Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Inaktiv

Strunt Telenor, tydligen hade jag haft ett TV abonnemang hos dom förut (stämmer om ja tänker efter) därför kunde jag inte få rabatt på deras bredband nu idag. Väldigt underligt.

Nåja, då får man kika vidare på andra alternativ då.

Permalänk

Som så många andra har jag bytt från Bahnhof till Telia. Drar på det direkt, så blir dubbelfakturerad men får 500/500 istället för mina 100/100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jockemedkniva:

Som så många andra har jag bytt från Bahnhof till Telia. Drar på det direkt, så blir dubbelfakturerad men får 500/500 istället för mina 100/100.

Är du I sådant stort behov utav 500/500? Dvs att du tar en dubbelfaktura för det

Permalänk
Medlem

Bahnhof är lite roliga ändå. Detta förhandlade jag fram tack vare den här tråden förra året (från 1000mbit):

black Friday förra året:
Här kommer en bekräftelse på de avtalsförändringar vi kom överens om.
Sänkt hastighet till 500/500Mbit/s för 299kr/mån i 12 månader mot 12 månaders bindningstid
Tjänst: 500/500 Mbit/s
Bindningstid: 12 mån bindningstid (löper ut 2021-11-23)
Kampanjpris (gäller fr o m 2020-11-23): 299 kr/mån
Ordinarie pris (gäller fr o m 2021-11-23): 699 kr/mån

Den 26 maj 2021 kommer detta:
Vi samarbetar med Telia Öppen Fiber för att leverera bredband till dig, och de höjer nu avgifterna i ditt nät. Därför kommer priset på din bredbandstjänst att ändras till 499 kr/månad från och med 1 juli 2021.

Så med andra ord sänkte dom priset på sig själva utan att jag behövde göra något 😂 istället för 699 kr efter 23/11 2021 så blev det 499 kr/mån. Dom har inte koll…

Sen är dom ju helt i knät på Telia verkar det som om man inte väljer deras Villa fiber vilket inte är aktuellt där jag bor.

Med det sagt ska jag testa att få en prismatch genom att ringa uppsägning direkt och säga att jag bytt. Inte fråga om de kan matcha 👍

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockemedkniva:

Som så många andra har jag bytt från Bahnhof till Telia. Drar på det direkt, så blir dubbelfakturerad men får 500/500 istället för mina 100/100.

Fick du inte välja startdatum för tjänsten från Telia? Det fick jag göra…

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Okej, ringde precis. Supertrevlig tjej i telefonen, hade såklart stenkoll på vad Telia erbjöd men visade absolut noll intresse att försöka behålla mig som kund 😂 så hejdå Bahnhof (for now) och hej Telia (om än lite motvilligt).

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Tror folk har olika resultat pga att ISPs inte riktigt förklarat skillnander, har du Bahnhofs nät eller Telia öppen fiber är det stor skillnad mot stadsnät och mellan stadsnät och BRF, kommunala hyresrätter mm kan det skilja mycket i upphandlingar. Det gör att vissa leverantörer kan ge bättre pris på vissa ställen, Telia har även haft svårt att få nya kunder och därmed kör de troligen hårt för att få fler, även om du har många kunder så är antalet nya ibland viktigare för företag ska växa.
Därav vissa verkar få enormt mycket bättre bemötande medan andra får blankt nej, det har inte att göra med "vilja behålla kund" utan kostnaden för det, har de valet av förlust på kunden eller förlorar den så är det ju lite pest eller kolera.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det är lite märkligt att Bahnhof inte är mer måna om sina befintliga kunder.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Delvis på ämnet, jag har tidigare haft 250/100 (och så står det fortfarande på mina sidor) via Bahnhof för 307 kr i månaden. Utan att jag behöver be om det har dom skruvat upp mig till 250/250 utan att för den del ändra kostnaden. Duger bra för mig typ.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk

Chattade precis med Bahnhof, frågade om de också tänkte ha några erbjudanden. Svaret blev att det hade de inte planerat, men att de väldigt gärna ville försöka matcha eventuella erbjudanden jag fått. De ska höra av sig via mail senare, så får se var det landar i slutändan.

