TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-sony-x9...

LG B1 verkar bättre på i princip allt över X90J.
Frågan är då om man klantat sig? Beställde en X90J förra veckan, men leveransen har blivit försenad.
Någon som testat dessa apparater som kan ge klarhet i det hela, om man bör byta till OLED?? B1an är endast en tusing dyrare än X90J och det vore dumt att inte köpa OLEDen om det är stor skillnad för den struntsumman.

Kommer primärt användas till filmtittande och lite spelande.

B1 verkar sakna Dolby Vision i 4K 120hz om det är något du vill ha.

Permalänk
Medlem

Tittar på lite budgetalternativ och funderar på Hisense 75A7GQ, vad tror ni om den?

Svårt att lista ut vad det är man köper dock.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt ifall frågan besvarats tidigare, men jag känner inte att jag hittar svaret. Jag är ute efter en 4k sovrums-TV mellan 48-50" med en budget på upp till 9000.

Har tittat lite på LG's 48" A1 som har ett bra pris. Nackdelen är möjligtvis att jag har barn som kan lämna ett program på och sedan gå därifrån ett tag och jag vill inte upptäcka en stor inbränd Peppa Pig.
Har även en PS5 och den har inte HDMI 2.1 vilket kanske inte är kritiskt, men känns lite sådär.
Går visserligen att få en C1 för lite mer än min budget, men då har jag fortfarande oron för inbränning.

Då jag tidigare haft mest Sony TV så har jag också tittat lite på deras KD-50X85J som ligger inom budget. Men Sony verkar lite sega med t.ex. VRR(vilket i och för sig PS5 inte har ännu) om jag tolkar guiden rätt och väntar på uppgradering.

Finns det någon uppdaterad information när Sony's uppdatering kommer och hur bra den fungerar?

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en 27" 1440p endast för arbete och kanske lättare videotittande.

Om jag inte har ambition att spela, skulle ni rekommendera mig att lägga ut de extra pengarna en 144hz (mot 75hz) det innebär? Jag har aldrig prövat 144hz så jag kan inte avgöra själv.

(Obs. jag förstår att det är en skillnad, men är det värt +30-60% skillnad i pris enligt era ögon).

Permalänk
Medlem

Prisvärd 75-85 tum

Söker prisvärd 75-85 .
Prioriterar 85 tum dock vill jag inte kasta bort för "mycket" bildkvalité pga tum.
Tror att "view angle" kan vara viktigt för mig eftersom vi har sittplatser från sidan i rumet också.

Inget gaming. Tittar mest på iptv

Max budget 22k

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffe18:

Söker prisvärd 75-85 .
Prioriterar 85 tum dock vill jag inte kasta bort för "mycket" bildkvalité pga tum.
Tror att "view angle" kan vara viktigt för mig eftersom vi har sittplatser från sidan i rumet också.

Inget gaming. Tittar mest på iptv

Max budget 22k

Gör dig själv en tjänst och lägg till 3000 och köp OLED77A1. Då får du en fantastisk betraktningsvinkel samt grym bildkvalitet i övrigt.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724835

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Tänkte köpa en 27" 1440p endast för arbete och kanske lättare videotittande.

Om jag inte har ambition att spela, skulle ni rekommendera mig att lägga ut de extra pengarna en 144hz (mot 75hz) det innebär? Jag har aldrig prövat 144hz så jag kan inte avgöra själv.

(Obs. jag förstår att det är en skillnad, men är det värt +30-60% skillnad i pris enligt era ögon).

Det är skillnad med högre Hz men för användningsområdet hade jag personligen hellre valt 4K över högre Hz. Skärmar med både 4K och hög Hz är tyvärr mycket dyrare.

Ingen aning var du fick 30-60 % prisskillnad ifrån dock. Den billigaste 27-tummaren med 1440p kostar 2305 totalt och den billigaste 27-tummaren med 1440p och 144 Hz kostar 2490 totalt. Det är bara en skillnad på ca 8 %.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av neptunon:

Idag fick det bli en beställning, haft span på LG CX 65" sedan förra året men missade när de sista såldes ut i somras så fick bli en C1 65" nu istället.

Nu hoppas jag inte att den sjunker mer i pris (får väl nyttja prisgaranti isåfall).

