Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag flyttade ifrån Stockholm 1999, 2019 var jag tillbaka och det var fortfarande en byggarbetsplats utanför Stockholms central.

Det var nog inte fortfarande utan snarare återigen. Jag har varit vid Stockholms central många gånger under tiden mellan 1999 och 2019 då det inte var byggarbetsplats där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Huvudgatan där jag bor har blivit uppgrävd för en vecka sedan, men ingen verkar göra något där.

En av de större genomfartslederna här i stan, som dessutom ligger i direkt anslutning till ett stort handelsområde, har varit föremål för breddning och uppfräschning. Välbehövligt. Det blir trångt och rörigt under byggkaoset vilket är förståeligt och förlåtligt. Men när den danska entreprenören som utför arbetet plötsligt går i konkurs och lämnar vissa delar totalt uppgrävda att det knappt går att köra bil där. Det är inte lika lätt att svälja. I kanske fem veckor har arbetet stått still i väntan på att en ny entreprenör ska anställas. I helgen påbörjade dom äntligen jobbet igen. Det skulle varit klart nu....

Skrivet av HappySatan:

.... Det gör mig nedstämd.

Dags för ett nytt nick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Dags för ett nytt nick?

DepressedBeelzebub checking in 😅

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

En av de större genomfartslederna här i stan, som dessutom ligger i direkt anslutning till ett stort handelsområde, har varit föremål för breddning och uppfräschning. Välbehövligt. Det blir trångt och rörigt under byggkaoset vilket är förståeligt och förlåtligt. Men när den danska entreprenören som utför arbetet plötsligt går i konkurs och lämnar vissa delar totalt uppgrävda att det knappt går att köra bil där. Det är inte lika lätt att svälja. I kanske fem veckor har arbetet stått still i väntan på att en ny entreprenör ska anställas. I helgen påbörjade dom äntligen jobbet igen. Det skulle varit klart nu....

Dags för ett nytt nick?

Alla era infrastrukturproblem bleknar ändå i jämförelse med Göteborgs måste jag säga.

Till exempel Götatunneln som började byggas 2000 och var färdig 2006, 1600m lång med två rör och tre filer i varje. Syftet med den är att få bort (eller snarare gräva ner) en led som gick genom staden längs med vattnet. Från början hade man tänkt på att Västlänken, ett system med tågtunnlar, skulle korsa denna tunneln på ett par ställen men ändå behövde man göra förstärkningar i tunneln för att hantera detta vilket man började med 2018 och höll på i ett halvår ungefär för att fixa ena röret. Det blev förseningar och entreprenören fick sparken på grund av detta. Arbetet med det andra röret satte igång vid årsskiftet 2020-2021 ungefär, skulle först vara färdigt i juli, sen blev det försenat till augusti, sen september, nu säger de 20:e december. Bland annat gick en gjutning fel så de måste bila sönder ett stort betongparti för att gjuta om det.

Nu kanske det inte låter så illa, från sex filer ned till tre hade ju inte behövt påverka trafiken så himla mycket, men trafikomläggningen verkar vara gjord med syfte att påverka trafiken så mycket som möjligt. Kommer man från väster måste man köra av leden innan tunnelnedfarten, över en kraftigt trafikerad trafikplats ovanpå tunnelmynningen med rödljus, massa kollektivtrafik och liknande, för att sen köra ned i tunneln via ett annat rör. Där är det konstanta långa köer, ofta långt över en kilometer. Och jag fattar inte syftet, man ska av en led för att sen köra på samma led igen efter denna jättekorsning, varför? Det är inget bygge som pågår i tunnelmynningen på något sätt. Visserligen finns det mötande trafik men de har ju lämnat mittenfilen helt tom, och man har ju precis lika mycket mötande trafik inne i tunneln så varför inte bara låta folk samla in sig i den filen de ska köra i tunneln?

I andra änden av tunneln fungerar själva tunneln bättre, men samtidigt som detta har utspelat sig så pågår det ett par stora projekt där. Dels har man ersatt en bro över älven med en ny, den öppnade för några månader sedan. Den nya bron är rätt mycket lägre än den gamla och behöver således öppnas mycket oftare, jag fastnar där kanske var tionde gång jag kör över, mot kanske en gång per år med den tidigare bron. Även här har det varit problem och förseningar, även precis efter det försenade öppnandet så fastnade bron i öppet läge och behövde repareras. Tornen med trappor för gående (och cyklister?) har också blivit felgjutna och således har de inte öppnat än utan ska rivas och göras om.

