Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Dubbelkollade precis å efter att ha tryckt citera så ser jag att du också märkte det och editerat ditt inlägg. WaitWUT €1750 för de minnena är du TOKIG PÖJK SÅG DU PRISET NÄR DU BESTÄLLDE!?

Jag hann avbeställa, herregud, jag gick nästan sönder!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jösses, snacka om höjda priser som slår grafikkortshöjningarna
C34 också? Hm.. fail

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Skrivet av JBerger:

PCI-E updateras snabbt till nya versioner då deras komponenter (nvme diskar) slog i taket och det fanns behov av något snabbare. Något som sannolikt inte kommer ske på DDR fronten, då de, likt processorer, är bundna vid transistorkrympning för ökning av prestanda vilket högst troligtvis inte bara kommer göra ett gigantiskt hopp i närtid, då det inte skett en enda gång i historien.
PCI-E bandbredden har dock gång på gång slagit i taket, så mycket så att AGP kom som tillfällig ersättare när PCI var för långsamt och de tog för lång tid på sig att släppa nyare version, och därefter fick vi PCI-E. Där har dock grafikkort börjat stagnera i att de inte kräver högre bandbredd, men med SSDs intåg så fick vi samma effekt med SATA som är för långsamt att de istället hoppade över till PCI-E och där har vi ännu inte riktigt fått samma bekväma marginal i bandbredd som för grafikkort. Mycket pga nVME diskar körs med x4 pci-e lanes och inte nyttjar fulla x16 lanes. Det var därför pcie4.0 i stort sett hoppades över och det är inte helt omöjligt pcie5.0 kommer få uppleva detsamma. Skillnaden här är dock att pcie6.0 kommer vara bakåtkompatibelt med pcie5.0 som är bakåtkompatibelt med pcie4.0, så det är inget jätteproblem (och framförallt att din GPU kommer inte märka nämnvärd skillnad, å sannolikt sitter du inte på top-of-the-top nvme diskar), medan DDR inte är bakåtkompatibla och därför tillåts ta längre tid.

Tack för föredraget. Vet redan det mesta av det du skrev, det var mest en peak mot "hål i huvudet". Vi lägger ner här, så låter vi dem som fortfarande jagar minne göra det i lugn och ro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfectiousII:

Tack för föredraget. Vet redan det mesta av det du skrev, det var mest en peak mot "hål i huvudet". Vi lägger ner här, så låter vi dem som fortfarande jagar minne göra det i lugn och ro.

Konstigt att du då skrev vad du skrev. Men ja, vi låter det vara så får du vara lite stött över mitt ordval.

Permalänk
Medlem

I lager? Kanske kommer in nu. Aldrig handlat på sidan men..
https://www.caseking.de/en/cat/index/sCategory/930815?sPage=1...

Updatering:
Kom in kingston value ram / fury beast och team group elite, verkar ha tagit slut. 1 value kvar

Uppdatering på vad som fanns i lager
Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Går att beställa i alla fall:

https://www.proshop.se/RAM/Kingston-ValueRAM-DDR5-4800-C40-DC...

... och verkar finnas hos "leverantör"

Kan inte skriva :D
Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk
Medlem

Någon som fått kingston fury beast 5200 av proshop än? beställde 2:e nov, står på min "beställnings-batch" att de förväntade få den igår. Saknar bara RAM nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Någon som fått kingston fury beast 5200 av proshop än? beställde 2:e nov, står på min "beställnings-batch" att de förväntade få den igår. Saknar bara RAM nu.

Dom har väl ändrat sin ETA nu några gånger vad jag sett på deras sida. Hann tyvärr inte lägga nån bokning hos proshop

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Dom har väl ändrat sin ETA nu några gånger vad jag sett på deras sida. Hann tyvärr inte lägga nån bokning hos proshop

Ja, de har ändrat eta på dem, men min order har inte det ändrade datumet utan den 16:e.

Permalänk
Medlem

avbokade mitt asus z690 extreme + 12900 dagen innan launch, sorta saw this coming.... orka sitta i 3-4 månader med moderkort och processor liksom, kan lika gärna lägga ny beställning då när efterfrågan lagt sig och bättre minnen går att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

avbokade mitt asus z690 extreme + 12900 dagen innan launch, sorta saw this coming.... orka sitta i 3-4 månader med moderkort och processor liksom, kan lika gärna lägga ny beställning då när efterfrågan lagt sig och bättre minnen går att köpa

Förstår dig helt, jag sitter med en förbokningsbundle inklusive minnen så slipper få något förrän minnena också kommit in i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

avbokade mitt asus z690 extreme + 12900 dagen innan launch, sorta saw this coming.... orka sitta i 3-4 månader med moderkort och processor liksom, kan lika gärna lägga ny beställning då när efterfrågan lagt sig och bättre minnen går att köpa

Jag tror du hade fått sakerna,jag bokade samma kväll som launch och jag har allt hemma.

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Någon som nyligen fått någon mer info kring sin leverans eller fått leverans? Isåfall vad?

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Någon som nyligen fått någon mer info kring sin leverans eller fått leverans? Isåfall vad?

Mina Corsair Dominator på Inet har fått ny status sen i förrgår med "I lager 2021-11-26" Dock vet jag inte om det är att lita på med tanke på mailet man fick om förväntad leverans i slutet på 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Mina Corsair Dominator på Inet har fått ny status sen i förrgår med "I lager 2021-11-26" Dock vet jag inte om det är att lita på med tanke på mailet man fick om förväntad leverans i slutet på 2021.

