Permalänk
Medlem
Skrivet av StupidSega:

Så, det här hände.

https://imgur.com/a/QH0dEbX

Någon som råkar sitta på en extra strömknapp eller har tips på var jag kan få tag på ersättning? Louqe är ju lagom sega på att svara via mail.

(MKII)

Jag har en MK2 xtra strömknapp ifall intresse finns bara lägga ett bud i Pm.

Annars behåller jag den i reserv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

Rätt svårt att sabba faktiskt, men saknar du både verktyg och kunskap kan det kanske framstå som krångligt och farligt. Du kanske har någon i din bekantskapskrets som kan hjälpa, annars finns det ju gott om både kunskap och lödkolvar här i forumet.

Du underskattar min förmåga att sabba grejer
Nä men jag tror dig, det handlar mer om att jag är villig att lägga pengar på detta, desto mindre villig att lägga tid på det. Tack för vänligt tips dock!

Visa signatur

Datorskryt här. Grafikkort, CPU, RAM, hela jäkla kittet. Chassi på det, och mus. Tangentbord. All that good shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StupidSega:

Du underskattar min förmåga att sabba grejer
Nä men jag tror dig, det handlar mer om att jag är villig att lägga pengar på detta, desto mindre villig att lägga tid på det. Tack för vänligt tips dock!

Kanske finns nåt företag i stan som kan lösa det? Nu hade jag tur att en kollega kunde fixa min, han passade även på att förstärka lödpunkterna för att förhindra att det skulle hända igen. Rekommenderas starkt

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Kanske finns nåt företag i stan som kan lösa det? Nu hade jag tur att en kollega kunde fixa min, han passade även på att förstärka lödpunkterna för att förhindra att det skulle hända igen. Rekommenderas starkt

Tack, det är hanterat. Jonas79 hade en extraknapp som jag kunde köpa för en billig peng

Visa signatur

Datorskryt här. Grafikkort, CPU, RAM, hela jäkla kittet. Chassi på det, och mus. Tangentbord. All that good shit.

Permalänk
Medlem

Hur är det tänkt att en ska montera sina 3,5"-diskar i en tophat? Säljer de egna brackets för just 3,5"?

Permalänk
Medlem

Lyckades få in ett EVGA 3080 XC3 med shroud och backplate i min Ghost efter en del (minst sagt) moddande

Kika gärna här om ni funderar på att göra samma sak: https://www.reddit.com/r/Louqe/comments/mra3jv/evga_3080_xc3_...

Permalänk
Medlem

Blev trött på hög ljudnivå och temps från mitt 3080 FE med kombinationen av Ghost S1 men vill inte ha en extra tophat, bestämde mig för att köpa ett https://meta-customs.de/rtx-3000-spine/ med 3d printade brackets för att få plats med en extra 120mm fläkt och några extra 40mm fläktar.

Resultatet blev gpu fanspeed från ~60% till ~35% med temps från ~82 till ~70 grader. Både resultaten är med en undervolt på 800mv 1800mhz.

CPU går även några grader kallare 😁.

Några bilder på bygget.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Lyckades få in ett EVGA 3080 XC3 med shroud och backplate i min Ghost efter en del (minst sagt) moddande

Kika gärna här om ni funderar på att göra samma sak: https://www.reddit.com/r/Louqe/comments/mra3jv/evga_3080_xc3_...

Gjorde samma sak med en XC3 Ultra i min MkII, men använde en dremmel och deshroudade kortet. Panelen blev inte supersnygg på insidan och det var bökigt att få bort kabeln till EVGA-loggan på shrouden, men utifrån ser det bra ut!

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Om några dagar får jag förhoppningsvis hem mitt efterlängtade Ghost S1 Arctic White, och jag funderar på hur ventilationen kommer att vara? Jag tror att top grillen är den största flaskhalsen då hålen är extremt små. Jag kommer att köra med 240-radiator både i botten och i toppen, så de små hålen på sidopanelerna gör mig ingenting.

Är det någon som har införskaffat något av detta?
https://www.youtube.com/watch?v=lwW7eWoUxEY

Är det något att ha, eller oroar jag mig i onödan?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Om några dagar får jag förhoppningsvis hem mitt efterlängtade Ghost S1 Arctic White, och jag funderar på hur ventilationen kommer att vara? Jag tror att top grillen är den största flaskhalsen då hålen är extremt små. Jag kommer att köra med 240-radiator både i botten och i toppen, så de små hålen på sidopanelerna gör mig ingenting.

Är det någon som har införskaffat något av detta?
https://www.youtube.com/watch?v=lwW7eWoUxEY

Är det något att ha, eller oroar jag mig i onödan?