På andra sidan leden från tunneln så ligger centralstationen och där pågår omfattande arbeten med stora trafikomläggningar för Västlänken, som förstås begränsar möjligheterna att ta olika vägar från och över leden. Man har också byggt två stora hus alldeles i närheten av tunnelmynningen här, som visserligen är färdiga nu men som orsakade en massa störningar under byggandet.

Min väg från jobbet går över den nya bron och sen ned i tunneln, denna väg är inte framkomlig nu utan jag får köra åt fel håll en bit för att sen vända och köra ner i tunneln för att sen sitta i köerna i tunneln, med tre trafikljus när det tidigare var noll. Alternativt köra genom stan ovan mark, vilket är trevligare men då köra jag ju förbi åtminstone fyra stora byggen för västlänken som gör att jag för köra omvägar och stå i kö, och i slutändan måste jag ändå in i samma korsning vid andra änden på tunneln med kilometerlånga köer. Förra veckan åkte jag över bron, körde åt fel håll, fastnade i köer som aldrig tog slut och det slutade med att jag tog bron tillbaka igen, så på 50 minuter kom jag tillbaka till där jag startade, och körde över Hisingen och tog en annan hårt trafikerad bro till fastlandet.

Så här har det varit i nästan ett år nu, med nya mindre omläggningar och obefintlig skyltning hela tiden så man väldigt ofta kör fel eftersom vägen som funkade förra veckan plötsligt inte gör det denna och så.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Alla era infrastrukturproblem bleknar ändå i jämförelse med Göteborgs måste jag säga.

Petitesser. Här i byn har det hänt mycket, man har bytt ut en Lämna Företräde mot en STOP-skylt, på 10 år. Helt i onödan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Petitesser. Här i byn har det hänt mycket, man har bytt ut en Lämna Företräde mot en STOP-skylt, på 10 år. Helt i onödan.

De flesta stoppskyltar är onödiga i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla era infrastrukturproblem bleknar ändå i jämförelse med Göteborgs måste jag säga.

Till exempel Götatunneln som började byggas 2000 och var färdig 2006, 1600m lång med två rör och tre filer i varje. Syftet med den är att få bort (eller snarare gräva ner) en led som gick genom staden längs med vattnet. Från början hade man tänkt på att Västlänken, ett system med tågtunnlar, skulle korsa denna tunneln på ett par ställen men ändå behövde man göra förstärkningar i tunneln för att hantera detta vilket man började med 2018 och höll på i ett halvår ungefär för att fixa ena röret. Det blev förseningar och entreprenören fick sparken på grund av detta. Arbetet med det andra röret satte igång vid årsskiftet 2020-2021 ungefär, skulle först vara färdigt i juli, sen blev det försenat till augusti, sen september, nu säger de 20:e december. Bland annat gick en gjutning fel så de måste bila sönder ett stort betongparti för att gjuta om det.

Nu kanske det inte låter så illa, från sex filer ned till tre hade ju inte behövt påverka trafiken så himla mycket, men trafikomläggningen verkar vara gjord med syfte att påverka trafiken så mycket som möjligt. Kommer man från väster måste man köra av leden innan tunnelnedfarten, över en kraftigt trafikerad trafikplats ovanpå tunnelmynningen med rödljus, massa kollektivtrafik och liknande, för att sen köra ned i tunneln via ett annat rör. Där är det konstanta långa köer, ofta långt över en kilometer. Och jag fattar inte syftet, man ska av en led för att sen köra på samma led igen efter denna jättekorsning, varför? Det är inget bygge som pågår i tunnelmynningen på något sätt. Visserligen finns det mötande trafik men de har ju lämnat mittenfilen helt tom, och man har ju precis lika mycket mötande trafik inne i tunneln så varför inte bara låta folk samla in sig i den filen de ska köra i tunneln?