Tack för info! Om jag minns rätt var det någon som fick hem vengeance minnen.

Kanske är taktiskt att lägga order på både corsair och kingston.. försöker få en bild av vad som kan tänkas levereras

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Tack för info! Om jag minns rätt var det någon som fick hem vengeance minnen.

Kanske är taktiskt att lägga order på både corsair och kingston.. försöker få en bild av vad som kan tänkas levereras

Jag fick hem vengance minnen från inet där jag la beställningen runt 10 dagen efter lansering. Har också fått hem minnen från proshop (kingston valueram) som jag beställde kanske 2 dagar efter lansering.

Med tanke på distansköpslagen så är det ju bara att beställa lite här-och-var, framförallt ställen som står för returfrakten eller inte tar ut någon returfrakt om du ångrar köpet fastän ordern blivit levererad (T.ex. INTE proshop som vill ha 85kr returfrakt om jag väljer att inte gå och hämta ut minnena och de bara går i retur automagiskt. Lite snålt kan tyckas när jag köpt resterande delar för en 13k hos dem.. nåja).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag fick hem vengance minnen från inet där jag la beställningen runt 10 dagen efter lansering. Har också fått hem minnen från proshop (kingston valueram) som jag beställde kanske 2 dagar efter lansering.

Med tanke på distansköpslagen så är det ju bara att beställa lite här-och-var, framförallt ställen som står för returfrakten eller inte tar ut någon returfrakt om du ångrar köpet fastän ordern blivit levererad (T.ex. INTE proshop som vill ha 85kr returfrakt om jag väljer att inte gå och hämta ut minnena och de bara går i retur automagiskt. Lite snålt kan tyckas när jag köpt resterande delar för en 13k hos dem.. nåja).

Det har du rätt i, så kan man göra men lite tveksamt man lyckas avboka dom andra om man fått hem något. Så andra också kan komma igång
Svarstiderna är lite sådär

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Det har du rätt i, så kan man göra men lite tveksamt man lyckas avboka dom andra om man fått hem något. Så andra också kan komma igång
Svarstiderna är lite sådär

Äh, oddsen är väl inte jättestora att två av dina leveranser kommer in och skickas "exakt samtidigt" (innan du hinner avboka andra)? Sedan vill man väl kanske inte avboka heller förän man fått hem och faktiskt ser att det är vad man beställt och de fungerar. Man kan ju alltid sälja de extra minnena man inte hunnit avboka till andra personer här på SweC, så har jag tänkt göra med mitt proshop minne istället för att de ska få 85kr extra för inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Tack för info! Om jag minns rätt var det någon som fick hem vengeance minnen.

Kanske är taktiskt att lägga order på både corsair och kingston.. försöker få en bild av vad som kan tänkas levereras

Vart tänkte du lägga order? Enda stället jag hittar som går lägga en order på är Proshop och då enbart kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

Vart tänkte du lägga order? Enda stället jag hittar som går lägga en order på är Proshop och då enbart kingston

Har lagt på Dustinhome 11/11, kingston fury. Där kan man ju lägga order men lite gamble på vad som kommer in(?)

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Samsung Sverige

Hur många tror vi procentuellt har fått tag i ett par DDR5-stickor? Tråden är ju inte lika stor direkt som 3080/3090 tråden är/var så kan ju vara så att bristen inte är FULLT lika illa som vi tror?:) Vad vet jag iofs, bara spekulerar.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur många tror vi procentuellt har fått tag i ett par DDR5-stickor? Tråden är ju inte lika stor direkt som 3080/3090 tråden är/var så kan ju vara så att bristen inte är FULLT lika illa som vi tror?:) Vad vet jag iofs, bara spekulerar.

//Pontus

Vet inte hur Z690 försäljningen ser ut men misstänker att majoriteten köpte ddr4 varianten.
Sen är nog även efterfrågan större på grafikkorten

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Har lagt på Dustinhome 11/11, kingston fury. Där kan man ju lägga order men lite gamble på vad som kommer in(?)

Lade order där 5/11 på fury 5200, fortfarande obekräftad leveranstid.

Permalänk
Medlem

Bristen verkar vara total vilket är konstigt då det bara är folk som även köper alder lake som borde vara intresserade, till skillnad mot grafikkorten som är universella...känns som att någon sitter och dammsuger hela världens supply

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Bristen verkar vara total vilket är konstigt då det bara är folk som även köper alder lake som borde vara intresserade, till skillnad mot grafikkorten som är universella...känns som att någon sitter och dammsuger hela världens supply

Ja, det är något som är skumt. Eller så har leverantörerna fokuserat på bättre ddr4 minnen?
Sköna auktioner på ebay med priser över 13k.

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är glad över att jag valde DDR4 spåret, även om jag ångrar rejält att jag inte körde på AMD. Ev. Att jag returnerar om det blir något bra under BF.
Anledningen? Köpte en Fractal AIO (fyndvaror från webhallen), men Fractal verkar inte ens kunna ge ett datum då dom kan skicka iväg ett monterings-kit 😔

Permalänk
Medlem
Lager uppdatering
Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk

Tack som tusan för detta! Har lagt en beställning, förhopningsvis var man snabb nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppet_boy:

Tack som tusan för detta! Har lagt en beställning, förhopningsvis var man snabb nog.

Inga problem, hoppas folk här klippte dom alla
Har suttit och haft koll i 2-3 dagar nu på för många sidor

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W