Asus 3090 Strix OC överhettade minnen

Permalänk
Medlem

Asus 3090 Strix OC överhettade minnen

Har ett färskt 3090 (med spoltjut) och kollade upp minnestemp hetpunkt, rullar på över hundra grader,
Har någon bytt hetkuddar och termopasta och fått ner tempen till ok nivå?
Känns inte som ett kort för 25 lax?

Kan skicka tillbaka men det är nog sista 3090 jag får se.. suck.
Vet anledningen då det är minneskapslar på båda sidor av kortet mot ena sidan på 3080.
Funderar på montera nya kuddar och kylflänsar med fläkt på baksidan, alternativt ge upp 3090,
Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag hijackar din tråd och jag är ledsen för det. Men det känns som vi lever i en hårdvaru-tid när alla tillverkare blivit totalt galna och överklockar både cpu:er och gpu:er så de går sönder eller blir ineffektiva för att tjäna några sista % på aktierna.

Snälla swec börja med performacne per watt tester och lista ett aktuellt datorpaket som är det energisnålaste per fps / utförd beräkning och skit i alla högpresterande "skrotsaker".

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jag vet att jag hijackar din tråd och jag är ledsen för det. Men det känns som vi lever i en hårdvaru-tid när alla tillverkare blivit totalt galna och överklockar både cpu:er och gpu:er så de går sönder eller blir ineffektiva för att tjäna några sista % på aktierna.

Snälla swec börja med performacne per watt tester och lista ett aktuellt datorpaket som är det energisnålaste per fps / utförd beräkning och skit i alla högpresterande "skrotsaker".

Va?
Vad menar du med ditt inlägg. Vad användare här lägger pengar på är upp till var och en!
Menar du att vi ska sluta köpa högpresterande kort eller är ditt inlägg till någon hjälp som jag helt enkelt inte förstår?

Annars kan jag rekommendera tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/864715-sur-ledsen-gale...
om du vill ventilera av dig...

OT:
Jag har alltid haft spoltjut i mina Strix OC, inget att oroa sig över. Däremot är tempen på tok för hög. Jag kör visserligen 3080 Ti och snittar på 70-75 vid load. Har du klockat ditt utöver fabriks-OC? Vad visar msiafterburner för temp?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Mitt Strix 3090 oc går aldrig över 86c på minnena så det är nåt knas med ditt kort.
Får kortet tillräckligt med kylning?
Jag har satt en fläkt i botten och en på sidan i fronten som blåser mot det och kyler kortet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Har ett färskt 3090 (med spoltjut) och kollade upp minnestemp hetpunkt, rullar på över hundra grader,
Har någon bytt hetkuddar och termopasta och fått ner tempen till ok nivå?
Känns inte som ett kort för 25 lax?

Kan skicka tillbaka men det är nog sista 3090 jag får se.. suck.
Vet anledningen då det är minneskapslar på båda sidor av kortet mot ena sidan på 3080.
Funderar på montera nya kuddar och kylflänsar med fläkt på baksidan, alternativt ge upp 3090,
Vad tycker ni?

Det är surt med så dålig kylning. Jag skulle varit jävligt arg.
Vad du kan göra snabbt och lätt är att motvilligt sänka core och/eller minnen och se om det hjälper.
Jag är faktiskt nyfiken på hur mycket du kan sänka innan du ser en minskning av fps mer än 10.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Va?
Vad menar du med ditt inlägg. Vad användare här lägger pengar på är upp till var och en!
Menar du att vi ska sluta köpa högpresterande kort eller är ditt inlägg till någon hjälp som jag helt enkelt inte förstår?

Annars kan jag rekommendera tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/864715-sur-ledsen-gale...
om du vill ventilera av dig...

OT:
Jag har alltid haft spoltjut i mina Strix OC, inget att oroa sig över. Däremot är tempen på tok för hög. Jag kör visserligen 3080 Ti och snittar på 70-75 vid load. Har du klockat ditt utöver fabriks-OC?

Alla får köpa precis vad dom vill. Menar bara att skrämmande många grafikkort går sönder idag.
Och att det känns som att man ibland missar att leta efter effektivitet vid olika laster.
Men, det var väl det jag ville säga. Att jag saknar detta. Det känns som det som en gång var ingenjörsmässig konst i många fall blivit utbytt till vetepuffkuddar och brinnande vrm:Er

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Har ett färskt 3090 (med spoltjut) och kollade upp minnestemp hetpunkt, rullar på över hundra grader,
Har någon bytt hetkuddar och termopasta och fått ner tempen till ok nivå?
Känns inte som ett kort för 25 lax?