I andra änden av tunneln fungerar själva tunneln bättre, men samtidigt som detta har utspelat sig så pågår det ett par stora projekt där. Dels har man ersatt en bro över älven med en ny, den öppnade för några månader sedan. Den nya bron är rätt mycket lägre än den gamla och behöver således öppnas mycket oftare, jag fastnar där kanske var tionde gång jag kör över, mot kanske en gång per år med den tidigare bron. Även här har det varit problem och förseningar, även precis efter det försenade öppnandet så fastnade bron i öppet läge och behövde repareras. Tornen med trappor för gående (och cyklister?) har också blivit felgjutna och således har de inte öppnat än utan ska rivas och göras om.

På andra sidan leden från tunneln så ligger centralstationen och där pågår omfattande arbeten med stora trafikomläggningar för Västlänken, som förstås begränsar möjligheterna att ta olika vägar från och över leden. Man har också byggt två stora hus alldeles i närheten av tunnelmynningen här, som visserligen är färdiga nu men som orsakade en massa störningar under byggandet.

Min väg från jobbet går över den nya bron och sen ned i tunneln, denna väg är inte framkomlig nu utan jag får köra åt fel håll en bit för att sen vända och köra ner i tunneln för att sen sitta i köerna i tunneln, med tre trafikljus när det tidigare var noll. Alternativt köra genom stan ovan mark, vilket är trevligare men då köra jag ju förbi åtminstone fyra stora byggen för västlänken som gör att jag för köra omvägar och stå i kö, och i slutändan måste jag ändå in i samma korsning vid andra änden på tunneln med kilometerlånga köer. Förra veckan åkte jag över bron, körde åt fel håll, fastnade i köer som aldrig tog slut och det slutade med att jag tog bron tillbaka igen, så på 50 minuter kom jag tillbaka till där jag startade, och körde över Hisingen och tog en annan hårt trafikerad bro till fastlandet.

Så här har det varit i nästan ett år nu, med nya mindre omläggningar och obefintlig skyltning hela tiden så man väldigt ofta kör fel eftersom vägen som funkade förra veckan plötsligt inte gör det denna och så.

Infrastrukturmörkret i Götet är ett av skälen till att jag flyttade därifrån. Dyra och dåliga projekt som fullkomligt blundat för de verkliga behoven när det gäller trafiklösningar - för få förbindelser över/under älven.

Undrar hur länge Hisingsbron kommer att stå kvar och hur länge som det dröjer innan något fartyg kör in i klaffen när den är i upplyft läge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Infrastrukturmörkret i Götet är ett av skälen till att jag flyttade därifrån. Dyra och dåliga projekt som fullkomligt blundat för de verkliga behoven när det gäller trafiklösningar - för få förbindelser över/under älven.

Undrar hur länge Hisingsbron kommer att stå kvar och hur länge som det dröjer innan något fartyg kör in i klaffen när den är i upplyft läge.

Jo, och problemet görs dessutom än värre då de verkar sakna förmågan att planera framåt. Min lilla gata exempelvis gjorde de ingenting på under kanske 20 år, sen gjorde de om hela beläggningen, ny asfalt, plockade bort en bit onödig trottoar och så. Men efter det så har de ju grävt upp gatan kanske sex gånger på två år av oklara anledningar, avlopp, vatten, värme och liknande säkert. Varför inte vänta med ny fin fräsch asfalt tills man är färdig för ett tag med att göra nya hål i marken liksom?

Götatunneln är ju också ett fint exempel. Den är ganska ny, färdig 2006 som sagt, men efter det har man ju förlängt tunneln i öster, eller kanske snarare lagt vägen djupare. Hade det inte varit bättre att göra det på en gång?

Däremot är jag positiv till västlänken vilket inte verkar vara så vanligt. Jag säger inte att den är perfekt på något sätt, den hade nog kunnat göras mycket bättre, billigare och snabbare, men centralens säckdesign håller inte längre och vi behöver göra det lättare att åka kollektivtrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Däremot är jag positiv till västlänken vilket inte verkar vara så vanligt. Jag säger inte att den är perfekt på något sätt, den hade nog kunnat göras mycket bättre, billigare och snabbare, men centralens säckdesign håller inte längre och vi behöver göra det lättare att åka kollektivtrafik.

