Permalänk
Medlem
Skrivet av obbe123:

Min beställning av Dominator minnen hos inet blev nyss uppdaterad med estimerat leveransdatum 2022-04-05, var estimerat till nästa vecka innan idag

Står 2022-03-21 på mina nu, jag bokade en bundle med mobo, cpu och ddr5 cirka 5 timmar efter launch.. Hoppas verkligen att det är mera av en placeholder 😔

Permalänk
Skrivet av obbe123:

Min beställning av Dominator minnen hos inet blev nyss uppdaterad med estimerat leveransdatum 2022-04-05, var estimerat till nästa vecka innan idag

Fick samma men verkar inte stämma, är en bugg när man bokat till butik Dom beräknar fortfarande ha löst alla som står i kö i mitten/slutet av december! Så misströsta inte, dom skulle gå ut med ett mejl till alla som hade butiksorder där detta skett sa dom också.

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Fick samma men verkar inte stämma, är en bugg när man bokat till butik Dom beräknar fortfarande ha löst alla som står i kö i mitten/slutet av december! Så misströsta inte, dom skulle gå ut med ett mejl till alla som hade butiksorder där detta skett sa dom också.

Snackade nyss med inet's support och detta var tydligen en tid som de fått från corsair, så det är en preliminär tid men tyvärr ingen bug...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Står 2022-03-21 på mina nu, jag bokade en bundle med mobo, cpu och ddr5 cirka 5 timmar efter launch.. Hoppas verkligen att det är mera av en placeholder 😔

Rip my dude

Permalänk
Medlem

Mitt bokade rog hero kort har ändrats från i lager nästa vecka till okänt också.
Det är ju inte ram men det verkar som fler komponenter får ändrade datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Står 2022-03-21 på mina nu, jag bokade en bundle med mobo, cpu och ddr5 cirka 5 timmar efter launch.. Hoppas verkligen att det är mera av en placeholder 😔

Fick ett mail nu där de säger att corsair beräknas leverera dem till 20/12 så lite mer hopp iaf

Permalänk
Skrivet av obbe123:

Min beställning av Dominator minnen hos inet blev nyss uppdaterad med estimerat leveransdatum 2022-04-05, var estimerat till nästa vecka innan idag

Samma på den beställningen jag la också. Sinnessjukt, är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbe123:

Min beställning av Dominator minnen hos inet blev nyss uppdaterad med estimerat leveransdatum 2022-04-05, var estimerat till nästa vecka innan idag

Står samma för mig, och då är jag ändå bland de 10 första som beställde de minnena, enligt inet själva... hoppas verkligen inte det stämmer.

Edit. Nu har de ändrat till 22/12.

Permalänk
Hedersmedlem

Har lyckats få tag i processor, moderkort samt kylare. Nu återstår dock DDR5-minnen (samt disk) vilket ser ut att bli kämpigt. Är det någon som sett något minne i lager hos en Svensk återförsäljare över huvud taget?

Jag jobbar på en ÅF själv, och ser inget lager eller knappt en ETA hos någon av de Nordiska distributörer vi jobbar med - jäkligt oroande.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har lyckats få tag i processor, moderkort samt kylare. Nu återstår dock DDR5-minnen (samt disk) vilket ser ut att bli kämpigt. Är det någon som sett något minne i lager hos en Svensk återförsäljare över huvud taget?

Jag jobbar på en ÅF själv, och ser inget lager eller knappt en ETA hos någon av de Nordiska distributörer vi jobbar med - jäkligt oroande.

Detta är det närmsta jag har hittade innan jag fick mina minnen.
https://www.proshop.se/RAM/Kingston-FURY-Beast-DDR5-5200-C40-...

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har lyckats få tag i processor, moderkort samt kylare. Nu återstår dock DDR5-minnen (samt disk) vilket ser ut att bli kämpigt. Är det någon som sett något minne i lager hos en Svensk återförsäljare över huvud taget?

Jag jobbar på en ÅF själv, och ser inget lager eller knappt en ETA hos någon av de Nordiska distributörer vi jobbar med - jäkligt oroande.

Närmaste jag sett är "fjärrlager" eller hos leverantör vilket iof verkar vara samma sak.
Sitter i samma sits själv. Endast minnen som saknas i nya bygget..

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Närmaste jag sett är "fjärrlager" eller hos leverantör vilket iof verkar vara samma sak.
Sitter i samma sits själv. Endast minnen som saknas i nya bygget..

+1

Har mobo+cpu hemma och disk under transport...men ddr5 är ju helt omöjligt att få tag på

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

+1

Har mobo+cpu hemma och disk under transport...men ddr5 är ju helt omöjligt att få tag på

Misstänker att tillverkarna körde på med DDR4 till releasen och tänker att DDR5 inte är nån prio? Känns som en miss

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Misstänker att tillverkarna körde på med DDR4 till releasen och tänker att DDR5 inte är nån prio? Känns som en miss

Det tokiga är ju att det verkar finnas fruktansvärt många DDR5-moderkort i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Det tokiga är ju att det verkar finnas fruktansvärt många DDR5-moderkort i lager?

