedan klocka... men är det ända farliga med höjd vcore höjd temperatur, eller kan det hända andra tråkiga saker av det? som inte fläktar kan lösa...

har också ett gf4200, har överklockat det litet med powerstrip. Men hur mäter man tempen i kortet? (hoppas inte pstrip kan det för då var det en ganska dum fråga)

och när man klockat mycket, finns det risk att nått bara brinner upp, eller kommer det typ hänga sig o starta om o så? så man kan klocka ner igen. Har hört nånstans att det typ blir grafikfel med massa vita prickar o sånt, vill ju helst inte köpa ett nytt dyrt kort...

Permalänk
Medlem

Ok har hört det med vcoren men hur höjer man den då? Jag vill ju inte bränna mitt kort, (men daahh) kommer ha originalfläkten på, en ifrån sidam också och ganska bra luftcirkulation i lådan....trorni det går bra då?

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DerMeister
Man ska höja vcoren, och sedan klocka... men är det ända farliga med höjd vcore höjd temperatur, eller kan det hända andra tråkiga saker av det? som inte fläktar kan lösa...

har också ett gf4200, har överklockat det litet med powerstrip. Men hur mäter man tempen i kortet? (hoppas inte pstrip kan det för då var det en ganska dum fråga)

och när man klockat mycket, finns det risk att nått bara brinner upp, eller kommer det typ hänga sig o starta om o så? så man kan klocka ner igen. Har hört nånstans att det typ blir grafikfel med massa vita prickar o sånt, vill ju helst inte köpa ett nytt dyrt kort...

Det brukar bli grafik fel med grafikkortet. När jag änvände pstrip så hängde sig datorn, så väntade man lite, startade och sänkte hastighten. När det gäller cpun så är det bara klocka ner igen. Man kan lyckas bränna cpun men om du höjer lite i snäppet och kollar tempen hela tiden så tror jag inte du ska lyckas med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizz
Ok har hört det med vcoren men hur höjer man den då? Jag vill ju inte bränna mitt kort, (men daahh) kommer ha originalfläkten på, en ifrån sidam också och ganska bra luftcirkulation i lådan....trorni det går bra då?

man höjer vcore i bios eller på switchboxar som det står i faqet. allt beror på vad för temps du får. bara att prova och kolla.

Permalänk
Medlem

ok ska kolla när den blir byggd!(längtar)

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem

"SM i överklockning | Duron 600@1378Mhz" whooo...najs OC&Burn
hur fan lyckas man med sån extrem överklockning?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

ja har ti 4600får bara 1667poäng på 03:an skit graffe kort man har...

kan någon hjälpa mej å så man får upp poämgen lite tycker de är skit av nvidia å göra så sketna kort för så mycke pengar.. ja har ett radeon 9500pro åxo men moderkortet klarar bara av agp4x tror ja?? vilket är bäst??

Visa signatur

Prometeia-Lianli#P4 2.6@3.9....3.0@4.1 #Abit IC7Max3# 4x512 pc3200#Connect3d R9600pro
400/300@522/344#500gb hdd# Bredbandsbolaget!

Permalänk
Medlem

hur många sträk silver ska en amd athlon ha då???

Visa signatur

P4 2.66@3.10 C1 | Albatron PX865PE Pro | twin mos Winbond 1024 | Hightech 9800 Pro | 160 gig Hdd | TT Spark 7 | 32 Idle 34 Fulload System 19-21 | TechSweden.org 3DMark Team

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToBI
hur många sträk silver ska en amd athlon ha då???

Vad menar du? För upplåsningen?
Formulera om ska jag försöka svara.

Permalänk
Medlem

Spel som går långsamt efter överklockning...

Har numera en AMD Athlon XP 3000+ som jag med den boxade fläkten klockade i 2.3 GHz i 1 eller 2 dagar. Efter två krascher som lät vänta på sig en 12 tim klockade jag ner till 2.25 GHz. Upplevde snart att spelen började gå långsamt, alltså inte att frameraten sänktes utan att spelaren och fienderna började röra sig fysiskt långsammare. Och det upplever jag i flera spel.

Kommer ihåg att det hände för flera år sedan med en Pentium II / 266 MHz. (Brukar inte överklocka nämnvärt).

Någon som vet vad som hänt, och om detta är farligt för processorn? Kör numera i 2.17 GHz, och har fortfarande problemet med långsamma rörelser. Kan silikonet täras så tidigt som på 2 dagar? Jag höjde ej V-Coren vid klockningen.