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Fick du inte välja startdatum för tjänsten från Telia? Det fick jag göra…

Fick det med behovet av 500/500 är värd 300kr i mitt fall.

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Varför? Du får ju dubbla hastigheten för bara 17% prishöjning?

Därför att 250 till 500 är betydelselöst. Väljer hellre 50kr rabatt varje månad.

Permalänk
Medlem

Detta var det svar jag fick av Bahnhof gällande att försöka matcha Telia.
Jag tog Bahnhofs erbjudande ifjol om att matcha telias på 299.- för 500/500

"Hej Linus,
Olika stadsnät har olika prisbilder på hastigheterna, av den anledningen finns det ibland stadsnät där vi har möjlighet att erbjuda 500/500Mbit/s för 399kr/mån eller ännu billigare. I stadsnätet du tillhör (Telia Öppen Fiber) är läget inte så utan där kostar 500/500Mbit/s 459kr/mån.
Vi väljer att inte matcha några kampanjer då vi inte ser poängen i det, för att det ska vara hållbart hade vi behövt höja vårt ordinarie pris på tjänsten för alla kunder för att kunna täcka upp för kostnaden som de kunder som bara jagar kampanjer skapar. Det är inget vi vill göra utan vi vill ge alla möjligheten att ha ett lågt tillsvidarepris istället för att behöva sitta och jaga runt efter diverse kampanjer. Gillar man inte den filosofin utan föredrar att sitta med kampanjer och sedan jaga kampanjer när ens tidigare löper ut är vi kanske inte rätt val som leverantör.
Med vänliga hälsningar"

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Skönt att Telias bredband 299 kr för ett år och sen 699 kr får fart i röven på de andra. Ringde för att säga upp mitt 500/500 hos Bredband2 för 419 kr i månaden. De kontrade med att jag fick kostnadsfritt i ett 6 månader och sen tillbaka till 419. Vilket blir billigare än telia såklart.

Så om ni har Bredband2 är min rekommendation att ringa dit först, så kan ni få det ännu billigare! Fattar inte att de går vinst på det här men aja. Bara tacka och ta emot. 209 kr i månaden för 500/500 trodde jag inte var möjligt.

Jag har 100/100 hos Bredband2. När jag ringde och skulle säga upp var de inte ens i närheten. 250/250 för 333 var det bästa de kunde erbjuda. Kanske beror på vilket stadsnät man har.

Jag har nu sagt upp min abonnemang hos Bredband2. Kommer att avslutas 27/12 kl 23.59 enligt supporten.
Ska jag välja 27/12 eller 28/12 som startdatum hos Telia för att inte få ett glapp i uppkopplingen?

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-fire:

Jag har 100/100 hos Bredband2. När jag ringde och skulle säga upp var de inte ens i närheten. 250/250 för 333 var det bästa de kunde erbjuda. Kanske beror på vilket stadsnät man har.

Jag har nu sagt upp min abonnemang hos Bredband2. Kommer att avslutas 27/12 kl 23.59 enligt supporten.
Ska jag välja 27/12 eller 28/12 som startdatum hos Telia för att inte få ett glapp i uppkopplingen?

Vad tråkigt att det kan variera så i erbjudandena trots samma operatör, 333 för 250 är ju extremt långt ifrån vad jag fick. Jag har IP-only via en fiberförening ute på landet.

Jag tror du kan välja 27:e, det brukar aktiveras direkt när det gamla avslutas då så får man inga glapp. Så har jag gjort tidigare vid byten.