Min tanke var att snarare ha en helt ny station i Olskroken och sedan köra dubbelspår ut till Torslanda, eller varför inte vid bron mellan Öckerö/Hönö. Stopp vid Sannegården, Färjenäs, Hamnrondellen, Volvo Cars, Kongahällavägen bl.a.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Min tanke var att snarare ha en helt ny station i Olskroken och sedan köra dubbelspår ut till Torslanda, eller varför inte vid bron mellan Öckerö/Hönö. Stopp vid Sannegården, Färjenäs, Hamnrondellen, Volvo Cars, Kongahällavägen bl.a.

Jo det finns förstås många alternativ. Och vissa saker är ju lite konstiga, som varför ska man ha en stor underjordisk pendeltågsstation vid Korsvägen när man redan har en underjordisk pendeltågsstation typ 200 meter bort? Och ingen station på Hisingen? Haga-stationen kan funka men det känns som den hade passat bättre på Linnéplatsen. Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla era infrastrukturproblem bleknar ändå i jämförelse med Göteborgs måste jag säga.

Till exempel Götatunneln som började byggas 2000 och var färdig 2006, 1600m lång med två rör och tre filer i varje. Syftet med den är att få bort (eller snarare gräva ner) en led som gick genom staden längs med vattnet. Från början hade man tänkt på att Västlänken, ett system med tågtunnlar, skulle korsa denna tunneln på ett par ställen men ändå behövde man göra förstärkningar i tunneln för att hantera detta vilket man började med 2018 och höll på i ett halvår ungefär för att fixa ena röret. Det blev förseningar och entreprenören fick sparken på grund av detta. Arbetet med det andra röret satte igång vid årsskiftet 2020-2021 ungefär, skulle först vara färdigt i juli, sen blev det försenat till augusti, sen september, nu säger de 20:e december. Bland annat gick en gjutning fel så de måste bila sönder ett stort betongparti för att gjuta om det.

Nu kanske det inte låter så illa, från sex filer ned till tre hade ju inte behövt påverka trafiken så himla mycket, men trafikomläggningen verkar vara gjord med syfte att påverka trafiken så mycket som möjligt. Kommer man från väster måste man köra av leden innan tunnelnedfarten, över en kraftigt trafikerad trafikplats ovanpå tunnelmynningen med rödljus, massa kollektivtrafik och liknande, för att sen köra ned i tunneln via ett annat rör. Där är det konstanta långa köer, ofta långt över en kilometer. Och jag fattar inte syftet, man ska av en led för att sen köra på samma led igen efter denna jättekorsning, varför? Det är inget bygge som pågår i tunnelmynningen på något sätt. Visserligen finns det mötande trafik men de har ju lämnat mittenfilen helt tom, och man har ju precis lika mycket mötande trafik inne i tunneln så varför inte bara låta folk samla in sig i den filen de ska köra i tunneln?

I andra änden av tunneln fungerar själva tunneln bättre, men samtidigt som detta har utspelat sig så pågår det ett par stora projekt där. Dels har man ersatt en bro över älven med en ny, den öppnade för några månader sedan. Den nya bron är rätt mycket lägre än den gamla och behöver således öppnas mycket oftare, jag fastnar där kanske var tionde gång jag kör över, mot kanske en gång per år med den tidigare bron. Även här har det varit problem och förseningar, även precis efter det försenade öppnandet så fastnade bron i öppet läge och behövde repareras. Tornen med trappor för gående (och cyklister?) har också blivit felgjutna och således har de inte öppnat än utan ska rivas och göras om.

På andra sidan leden från tunneln så ligger centralstationen och där pågår omfattande arbeten med stora trafikomläggningar för Västlänken, som förstås begränsar möjligheterna att ta olika vägar från och över leden. Man har också byggt två stora hus alldeles i närheten av tunnelmynningen här, som visserligen är färdiga nu men som orsakade en massa störningar under byggandet.

