Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera till 8k?

Hej,
jag har idag en LG OLED 4k C9 på 65” som jag är klart nöjd med. Sugen på att uppgradera till en större tv på 85” 4k.
Men om man går ner en storlek till 75” så ser jag att det finns några överkomliga 8k.
Men frågan är om det är värt att satsa på en 8k då inte finns någon tjänst som stremar 8k?

Netflix har UHD på en del av sitt utbud.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hinken2:

Hej,
jag har idag en LG OLED 4k C9 på 65” som jag är klart nöjd med. Sugen på att uppgradera till en större tv på 85” 4k.
Men om man går ner en storlek till 75” så ser jag att det finns några överkomliga 8k.
Men frågan är om det är värt att satsa på en 8k då inte finns någon tjänst som stremar 8k?

Netflix har UHD på en del av sitt utbud.

Tänk inte så mycket på 4K eller 8K. Tänk på TV:n som helhet: Ljusstyrka, ljudsystem, kontrastförhållande, reflexfilter, behöver du utökad 4K/120-spelkapacitet och så vidare. Kan du då finna en 8K-modell som erbjuder lite mer än motsvarande 4K-modell är de givet.

Det är när man ersätter en bättre TV med en sämre TV det blir problem med att tänka 4K eller 8K. Som utbudet ser ut idag kan du göra det misstaget men också finna en modell som är bättre. Alla 8K-modeller du funderar på bör därför stötas och blötas mot en 83-tums OLED C1.

Det gör att du bör fundera på 8K-modeller som...
Samsung QN900A och även QN800A
Sony Z9J

...som tänkbara ersättare. Övriga 8K-modeller kan riskera vara en försämring mot vad du har, beroende på vad du prioriterar för egenskaper. Annars är den naturliga ersättare för dig alltså en 83-tums C1

Permalänk
Medlem

Ålrajt - tack för svar. Med tanke på vad C1 kostar så sitter jag lugnt i båten ett tag till. Vill inte byta ned mej enbart för storlekens skull.
😀