Ja, troligtvis för att både intel och moderkortstillverkarna räknade med att det skulle finnas DDR5 minnen men det är en gissning

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Ja, troligtvis för att både intel och moderkortstillverkarna räknade med att det skulle finnas DDR5 minnen men det är en gissning

Jag beställde minnen tidigt,men först fick jag inga och pratade med inet och det såg mörkt ut,men sen fick dom en oväntad leverans så jag fick mina minnen,så något hopp kanske det ger men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Det tokiga är ju att det verkar finnas fruktansvärt många DDR5-moderkort i lager?

Moderkorten är ju fortfarande i stort sett lika aktuella och top-notch om 6 månader som idag. Medan 5200/5400mhz minnen kanske inte är lika fancypancy om 6 månader när 6000-6400mhz++ är mer standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Moderkorten är ju fortfarande i stort sett lika aktuella och top-notch om 6 månader som idag. Medan 5200/5400mhz minnen kanske inte är lika fancypancy om 6 månader när 6000-6400mhz++ är mer standard

Absolut. Det känns bara lite okoordinerat alltihop, att vi kommer ha en massa konsumenter som sitter på moderkort och CPU, men som saknar RAM.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag beställde minnen någon timme efter lansering, senaste jag hörde något om leverans var efter årsskiftet. Så vart dethär kommer sluta blir intressant. Väldigt tråkig lansering med en så stor brist på DDR5-minnen. Jag hade aldrig trott innan lanseringen att det skulle bli så kraftig brist.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag beställde minnen någon timme efter lansering, senaste jag hörde något om leverans var efter årsskiftet. Så vart dethär kommer sluta blir intressant. Väldigt tråkig lansering med en så stor brist på DDR5-minnen. Jag hade aldrig trott innan lanseringen att det skulle bli så kraftig brist.

//Pontus

Enda man kan göra (och borde gjort) är beställa minnen på flera ställen för att sedan allteftersom de levereras välja vilka man vill behålla, om man inte nöjer sig med första. Så gjorde jag som beställde dagen efter (typ kl 10) och sedan några fler minnen ett par dagar senare och fick två leveranser å avbokade tredje.

Permalänk

Har nu fått allt förutom DDR5 minnen.

Permalänk

Jag avbeställde mina och skickade tillbaka moderkortet och la en beställning på ett DDR4 kompatibelt kort istället. Det verkar ju inte bättre än det kommer ta ett bra tag innan det finns några DDR5 under stabila förhållanden (och när man väl får sina så kanske det finns bättre ändå). Så då kan jag lika gärna låta mina DDR4 gå några år till.

Men nu har ni en mindre i kön att oroa er för, haha! Håller tummarna för er och hoppas att ni får era snabbt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InfectiousII:

Jag avbeställde mina och skickade tillbaka moderkortet och la en beställning på ett DDR4 kompatibelt kort istället. Det verkar ju inte bättre än det kommer ta ett bra tag innan det finns några DDR5 under stabila förhållanden (och när man väl får sina så kanske det finns bättre ändå). Så då kan jag lika gärna låta mina DDR4 gå några år till.

Men nu har ni en mindre i kön att oroa er för, haha! Håller tummarna för er och hoppas att ni får era snabbt!

Sitter själv i en knepigare situation, eftersom jag uppgraderar från DDR3. Självklart kan jag också köpa DDR4 moderkort/minne, men det känns fel att köpa "förra generationen" när man ska uppgradera efter så pass många år. Förstår att det kanske inte gör så värst mycket prestandamässigt, men det känns fel i hjärtat

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Sitter själv i en knepigare situation, eftersom jag uppgraderar från DDR3. Självklart kan jag också köpa DDR4 moderkort/minne, men det känns fel att köpa "förra generationen" när man ska uppgradera efter så pass många år. Förstår att det kanske inte gör så värst mycket prestandamässigt, men det känns fel i hjärtat

Är väl inte en så knepig situation, satt i den själv. Hål i huvudet att köpa ddr4 moderkort/minnen i det läget utan ddr5 är enda vettiga alternativet även fastän ddr5 minnena du kan köpa är slöare varianter. Om 2-3-4år kommer ingen vilja köpa dina begagnade ddr4 minnen, men kommer fortfarande finnas köpare till dina slöa ddr5 i många år.

Permalänk
Medlem

Finns ju DDR stickor i nästan samma hastigheter som slöa DDR5 (upp till 4400 har jag sett iaf), och kommer sannolikt att finnas de som vill uppgradera sina existerande uppsättningar i flera år framöver.