Min väg från jobbet går över den nya bron och sen ned i tunneln, denna väg är inte framkomlig nu utan jag får köra åt fel håll en bit för att sen vända och köra ner i tunneln för att sen sitta i köerna i tunneln, med tre trafikljus när det tidigare var noll. Alternativt köra genom stan ovan mark, vilket är trevligare men då köra jag ju förbi åtminstone fyra stora byggen för västlänken som gör att jag för köra omvägar och stå i kö, och i slutändan måste jag ändå in i samma korsning vid andra änden på tunneln med kilometerlånga köer. Förra veckan åkte jag över bron, körde åt fel håll, fastnade i köer som aldrig tog slut och det slutade med att jag tog bron tillbaka igen, så på 50 minuter kom jag tillbaka till där jag startade, och körde över Hisingen och tog en annan hårt trafikerad bro till fastlandet.

Så här har det varit i nästan ett år nu, med nya mindre omläggningar och obefintlig skyltning hela tiden så man väldigt ofta kör fel eftersom vägen som funkade förra veckan plötsligt inte gör det denna och så.

Det verkar som om ni har anti-göteborgs-konspiratörer i kommunledningen. Varifrån har ni fått tag i dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Det verkar som om ni har anti-göteborgs-konspiratörer i kommunledningen. Varifrån har ni fått tag i dem?

Tja den politiska situationen i Göteborg har ju varit lite svajig det sista. Mycket på grund av de så kallade Demokraterna som egentligen är ett enfrågeparti för att stoppa västlänken men som i praktiken är ett klassiskt högerparti med lite högerpopulistiska tongångar och mycket fokus på missnöje. Sen har ju S maktfullkomlighet varit ännu större här än i landet i stort under ganska lång tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Infrastrukturmörkret i Götet är ett av skälen till att jag flyttade därifrån. Dyra och dåliga projekt som fullkomligt blundat för de verkliga behoven när det gäller trafiklösningar - för få förbindelser över/under älven.

Undrar hur länge Hisingsbron kommer att stå kvar och hur länge som det dröjer innan något fartyg kör in i klaffen när den är i upplyft läge.

Jag håller med dig till fullo. Var i Götet för någon vecka sen och inte ens GPS:erna förstår sig på den staden. Det finns inga raka vägar och på den lilla svängen jag skulle åka så lyckades jag köra fel två gånger. En tur som skulle ta 10 minuter tog istället 20 minuter via fyra helt onödiga tullbetalningar😀

Då var jag inte ens i närheten av city när man dessutom ska slåss med spårvagnar och mera av dessa böjda vägarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är det för tidigt att klaga på idioter som inte kan använda blinkers än? Men känner att det bör ventileras var 100de inlägg åtminstone.

Eller folk som stannar bilen framför en tom rondell?? Nej, väjningspliktskylt är inte en stoppskylt.

På tal om att stanna, har råkat ut för att folk stannat i rondellen för att de tror det är högerregeln som gäller.
Kan även dra upp folk som blinkar vänster i rondellen, men som sen inte blinkar höger (ut) ur den och de ska rak fram.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag håller med dig till fullo. Var i Götet för någon vecka sen och inte ens GPS:erna förstår sig på den staden. Det finns inga raka vägar och på den lilla svängen jag skulle åka så lyckades jag köra fel två gånger. En tur som skulle ta 10 minuter tog istället 20 minuter via fyra helt onödiga tullbetalningar😀

Då var jag inte ens i närheten av city när man dessutom ska slåss med spårvagnar och mera av dessa böjda vägarna.

Jo det är inte så kul. Trängselskatten gäller i en timme (eller kanske 90 minuter, kommer inte ihåg) så är man snabb med sitt ärende behöver man bara betala en avgift. För mig blir det dock till och från jobbet och ofta också en eller två avgifter för lunchvändan.

Skrivet av bärplockaren:

På tal om att stanna, har råkat ut för att folk stannat i rondellen för att de tror det är högerregeln som gäller.
Kan även dra upp folk som blinkar vänster i rondellen, men som sen inte blinkar höger (ut) ur den och de ska rak fram.

Detta upplever jag har blivit väldigt vanligt de senaste typ två åren. Jag har varit nära att köra bilen på framför flera gånger för att folk stannar utan anledning inne i rondellen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

På tal om att stanna, har råkat ut för att folk stannat i rondellen för att de tror det är högerregeln som gäller.
Kan även dra upp folk som blinkar vänster i rondellen, men som sen inte blinkar höger (ut) ur den och de ska rak fram.

