Nvidia Geforce RTX 4000 "Lovelace" tillverkas på TSMC:s 5 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag kommer ändå stå först i kön!

Aldrig! Flytta på dig!!

Tror vi har avslöjat lanseringen...

Permalänk
Medlem

Blir att köpa direkt så man kan skaffa 4K/144Hz skärm istället för nuvarande 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burn_OG:

*Lägger undan 100k inför nästa generations Nvidiakort*

Jaha, du ska bara ha instegsmodellen alltså?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Jaha, du ska bara ha instegsmodellen alltså?

Nu ska du inte överdriva. Pengarna kommer räcka till ett 4050Ti.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Ness:

"ja?"

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Kommer köpa ett 4090!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Slutet av 2022?! Vafan..hoppas mitt 2080 känns piggt då fortfarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att de inte ökar på effektförbrukningen ytterligare, ett high-end grafikkort ska dra typ max 250W i mitt tycke. Känns väl som fel väg att gå om varje generations grafikkort ska dra mera ström än den förra.

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på ett 1070 fortfarande.
Kan fan inte motivera kostnaden för GPU som det är nu. När ett jävla 3080 typ är 2000-3000kr dyrare än när de släpptes.
Samma med resterande hårdvara.

Blir kanske ett 4000 serie med ddr5 o skit 2023 istället lol, förhoppningsvis har priserna normaliserats lite tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Funderade på att sälja mitt MSI RTX 3080 Ventus 3X OC när man insåg att man kunde mer än dubbla mot vad man betalade men glad jag inte gjorde det. Det lär rulla på många år framöver, speciellt för oss som inte bryr oss om 4K utan är nöjda med 1440, och bristen lär vara lika galen när väl 4xxx-serien rullas ut så. Känns som 3xxx-serien av GPU är det största klippet man gjort på senare tid, men tanke på hur utvecklingen blev i världen.

Varför tycker du inte att ditt 3080 duger för spelande i 4K?
Jag spelar i 4K med mitt 3060. Eller var du ironisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Varför tycker du inte att ditt 3080 duger för spelande i 4K?
Jag spelar i 4K med mitt 3060. Eller var du ironisk?

För han kanske vill ha ut bra fps?
Man kan väl spela i 4k med det mesta, hur bra det fungerar är ju en annan sak.

Ska man pressa fps eller detaljer (eller båda och) i 4k krävs det ju också en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

När 99% av telefonen är identiskt med föregående modell så skulle jag inte påstå att det är "ny hårdvara" direkt. Visst jag kan köpa en ny TV och gå från LG C9 till CX. Men upplevelsen kommer vara densamma, och den ser exakt likadan ut.

Alltså; "ny"

Största skillnaden ser man nog på lönekontot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Varför så dryg? Du förstår ju mycket väl att han inte menade det.

Men att byta var femte år är väl en rimlig siffra att satsa på i dagens läge. Kanske till och med längre än så om man sitter med modeller som släppts nyligen.

Medelsvenssons har inte någon egentlig anledning att uppgradera oftare än så.

Nu har du nog helt missuppfattat något.
Jag menar precis det som du menar.

Man köper något man behöver som löser uppgiften, en kvartsklocka ger inget en normal person behöver då en mekanisk klocka klarar +- någon sekund i månaden. Man behöver inte nyare tech bara för att.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 1080TI som har varit sjukt bra senaste åren men detta blir nog det nya att köra.

5nm grafikkort och DDR5. Något mer banbrytande som kommer snart?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Nvidia bokade väl in sig hos TSMC för 5nm för länge sedan och det där väl därför det är fyllt till bredden?
AMD var väl tvungna att kolla på andra fabs för att Nvidia hann före på 5nm?

Kanske bara var något som gick ryktesvägen, men om det är sant så lär ju tillgången vara bättre nästa år.
Jävligt många som bara sitter och gnäller i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Varför tycker du inte att ditt 3080 duger för spelande i 4K?
Jag spelar i 4K med mitt 3060. Eller var du ironisk?

"Duger" är ju nyckelordet här.
3080 är i mina ögon ett kort för 1440p med höga settings och det är vad jag personligen har mitt till.

Permalänk

Fan vad jag saknar tiden, när det kom nya grafikarkitekturer årligen. Och dessa även fanns att köpa, och även toppmodellen till skäligt pris, otroligt nog. Skäliga priser för toppmodellen, försvann ju när Nvidia introducerade Titan. Men FAN vad jag saknar Titan priserna nu

Permalänk
Medlem

Mitt krav på nästa grafikkort är en 3x ökning av RTX prestandarden av ett 3080. (UTAN DLSS)
Innan dess så kommer jag använda mitt nuvarande 3080 tills elräkningarna tar död på oss här i Skåne 😅

Som det är nu räcker ett 3080 precis till att leverera 1440p/144hz i majoriteten av alla spel utan rtx (maxat/high såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

När 99% av telefonen är identiskt med föregående modell så skulle jag inte påstå att det är "ny hårdvara" direkt. Visst jag kan köpa en ny TV och gå från LG C9 till CX. Men upplevelsen kommer vara densamma, och den ser exakt likadan ut.