Oroa dig ska du förstås inte göra, det är ju inte så att orginal-toppen stoppar luftflödet helt, de flesta kör ju trots allt med den. Jag skulle testa med original först och fundera på förbättringar sen. Rent krasst så tror jag nog att radiatorn i sig stoppar luftflöde mer än toppen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Oroa dig ska du förstås inte göra, det är ju inte så att orginal-toppen stoppar luftflödet helt, de flesta kör ju trots allt med den. Jag skulle testa med original först och fundera på förbättringar sen. Rent krasst så tror jag nog att radiatorn i sig stoppar luftflöde mer än toppen.

Haha, du kan ha en poäng där!
Helst vill jag ju köra med original-toppen, möjligtvis i en snyggare kulör! Men att byta till något annat fabrikat tar liksom ifrån Louqe-känslan, och det vill jag ju inte heller!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Haha, du kan ha en poäng där!
Helst vill jag ju köra med original-toppen, möjligtvis i en snyggare kulör! Men att byta till något annat fabrikat tar liksom ifrån Louqe-känslan, och det vill jag ju inte heller!

Jag kör extern radiator och har därmed inga fläktar alls i chassit. Ok jag har en 40mm för min m2 disk som throttlade annars. Det enda jag nojade över var VRM temperaturer men de ligger stabilt på 82°C när jag stressar. Med dubbla radiatorer och fyra fläktar hade jag inte oroat mig en sekund.

Jag önskar dig många trevliga byggtimmar!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

3080ti

Någon med erfarenhet av luftkylda 3080ti i Ghost?
Har ett 3080ti FE på väg in via svärfar och börjar fundera om det kan bli lite väl varmt i min Ghost.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Aghinari:

Någon med erfarenhet av luftkylda 3080ti i Ghost?
Har ett 3080ti FE på väg in via svärfar och börjar fundera om det kan bli lite väl varmt i min Ghost.

Det är inte optimalt, men verkar funka. Dock för det vanliga 3080, vet inte om det är någon nämnvärd skillnad i temperatur mellan modellerna.
7:27 för slutsats om 3080 i Ghost S1.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

https://www.youtube.com/watch?v=J8NXraJiJsU

Det är inte optimalt, men verkar funka. Dock för det vanliga 3080, vet inte om det är någon nämnvärd skillnad i temperatur mellan modellerna.
7:27 för slutsats om 3080 i Ghost S1.

3080ti har något högre tdp än den vanliga så det känns lite tajt. Men i värsta fall får jag helt enkelt sälja kortet eller relegerad min Ghost till att vara kopplad till TVn 😅

Har 2 st lågprofil fläktar i tophat så förhoppningsvis hamnar jag på rätt sida tempo kurvan eller vad man ska säga. Han i videon är ut att köra utan topp hat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aghinari:

3080ti har något högre tdp än den vanliga så det känns lite tajt. Men i värsta fall får jag helt enkelt sälja kortet eller relegerad min Ghost till att vara kopplad till TVn 😅

Har 2 st lågprofil fläktar i tophat så förhoppningsvis hamnar jag på rätt sida tempo kurvan eller vad man ska säga. Han i videon är ut att köra utan topp hat

En custom-spine är att rekommendera för att ge den bakre fläkten lite utrymmet. Går att beställa här: https://meta-customs.de/rtx-3000-spine/

Jag har ett Evga 3080 XC3 som "ska få plats". Slutade med att jag lät en polare som är hantverkare slipa ner en ansenlig del av sidopanelen och spåret som den går i för att få plats med kortet (https://imgur.com/gallery/zStsoRK). FE är nog det enklast 3080ti-kortet att få in, så jag skulle behålla det och byta spine bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

En custom-spine är att rekommendera för att ge den bakre fläkten lite utrymmet. Går att beställa här: https://meta-customs.de/rtx-3000-spine/

Jag har ett Evga 3080 XC3 som "ska få plats". Slutade med att jag lät en polare som är hantverkare slipa ner en ansenlig del av sidopanelen och spåret som den går i för att få plats med kortet (https://imgur.com/gallery/zStsoRK). FE är nog det enklast 3080ti-kortet att få in, så jag skulle behålla det och byta spine bara!

Det där ser ju mycket lovande ut, några grader lägre och väsentligt mindre jobb från fläkten enligt deras egna diagram. Kanske rent av ska ta en Dremel och försöka anpassa det själv innan jag beställer ett sådant inlägg 😁

Permalänk
Medlem

Har en Ghost S1 med två medium tophats med fyra(4) stycken Noctua NF-F12 fläktar där en fläkt i botten börjat skapa vibrationer så misstänker lagerfel.

Skulle ni köpa en ny NF-F12 fläkt och köra vidare eller skulle ni investera i två nya NF-A12x25 (måste byta båda i den tophaten isf)??