Jag valde iaf att gå på DDR4 istf DDR5, tänker att en väldigt snabb dator som går att köp är bättre en en ruskigt snabb dator som inte går att köpa

Priserna för DDR4 är ju dessutom ruskigt låga just nu.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Är väl inte en så knepig situation, satt i den själv. Hål i huvudet att köpa ddr4 moderkort/minnen i det läget utan ddr5 är enda vettiga alternativet även fastän ddr5 minnena du kan köpa är slöare varianter. Om 2-3-4år kommer ingen vilja köpa dina begagnade ddr4 minnen, men kommer fortfarande finnas köpare till dina slöa ddr5 i många år.

Nu tycker jag nog ändå att det låter ganska mycket om dig, haha. Menar du på fullaste allvar att man är sinnesslö om man inte hoppar på DDR5 och bleeding edge direkt? Antar att du kryddar lite.

Om världen återgår till det normala, vilket de flesta hoppas på, så är kanske även dina bleeding edge DDR5 slöa. Och vem vet, då kanske tom DDR6 är en grej. PCIE hoppade ju även över en hel generation mer eller mindre. Tekniken verkar ju börja skena iväg redan nu.

Vi berättade bara hur vi tänkte, och ja, lite surt att köpa DDR4 till en ny platform, men ja. För mig kvittade det ju, hade ju redan DDR4 hemma så, whatever, haha.

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis nu 32 GB Dominator direkt från Corsair EU och det gick igenom...

...men herregud, 1800 EURO? Det är ju 18000 kronor? Jag hann faktiskt lägga köp och sedan avbryta. Puh, herregud.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

För mig var det lätt värt att köpa ett ddr4 z690 moderkort i väntan på att hitta bra ddr5 minnen. Jag kanske gör en tusenlapp förlust på ddr4 moderkortet genom att sälja det begagnat men värdet i att kunna använda processorn tidigare är större än så.

Eftersom många förmodligen kommer att returnera sina oanvända ddr5 moderkort så finns det även chans att kunna köpa dem billigare som fyndvaror. Själv bokade jag upp ett asus z690-f för 1000:- billigare än ordinarie, kommer det ett bättre kort under bokningstiden tar jag det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfectiousII:

Nu tycker jag nog ändå att det låter ganska mycket om dig, haha. Menar du på fullaste allvar att man är sinnesslö om man inte hoppar på DDR5 och bleeding edge direkt? Antar att du kryddar lite.

Om världen återgår till det normala, vilket de flesta hoppas på, så är kanske även dina bleeding edge DDR5 slöa. Och vem vet, då kanske tom DDR6 är en grej. PCIE hoppade ju även över en hel generation mer eller mindre. Tekniken verkar ju börja skena iväg redan nu.

Vi berättade bara hur vi tänkte, och ja, lite surt att köpa DDR4 till en ny platform, men ja. För mig kvittade det ju, hade ju redan DDR4 hemma så, whatever, haha.

PCI-E updateras snabbt till nya versioner då deras komponenter (nvme diskar) slog i taket och det fanns behov av något snabbare. Något som sannolikt inte kommer ske på DDR fronten, då de, likt processorer, är bundna vid transistorkrympning för ökning av prestanda vilket högst troligtvis inte bara kommer göra ett gigantiskt hopp i närtid, då det inte skett en enda gång i historien.
PCI-E bandbredden har dock gång på gång slagit i taket, så mycket så att AGP kom som tillfällig ersättare när PCI var för långsamt och de tog för lång tid på sig att släppa nyare version, och därefter fick vi PCI-E. Där har dock grafikkort börjat stagnera i att de inte kräver högre bandbredd, men med SSDs intåg så fick vi samma effekt med SATA som är för långsamt att de istället hoppade över till PCI-E och där har vi ännu inte riktigt fått samma bekväma marginal i bandbredd som för grafikkort. Mycket pga nVME diskar körs med x4 pci-e lanes och inte nyttjar fulla x16 lanes. Det var därför pcie4.0 i stort sett hoppades över och det är inte helt omöjligt pcie5.0 kommer få uppleva detsamma. Skillnaden här är dock att pcie6.0 kommer vara bakåtkompatibelt med pcie5.0 som är bakåtkompatibelt med pcie4.0, så det är inget jätteproblem (och framförallt att din GPU kommer inte märka nämnvärd skillnad, å sannolikt sitter du inte på top-of-the-top nvme diskar), medan DDR inte är bakåtkompatibla och därför tillåts ta längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag beställde precis nu 32 GB Dominator direkt från Corsair EU och det gick igenom...

...men herregud, 1800 EURO? Det är ju 18000 kronor? Det kan ju inte stämma, haha

Dubbelkollade precis å efter att ha tryckt citera så ser jag att du också märkte det och editerat ditt inlägg. WaitWUT €1750 för de minnena är du TOKIG PÖJK SÅG DU PRISET NÄR DU BESTÄLLDE!?

Tänkte först att wait, €340 för 5200mhz minnen men bara €170 för 4800mhz? fett värt ju hur kan det var så billigt xD