Kommer inte ihåg exakt vilka men vissa länder ska lämna företräde för inkörande bilar när man själv är i rondellen, danmark tror jag har så.

Bor du i de södra delarna av landet så kan där finnas förrymda danskar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är inte så kul. Trängselskatten gäller i en timme (eller kanske 90 minuter, kommer inte ihåg) så är man snabb med sitt ärende behöver man bara betala en avgift. För mig blir det dock till och från jobbet och ofta också en eller två avgifter för lunchvändan.
Detta upplever jag har blivit väldigt vanligt de senaste typ två åren. Jag har varit nära att köra bilen på framför flera gånger för att folk stannar utan anledning inne i rondellen.

Finland och Italien har den regeln - och det är åtminstone i Italien ett recept för kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är inte så kul. Trängselskatten gäller i en timme (eller kanske 90 minuter, kommer inte ihåg) så är man snabb med sitt ärende behöver man bara betala en avgift. För mig blir det dock till och från jobbet och ofta också en eller två avgifter för lunchvändan.
Detta upplever jag har blivit väldigt vanligt de senaste typ två åren. Jag har varit nära att köra bilen på framför flera gånger för att folk stannar utan anledning inne i rondellen.

Jag är ganska säker på att man har tagit bort regeln om in/ut-passagen på 90min. Sen är det ju lite kontraproduktivt att först sätta upp trängselskatten i Stockholms innerstad för att få mindre än trafik i stan. Då körde ju folk Essingeleden runt. Sen inför man ju skatt på Essingeleden också...suck!

Känns extra taskigt då man måste åka Essingeleden för att komma från norra sidan till den andra. Totalt värdelöst då vägarna bara blir sämre och sämre samtidigt som de drar in mer och mer pengar.

Lustigt, bara senaste veckan har två bilar i rondeller bromsat framför mig för att släppa in någon i rondellen. Man blir ju galen!!!

Sen har vi dem som blinkar ut men ändå fortsätter runt. Är ju som upplagt för en olycka.

När vi ändå är inne på området... Vad tycker ni om folk som parkerar "en billängd minus 30-50cm" från bilen bredvid? Nu pratar jag inte om den splitt nya Mclaren som är rädd för dörruppslag på ica-parkeringen närmast ingången. Inte för att det är rätt vara för man kör en mclaren. Finbilen tar man INTE till ica. Omman absolut måste ställer man sig längst bort där det är tomt.

Men för att komma till saken, alla vanliga kärror där folk bara inte kan parkera.

Har jag något mer? Ja dem som i värsta kö-traffiken kör om i påfartsfilen för att komma om så många som de kan. Vafan går det om folk i kassakön på bolaget/ica en fredag-eftermiddag också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Finland och Italien har den regeln - och det är åtminstone i Italien ett recept för kaos.

Trafiken i Italien är rätt kaosartad redan från början. Men det låter väldigt dumt, det motverkar ju hela syftet med en cirkulationsplats liksom.

Skrivet av SuperNova:

Jag är ganska säker på att man har tagit bort regeln om in/ut-passagen på 90min. Sen är det ju lite kontraproduktivt att först sätta upp trängselskatten i Stockholms innerstad för att få mindre än trafik i stan. Då körde ju folk Essingeleden runt. Sen inför man ju skatt på Essingeleden också...suck!

Känns extra taskigt då man måste åka Essingeleden för att komma från norra sidan till den andra. Totalt värdelöst då vägarna bara blir sämre och sämre samtidigt som de drar in mer och mer pengar.

Lustigt, bara senaste veckan har två bilar i rondeller bromsat framför mig för att släppa in någon i rondellen. Man blir ju galen!!!

Om vi alla hänger oss på tutan tills de aktar på sig så kanske det går fram att de gör fel?

Citat:

Sen har vi dem som blinkar ut men ändå fortsätter runt. Är ju som upplagt för en olycka.

När vi ändå är inne på området... Vad tycker ni om folk som parkerar "en billängd minus 30-50cm" från bilen bredvid? Nu pratar jag inte om den splitt nya Mclaren som är rädd för dörruppslag på ica-parkeringen närmast ingången. Inte för att det är rätt vara för man kör en mclaren. Finbilen tar man INTE till ica. Omman absolut måste ställer man sig längst bort där det är tomt.

