Permalänk
Medlem
Skrivet av Donquiz:

Mitt ISK (investeringssparkonto) hos Avanza står automatiskt med på min deklaration så det är bara att godkänna. Skatten blev typ 10kr per 10 000kr på kontot har jag för mig.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Det grundar jag på det orangea kuvertet som kommer i postlådan varje år Just nu är vi uppe i 69 år för att kunna ta ut full pension eftersom vi Svenskar lever längre än vad vi gjorde förr. Inte så svårt att missa. Dessutom att våra äldre måste leva på brödföda och dela rum på äldreboendet gör inte saken bättre.

Plus det faktum att vi har en hög invandring. Det borde inte heller vara svårt att missa.

Exempelvis från SR: "Den stora invandringen från länder med låg utbildningsnivå kommer att fördubbla statens kostnader för grundskyddet i pensionssystemet."

https://sverigesradio.se/artikel/6799941

Det är klokt att spara till sin egna pension.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Varje gång det tas upp frågan om sparande säger alla "Sätt upp ett konto på Avanza!", varför nämns aldrig sparande i fonder på Swedbank? Många är kunder på Swedbank och även där kan man öppna ISK och spara pengar i fonder direkt i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Varje gång det tas upp frågan om sparande säger alla "Sätt upp ett konto på Avanza!", varför nämns aldrig sparande i fonder på Swedbank? Många är kunder på Swedbank och även där kan man öppna ISK och spara pengar i fonder direkt i appen.

Avanza är en populär plattform för fonder och har dessutom sina egna fonder där som är populära att investera i, inte direkt konstigt. Själv har jag mitt ISK hos Länsförsäkringar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Varje gång det tas upp frågan om sparande säger alla "Sätt upp ett konto på Avanza!", varför nämns aldrig sparande i fonder på Swedbank? Många är kunder på Swedbank och även där kan man öppna ISK och spara pengar i fonder direkt i appen.

Dyrare priser för handel.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Tacksam för svar, ska genast googla på Avanza isk

ISK har de flesta banker. Behöver inte byta till Avanza.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Imponerad över alla er som säger att ni lägger/lagt undan 5-10K som 20-åringar till pension. När jag var 20 hade jag fullt upp med att leka av mig med allt ma nu fick göra samt försöka komma igång med mitt liv med bostad och bil och allt vad det innebär. Kan tycka det är orimligt att säga att man bör spara 5K/mån till pension i den åldern, det är ju då alla stora kostnader kommer och man behöver pengarna som mest. Idag är jag 28, har en bostadsrätt, en bil jag är nöjd med och lönen har kommit upp. Det var först för något år sedan som jag kände att nu har jag råd att börja spara mer långsiktigt i t.ex. ISK (vilket det blev för mig).

Så runt 30 känns som en vettig tid att börja ta tag i det, innan dess är det "komma igång med livet" och rent buffertsparande som gäller, tycker jag!

Det här är dock helt fel tänk och en konsekvens av vad samhället, media och icke finansiellt utbildade föräldrar/släktingar/vänner predikar.

Absolut att 5 tkr/mån är en hög summa för många i 20 års åldern. Men det finns ingenting som säger att du måste ha en dyr bil. Det är lyxkonsumtion och ingenting annat.

Ränta på ränta effekten är världens åttonde underverk och en fantastisk möjlighet att komma ur "the rat race". Med några miljoner i fonder betalar plötsligt din avkastning per år en helt ny bil.

Jag ångrar själv att jag inte intresserade mig för fonder och aktier tidigare.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det är så man får den svenska modellen att gå runt, i Sverige baseras ekonomin på att sitta fast i ekorrhjulet med flertals lån som man precis klarar av att betala på varje månad.

Räntehöjningar och skenande elpriser är det största samtalsämnet på arbetsplatser idag då de flesta redan nu inte riktigt har råd att bo i sina 5 miljoners villor som också ska vara topprenoverade med hjälp av lite blancolån.

Volvo, Villa och Vovve och allt ska givetvis vara på avbetalning eller leasing

Till viss del håller jag med dig, det är säkert många som tänkt till lite dåligt, men jag undrar om du har på fötterna för uttalanden om ”största samtalsämnet på arbetsplatser” och ”de flesta har redan nu inte riktigt råd”.
Majoriteten av svenskarna är inte de som syns i ”Ullared” eller ”Böda sand” (tv-programmen alltså…)

Det jag menar är alltså att bara för att man inte sparar behöver det inte betyda att det inte finns marginaler, men man kanske får styra om pengar som nu går till excesser till att istället täcka nödvändigheter.

