Telia FWA Fast bredband via mobilnätet

Permalänk
Medlem

@Segga, jaha. Får du så pass bra fart det var ju inte dåligt. Då måste det vara typ 4G+ och otroligt bra signal. Då hjälper det nog inte så mycket med en extern antenn om du har dessa hastigheter. Behöver man få det att gå fortare ?

Men vad är detta FWA är det inte bara fast bredband över 4G, eller innebär det bara att man får någon typ av utrustning installerade från Telia. Alltså sådant man kan fixa själv ?

Så glad att jag har fiber, värt pengarna för här är täckningen urusel med mobilen (får typ 5Mbit i genomsnitt) och ändå är det bara 2km till masten men det är flera berg samt radioskugga här. Mobilens hotspot duger bara som backup när fibern går ner så man kan surfa och lite enklare saker, åtminstone blir man inte utan Internet, så det är bättre än inget alls.

Permalänk
Medlem

Varning - Telia Fast mobilt bredband FWA

Har haft Telia mobilt bredband (obegränsad) i 2 år med Huawei 525 Router. Fungerat bra men hastigheten har varierat mellan 60-140/20 Mbit/s.

Jag signar upp mig på FWA erbjudande då dedikerad bandbredd är något jag är beredd att betala för. Säljaren lovar 100Mb+.

Telia FWA installatör sätter upp en extern riktantenn. Märker direkt att det inte är någon dedikerad hastighet. Får identisk hastighet från det mobila bredbandet. Noterbart här är hastighet till det mobila gick upp till 180/40 tre dagar före installatören dök upp efter sms om att tjänsten var redo användas.

Nu till varningen tjänsten gick ner alla dagar efter 15:30 samt helger då masten var överbelastad. Var sen nere mellan 4 minuter till timmar. Hände minst 5 gånger per kväll det mobila bredbandet valde samtidigt en annan cell. Men FWA tjänstens rikt antenn kan inte välja en annan mast så vid problem med kapacitet har du inget internet.

Trots att lampan blinkar rött på routern och att jag från dag ett beskrev det mobila fungerar tog det en månad för Telia acceptera tjänsten inte fungerar och avsluta den. Deras support är gjord för folk som har problem med Wifi/Nätverkssladd. 

Permalänk
Medlem

@ZoomSwe, tack för den uppdateringen av tråden.

Så vad är egentligen skillnaden numera mellan detta "dedikerad bredband FWA" och att bara använda ett vanligt 4G abonnemang där man har mycket data varje månad.

Innebär det där FWA att man har prioriterad trafik ? men är man samtidigt är låst till en specifik mast ?

Och det där "obegränsad" måste ju ändå vara begränsad även om gränsen säkerligen är satt grymt högt eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@ZoomSwe, tack för den uppdateringen av tråden.

Så vad är egentligen skillnaden numera mellan detta "dedikerad bredband FWA" och att bara använda ett vanligt 4G abonnemang där man har mycket data varje månad.

Innebär det där FWA att man har prioriterad trafik ? men är man samtidigt är låst till en specifik mast ?

Och det där "obegränsad" måste ju ändå vara begränsad även om gränsen säkerligen är satt grymt högt eller ?

Nä Telia sålde FWA till oss för att man skulle ha "prioriterad trafik", "dedikerad port på masten" och "fiber från masten".
Efter åtskilliga samtal och felsökningssamtal med support så fick vi äntligen prata med en ärlig tekniker. Allt är bara bluff och båg. Det är bara vanligt bredband via mobilnätet. Modemet hoppar mellan master hej vilt, även om det var precis det den inte skulle och någon fiber från masten är det inte alls. Prioriterad trafik är också bara bullshit.

Har haft Telia som mobil och bredbandsoperatör i 20 år. Nu väntar jag bara på att fiber ska bli installerat sen ska jag aldrig ha Telia igen.

Hade jag haft ork så hade jag försökt anmäla Telia för falsk marknadsföring men jag har verkligen ingen lust.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Jag tankar i snitt 1-2TB per månad sedan två år tillbaka. Obegränsad verkar inte ha någon limit.

Du får definitivt ingen prioriterad trafik. Gjorde under en månad en mängd tester mellan mobilt bredband 4G och FWA. Och det var aldrig bättre från FWA. När FWA gav 100+ gav det mobila det. Kvällstid gick FWA ned till en 20-80 Mbit/s och sen dog det. Det mobila har aldrig gått under 60 Mbit/s då det byter mast.

En annan märklig detalj var jag fick märkbart sämre latency/ping från FWA 35-50ms VS 18-25 ms på det mobila på samma Cell.

I mitt fall var problemet den inte kunde byta mast. Tror det endast berodde på riktantennen inte kunde få kontakt med andra celler. Teknikern som skruvade ner utrustningen bekräftade dom som beställt i mitt område hade problem (Lovö). Men att Telia har för avsikt bygga ut dom områden där kunder beställt FWA. Vad säger man...