Kan skicka tillbaka men det är nog sista 3090 jag får se.. suck.
Vet anledningen då det är minneskapslar på båda sidor av kortet mot ena sidan på 3080.
Funderar på montera nya kuddar och kylflänsar med fläkt på baksidan, alternativt ge upp 3090,
Vad tycker ni?

Finns en tråd här.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Om man inte vill byta kuddar finns det ett par små tricks man kan göra för att ta ner tempen ett par värdefulla grader.

-Givetvis, se till att ha bra airflow in och ut ur chassit. Jag plockade bort ett par brackets som sitter på tomma pci platser, närmare bestämt 3 vertikala för riser mount. Sedan monterade jag på en fläkt utanpå chassit som suger luft ur de hålen. Det sänkte nog temperaturen på GPUn med 2-3 grader.

-Fläkt på backplaten. Också effektivt, ytterligare 2-3 grader att hämta där. Jag satt min lite vinklad längst bort på kortet mot chassits framsida, så att den pressar luft mellan backplate och CPU tornkylare, längs hela kortet.

-Power limit, undervolta. Man kan ju få i det närmaste opåverkad prestanda med duktigt sänkt effekt på kortet.

Alla dessa borde kunna pressa ner 5-10 grader på VRAM memory junction temp, lite beroende på fläktar, chassi och värden på power limit etc såklart.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle nämt att det skiljer typ 30 gradera mot gpu kärnan, den är ok iaf, har 9 fläktar i ett O11 mini, hade ett 3070 innan och det gick aldrig över 80 grader på hetpunkt minne, ska laborera lite till helgen, tack för inspel, fyll på om ni har haft samma problem eller sett något matnyttigt.
Tack för nu.

Permalänk
Medlem

Ja, samma här, VRAM memory junction är sjukt mycket högre än GPU temp, så är det för alla med 3080/3080 ti/3090. Dessa har GDDR6X minne jmf med GDDR6 för resten av 30 serien, och det minnet blir ohyggligt varmt. Det är slående dock att nästan alla tillverkare har använt typ billigaste skräpet som finns för thermal pads, även för deras premium produkter. Inte helt ok att snåla in några dollar där när man får hosta up 25kkr...

Permalänk
Medlem

Demonterat bakplåten

OK var tvungen att göra något, beställde varmkuddar men har inte alla tjoklekar, så det får bli ett senare projekt, under backplat verkar det vara 0,5?, 1,5mm och 2,5 mm som är monterade,
Rött område där orkade inte ASUS montera kuddar på mitt kort? uruselt!
grönt område så når inte kondingarna i kudden alls?? vafan!
Den långa raden kondingar har bara 2 st på varje sida men inte ens dom når i!

Permalänk
Medlem

Bilderna funkar inte

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Bilderna funkar inte

nu?

Permalänk
Medlem

Japp funkar nu.

Hur ser man minnestempen på GPU'n?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Japp funkar nu.

Hur ser man minnestempen på GPU'n?

HWINFO64, GPU Memory junction temperature.

Permalänk
Medlem

Körde Aida64 i en kvart och det stabiliserade sig på 72 C. Verkar som om Asus inte fuskade på mitt kort.
Däremot går kärna 5 på CPU'n upp till 97 men det måste tas i en annan tråd.

Edit: Valheim i några timmar maxade på 80 C

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Max 58-60c på mina strix oc 3090 minnen i 21GHz. Vattenkylt bykski+mp5 serial på baksidan. Gelid Extreme pads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Körde Aida64 i en kvart och det stabiliserade sig på 72 C. Verkar som om Asus inte fuskade på mitt kort.
Däremot går kärna 5 på CPU'n upp till 97 men det måste tas i en annan tråd.

Pratar vi minnestemp eller Gputemp?
låter väldigt lågt med 72 grader

Permalänk
Medlem

Efter några timmar Valheim på max settings så har HW info reggat max GPU temp: 68,9; GPU Memory junction:80,0; GPU Hotspot: 82,1. Kortet går i stock settings med luftkylning.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Jag körde lite DayZ och ställde mig så GPU:n belastades maximalt i 10 minuter och detta var vad AIDA64 Extreme stannade på:

Kortet är ett ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC, inköpt på inet samma dag det släpptes.

Jag har inte undervoltat eller gjort något med det. Dock har jag ett bra luftflöde i mitt chassi samt en rätt aggressiv fläktprofil på GPU:ns fläktar, så dessa låg runt 85% under hela förloppet. Jag har slutna hörlurar när jag spelar, så fläktljudet stör mig inte så mycket.