Kraftiga räntehöjningar i kombination med inkomstbortfall är ju däremot en trist kombination.

/GC

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Dyrare priser för handel.

Jasså? är väl gratis upp till 100K hos Swedbank. Har man bara 8000 så tar det ett tag att nå 100000:-

Aktiehandel är billigare hos Nordea än hos Avanza. Nordea har lägre courtage än Avanza.

Handel med fonder är dyrare hos Avanza än Savr

Så nej Avanza är inte biligast. Skulle jag starta nysparande idag skulle jag snarare undvika Avanza.Skulle hoppa på Nordea direkt då jag bara handlar med aktier, har en enda liten fond jag fick i arv som jag har kvar av nostalgiska skäl som väl utgör 0,01% av mitt sparande, resten är rena aktier.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Halloj.
Jag har väl inte så mycket att komma med.
Men såg att någon planerade tidigare pension och sparade till det.
Så du har säkert koll på det, men om någon annan börjar kika på det, så bör man även se över månadskostnaden nu och de år man är pensionär.

Om jag minns rätt så vill man hålla inflationen runt 2% om året så då är det bra att ha det i beräkningarna.
Om mitt trötta huvud kalkylerar rätt "tillsammans med excel :)" så skulle en familj som spenderar 25 000 i månaden nu 2021 och vill ha samma standard år 2041, ligga på en månadskostnaden på runt 37 150SEK vid den tidpunkten.

2051: 45300:-
2061: 55200:-

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag skulle vara orolig. Men jag är en feg typ och har sparat onödigt mycket. Jag ser främst risk i att Riksbanken ljuger om räntorna och inflationen. Räntorna måste tyvärr stiga. Inflationen är den högsta på en generation nu. Om räntan höjs från 1 till 2 %, så höjs räntekostnaden med 100% för många som tagit miljonlån till boende! En del klarar inte detta och vi får en bank- och fastighetskris. Den högkonjunktur vi har beror på konstgjord andning där vi och EU trycker pengar och ger ut "gröna" obligationer för biljonbelopp. Jag tror detta händer. De flesta tror det inte.

Den konstagjorda andningen har pågått sen 08, och dem har manipulerat siffrorna i årtionden. Marknadsräntorna kommer troligtvis börja stiga men dem kommer troligen stödköpa ner dem i vanlig ordning. Räkna inte med räntehöjningar från deras sida dock, deras enda utväg är att låta den löpa.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jasså? är väl gratis upp till 100K hos Swedbank. Har man bara 8000 så tar det ett tag att nå 100000:-

Aktiehandel är billigare hos Nordea än hos Avanza. Nordea har lägre courtage än Avanza.

Handel med fonder är dyrare hos Avanza än Savr

Så nej Avanza är inte biligast. Skulle jag starta nysparande idag skulle jag snarare undvika Avanza.Skulle hoppa på Nordea direkt då jag bara handlar med aktier, har en enda liten fond jag fick i arv som jag har kvar av nostalgiska skäl som väl utgör 0,01% av mitt sparande, resten är rena aktier.

Ja Avanza och Nordnet var "billigast" när dem var mindre etablerade, nu är dem tjocka katter och ska mjölka befintliga användare så långt det är möjligt. Skyhöga växlingsavgifter och dåligt courtage.
Fördelen är deras utbud såklart, men är du ingen exotisk handlare så är storbankerna bättre alternativ.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är så man får den svenska modellen att gå runt, i Sverige baseras ekonomin på att sitta fast i ekorrhjulet med flertals lån som man precis klarar av att betala på varje månad.

Räntehöjningar och skenande elpriser är det största samtalsämnet på arbetsplatser idag då de flesta redan nu inte riktigt har råd att bo i sina 5 miljoners villor som också ska vara topprenoverade med hjälp av lite blancolån.

Volvo, Villa och Vovve och allt ska givetvis vara på avbetalning eller leasing

Ja allt är lånat till max. Är bekant med en som alltid haft olika lån sen han var 18 år. Han lyckades bli helt lån fri. Då började han må dåligt så han köpte en ny bil på lån och då mådde han bra igen. Helt sjukt vad folk blir beroende av.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Det här är dock helt fel tänk och en konsekvens av vad samhället, media och icke finansiellt utbildade föräldrar/släktingar/vänner predikar.

Absolut att 5 tkr/mån är en hög summa för många i 20 års åldern. Men det finns ingenting som säger att du måste ha en dyr bil. Det är lyxkonsumtion och ingenting annat.

Ränta på ränta effekten är världens åttonde underverk och en fantastisk möjlighet att komma ur "the rat race". Med några miljoner i fonder betalar plötsligt din avkastning per år en helt ny bil.