Webhallen hade den för 16 990kr förra fredagen men ändrade efter någon timme till 17 990kr som de andra butikerna säljer den för.

PS. tack för suveräna TV-guider.

Det var väl mer än någon timme? Det var medlemspriser torsdag kväll och ändrades väl först på fredag morgon när de öppnade för alla. Jag lade en beställning på både C1 55" och 65" för upphämtning i butik då jag inte riktigt kunde bestämma mig, samt för att undvika att de skulle hinna ta slut till det priset. På fredag morgon skulle jag lagom lägga en ny beställning med hemleverans och avboka de två andra när jag noterade att priset höjts.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Fyndjägare

Rtings släppte en LG C1 OLED vs Sony X90J LCD VA FALD video idag.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Rtings släppte en LG C1 OLED vs Sony X90J LCD VA FALD video idag.

https://youtu.be/ojr7UDjk4YE

Bra sammanfattat. Så enda anledningen att välja X90J är om man är orolig för inbränning.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan B1 och C1 verkar vara minimala? Men om man läser på rtings så verkar nästan B1:an vara bättre? Tänker på denna rad " The B1 has much better gradient handling, so there's less banding in HDR content ".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Bra sammanfattat. Så enda anledningen att välja X90J är om man är orolig för inbränning.

Beroende på storlek man är ute efter kan ju pris vara en faktor också.

Risken för inbränning samt lägre maximal ljusstyrka är väl annars de primära sakerna som utöver pris och maximal tillgänglig storlek det som hindrar OLED från att ta över helt i de högre segmenten av TV-apparater.

Skrivet av coopish:

Skillnaden mellan B1 och C1 verkar vara minimala? Men om man läser på rtings så verkar nästan B1:an vara bättre? Tänker på denna rad " The B1 has much better gradient handling, so there's less banding in HDR content ".

Det låter förvisso mer som skillnaden mellan deras olika exemplar snarare än någon generell skillnad. Sådant kan säkerligen även variera beroende på firmware-version. Skulle inte dra för stora slutsatser av en enda recension.

För min del blev det en C1 för att den kostade en tusenlapp mer än B1 gör nu (kan till och med ha varit samma pris eller billigare än B1 i torsdag kväll). C-serien och uppåt verkar också vara prioriterad när det gäller firmware-uppdateringar i vissa fall historiskt, vilket bara det för mig är värt en del.

Med det sagt är B-serien också ett ypperligt val som bör vara mer än tillräckligt för de flesta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mumu55:

Rtings släppte en LG C1 OLED vs Sony X90J LCD VA FALD video idag.

https://youtu.be/ojr7UDjk4YE

Skrivet av Derix:

Bra sammanfattat. Så enda anledningen att välja X90J är om man är orolig för inbränning.

Fast är det inte en rätt konstig jämförelse av två modeller i olika klass? Så förutom inbränning... priset? C1 kostar ungefär 18K, och X90 65" ungefär 12K/12K. Faktum är att du får en 75" X90J för mindre pengar än C1 65", så då blir storleken också en faktor. Ska C1 gå mot någon Sony-LCD borde det väl vara X95J.

Såg de skriver i kommentarerna typ att videon ska vägleda om "det är värt pengarna man sparar", men tycker helt ärligt det inte de frontar det så i övrigt. Och uppenbart tolkas det inte så.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺

Panasonic skickade ut följande pressmeddelande idag:

>>>
"Gamers Rejoice! Panasonic brings full support for VRR and HFR at 4K resolution
Dolby Vision VRR up to 60Hz is also supported.

November 24 – Following a commitment it made to gamers earlier this year, Panasonic has today released a firmware update to support 4K2K resolution for both Variable Refresh Rate (VRR) and High Frame Rate (HFR). The same new firmware also supports Dolby Vision VRR up to 60Hz. As a result, Panasonic’s TVs deliver an incredible HDMI2.1 gaming experience coupled with Panasonic’s customary picture quality and accuracy.

The update adds a new “4K120Hz Bypass Mode” option in the picture settings menu. When this option is activated, it enables 4K2K VRR by bypassing various picture processing (similar to Panasonic’s Pure Direct mode).

The new firmware update covers all 2021 models which support HDMI2.1 (Europe: all JZ models, and JX940 and above).
<<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Panasonic skickade ut följande pressmeddelande idag:

>>>
"Gamers Rejoice! Panasonic brings full support for VRR and HFR at 4K resolution
Dolby Vision VRR up to 60Hz is also supported.

