Konstig skärm flicker, fel på skärmen? (Video på problemet)

Permalänk
Medlem

Konstig skärm flicker, fel på skärmen? (Video på problemet)

Jag har sen ett antal dagar tillbaka haft ett problem med min skärm, där den dimmar ner sig under typ 0,1-2sek då och då.
Det känns som det kommer med ojämn intervall (har dock inte timeat det), och det som händer är lite svår förklarat men videon visar exakt hur det blir.
Jag har egentligen bara märkt av det när jag typ surfat runt, speciellt när jag läst någon artikel på tex AB eller liknande, där det är mycket vitt på skärmen, för då märks det så tydligt.
Vet dock inte om det händer konstant, men att jag inte riktigt märkt av det i fullskärmsaplikationer bara.
Ibland känns det som att det inte händer på över en timma, och ibland typ varannan minut.
Så här ser det ut:

https://i.imgur.com/FzCB0BF.mp4

Observera att det är inte bara Chrome fönstret som blinkar till, utan även startmenyn och skrivbordet bakom.
Så det är hela skärmen som blinkar till.
Har inte kunnat linka det till något jag installerat eller liknande.

Mitt system:
Skärm: Acer XB271HU @ 165hz
System annars:
Asus Rog Strix x570-e, 5950x, RTX3090, 32gb Ram, Windows 10 (med auto update på), Nvidia drivers version 496,49 (senaste)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Är det någon eco-mode inställt på skärmen? eller någon automatiskt ljusstyrka ?
Kolla runt bland bildskärms moden som finns

Sökte nu på Acer XB271HU flicker på google.
Verkar vara några som har liknande* problem?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Är det någon eco-mode inställt på skärmen? eller någon automatiskt ljusstyrka ?
Kolla runt bland bildskärms moden som finns

Sökte nu på Acer XB271HU flicker på google.
Verkar vara några som har liknande* problem?

Den står på "normal mode" i skärmens OSD.
Det finns ett eco läge, men det är inte på.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Den står på "normal mode" i skärmens OSD.
Det finns ett eco läge, men det är inte på.

Vad änder om du använder andra modes?

Några på nätet ställde ner skärmen till låg hertz. Försvinner dina problem om du ställen ned till, säg 60 hertz i windows?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Bildexpert 📺

Ljusstyrkan och svart är densamma medan innehållet däremellan får en annan tonkurva. Det ser alltså ut som skärmens EOTF eller "gamma" tillfälligt ändras.

Skulle kunna vara relaterat till någon "Dark boost"-funktion "dynamisk kontrast" eller liknande är igång i skärmen? Har för mig Acer brukar döpa sin dynamiska kontrast till någon konstigt akronym, ACM?

Jag gissar annars på något relaterat till Windows, likt något kring färg-profiler (om du experimenterat med sådant) – eller kanske bara en bugg senaste Nvidia-drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ljusstyrkan och svart är densamma medan innehållet däremellan får en annan tonkurva. Det ser alltså ut som skärmens EOTF eller "gamma" tillfälligt ändras.

Skulle kunna vara relaterat till någon "Dark boost"-funktion "dynamisk kontrast" eller liknande är igång i skärmen? Har för mig Acer brukar döpa sin dynamiska kontrast till någon konstigt akronym, ACM?

Jag gissar annars på något relaterat till Windows, likt något färg-profiler (om du experimenterat med sådant) – eller kanske bara en bugg senaste Nvidia-drivrutinen.

Dark boost finns med i OSD'n men den står på off.
Har ingen färgprofil igång, har dock kört med 60% digital vibrance när jag spelar OW.
Men det är av, och jag har även provat nollställa till standarvärden i Nvidias kontrollpanel när det kommer till färinställningar.
Har även provat nolla inställningarna i skärmen helt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Vad änder om du använder andra modes?

Några på nätet ställde ner skärmen till låg hertz. Försvinner dina problem om du ställen ned till, säg 60 hertz i windows?