Jag ångrar själv att jag inte intresserade mig för fonder och aktier tidigare.

Nu sa jag försig "en bil jag är nöjd med" men visst, jag är absolut en sucker för lyxkonsumtion Jag tycker inte det är fel tänk, jag tycker det är balanserat. Mångas verkar tycka att man ska spara satan från första lönen å sen leva på avkastning när man blir 40. Hur kul är det?

Jag har valt att satsa på att få ihop kontantinsatsen till en bostadsrätt, resa utomlands, gå på konserter och köpa sånt som intresserar mig. Ser inte det direkt som fel. Kan tycka att när du använder ordet "fel" så blir det ett tillrättavisande som är onödigt. Varför kan man inte både få leva och spara?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Till viss del håller jag med dig, det är säkert många som tänkt till lite dåligt, men jag undrar om du har på fötterna för uttalanden om ”största samtalsämnet på arbetsplatser” och ”de flesta har redan nu inte riktigt råd”.
Majoriteten av svenskarna är inte de som syns i ”Ullared” eller ”Böda sand” (tv-programmen alltså…)

Det jag menar är alltså att bara för att man inte sparar behöver det inte betyda att det inte finns marginaler, men man kanske får styra om pengar som nu går till excesser till att istället täcka nödvändigheter.

Kraftiga räntehöjningar i kombination med inkomstbortfall är ju däremot en trist kombination.

/GC

Det är verkligen bränslepriser, elpriser och räntehöjningar som diskuteras mest på min arbetsplats och den ligger 20 minuter ifrån ullared

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det är verkligen bränslepriser, elpriser och räntehöjningar som diskuteras mest på min arbetsplats och den ligger 20 minuter ifrån ullared

Ok, största samtalsämnet på åtminstone en arbetsplats då.
Upplever inte detsamma på min arbetsplats.
Hur som, där man själv befinner sig, var det nu än är geografiskt, socio-ekonomiskt osv., så är det ju en lite bubbla.
Det är därför vettigt framtagen statistik är det enda som säger något. Vad folk upplever är alltid snett.

/GC

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Ja Avanza och Nordnet var "billigast" när dem var mindre etablerade, nu är dem tjocka katter och ska mjölka befintliga användare så långt det är möjligt. Skyhöga växlingsavgifter och dåligt courtage.
Fördelen är deras utbud såklart, men är du ingen exotisk handlare så är storbankerna bättre alternativ.

Jo då var det så, många lever kvar i den falska verkligheten, det vittnar inte minst denna tråden om.

En annan stor skillnad är att Avanza håller på den utländsk källskatten man ska få tillbaka från utdelningar på utländska aktier i TRE ÅR!

Nordea betalar tillbaka den på två månader, vad är det som tar sådan tid hos Avanza?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag 35 år gammal och började på allvar spara och investera på börsen år 2018.
Innan dess hade jag sparat omkring 300k som jag använde en stor del av när jag studerade.

Karriärsmöjligheterna som öppnats efter eftergymnasial utbildning har redan betalt sig självt med råge så det känns bra att veta att utbildningen faktiskt ledde till något i efterhand.

Jag har ca 80k i CSNlån men har inte för avsikt att betala skulden i snabbare takt än nödvändigt.
I övrigt har jag inga lån men äger inte heller min egen bostad och har ingen bil. Målet just nu är att låta portföljen växa framöver och sätta in 12k i månaden.
Vissa månader blir det mer, andra mindre. Genomsnittet per månad för i år är strax över 15k så jag antar att inga fler insättningar är nödvändiga för året men det skadar aldrig att sätta in mer om man har möjligheten. Börjar närma mig miljonen och hoppas på fortsatt bra avkastning framöver.

På sikt skulle jag vilja använda en del av pengarna för egen bostad men som bostadsmarknaden ser ut idag kommer det att dröja länge innan det blir aktuellt.
Tyvärr känns det som att man bestraffas när man inte tar lån för att komma in på bostadsmarknaden men samtidigt klarar jag mig med hyresrätt tills dess att jag har råd.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Nu sa jag försig "en bil jag är nöjd med" men visst, jag är absolut en sucker för lyxkonsumtion Jag tycker inte det är fel tänk, jag tycker det är balanserat. Mångas verkar tycka att man ska spara satan från första lönen å sen leva på avkastning när man blir 40. Hur kul är det?

Jag har valt att satsa på att få ihop kontantinsatsen till en bostadsrätt, resa utomlands, gå på konserter och köpa sånt som intresserar mig. Ser inte det direkt som fel. Kan tycka att när du använder ordet "fel" så blir det ett tillrättavisande som är onödigt. Varför kan man inte både få leva och spara?