Permalänk
Medlem

Det roliga är ju att Telia fortfarande marknadsför det som FWA, fast det är ju inte FWA. FWA ska ju just vara att du får en dedikerad port till en närliggande mast och därifrån ha fiberanslutning och inget av det här erbjuder Telia.

De borde stämmas för falsk marknadsföring.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

FWA har mer med prismodellen att göra, de måste ha en produkt med "fri download" utan att det ska ersätta ett MBB som du tar med dig överallt.

Permalänk
Medlem

@Raynstorm, jaha är det så illa. Då tolkar jag det som Telias FWA egentligen bara är 4G med extra propaganda och bullshit inbakat.

Det låter lite som 4G och en modern 4G router är lika bra eller faktiskt bättre. Då är det antagligen bara en extern riktantenn som ger dig bättre fart, stabilare uppkoppling om man bor utanför städerna eller i skogarna. Antar att det inte gör så stor skillnad inne i städerna men där finns ändå så många andra alternativ numera.

Jag hade Telia i många år för något annat alternativ fanns inte (dock inte mobil, där har jag alltid haft Tele2) till den dagen då ett fibernät byggdes, bytte till det och sedan var det slut med bredband via Telia. Hade kvar telefoni ett bra tag till men flyttade över det till IP telefoni för ett tag sedan. Det var i samband med att priserna började stiga på fast telefoni.

Såg en annan tråd här eller någon annan stans att den fasta telefonin monteras bort, senast 2030 är nog allt borta.

Permalänk
Medlem

FWA har inget med fri download att göra. Det är en rikt antenn som ger hög latency.

I MOBILT BREDBAND OBEGRÄNSAD. Har du ingen begränsning. Haft tjänsten i mer än 2 år och har den nu ännu en gång då FWA abonnemanget blev reklamerat (har som mest tankat 3.8TB en månad).

Permalänk
Medlem

@ZoomSwe tack för den informationen. Då är verkligen obegränsad som dom säger obegränsad. Jag vill minnas vagt att man körde liknande tidigare men att det ändå fanns en gräns som man inte talade om för kunden även om den gränsen var otroligt högt satt.

Undra hur det är med andra leverantörer.

Så FWA är bara någon form av paketlösning som man säljer på folk och inte något speciellt abonnemang eller sim kort. OK bra då vet jag det.

Permalänk
Rekordmedlem

Bjarne Bjurström känner sig lurad.

Det här var ju med på nyheterna i kväll så de som inte såg det kan ju kolla via länken, och skriver möjligen Bjarne här i tråden ? Men man kan inte klaga på kommunens inställning till bredband >
Kommunen: ”Går inte att jämföra trådlöst med grävd fiber”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/manga-missnojda-m...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har tappat allt internet i ett par timmar, ett par gånger i veckan de senaste 2-3 månaderna. Fullständigt värdelöst.

Har nu i min mailkorg lokaliserat konversationen med Telia om hur detta skulle vara FWA, med fast trådlöst koppling till en specifik mast och sedan fiber därifrån.

Efter mitt samtal med Telias tekniker för ett par veckor sedan där vi fick reda på att det inte är något av det dom lovat (modemet byter mast hela tiden, alltså inte FIXED, samt att det är inte alls fiber från masten) har fått oss att bestämma oss för att gå hårt mot telia i detta. Kommer minst kräva alla pengar tillbaka för det vi betalt under tiden vi haft det.

Detta är helt sjukt att ett så stort företag som Telia kan blåljuga till sina kunder på detta sättet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

My apologies for writing in English, I can read quite a bit of Swedish but not write it very well yet I'm afraid.

I've had the Telia FWA solution for 1,5y now here in Värmdö, but have never been satisfied with it. It works during quiet times (winter, early in the morning, basically when there are not many people on the Island) but it's really horrible on other moments. On midsummer we didn't even get 1Mbit down or up.

By now we know that there is no fixed tower configured for us, no dedicated bandwidth. The device pretty much acts like a normal mobile phone, except it can only connect to 1 tower at a time, compared to multiple with a normal phone.

The good news is that I've been able to get it a lot better. The simple thing I did was disable all the "bad quality" bands that were used by towers far away from me and only keep the ones that were hosted on the tower close to me. To do that you need to go to the Nokia's settings page (192.168.0.1) and log in to use System page. The login for that page is "fm2-installer" and the password you can probably find using Google. For me it works with using bands 3 7 and 20, but I suggest you monitor the status page first to look at which bands are being used when your connection is good. You can also look up the eNBID on cellmapper.net and see where that specific tower is located.

This video also explains the issue: https://www.youtube.com/watch?v=CAkjQ6a2qdc

The Nokia device itself works great, it just needs a bit of tweaking to get it working well for our situation.