Men för att komma till saken, alla vanliga kärror där folk bara inte kan parkera.

Har jag något mer? Ja dem som i värsta kö-traffiken kör om i påfartsfilen för att komma om så många som de kan. Vafan går det om folk i kassakön på bolaget/ica en fredag-eftermiddag också?

Ja.

Permalänk
Medlem

I Göteborg gäller inte högerregeln, bara så att alla som kommer hit vet.
Störst väg har ALLTID företräde.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Finland och Italien har den regeln - och det är åtminstone i Italien ett recept för kaos.

Hmm vad konstigt , de har inte jag sett alls här i Finland att bilar stannar i cirkulationsplatsen för o slappa fram o jag har bott här i 8 år..

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja den politiska situationen i Göteborg har ju varit lite svajig det sista. Mycket på grund av de så kallade Demokraterna som egentligen är ett enfrågeparti för att stoppa västlänken men som i praktiken är ett klassiskt högerparti med lite högerpopulistiska tongångar och mycket fokus på missnöje. Sen har ju S maktfullkomlighet varit ännu större här än i landet i stort under ganska lång tid.

Det var bättre när hövdingen Göran Johansson levde. Då var det ingen som vågade säga till nåt om något

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Finland och Italien har den regeln - och det är åtminstone i Italien ett recept för kaos.

Nej, i Finland har bilar i rondeller företräde. Däremot tycks 97,3% av befolkningen ha fått sitt körkort i ett paket sockriga frukostflingor så det kan gott framstå så.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Att inte ta vaccin är inte detsamma som att "inte sköta sig". Läs på 1177 så ser du att vaccinering är frivilligt. Även i regeringsformen står det att kroppsliga ingrepp inte får påtvingas från det allmänna. Vi ska vara glada att vi har en grundlag som skyddar våra rättigheter.

Har för övrigt tagit bort mitt facebook-konto på grund av censur och mobbning av oliktänkande. Det du kallar "utbildning och information" är ensidig vaccinpropaganda och förbudsivrande och inte någon opartisk information. Fritt tänkande är på väg att förbjudas tyvärr.

Så trött på alla som vill ta bort friheten och som aktivt mobbar de som har andra åsikter än statsmakterna. Det är ett stort hot mot vår demokrati. Allt som inte är i linje med statsmakternas propaganda censureras bort.

Å andra sidan: Tvångssterilisering var lagligt fram till 2013 (för "vissa grupper"), detta kan i mitt tycke vara ett "kroppsligt ingrepp": så det kan väl debateras hur mycket regeringsformen/grundlagen skyddar våra rättigheter, egentligen? Edit: Och det jag åsyftar här: Hur stort "ingrepp" är en enkel medicinskt motiverad Vaccinering; jämförelsevis?

Mitt eget gubbgnäll:
Stör mig enormt på folk som postar i trådar med "Nu har jag inte läst hela tråden men..." (och sen random inlägg)
Om DU inte orkar bry dig om att läsa inläggen i tråden: varför ska vi bry oss om att läsa ditt? (Och ditt "unika" argument har med största sannolikhet redan nämnts, speciellt om det är en lång tråd)

Att det är "en jättelångtråd" är inte heller någon form av acceptabel förklaring/ursäkt: Vår tid är inte mindre värd än din!

Förtydligande om "ingrepp"
Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Hmm vad konstigt , de har inte jag sett alls här i Finland att bilar stannar i cirkulationsplatsen för o slappa fram o jag har bott här i 8 år..

Jag råkade ut för att nästan bli torpederad av en finsk lastbil i Luleå en gång. Men det kanske varierar mera i Finland.

Eller så hade den lastbilschaffisen fått för mycket Finlandia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Nej, i Finland har bilar i rondeller företräde. Däremot tycks 97,3% av befolkningen ha fått sitt körkort i ett paket sockriga frukostflingor så det kan gott framstå så.