Livet är lite ekonomiskt skevt, när du är ung och vill göra allt och köpa allt då har du inte pengarna, när du är gammal och trött då finns pengarna men inte orken och viljan och tråkigast av allt kanske inte ens hälsan.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Livet är lite ekonomiskt skevt, när du är ung och vill göra allt och köpa allt då har du inte pengarna, när du är gammal och trött då finns pengarna men inte orken och viljan.

Till viss del.
Nu vet jag inte vad du menar med gammal, men tro inte att man inte har nytta av pengar senare i livet.
Många har hälsan i behåll även vid exempelvis 65, och även då kan man vilja resa mm, samt att man kanske i lite högre ålder vill kunna betala för bekvämlighet.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Men så här i efterhand kan man tycka man gjorde fel som 18-25 åring. I mitt fall lägga över hundratusen++ på sprit(vill inte ens veta vad det kan vara för summa egentligen). Känns ju som man kunde gjort "roligare saker" för pengarna. Tex fått dom att växa istället, tills man behöver dem.

Felet i mitt tycke är att föräldrarna mina har aldrig sett någon vinning i investering av något slag, eller rättare sagt aldrig varit insatt eller vilja varit insatt eller vågat. Vilket sen smittade av sig på mig och jag gjorde likadant.

Det ända morsan sagt till mig är "du ska ha en buffert", det var typ allt hon lärde mig om pengar.

Så för mig blir 30-åring för sent då det hade kunna sett helt annorlunda ut på mitt konto.

Kan man lägga 5k på sprit i månaden så kan man lägga 1-2k på sparande/investering också

Man ska väl dock inte jämra sig allt för mycket.
Du har ju ändå fått leka av dig under 20års åldern och kanske känner "check avklarat" på det. Att ha en mer stillsam tillvaro i 30års åldern och ändå vara nöjd är inte fy skam.

Det finns ju även den del personer som aldrig tar sig loss från "kroglivet" med fester varenda ledig stund. Det blir svårare att spara då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jasså? är väl gratis upp till 100K hos Swedbank. Har man bara 8000 så tar det ett tag att nå 100000:-

Aktiehandel är billigare hos Nordea än hos Avanza. Nordea har lägre courtage än Avanza.

Handel med fonder är dyrare hos Avanza än Savr

Så nej Avanza är inte biligast. Skulle jag starta nysparande idag skulle jag snarare undvika Avanza.Skulle hoppa på Nordea direkt då jag bara handlar med aktier, har en enda liten fond jag fick i arv som jag har kvar av nostalgiska skäl som väl utgör 0,01% av mitt sparande, resten är rena aktier.

De har ändrat det sen sist jag kolla.

Appen på Avanza är väldigt bra dock. Det är viktigt för mig. Klarar inte av Nordnets app alls

Har inte kollat Swedbanks och Nordeas app men skulle bli för mycket stök för mig att byta ändå. Jag har en bra setup nu som jag är nöjd med så jag bibehåller Avanza tills de inför nånting så jag måste byta

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av GeorgeCostanza:

Till viss del.
Nu vet jag inte vad du menar med gammal, men tro inte att man inte har nytta av pengar senare i livet.
Många har hälsan i behåll även vid exempelvis 65, och även då kan man vilja resa mm, samt att man kanske i lite högre ålder vill kunna betala för bekvämlighet.

/GC

Är väldig skillnad på jobbet hos den som är 20 och den som är 64. 20-åringen har nya berättelser om helgerna varje måndag. Rätt tyst från 64-åringen, men han har byggt om sitt hus själv det blev dyrt med byggmaterial nu under pandemin. Men mångmiljonvillan med havstomt är betald, så inga lån där att betala, han brukar säga att han bor billigare än i en lägenhet.

Man kan både ha nytta av pengar och deg kan vara en belastning på ålderns höst. Har du t.ex mer än 100K får du inget bostadsbidrag, har du utbetalning från pensionssparande då blir hemtjänsten dyrare.

De som varit sparsamma får mindre, de som supit och levt rövare får mer.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Är väldig skillnad på jobbet hos den som är 20 och den som är 64. 20-åringen har nya berättelser om helgerna varje måndag. Rätt tyst från 64-åringen, men han har byggt om sitt hus själv det blev dyrt med byggmaterial nu under pandemin. Men mångmiljonvillan med havstomt är betald, så inga lån där att betala, han brukar säga att han bor billigare än i en lägenhet.