Permalänk
Medlem

Jag har Telenor 500/500 med redan ganska lågt månadspris för 359 kr/mån. Ringde in nu i ett annat ärende och frågade om jag kunde få ta del av Black Friday kampanjen för 249kr/mån, första personen sa nej och blev kopplad till savedesk där fick jag erbjudande om 209kr/mån(!) för samma hastighet i ett år. Så om ni har Telenor kan det vara värt att ringa in

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Tyckte faktiskt Telenors erbjudande tidigare i år där man fick 250/250 för 249kr är ett mkt bättre deal.

Hade tyvärr inget hus då. Annars håller jag med !

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skäggig legend

Jag kollade med Telia innan jag sa upp mitt Telenor, skulle inte vara några problem. Nu när Telenor är uppsagt och jag ska skaffa Telia kommer chocken: Jag måste byta mediaomvandlare?! Jag måste "byta" stadsnät eller vad killen pratade om. Jahapp, jag undrar: varför? Kul att sitta utan internet pga att Telia ljög eller gav mig fel information.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Jag kollade med Telia innan jag sa upp mitt Telenor, skulle inte vara några problem. Nu när Telenor är uppsagt och jag ska skaffa Telia kommer chocken: Jag måste byta mediaomvandlare?! Jag måste "byta" stadsnät eller vad killen pratade om. Jahapp, jag undrar: varför? Kul att sitta utan internet pga att Telia ljög eller gav mig fel information.

Har du öppet stadsnät? Telia kanske slog in fel adress eller nåt så din inte dök upp? Om du slår upp den själv här, hittar du den då? https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Du behöver inte sitta utan internet om nåt blivit fel, bara att ångra uppsägningen hos Telenor.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av anon134512:

Har du öppet stadsnät? Telia kanske slog in fel adress eller nåt så din inte dök upp? Om du slår upp den själv här, hittar du den då? https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Du behöver inte sitta utan internet om nåt blivit fel, bara att ångra uppsägningen hos Telenor.

Yep, kommer ångra uppsägningen hos Telenor.

NU får jag upp detta när jag slår in adressen:

Information om fiberanslutning
På denna adress behövs ett operatörsbyte för att kunna erbjuda våra tjänster via fiber. Läs mer på anslutning.telia.se

Update:

Nu säger Telias personal som håller på med fiber att ingenting är fel på min sida. Att switchen i skåpet är begränsad till 100/100. (nej). Aha, då kan det vara ComHem som inte släppt in oss till deras nät. Okej, men det står inte heller i iTux portal utan att det är fritt fram!

Jag ska ringa till iTux efter deras lunchtid och se vad de har att säga...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Yep, kommer ångra uppsägningen hos Telenor.

NU får jag upp detta när jag slår in adressen:

Information om fiberanslutning
På denna adress behövs ett operatörsbyte för att kunna erbjuda våra tjänster via fiber. Läs mer på anslutning.telia.se

Update:

Nu säger Telias personal som håller på med fiber att ingenting är fel på min sida. Att switchen i skåpet är begränsad till 100/100. (nej). Aha, då kan det vara ComHem som inte släppt in oss till deras nät. Okej, men det står inte heller i iTux portal utan att det är fritt fram!

Jag ska ringa till iTux efter deras lunchtid och se vad de har att säga...

Jag ringde Telia för att fråga om jag kunde få 500/500 utan att de måste hålla på och byta ut utrustning och hon sa att Comhem och tele2 använder utrustning som bara fungerar för dem så man måste byta ut om man har dem sen tidigare, men jag som har Bahnhof nu behöver inte göra nåt, det funkar direkt sa hon.

Om inte Bahnhof kan matcha så byter jag. De erbjöd 100/100 för 239 i månaden, från 269, när jag ringde. Chattade och de skulle maila igen. Kan de inte komma med något bättre så byter jag till Telia.

Permalänk
Medlem

Ni som pratat med telia hur lägger ni upp frågan?
"Jag säger upp mig om jag inte får ta del av black friday erbjudandet?"

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Ni som pratat med telia hur lägger ni upp frågan?
"Jag säger upp mig om jag inte får ta del av black friday erbjudandet?"