November 24 – Following a commitment it made to gamers earlier this year, Panasonic has today released a firmware update to support 4K2K resolution for both Variable Refresh Rate (VRR) and High Frame Rate (HFR). The same new firmware also supports Dolby Vision VRR up to 60Hz. As a result, Panasonic’s TVs deliver an incredible HDMI2.1 gaming experience coupled with Panasonic’s customary picture quality and accuracy.

The update adds a new “4K120Hz Bypass Mode” option in the picture settings menu. When this option is activated, it enables 4K2K VRR by bypassing various picture processing (similar to Panasonic’s Pure Direct mode).

The new firmware update covers all 2021 models which support HDMI2.1 (Europe: all JZ models, and JX940 and above).
<<<

Spännande! Är det något du kommer ha möjlighet att testa (med andra ord bekräfta att ingen nedgradering av bildkvalité sker i 4K/120Hz)?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Exydia:

Spännande! Är det något du kommer ha möjlighet att testa (med andra ord bekräfta att ingen nedgradering av bildkvalité sker i 4K/120Hz)?

Har JZ1500E framme för test och sålde min stjärt för ett 3080Ti. Så ja.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aene:

Har tittat lite på LG's 48" A1 som har ett bra pris. Nackdelen är möjligtvis att jag har barn som kan lämna ett program på och sedan gå därifrån ett tag och jag vill inte upptäcka en stor inbränd Peppa Pig.

Undvik att ge din avkomma tillgång till servicefjärrkontrollen. Det vore synd om de gick in i servicemenyn och stängde av de obligatoriska skydden som dämpar bilden efter några minuter av stillbild.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vill stämma av här så jag inte gör bort mig totalt.

Är endast ute efter en stor TV till billigt pris och kommer endast användas till att se film/serier. Är det något jag uppenbart kommer att ångra ifall jag kniper en sån här eller finns det klokare alternativ?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/359627/lg-70-4k-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Panasonic skickade ut följande pressmeddelande idag:

>>>
"Gamers Rejoice! Panasonic brings full support for VRR and HFR at 4K resolution
Dolby Vision VRR up to 60Hz is also supported.

November 24 – Following a commitment it made to gamers earlier this year, Panasonic has today released a firmware update to support 4K2K resolution for both Variable Refresh Rate (VRR) and High Frame Rate (HFR). The same new firmware also supports Dolby Vision VRR up to 60Hz. As a result, Panasonic’s TVs deliver an incredible HDMI2.1 gaming experience coupled with Panasonic’s customary picture quality and accuracy.

The update adds a new “4K120Hz Bypass Mode” option in the picture settings menu. When this option is activated, it enables 4K2K VRR by bypassing various picture processing (similar to Panasonic’s Pure Direct mode).

The new firmware update covers all 2021 models which support HDMI2.1 (Europe: all JZ models, and JX940 and above).
<<<

Är det här "samma" uppdatering man (förgäves) väntar på med TCL C825? Är novis på TV, men till och med jag märker vilken markant nedgradering av bildkvalitet 4k/120hz jämfört med 4k/60hz ger på PS5.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Skrivet av Aene:

Ber om ursäkt ifall frågan besvarats tidigare, men jag känner inte att jag hittar svaret. Jag är ute efter en 4k sovrums-TV mellan 48-50" med en budget på upp till 9000.

Har tittat lite på LG's 48" A1 som har ett bra pris. Nackdelen är möjligtvis att jag har barn som kan lämna ett program på och sedan gå därifrån ett tag och jag vill inte upptäcka en stor inbränd Peppa Pig.
Har även en PS5 och den har inte HDMI 2.1 vilket kanske inte är kritiskt, men känns lite sådär.
Går visserligen att få en C1 för lite mer än min budget, men då har jag fortfarande oron för inbränning.

Då jag tidigare haft mest Sony TV så har jag också tittat lite på deras KD-50X85J som ligger inom budget. Men Sony verkar lite sega med t.ex. VRR(vilket i och för sig PS5 inte har ännu) om jag tolkar guiden rätt och väntar på uppgradering.

Finns det någon uppdaterad information när Sony's uppdatering kommer och hur bra den fungerar?

