Permalänk
Medlem

Vad behöver jag uppgradera?

Hej!
Jag köpte min dator ihopbyggd av Inet 2017. Med innehållet:
Nätagg 650w corsair, vet ej exakt, kan kolla om det är viktigt.

Moderkort b350m Mortar
En Ryzen 5 1600
Ram 16gb 2400mhz
MSI Gaming X 1080

Det jag spelar är battlefield 2042, där ligger jag på runt 60 fps men dippar ner till 40 med Low settings och ganska höga temperaturer. 85 grader på Cpu som är överklockad, och runt 85 på Gpu men 100grader på hotspot? Bör man oroa sig?

Jag vet att Battlefield just nu är väldigt dåligt optimerat och det är en väldigt stor del i det hela, men känns ändå som att jag ligger på gränsen.
Är småbarnsförälder och mina speltimmar är då väldigt få, därför känns stora köp felprioriterat just nu och om det går att ändra någon del för en större boost så hade det känts bra. Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

100c hotspot är inte horribelt, Kanske lite underklock och tweakade grafiksettings skulle ge både lägre temps och bättre fps? 85c på CPU är inte direkt supervarmt.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

100c hotspot är inte horribelt, Kanske lite underklock och tweakade grafiksettings skulle ge både lägre temps och bättre fps? 85c på CPU är inte direkt supervarmt.

Aa något jag ska kika på. Kan rengöring av grafikkortet och byta kylpasta vara till någon hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlajjser:

Aa något jag ska kika på. Kan rengöring av grafikkortet och byta kylpasta vara till någon hjälp?

Om du vet vad du gör och har tidigare erfarenhet skulle jag rekommendera att montera bort kylaren och kolla hur allt ser ut, kan ge någon fingervisning. Men 100c "hotspot" låter inte galet högt, och om jag känt mig osäker med att skruva isär ett grafikkort så hade jag levt med det.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Om du vet vad du gör och har tidigare erfarenhet skulle jag rekommendera att montera bort kylaren och kolla hur allt ser ut, kan ge någon fingervisning. Men 100c "hotspot" låter inte galet högt, och om jag känt mig osäker med att skruva isär ett grafikkort så hade jag levt med det.

Drog ner lite på volten, och grafikkortet låg lite på överklock med, inget jag visste att jag hade så jag drog ner det också. Ligger på runt 70 cpu och gpu nu och 85 hotspot men hade fortfarande samma fps i battlefield så det känns ju lite tryggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlajjser:

Drog ner lite på volten, och grafikkortet låg lite på överklock med, inget jag visste att jag hade så jag drog ner det också. Ligger på runt 70 cpu och gpu nu och 85 hotspot men hade fortfarande samma fps i battlefield så det känns ju lite tryggare.

Börja testa lite med grafikinställningarna i spelet nu, vissa saker tar mycket prestanda för liten visuell vinst, och tvärtom. Att bara sätta på t.ex "low" betyder inte riktigt low :> Testa även olika upplösningar.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Börja testa lite med grafikinställningarna i spelet nu, vissa saker tar mycket prestanda för liten visuell vinst, och tvärtom. Att bara sätta på t.ex "low" betyder inte riktigt low :> Testa även olika upplösningar.

Ja jag har hittat en del på youtube som varit till stor hjälp med att få spelet stabilt. Men som sagt även de bästa datorerna verkar har problem. Får bara vänta och se med kommande patcher. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlajjser:

Ja jag har hittat en del på youtube som varit till stor hjälp med att få spelet stabilt. Men som sagt även de bästa datorerna verkar har problem. Får bara vänta och se med kommande patcher. 😊

Ja verkar som att 2042 är i någon sorts förbetalt förlevererat betastadie just nu, men om du fifflar runt lite med inställningar kan du nog få en lite bättre upplevelse på rätt hyffsad fps med ditt 1080

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3