Permalänk
Medlem

Re: Spel som går långsamt efter överklockning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabbath1
Har numera en AMD Athlon XP 3000+ som jag med den boxade fläkten klockade i 2.3 GHz i 1 eller 2 dagar. Efter två krascher som lät vänta på sig en 12 tim klockade jag ner till 2.25 GHz. Upplevde snart att spelen började gå långsamt, alltså inte att frameraten sänktes utan att spelaren och fienderna började röra sig fysiskt långsammare. Och det upplever jag i flera spel.

Kommer ihåg att det hände för flera år sedan med en Pentium II / 266 MHz. (Brukar inte överklocka nämnvärt).

Någon som vet vad som hänt, och om detta är farligt för processorn? Kör numera i 2.17 GHz, och har fortfarande problemet med långsamma rörelser. Kan silikonet täras så tidigt som på 2 dagar? Jag höjde ej V-Coren vid klockningen.

Temperatur på CPU?

Permalänk
Medlem

Inte mycket mer. Runt 58 i windows, mot vanliga 55. Kanske 2-3 graders ökning i spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Spel som går långsamt efter överklockning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabbath1
Har numera en AMD Athlon XP 3000+ som jag med den boxade fläkten klockade i 2.3 GHz i 1 eller 2 dagar. Efter två krascher som lät vänta på sig en 12 tim klockade jag ner till 2.25 GHz. Upplevde snart att spelen började gå långsamt, alltså inte att frameraten sänktes utan att spelaren och fienderna började röra sig fysiskt långsammare. Och det upplever jag i flera spel.

Kommer ihåg att det hände för flera år sedan med en Pentium II / 266 MHz. (Brukar inte överklocka nämnvärt).

Någon som vet vad som hänt, och om detta är farligt för processorn? Kör numera i 2.17 GHz, och har fortfarande problemet med långsamma rörelser. Kan silikonet täras så tidigt som på 2 dagar? Jag höjde ej V-Coren vid klockningen.

Kör några seriösa benchmarks i olika frekvenser. Om de ser ut som de ska är det nog snarare så att någon konfiguration har ändrats eller att spelen styrs av någon inre klocka som störs av överklockningen. Kisel tar ingen skada av frekvenser, bara av spänning och temperatur. En AMD tar skada av temperaturer över 90°C och spänningar över 2.1V, med en gråzon från 1.85V (högsta rekommenderade).

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
När jag kollar i hardware sensor monitor så klagar den på mina voltages:

+12V +11,9V +5V +4,7 Core: +1,71V (markeras rött så det måste vara nått fel)

-12V -12,1V -5V -4,3V (markeras också rött)

Om nån förstår något av det jag skriver så snälla hjälp mig

1,71 volt markeras i rött därför att det finns inställningar för hur långt ifrån inställd spänning en spänning får avvika. Dessa inställningar kan ändras. Det är ingen fara med låg spänning (jag antar att du kör en Athlon med 1.75 som default).

-5V och liknande brukar visa precis vad som helst. Det brukar inte spela någon som helst roll. De enda spänningar som bör övervakas är +12, +5 och Vmem/Vcore. Om datorn funkar är allt i almänhet som det ska.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Re: Spel som går långsamt efter överklockning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabbath1
Har numera en AMD Athlon XP 3000+ som jag med den boxade fläkten klockade i 2.3 GHz i 1 eller 2 dagar. Efter två krascher som lät vänta på sig en 12 tim klockade jag ner till 2.25 GHz. Upplevde snart att spelen började gå långsamt, alltså inte att frameraten sänktes utan att spelaren och fienderna började röra sig fysiskt långsammare. Och det upplever jag i flera spel.

Kommer ihåg att det hände för flera år sedan med en Pentium II / 266 MHz. (Brukar inte överklocka nämnvärt).

Någon som vet vad som hänt, och om detta är farligt för processorn? Kör numera i 2.17 GHz, och har fortfarande problemet med långsamma rörelser. Kan silikonet täras så tidigt som på 2 dagar? Jag höjde ej V-Coren vid klockningen.

Det låter som en total placeboeffekt. Jag tror inte det är fysiskt möjligt att spelen skulle börja gå långsamt för man klockar processorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Rektum, vet du var man kan få tag i bios drivrutiner till Compaq presario serien 8500 eller andra?
Du verkar ju vara en höjdare på detta så jag frågar!
ha de!

Lol, På Compaq´s hemsida finns drivrurinerna till deras datorer ;-P

Visa signatur

w00t?