4000 timmar på då? Den har en inbyggd pixelgrej som jobbar emot inbränningar nån timme på standbymode så koppla inte ur den från vägguttaget -> https://www.youtube.com/watch?v=dHwB1IDVzZU&t=191s

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muhsashi:

Hej!

Vill stämma av här så jag inte gör bort mig totalt.

Är endast ute efter en stor TV till billigt pris och kommer endast användas till att se film/serier. Är det något jag uppenbart kommer att ångra ifall jag kniper en sån här eller finns det klokare alternativ?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/359627/lg-70-4k-...

Dålig TV tyvärr. Kan du gå ner 5 tum i storlek och upp en tusenlapp i pris får du en mycket bättre TV. Kolla t.ex. under Black Uniformity hur dålig NANO75 ser ut.

Q60A vs NANO75: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q60-q60a-qled...

Q60A: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293525/samsung-6...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Försöker fråga igen, har en 6 år gammal Samsung KS7005a som jag eventuellt ska byta mot en LG CX/C1. Den kommer att stå i ett väldigt ljus rum, dock utan direkt solljus och kommer användas någon timme per dag. Antar det blir att köra den på Brightness 90-100 dessa dagar (om det ens räcker). Lite rädd att den inte kommer att klara av det?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av rince:

Är det här "samma" uppdatering man (förgäves) väntar på med TCL C825? Är novis på TV, men till och med jag märker vilken markant nedgradering av bildkvalitet 4k/120hz jämfört med 4k/60hz ger på PS5.

Japp.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mocka:

Försöker fråga igen, har en 6 år gammal Samsung KS7005a som jag eventuellt ska byta mot en LG CX/C1. Den kommer att stå i ett väldigt ljus rum, dock utan direkt solljus och kommer användas någon timme per dag. Antar det blir att köra den på Brightness 90-100 dessa dagar (om det ens räcker). Lite rädd att den inte kommer att klara av det?

KS7005 är en ganska ljusstark modell för sin tid. Googlar jag vettiga tester verkar den vara som dagens Q80A och hålla runt 500 nits kontinuerligt vid SDR men en högre och ganska kortvarig peak (problemet med Samsung och HDR på den tiden) mot 1000 nits i HDR. Så där ha du jämförelsen med hur du idag kör din KS7005. Kör du den Samsung på max bakgrundsbelysning idag? Då kan du behöva tänka om.

En OLED torde ha bättre reflexer, men det verkar som att ditt problem inte är reflexerna i sig utan den generella ljusnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Undvik att ge din avkomma tillgång till servicefjärrkontrollen. Det vore synd om de gick in i servicemenyn och stängde av de obligatoriska skydden som dämpar bilden efter några minuter av stillbild.

Skrivet av janne_145:

4000 timmar på då? Den har en inbyggd pixelgrej som jobbar emot inbränningar nån timme på standbymode så koppla inte ur den från vägguttaget -> https://www.youtube.com/watch?v=dHwB1IDVzZU&t=191s

Tack! Försöker undvika allt för mycket skärmtittande för dem, men ibland undrar jag hur de lyckas ha sönder saker.

Permalänk
Medlem

Woho a1 77" på netonnet för 19 990

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Hur ser det ut till nästa år, vet man något? Är det något som kan vara värt att vänta ett år på, eller kommer det se ungefär likadant ut som i år?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av compila_beeper:

Hur ser det ut till nästa år, vet man något? Är det något som kan vara värt att vänta ett år på, eller kommer det se ungefär likadant ut som i år?

En stor skillnad är väl att Samsung troligen släpper sina OLED nästa år. Det kan ju bli intressant.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av compila_beeper:

Hur ser det ut till nästa år, vet man något? Är det något som kan vara värt att vänta ett år på, eller kommer det se ungefär likadant ut som i år?

Överlag tror jag på att köpa när man vill ha. Köpte min OLED för två år sen och visst, de nya är väl lite bättre och jag hade kunnat spara några tusenlappar, men jag hade å andra sidan suttit med mina gamla 42" LCD från 2011 i två år till... Så länge min OLED inte går sönder ser jag ingen anledning att köpa en ny TV på bra länge, och då är den ändå redan två år gammal.

Permalänk
Medlem

86NANO756PA

Är den modellen nåt att hänga i granen?

Bra pris hos power