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Promotar min egen tråd här i denna då det kanske är nån annan Louqe-ägare som har fixat vattenkylning på sitt grafikkort? Letar ett AIO som är tillräckligt lågt för att fungera.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648927-aio-vattenkyln...

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har byggt med Asus ROG STRIX X570-I i detta chassi? Jag köpte just det moderkortet och insåg till min besvikelse att det är ont om CPU-kylare som lirar väl i det trånga utrymmet med det fläskiga moderkortet.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Är det någon här som har byggt med Asus ROG STRIX X570-I i detta chassi? Jag köpte just det moderkortet och insåg till min besvikelse att det är ont om CPU-kylare som lirar väl i det trånga utrymmet med det fläskiga moderkortet.

Yes, jag har, men med vattenkylning. Håller med om att det är svårt med passande luftkylare.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Yes, jag har, men med vattenkylning. Håller med om att det är svårt med passande luftkylare.

https://i.ibb.co/5MPK74M/ghost1.jpg

Haha, ja det där var ju en lösning! Jag önskar dock hålla det inom chassit och utan tophat. Men det kanske är kört. Eventuellt får jag snegla på något annat moderkort. Men jag gillar verkligen detta.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Är det någon här som har byggt med Asus ROG STRIX X570-I i detta chassi? Jag köpte just det moderkortet och insåg till min besvikelse att det är ont om CPU-kylare som lirar väl i det trånga utrymmet med det fläskiga moderkortet.

Nej, men jag hade ett sådant kort hemma en sväng, någon av kompabilitetslistorna ändrades dagen efter att jag hade beställt Jag kör nu med ett Gigabyte X570 I Aorus Pro WiFi och NH-L12-icke-S i stället.

Jag hade mailkontakt med Alpenföhn om ifall Black Ridge skulle fungera, men svaret därifrån var typ "goddag yxskaft". Jag tror fortfarande inte att dom har en riktig kompabilitetslista, de säger: "Note for AMD-based systems: Mini ITX motherboards from the manufacturers ASrock, Gigabyte and MSI may cause assembly problems due to the arrangement of the components.". De nämner alltså inte Asus, vad det nu betyder. Om det faktiskt skulle funka så antar jag att man måste ha lågprofil-RAM med den kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nej, men jag hade ett sådant kort hemma en sväng, någon av kompabilitetslistorna ändrades dagen efter att jag hade beställt Jag kör nu med ett Gigabyte X570 I Aorus Pro WiFi och NH-L12-icke-S i stället.

Jag hade mailkontakt med Alpenföhn om ifall Black Ridge skulle fungera, men svaret därifrån var typ "goddag yxskaft". Jag tror fortfarande inte att dom har en riktig kompabilitetslista, de säger: "Note for AMD-based systems: Mini ITX motherboards from the manufacturers ASrock, Gigabyte and MSI may cause assembly problems due to the arrangement of the components.". De nämner alltså inte Asus, vad det nu betyder. Om det faktiskt skulle funka så antar jag att man måste ha lågprofil-RAM med den kylaren.

Attans rabarber! Jag tackar för ditt svar även om jag önskar att budskapet hade varit annorlunda. Det verkar som att jag får överge tanken att bygga kring det här moderkortet. Synd, för det är fett.

Att välja en större låda är inget alternativ för då kan jag lika gärna ha kvar mitt NZXT H1. Suck.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för mig att säga adjö till min Ghost som jag beställde via Kickstarter till förmån för ett mer nas-vänligt chassi.

Vad tror ni man kan få för första versionen i svart med en medium-tophat?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Apropå prisråd, är 1300 kr rimligt för ett nytt MK3 på Tradera?
Det verkar billigt jämfört med nuvarande butikspriser, men ändå har det legat ute i tre veckor.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerryE:

Apropå prisråd, är 1300 kr rimligt för ett nytt MK3 på Tradera?
Det verkar billigt jämfört med nuvarande butikspriser, men ändå har det legat ute i tre veckor.

Inet hade kampanj på dom i somras och då såldes dom för 1599:- så 1300kr är inte orimligt.
Det är ungefär halva priset jämfört vad jag betalade vid release av MK3

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Inet hade kampanj på dom i somras och då såldes dom för 1599:- så 1300kr är inte orimligt.
Det är ungefär halva priset jämfört vad jag betalade vid release av MK3

Tack för infon!
Då är väl chansen stor att Inet kör samma sänkning igen framöver.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk

Passar en mk3 grill på en mk2? Det är väldigt billigt på Inet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Passar en mk3 grill på en mk2? Det är väldigt billigt på Inet just nu.

Ja, men mk3-grillarna har 4 extra skruvhål som inte matchar något i chassit.