Grejen är ju att jag har haft den på 165hz sen jag fick den för säkert 5+ år sen, utan det här problemet.
Så att ändra till 60hz för att bli av med det känns som en konstig lösning

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Bildexpert 📺

Tidsmässigt tajmar det rätt bra med när senaste Nvidia-drivrutinen släpptes. Skulle kunna köra en DDU och backa en version och som om det hjälper. Då har du en fin buggrapport och videoexempel att ge till Nvidia.

Annars ser själva effekten på tonkurvan ut som när man missmatchar nivåer för video/data. Kör du en oväntat signal till skärmen, likt YCbCr 4:4:4 eller 4:4:2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tidsmässigt tajmar det rätt bra med när senaste Nvidia-drivrutinen släpptes. Skulle kunna köra en DDU och backa en version och som om det hjälper. Då har du en fin buggrapport och videoexempel att ge till Nvidia.

Annars ser själva effekten på tonkurvan ut som när man missmatchar nivåer för video/data. Kör du en oväntat signal till skärmen, likt YCbCr 4:4:4 eller 4:4:2?

Tror inte jag gör det, kan kolla när jag kommer hem senare.
Vad ska den stå på?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zOlid:

Tror inte jag gör det, kan kolla när jag kommer hem senare.
Vad ska den stå på?

RGB Full är det normala för en PC och Displayport

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Grejen är ju att jag har haft den på 165hz sen jag fick den för säkert 5+ år sen, utan det här problemet.
Så att ändra till 60hz för att bli av med det känns som en konstig lösning

Jag tänker mer i ett felsökande syfte

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

RGB Full är det normala för en PC och Displayport

Den står på RGB 8bit enligt windows 10.
Och i Nvidia kontroll panelen står den på standard.

Får la prova köra en DDU och rolla tillbaka nvidia drivrutinen och se om det hjälper.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Tror det är en Nvidia-grej, har sett liknande hända några ggr den senaste tiden. Förmodar att det är något knas i de senaste drivrutinerna men har inte grävt djupare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tror det är en Nvidia-grej, har sett liknande hända några ggr den senaste tiden. Förmodar att det är något knas i de senaste drivrutinerna men har inte grävt djupare.

Problemet verkar tas upp rätt snabbt i https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver... så det verkar ju inte vara helt okänt iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Såg f.ö. detta i listan "open issues" i release notes för senaste drivrutinsversionen:

[YouTube]: The YouTube web site randomly displays extreme contrast/gamma while idle or
during video playback. [3420164]

Så det där ju iaf ett ärende som hanteras (med ovanstående ärendenummer), uppfattar det som samma övergripande problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Såg f.ö. detta i listan "open issues" i release notes för senaste drivrutinsversionen:

[YouTube]: The YouTube web site randomly displays extreme contrast/gamma while idle or
during video playback. [3420164]

Så det där ju iaf ett ärende som hanteras (med ovanstående ärendenummer), uppfattar det som samma övergripande problem.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5281

GeForce Hotfix Driver Version 496.98:

"The hotfix addresses the following issues:
...
[YouTube]: The YouTube web site randomly displays extreme contrast/gamma while idle or during video playback. [3420164]
..."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Intressant, jag har också haft något liknande problem på sista tiden med skärm som dimras lite, oftast i samband med att video spelas. Varje gång jag sökt på det så ger de mig inställningar i windows som redan är inställda på rätt sätt, men då lutar det alltså mot att det kanske är grafikdrivisarna som spökat..

Permalänk
Medlem

Hotfixen löste problemet för mig

Permalänk

Samma problem för mig, menhar dock Studio drivers. Den där hotfixen verkar gälla game ready. Kommer det funka för mig eller ska man bara avvakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetech85:

Samma problem för mig, menhar dock Studio drivers. Den där hotfixen verkar gälla game ready. Kommer det funka för mig eller ska man bara avvakta?

Om du specifikt behöver Studio-drivrutinerna blir det väl till att vänta tills de släpper en version där denna ändring är med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304