Man kan både ha nytta av pengar och deg kan vara en belastning på ålderns höst. Har du t.ex mer än 100K får du inget bostadsbidrag, har du utbetalning från pensionssparande då blir hemtjänsten dyrare.

De som varit sparsamma får mindre, de som supit och levt rövare får mer.

Menar du att man skulle vilja sikta på att ha mindre än 100k vid pension för att kunna få bostadsbidrag?
Det låter helt galet för mig.
Sen är det ju bara att tugga i sig att mer skattepengar går till andra än de friska/rika/lyckade.

/GC

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

De har ändrat det sen sist jag kolla.

Appen på Avanza är väldigt bra dock. Det är viktigt för mig. Klarar inte av Nordnets app alls

Har inte kollat Swedbanks och Nordeas app men skulle bli för mycket stök för mig att byta ändå. Jag har en bra setup nu som jag är nöjd med så jag bibehåller Avanza tills de inför nånting så jag måste byta

Jo jag har också tyvärr Avanza och det är som du säger stöket som hindrar mig från att byta. Men skulle jag teckna nytt idag hade jag tveklöst valt Nordea, dessutom när man är ny med aktier så är kapitalet man handlar för mindre så klart, då utgör courtaget procentuellt mer av handeln.

Har funderat länge nu på Nordea tyvärr får jag aldrig ändan ur vagnen och byter, men det är väl det Avanza lever och frodas på, de gör ju fina vinster. Hade gärna haft deras aktie och tagit del av uppgången.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Man ska väl dock inte jämra sig allt för mycket.
Du har ju ändå fått leka av dig under 20års åldern och kanske känner "check avklarat" på det. Att ha en mer stillsam tillvaro i 30års åldern och ändå vara nöjd är inte fy skam.

Det finns ju även den del personer som aldrig tar sig loss från "kroglivet" med fester varenda ledig stund. Det blir svårare att spara då.

Haha jo exakt. Men lite komiskt ändå när man hörde att folk runtom satt med 200k+ på kontot och en annan på 20-30k fastän man jobbat mycket längre samt var några år äldre. Det som kom in gick ut lika fort

Svarta linjen här sammanfattar nog mitt konto rätt bra och den röda hur det kunde sett ut vid den åldern.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Började också spara på riktigt när jag var exakt 31 och karriären just hade börjat ta fart. Då började jag bokstavligt talat från 0 kr investerat. Nu är jag 35 och har drygt 300,000 fördelat på aktier/fonder och buffert. Kör isk på Handelsbanken och Avanza. Har sambo och hus som vi äger själva och inga barn än så ekonomin är god nu

Ska man se till den vanliga pensionen så kan man nog bara glömma det. Då får man jobba tills man dör. Det gäller att ha en egen plan. I nuvarande fart räknar jag med att ha möjlighet till en fin pension i 50-års åldern om jag vill

Visa signatur

Kör Cupra | Stockholmare i Småland | Asus ROG Strix B550-F GAMING WI-FI 6 | AMD Ryzen 3700X | EVGA RTX 3070 XC3 Ultra | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3200 | Samsung 980 Pro m.2 | Corsair CX650F White | NZXT | www.marcus-segerros.com

Permalänk
Skrivet av GeorgeCostanza:

Menar du att man skulle vilja sikta på att ha mindre än 100k vid pension för att kunna få bostadsbidrag?
Det låter helt galet för mig.
Sen är det ju bara att tugga i sig att mer skattepengar går till andra än de friska/rika/lyckade.

/GC

Nej jag skriver bara att det är så det fungerar. Det är då kapitalet blir en belastning.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jo jag har också tyvärr Avanza och det är som du säger stöket som hindrar mig från att byta. Men skulle jag teckna nytt idag hade jag tveklöst valt Nordea, dessutom när man är ny med aktier så är kapitalet man handlar för mindre så klart, då utgör courtaget procentuellt mer av handeln.

Har funderat länge nu på Nordea tyvärr får jag aldrig ändan ur vagnen och byter, men det är väl det Avanza lever och frodas på, de gör ju fina vinster. Hade gärna haft deras aktie och tagit del av uppgången.

Har Nordeas säte i Finland nån betydelse? Gissar på att det inte har någon påverkan för svenskar huvud taget.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Nej jag skriver bara att det är så det fungerar. Det är då kapitalet blir en belastning.

Ok. Tycker då dock att det är lite av en icke-fråga, även om man kan uppleva det som orättvist.
Det är lite som med att lån är avdragsgillt medan kapitalvinster beskattas, dvs staten subventionerar ”slösande”.
Samtidigt kanske det är samhällsekonomiskt försvarbart, då en hälsosam konsumtion behövs för arbetstillfällena.

/GC