Också en bra förklaring - alla tror att de är Mika Häkkinen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LupX:

Det var bättre när hövdingen Göran Johansson levde. Då var det ingen som vågade säga till nåt om något

Nja, det var väl perioden av S maktfullkomlighet jag nämnde, även om den fortsatte efter han dog också. Visst fick de saker gjorda då, men på bekostnad av demokratin.

Skrivet av FlyingFinn:

Nej, i Finland har bilar i rondeller företräde. Däremot tycks 97,3% av befolkningen ha fått sitt körkort i ett paket sockriga frukostflingor så det kan gott framstå så.

Kanske det är samma situation i Italien också då? För det känns väldigt konstigt att ha cirkulationsplatser och inte följa gängse konventioner för hur man ska köra i dem. Men min erfarenhet kring Italien är ju att alla trafikregler mer är förslag än faktiska regler. Jag minns ett tillfälle när jag var i Rom och inte fattade hur jag skulle komma bort från ett torg, alla vägar var enkelriktade mot torget, så jag frågade ett par poliser som stod där och höll på med något och de typ dumförklarade mig och tyckte att det väl bara var att köra mot enkelriktat, det finns ju en massa vägar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Å andra sidan: Tvångssterilisering var lagligt fram till 2013 (för "vissa grupper"), detta kan i mitt tycke vara ett "kroppsligt ingrepp": så det kan väl debateras hur mycket regeringsformen/grundlagen skyddar våra rättigheter, egentligen? Edit: Och det jag åsyftar här: Hur stort "ingrepp" är en enkel medicinskt motiverad Vaccinering; jämförelsevis?

Mitt eget gubbgnäll:
Stör mig enormt på folk som postar i trådar med "Nu har jag inte läst hela tråden men..." (och sen random inlägg)
Om DU inte orkar bry dig om att läsa inläggen i tråden: varför ska vi bry oss om att läsa ditt? (Och ditt "unika" argument har med största sannolikhet redan nämnts, speciellt om det är en lång tråd)

Att det är "en jättelångtråd" är inte heller någon form av acceptabel förklaring/ursäkt: Vår tid är inte mindre värd än din!

Vi får inte debattera frågan då det censureras även här (moderator har förbjudit detta ämne). Jättekort svar - man kan inte ursäkta ett övergrepp med att det förekommit andra övergrepp tidigare. Gör som ni vill, så gör jag som jag vill.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av FlyingFinn:

Nej, i Finland har bilar i rondeller företräde. Däremot tycks 97,3% av befolkningen ha fått sitt körkort i ett paket sockriga frukostflingor så det kan gott framstå så.

En gigantisk skillnad mellan trafik i Sverige och Finland är att man i Finland kan och följer högerregeln. Om inte annat lär man sig ganska snabbt efter att ha kört på någon som kommer från höger.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Alla era infrastrukturproblem bleknar ändå i jämförelse med Göteborgs måste jag säga.

Jag säger ju bara att jag är fan glad att jag inte kör bil, alltså... Har varit ett äventyr de senaste åren varje gång farsan kommit på besök och vi ska in till centrum han och jag för att sedan parkera i Nordstans P-hus. Vägen dit har ju ändrat sig "litegrann" mot hur det brukade vara - flera gånger dessutom. Och det är ju en ganska enkel tripp dit relativt sett från där jag bor.

Kollektivtrafiken har ju alltid prioriterats så gott det gått iallafall under hela den här vanskliga tiden. Nu ska ju Götatunneln öppna för full kapacitet igen från och med måndag (ta i trä!), så då blir det kanske lite bättre för er trafikstockande bilister...

Sedan måste jag säga att det blivit en riktigt fin bro, även om det är trist med barnsjukdomarna och felbyggena av trapphusen. Sedan är det ju många häftiga byggen som pågår runt om i stan också, Karlatornet är ju svinfräckt, de nya skraporna i Gårda går inte heller av för hackor, och när man plattar till anskrämliga Backaplan och Ringön också och bygger nytt och fint där jublar då jag iallafall.

Skrivet av serafim:

Det verkar som om ni har anti-göteborgs-konspiratörer i kommunledningen. Varifrån har ni fått tag i dem?

Det är danskjävlarna som i kamouflage söker att förgöra oss, när de inte lyckades med det på 1600-talet!