Alltså; "ny"

Största skillnaden ser man nog på lönekontot.

Apple: "I find your lack of faith disturbing"

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ness:

När 99% av telefonen är identiskt med föregående modell så skulle jag inte påstå att det är "ny hårdvara" direkt. Visst jag kan köpa en ny TV och gå från LG C9 till CX. Men upplevelsen kommer vara densamma, och den ser exakt likadan ut.

Alltså; "ny"

Största skillnaden ser man nog på lönekontot.

Lite skillnad på en TV och en telefonen, Apple hårdvara är ju enorma hopp varje år i form av prestanda och annat en CX vs en C9 är inga jättekliv för vanlig person men för mig som kör 3090 i CX är det som dag natt så jo för vissa är det skillnad bara olika användingsområden där vissa saker används hos vissa och andra inte.
Skulle min morsta byta C9 mot CX skulle hon märka 0 skillnad dock gäller inte för mig som använder alla nya funktionber i CX vs C9 tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Jag håller tummarna på att denna gång är det främst ett grafikkort och inte ett värmeelement.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nej tack, ny hårdvara är kul.

ja! men då kan det inte ligga på dessa fantasi summor.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Priserna på detta blir intressant att se med tanke på hur folk är beredda att betala i nuvarande brist

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Nu har du nog helt missuppfattat något.
Jag menar precis det som du menar.

Man köper något man behöver som löser uppgiften, en kvartsklocka ger inget en normal person behöver då en mekanisk klocka klarar +- någon sekund i månaden. Man behöver inte nyare tech bara för att.

Jupp, det var jag som läste in lite extra mening i din text. My bad.

Skrivet av tvelander:

Apple hårdvara är ju enorma hopp varje år i form av prestanda

Nja. Men även om vi för enkelhetens skull utgår från att det stämmer så är inte det någon anledning att byta bara för att ens iphone är något år gammalt.

Jag kör fortfarande med en 6S och jag törs påstå att fler än 90 % av alla svenskar skulle klara sig utmärkt med den, förutsatt att de bytt ut batteriet. Trots sex(?) generationer av vad du kallar enorma hopp i prestanda så är det ingenting som den stora majoriteten behöver.

Även om man nu behöver en kraftfull mobil, vad klarar en iPhone 13 av som inte en, låt oss säga, tre år äldre modell klarar av?

Sen att nyare modeller har funktion man vill ha för att det är roligt, det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Lite skillnad på en TV och en telefonen, Apple hårdvara är ju enorma hopp varje år i form av prestanda och annat en CX vs en C9 är inga jättekliv för vanlig person men för mig som kör 3090 i CX är det som dag natt så jo för vissa är det skillnad bara olika användingsområden där vissa saker används hos vissa och andra inte.
Skulle min morsta byta C9 mot CX skulle hon märka 0 skillnad dock gäller inte för mig som använder alla nya funktionber i CX vs C9 tex.

Jo absolut, men för jämförelsen tyckte jag det fungerade bra. "Jättehopp" är väldigt överdrivet. För normalt användande så märker du antagligen ingen skillnad mellan exempelvis Iphone 12 och 13. Jag väntade 3 år med att uppgradera mobil nu senast och helt ärligt, den mest märkbara skillnaden var hoppet från 60 till 90Hz display. Att Reddit startar på 0.1 sekund istället för 0.2 är liksom inte något som märks utanför tester även fast det på papperet står "dubbel prestanda".

Jag tycker du har en bra poäng där, att om det finns en funktion man vill åt i nästa modell så kan det helt klart vara värt att uppgradera. Men om vi jämför C9 med CX så är det 99% samma TV. CX har till och med lägre bandbredd över HDMI och är således teoretiskt sämre än C9, men inte heller det är något som påverkar normalt användande. Däremot om vi jämför C8 mot C9 så tappar du HDMI 2.1 på C8:an vilket givetvis är en extremt stor skillnad OM du faktiskt använder dig av det. (exempelvis för gaming).

Så att bara köpa nya modeller så fort de släpps utan någon tanke på ifall det faktiskt behövs eller om jag i mitt användande kommer märka någon skillnad, tycker jag är onödigt helt enkelt. Spara de pengarna och köp något som ger mer. Ofta sitter folk med världens överkittade dator kopplat till en Benq-skärm från 2008 eller ett Micke-skrivbord från IKEA. IRL bottleneck.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Apple: "I find your lack of faith disturbing"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, 15% högre prestanda med 50% påslag på strömförbrukning, samt 50% påslag på (det idag galna) priset?
Får hoppas korten kommer med vettiga minnesmängder och lämplig bandbredd, men vem vet...

Permalänk
Medlem

Följ. pålitliga källor, ryktes det att det ska finnas 19 styck. kort tillgängliga vid släpp, alltså mycket bättre än vid lanseringen av 3080.

Jag ser fram emot att testa med bongholiomarks.

Permalänk
Skrivet av Moton:

Känner redan -1000 hype. Måste köra mitt 3080 i minst 10 år för att köpet ska kännas värt de.

Ditt 3080 kommer vara dubbelt så långsamt som ett 4080.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Se om man får tag i en för release pris denna gång, annars får man väl vänta till 5xxx serien