Permalänk
Medlem

Re: Spel som går långsamt efter överklockning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabbath1
Kan silikonet täras så tidigt som på 2 dagar?

Va sitter silikon och vilken verkan har det? Har aldrig hört talas om silikon i samband med processorer...

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem

Sitter med ett problem som jag nog inte är ensam om. Det finns ingen möjlighet att i BIOS ställa in Multiplier eller FSB. De syns helt enkelt inte någonstans i Softmenu.

FSB kan ställas om med jumprar på moderkortet med bara mellan 100 och 133 mhz.

Frågan är: Om jag låser upp min 1600+ XP Palmino med silverfärg enligt rekomendationer, kommer då möjligheten att ändra multiplier att synas i BIOS? Eller är det tvärkört för mig vad gäller klockning? Jag har ett Jetway 663AS ultra moderkort (VIA chipset) med de senaste bios-uppdateringarna från Jetway.

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem

Problem med att Clocka, har prövat med att höja FSB klarar bara 140*15 stabilt (133*15 normalt), sen restartar den bara... Har prövat att sänka till 14 men samma sak...

Visa signatur

Amx Xp 2400+ @ 2,1 ghz (för tillfället) | Gf4 Ti 4600 | Asus A7V8X |1024 mb 333 mhz ddr | SB Live! | TT "Coolmod" cpu fan (Amd xp 2800+) | Adsl uplink |

Permalänk
Avstängd

Permalänk
Medlem

det kan väl vara värt att nämna att man inte behöver "kortsluta" AMD Thoughbred-CPUs eftersom de är upplåsta från fabrik

Visa signatur

We only give the sweetest look, and we only steal from the greatest books

Permalänk

kan någon hjälpa mig
jag har en intel celeron 2,2 kan klocka upp den till 2,3 sem rasar den bara vad göra

Visa signatur

FaXe rockar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av odinsengel
kan någon hjälpa mig
jag har en intel celeron 2,2 kan klocka upp den till 2,3 sem rasar den bara vad göra

Du får ju läsa FAQet helt enkelt. Du har kommit rätt och det är bara läsa hela och se vad som är felet i ditt fall. Sen är det bara åtgärda. Kanske är den för varm?
Prova din fram med saker och fråga in bara direkt när svaret står i samma fråd som du är i!
Lycka till!

Visa signatur

[size="1"]Abit IC7-G, BIOS v.17, P4 2.8C, 2*256Mb Corsair 2-3-2-5
160Gb Seagate SATA, 2*120Gb WD. 60Gb Seagate
GF3 Ti 200 @ Ti 500 :D, Gbit LAN (intel), SB Audigy 2 eX[/size]

Permalänk
Medlem

Vad kan man klocka en inte celeron 2.2 ghz till???(behöver man en massa mer kylning också =?)

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuowe
Vad kan man klocka en inte celeron 2.2 ghz till???(behöver man en massa mer kylning också =?)

hehehe, en "inte celeron"?!

har jag missat nått stort i livet?

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuowe
Vad kan man klocka en inte celeron 2.2 ghz till???(behöver man en massa mer kylning också =?)

JASÅ! en inteL celeron.. men vafan.. kolla i overclockers register.. ja du behöver nog något över retail fläkten om du ska clocka max. men skulle tippa på att du kommer upp i 2.4 me samma fläkt och utan att voltmodda..

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

Undrar bara har precis fått igång nya burken och ska klocka processorn med hjälp av fsb, i BIOS står fsb inställt på auto. Hur mycket går den i då? Sen när man ska höja så står det ju 6/5, 6/4 osv, vad är bra att börja på?

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag tänkte ändra jumpers på mitt moderkort men vad händer när jag gör det? Kan jag välja fler alternativ att klocka på eller hur går det till? Mvh Martin

Visa signatur

402meter.tk

Permalänk
Medlem

Det kanske vore värt att nämna hur man ser VAD det är som är för mycket överklockat? Jag har märkt dett när jag överklockar:
Om du får bluescreen eller att datorn fryser så är det en överklockad CPU som är boven. (om du har Win 95/98/ME så skiter sig så kan det också vara en anleding)
Om färgerna ritas upp fel (fläckar/pixlar, ofta pastellfärger) så är det graffets minne som jobbar övertid.
Om olika svarta geometriska figurer (ofta trianglar) hoppar runt på skärmen så är det processorn på graffet som har problem.

Om ni kommer på undantag så vore det lysande.

Permalänk
Medlem

Kanon!

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]