Inte för att detta hjälper dig med ditt inlägg, men tänkte bara slänga in min data i statistiken för vad ett sådant kort kan ligga på för temperaturer.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz, GPU: ASUS RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC, RAM: 64GB G.Skill (4x16GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident, MB: ASUS ROG MAXIMUS XI CODE Z390, Lagring: Samsung 970 EVO Plus 250GB +1TB, Chassi: ASUS ROG Strix Helios GX601, Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q 2560x1440@144Hz, PSU: Corsair HX1200i 1200W, CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem
Skrivet av elMartino:

Jag körde lite DayZ och ställde mig så GPU:n belastades maximalt i 10 minuter och detta var vad AIDA64 Extreme stannade på:

https://i.imgur.com/QYULH5N.png

Kortet är ett ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC, inköpt på inet samma dag det släpptes.

Jag har inte undervoltat eller gjort något med det. Dock har jag ett bra luftflöde i mitt chassi samt en rätt aggressiv fläktprofil på GPU:ns fläktar, så dessa låg runt 85% under hela förloppet. Jag har slutna hörlurar när jag spelar, så fläktljudet stör mig inte så mycket.

Inte för att detta hjälper dig med ditt inlägg, men tänkte bara slänga in min data i statistiken för vad ett sådant kort kan ligga på för temperaturer.

Perfekt med referenser, tack.
Håller på och byter kuddar nu, tebax senare med bilder och resultatet 😁

Permalänk
Medlem

Ok, bytt kuddar och nej ingen skillnad! ok.. ska jag vara petig.. kanske 1-2 grader kallare.. såå nää ingen skillnad.... undrar vad nätets snubbar hittat på? för att få klickhugg?
1000:- i hetkuddar! ingen skillnad... alls...
Då är det kylflänsar på bakplåten då som gäller och dom är på ingång...
kanske i morgon.
Nya tag!

Permalänk
Medlem

Vad är det du kör när dina minnen hamnar på 100C? För gissningsvis är detta inte i idle? Har fått för mig att STRIX-korten (har ett 3090 strix själv) har ganska bra kontakt mellan minnen och backplate. (Backplate blir brutalt varm) Därav att byta kuddar knappast gör någon större skillnad. Har skaffat 2st lågprofil 120mm fläktar och lagt på mitt kort (som suger luft) och fått ner temperaturen några grader.

För om detta är din temp i överklockat läge körandes Cyberpunk eller liknande vill jag påstå att det är fullt normalt Är detta därmot körandes Minesweeper så kanske det borde bytas..

Permalänk
Medlem

Jag har bytt på gigabye aorus 3090 med goda resultat.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Ok, bytt kuddar och nej ingen skillnad! ok.. ska jag vara petig.. kanske 1-2 grader kallare.. såå nää ingen skillnad.... undrar vad nätets snubbar hittat på? för att få klickhugg?
1000:- i hetkuddar! ingen skillnad... alls...
Då är det kylflänsar på bakplåten då som gäller och dom är på ingång...
kanske i morgon.
Nya tag!

Vad är det för kylflänsar du hittade? Fann ett par på amazon, men det var lång väntetid och dyr frakt så jag hoppade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Vad är det du kör när dina minnen hamnar på 100C? För gissningsvis är detta inte i idle? Har fått för mig att STRIX-korten (har ett 3090 strix själv) har ganska bra kontakt mellan minnen och backplate. (Backplate blir brutalt varm) Därav att byta kuddar knappast gör någon större skillnad. Har skaffat 2st lågprofil 120mm fläktar och lagt på mitt kort (som suger luft) och fått ner temperaturen några grader.

För om detta är din temp i överklockat läge körandes Cyberpunk eller liknande vill jag påstå att det är fullt normalt Är detta därmot körandes Minesweeper så kanske det borde bytas..

3DMARK körde jag, ska testa i något spel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Vad är det för kylflänsar du hittade? Fann ett par på amazon, men det var lång väntetid och dyr frakt så jag hoppade det.

Köpte från Electrokit 120*37*15, tre stycken, tänkte fästa med dubbelhäftande tejp. fanns det oxo där, inte så dyrt.

Permalänk
Medlem

@Unpoor Om jag får fråga.. vad blev resultatet? Fungerade det bättre med kylflänsar? Bytt kort? Fläktar? Struntar i det?

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte hunnit testa, återkommer,