Gjorde det åt farsan på deras chatt igår. Sa bara att jag fått deal hos annan leverantör för 299:- i månaden. Dom matchade det och erbjöd såklart 500/500 för 299:- men jag avböjde och fick då 100/100 som innan . Så farsan gick från 519:- > 299:- 100/100

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Gjorde det åt farsan på deras chatt igår. Sa bara att jag fått deal hos annan leverantör för 299:- i månaden. Dom matchade det och erbjöd såklart 500/500 för 299:- men jag avböjde och fick då 100/100 som innan . Så farsan gick från 519:- > 299:- 100/100

Avböjde du 500/500 för 299 men accepterade 100/100 för 299? Varför?

Permalänk
Medlem

Jag gick föregående år på Telenors erbjudande om 250/250 för 299kr i månaden. Ringde in och sa att jag hade velat fortsätta ha detta erbjudande då mitt snart går ut. Behövde inte säga mer, medan jag satt i luren fick jag sms att jag fått ytterligare ett år, till samma pris. Utan bindningstid med! (På min adress var 299kr det bästa erbjudandet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Jag gick föregående år på Telenors erbjudande om 250/250 för 299kr i månaden. Ringde in och sa att jag hade velat fortsätta ha detta erbjudande då mitt snart går ut. Behövde inte säga mer, medan jag satt i luren fick jag sms att jag fått ytterligare ett år, till samma pris. Utan bindningstid med! (På min adress var 299kr det bästa erbjudandet)

Funderar på att försöka göra samma. Jag sa upp mitt telenor till 1/12 då ordinariepris börjar efter det.

Pratade du med beställning lr uppsägning?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Funderar på att försöka göra samma. Jag sa upp mitt telenor till 1/12 då ordinariepris börjar efter det.

Pratade du med beställning lr uppsägning?

Jag sa upp mitt Telenor för några veckor sedan för att det efter nyår börjar gälla ordinarie pris 469 kr för mitt 250/250. Betalat 249 kr fram till nu.

När jag ringde och sa upp för några veckor sedan kunde dom absolut inte göra något bättre pris. Jag tänkte att jag ringer ändå säljavdelningen idag eftersom det är black week nu och dom kanske kan ändra sig.

Men det var blankt nej ändå från Telenors sida. Lite konstigt faktiskt. Så lär byta till Ownit eller Bahnhof nu tänkte jag.

Permalänk
Skäggig legend

Nu har jag pratat med iTUX och de skrattar och ger mig svaret: Telia har inte uppdaterat sin information att de är varmt välkomna till iTUX, alla hastigheter och tjänster. Detta skedde för 3 veckor sedan.

Nu har jag spenderat snart 3,5h på att skaffa ett annat bredband... spänningen stiger när jag inväntar ett samtal från Telia där den personen jag pratade med skulle prata med någon intern systemanalytiker om varför inte säljaren kan ansluta mig... får jag svar att det inte går - kommer jag bokstavligt talat be om den ansvarigas namn och adress och skicka stickiga sockor i julklapp (som kliar)

Det var bättre förr när företag verkligen ville ha en som kund istället för att jag som konsument skulle kämpa flera timmar för att generera omsättning till företaget.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Bahnhof trilskas. De verkar inte alls vara intresserade av liknande erbjudanden eller prismatchning i år.

Permalänk
Expertgissare

Då har jag talat med Telia, Telenor och Telia igen!
Har idag Telia 100/100 med tv för 299kr månaden, det kunde Telia inte fixa igen.
Så slog en signal till Telenor och där fick jag, utan att säga vad jag har idag, samma paket för 348kr månaden.
Ringde upp Telia för att säga upp mina tjänster och det bästa han kunde ge mig var bredband för 299kr och tv för 99kr i 6 månader sedan 199kr med en bindningstid på 12 månader.

Så det fick bli Telenor igen, ingen bindningstid, startavgifter och fri utrustning.
Enda tråkiga är att man måste betala för en pappersfaktura innan man kan få de som e-faktura.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB