TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Wh|p:

Vill bara tipsa om att Biltema säljer hdmi 2.1 sladd för 99kr. Dom skriver att den klarar 48gbps så antar den är legit.
Finns dock bara i 1,5m men det borde väl räcka för dom flesta

Fast då är vi ju där igen med antaganden - eftersom den inte är certifierad. Du behöver lita på tillverkarens eller återförsäljarens goda vilja att den gör vad den ska i förhållande till kapacitet och elektrisk konstruktion. Det finns tonvis med kablar där ute som saknar cert men har löften från tillverkare - många fungerar garanterat bra, men det blir hit and miss.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Slog till på en LG oled c65. Väldigt trevlig absolut, men då jag har en äldre stärkare utan 4k tänkte jag förlita mig på ARC.. det funkar som en påse skit, PCM stereo går att få, men DD, DD+ osv bara knäpper och sprakar "passtrough" yeah right. Det var ett område jag tyvärr inte läste på om, nu har jag hittat dom drösvis av trådar där folk sitter med samma situation. Blir väl att punga ut 10k+ för en ny stärkare

Hade samma problem med min LG C1 och la ner flera timmar på det innan jag fick ordning på det. Vad som hjälpte för mig var att dra ut alla hdmi sladdar från recievern förutom den som går från hdmi ARC till eARC på LG C1 (hdmi port 2).

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ju ett antal eARC-extraktorer (vilket jäkla ord!) som plockar ut eARC och ARC från en TV och släpper iväg signalen via HDMI för kvalitetesformaten. Eller om man så vill gamla vanliga dts och DD via optisk mer traditionell och smärtfri anslutning. Då kan man behålla sin gamla och fullt kapabla förstärkare för ljudet. Man får ut kvalitetsljudet (True HOD, Dts-MA etc) via HDMI utan att behöva gå via TV:ns eARC/ARC och dess alla handskakningsproblem när ny och gammal utrustning ska skicka utbyta metadata och CEC-kommandon.

Har inte hunnit experimentera själv i någon större utsträckning. Goto-produkten är ofta HD Fury Arcana: https://hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/ och även om jag inte testat just den så har funktionen funnits i äldre HD Fury-produkter och de har fungerat väl när jag testat.

Permalänk

Jag är intresserad av en 65" OLED. Jag vet att det finns nackdelar med Philips men jag har ägt en 55" OLED innan och var överlag nöjd. Det jag är nyfiken på varför vissa av 2020-modellerna fortfarande är dyra? Ett exempel jag har är 65OLED805 som på Elgiganten var rabatterad till ca 13 000 kr för att sedan stiga till ca 30 000 kr!! Detta trots att modellen, vad jag förstår, är från 2020. Borde inte priset ha sänkts rejält vid det här laget? Särskilt med tanke på att 2022-modellerna är på G. När kan vi förvänta oss rejäla prisreduceringar? I januari/februari?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Jag är intresserad av en 65" OLED. Jag vet att det finns nackdelar med Philips men jag har ägt en 55" OLED innan och var överlag nöjd. Det jag är nyfiken på varför vissa av 2020-modellerna fortfarande är dyra? Ett exempel jag har är 65OLED805 som på Elgiganten var rabatterad till ca 13 000 kr för att sedan stiga till ca 30 000 kr!! Detta trots att modellen, vad jag förstår, är från 2020. Borde inte priset ha sänkts rejält vid det här laget? Särskilt med tanke på att 2022-modellerna är på G. När kan vi förvänta oss rejäla prisreduceringar? I januari/februari?

Kampanjerna nu grundar sig normalt på att tillverkarna sänker priset. Om en butik råkar ha några gamla exemplar kvar är det gissningsvis butiken som får stå för eventuell rabatt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Kampanjerna nu grundar sig normalt på att tillverkarna sänker priset. Om en butik råkar ha några gamla exemplar kvar är det gissningsvis butiken som får stå för eventuell rabatt.

Det låter rimligt. Men det förvirrar mig ändå hur exempelvis Philips 65OLED805 fortfarande kan vara i samma pris eller t.o.m. högre än 806. Antar att det är butikerna som helt enkelt försöker krama ur det sista så länge det går? Annars borde ju rimligtvis 2020-modellerna bli duktigt billigare snart.

En annan sak jag också har gått i tankarna på är huruvida jag borde köpa säg en LG, Sony eller Samsung istället. Men det är främst OLED jag är intresserad av. Om jag har förstått det rätt kan man ju köpa Ambilight separat och sätta fast på vilken TV som helst. Jag vet dock inte om det fungerar bra eller ej.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Det låter rimligt. Men det förvirrar mig ändå hur exempelvis Philips 65OLED805 fortfarande kan vara i samma pris eller t.o.m. högre än 806. Antar att det är butikerna som helt enkelt försöker krama ur det sista så länge det går? Annars borde ju rimligtvis 2020-modellerna bli duktigt billigare snart.

En annan sak jag också har gått i tankarna på är huruvida jag borde köpa säg en LG, Sony eller Samsung istället. Men det är främst OLED jag är intresserad av. Om jag har förstått det rätt kan man ju köpa Ambilight separat och sätta fast på vilken TV som helst. Jag vet dock inte om det fungerar bra eller ej.

Hue Hdmi Syn Box och ledlisten går loss på ett antal tusen. Du kan inte använda det med inbyggda tv-appar, av naturliga skäl. Du är också begränsad till 4K/60, då boxen inte klarar högre. Den har dock fått dolby vision-stöd. Den största nackdelen - för mig - är dock mängden kablar som krävs. Ibland tappar den signalen, men för det mesta fungerar den smidigt, förutom för pc (3080) där byte av upplösning, hdr, osv. för det mesta slutar i myrornas krig.

Jag är lite i valet och kvalet om nästa tv måste bli philips eller om jag ska lägga ned ambilight.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Skrivet av baselica:

Hue Hdmi Syn Box och ledlisten går loss på ett antal tusen. Du kan inte använda det med inbyggda tv-appar, av naturliga skäl. Du är också begränsad till 4K/60, då boxen inte klarar högre. Den har dock fått dolby vision-stöd. Den största nackdelen - för mig - är dock mängden kablar som krävs. Ibland tappar den signalen, men för det mesta fungerar den smidigt, förutom för pc (3080) där byte av upplösning, hdr, osv. för det mesta slutar i myrornas krig.

Jag är lite i valet och kvalet om nästa tv måste bli philips eller om jag ska lägga ned ambilight.

Jag är så pass förtjust i Ambilight att jag nog inte kan vara utan det. Det du beskriver får mig att luta mot Philips än en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Jag är så pass förtjust i Ambilight att jag nog inte kan vara utan det. Det du beskriver får mig att luta mot Philips än en gång.

Att köpa en Philips är inget att skämmas över Du verkar ju gilla ambilight så då är valet enkelt, köp en philips och njut

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Verkligen bra genomgång Laxpudding! Dina videos är alltid lika informativa!

Jag har en budget på 9000kr vilken tv med 4k, minst 50 tum och 120Hz gäller då? Eller finns det för få alternativ i den prisklassen utan måste upp ett antal tusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Verkligen bra genomgång Laxpudding! Dina videos är alltid lika informativa!

Jag har en budget på 9000kr vilken tv med 4k, minst 50 tum och 120Hz gäller då? Eller finns det för få alternativ i den prisklassen utan måste upp ett antal tusen?

Skulle sikta på LG OLED B1 på 48/55 men oklart när den når det priset

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Att köpa en Philips är inget att skämmas över Du verkar ju gilla ambilight så då är valet enkelt, köp en philips och njut

Hehe ja, jag gör ju det. Det får nog faktiskt bli så! Jag får helt enkelt hålla koll varje dag nu framöver fram tills nästa år och klippa en när priset äntligen går ner mer. Nu är det bara frågan om exakt vilken modell. 805, 806, 706 osv. Jag är inte riktigt säker men det lutar mot 806 om den bara kan gå ner i pris nu framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Verkligen bra genomgång Laxpudding! Dina videos är alltid lika informativa!

Jag har en budget på 9000kr vilken tv med 4k, minst 50 tum och 120Hz gäller då? Eller finns det för få alternativ i den prisklassen utan måste upp ett antal tusen?

Skrivet av medbor:

Skulle sikta på LG OLED B1 på 48/55 men oklart när den når det priset

Ingen vågad gissning att vi kan få se en hel del bra priser motsvarande de vi såg på Black Week med start mellandagsrean, dvs 25/12.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av emilakered:

Fast då är vi ju där igen med antaganden - eftersom den inte är certifierad. Du behöver lita på tillverkarens eller återförsäljarens goda vilja att den gör vad den ska i förhållande till kapacitet och elektrisk konstruktion. Det finns tonvis med kablar där ute som saknar cert men har löften från tillverkare - många fungerar garanterat bra, men det blir hit and miss.

För 99kr kan det vara värt att chansa dock, själv gjort det med flera kablar från framförallt Deltaco.

Tror jag har ett halvt dussin "HDMI 2.1 Ultra High Speed"-kablar ligger i varierande längd, samtliga utan certifiering. Än så länge har inte någon påvisat problem, utan ger samma resultat som de medföljande kablarna till skärmarna jag kört i testpiloterna senaste månaderna.

Med det sagt:
När jag rekommenderar en kabel utan certifiering till vänner o bekanta informerar jag även om risken att det kanske inte fungerar också. Kommer själv investera i ett par SUPRA framöver som är certifierade, om inte annat bara för att kunna använda vid felsökning om jag skulle springa på patrull.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yatagarasu:

Tror jag har ett halvt dussin "HDMI 2.1 Ultra High Speed"-kablar ligger i varierande längd, samtliga utan certifiering. Än så länge har inte någon påvisat problem, utan ger samma resultat som de medföljande kablarna till skärmarna jag kört i testpiloterna senaste månaderna.

Det är närmast förväntat att exempelvis Acer Predator XB323QKNV använder Link training ned till 18 Gbps via DSC för att kunna pressa 144 Hz/12-bit/4:4;4 genom sladden. Därför kan man få igenom vad som på en TV normalt blir 40 Gbps eftersom DSC kör den signalen på 18 Gbps som de flesta gamla kablar klarar. Det är dock lite ovanligt med DSC-stöd på TV-apparater, medan det bör vara vanligt på de senaste 4K/144-skärmarna pga av att Displayport endast når till 32 Gbps.

Med andra ord: Kablarna du testar kanske eller kanske inte når 48 Gbps, men tack vare link training och DSC kommer signalen igenom på den bandbredd kabeln klarar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Det är närmast förväntat att exempelvis Acer Predator XB323QKNV använder Link training ned till 18 Gbps via DSC för att kunna pressa 144 Hz/12-bit/4:4;4 genom sladden. Därför kan man få igenom vad som på en TV normalt blir 40 Gbps eftersom DSC kör den signalen på 18 Gbps som de flesta gamla kablar klarar. Det är dock lite ovanligt med DSC-stöd på TV-apparater, medan det bör vara vanligt på de senaste 4K/144-skärmarna pga av att Displayport endast når till 32 Gbps.

Med andra ord: Kablarna du testar kanske eller kanske inte når 48 Gbps, men tack vare link training och DSC kommer signalen igenom på den bandbredd kabeln klarar.

Tackar för den matnyttiga förklaringen!

Det besvarade ett stort frågetecken jag även hade i den piloten kring varför jag öht kom över 120 Hz vid användning av HDMI, bland annat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För 99kr kan det vara värt att chansa dock, själv gjort det med flera kablar från framförallt Deltaco.

Tror jag har ett halvt dussin "HDMI 2.1 Ultra High Speed"-kablar ligger i varierande längd, samtliga utan certifiering. Än så länge har inte någon påvisat problem, utan ger samma resultat som de medföljande kablarna till skärmarna jag kört i testpiloterna senaste månaderna.

Med det sagt:
När jag rekommenderar en kabel utan certifiering till vänner o bekanta informerar jag även om risken att det kanske inte fungerar också. Kommer själv investera i ett par SUPRA framöver som är certifierade, om inte annat bara för att kunna använda vid felsökning om jag skulle springa på patrull.

Med tanke på att du kan köpa en certifierad Ultra High Speed-kabel för mindre än 99 kr så skulle jag nog fortfarande inte chansa. Om alternativet är att köpa en dyrare kabel utan certifiering kan det dock naturligtvis vara ett bra alternativ.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yatagarasu:

För 99kr kan det vara värt att chansa dock, själv gjort det med flera kablar från framförallt Deltaco.

Tror jag har ett halvt dussin "HDMI 2.1 Ultra High Speed"-kablar ligger i varierande längd, samtliga utan certifiering. Än så länge har inte någon påvisat problem, utan ger samma resultat som de medföljande kablarna till skärmarna jag kört i testpiloterna senaste månaderna.

Med det sagt:
När jag rekommenderar en kabel utan certifiering till vänner o bekanta informerar jag även om risken att det kanske inte fungerar också. Kommer själv investera i ett par SUPRA framöver som är certifierade, om inte annat bara för att kunna använda vid felsökning om jag skulle springa på patrull.

Just Deltacos kablar är väl dock certifierade?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Är lite i valet och kvalet mellan att gå för 65" LG b1 eller 55" LG c1. Är ju samma pengar men är den nya skärmen värd 10" mindre tv? Eller någon som har inside information om rean om C1an kommer hålla sig på blackfriday nivå eller om den dyker mer? Budgeten är runt 15k

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffo123:

Är lite i valet och kvalet mellan att gå för 65" LG b1 eller 55" LG c1. Är ju samma pengar men är den nya skärmen värd 10" mindre tv? Eller någon som har inside information om rean om C1an kommer hålla sig på blackfriday nivå eller om den dyker mer? Budgeten är runt 15k

Mellandagsrean är dagar bort så bara vänta och se! Att C1 65" hamnar på runt 15k då tror jag dock inte men kommer säkert gå att hitta för runt 17-18k.

Skulle prioritera storlek om du har plats, större är alltid bättre! Det är i princip minimala skillnader på bilden på B1/C1, samma panel etc.

Permalänk
Skrivet av edson:

Mellandagsrean är dagar bort så bara vänta och se! Att C1 65" hamnar på runt 15k då tror jag dock inte men kommer säkert gå att hitta för runt 17-18k.

Skulle prioritera storlek om du har plats, större är alltid bättre! Det är i princip minimala skillnader på bilden på B1/C1, samma panel etc.

Okej hade för mig att jag läst att C1an skulle ha den "nya" panelen.
Ja det finns mer plats på väggen än i plånboken haha. Är iväg på julen så är lite nojig att lagret tar slut då jag är låst till mediamarkt pga presentkort. Tänkte att kanske köpa nu och komma in med kvitto och få mellanskillnaden.

Någon som har erfarenhet av mediamarkts "kalibrering"? Bullshit eller värt 1500 för en som inte pillat något med inställningar förut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffo123:

Okej hade för mig att jag läst att C1an skulle ha den "nya" panelen.
Ja det finns mer plats på väggen än i plånboken haha. Är iväg på julen så är lite nojig att lagret tar slut då jag är låst till mediamarkt pga presentkort. Tänkte att kanske köpa nu och komma in med kvitto och få mellanskillnaden.

Någon som har erfarenhet av mediamarkts "kalibrering"? Bullshit eller värt 1500 för en som inte pillat något med inställningar förut?

B1 har samma panel

Permalänk
Testpilot
Skrivet av emilakered:

Just Deltacos kablar är väl dock certifierade?

Kan inte hitta någon klisterlapp/QR-kod på någon av mina kablar som jag köpte genom DiscAtOnce, så vettetusan ärligt talat

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yatagarasu:

Kan inte hitta någon klisterlapp/QR-kod på någon av mina kablar som jag köpte genom DiscAtOnce, så vettetusan ärligt talat

Nu är vi på sidospår här känner jag, men det är lite skumt. För Deltacos kablar ska vara certade, det är väl en av de stora USP:arna? @Laxpudding rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av emilakered:

Nu är vi på sidospår här känner jag, men det är lite skumt. För Deltacos kablar ska vara certade, det är väl en av de stora USP:arna? @Laxpudding rätta mig om jag har fel.

De som är certade är certade. De som inte är certade är inte certade. 🤓

Finns (eller kanske fanns) både och i Deltacos utbud.

Permalänk
Skrivet av medbor:

B1 har samma panel

Så skillnaden är helt enkelt sämre processor och bara "bara" två stycken 2.1 hdmi?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

De som är certade är certade. De som inte är certade är inte certade. 🤓

Finns (eller kanske fanns) både och i Deltacos utbud.

Haha, sant. Ja, nej, jag tänkte nog att det är de certade som säljs främst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av steffo123:

Så skillnaden är helt enkelt sämre processor och bara "bara" två stycken 2.1 hdmi?

...och något lägre ljusstyrka. Går igenom B1 vs C1 här: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Evigt upprepad fråga för övrigt. Så länge som det funnits B- och C-versioner har det frågats och skillnaden har varit densamma i flera år nu.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

...och något lägre ljusstyrka. Går igenom B1 vs C1 här: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Evigt upprepad fråga för övrigt. Så länge som det funnits B- och C-versioner har det frågats och skillnaden har varit densamma i flera år nu.

Ja jag kollade igenom din guide, känns bara så orimligt att C1 kostar 8-10k mer när det i princip är samma produkt. Ville bara försäkra mig om att det inte är "för bra för att vara sant" grej. Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffo123:

Så skillnaden är helt enkelt sämre processor och bara "bara" två stycken 2.1 hdmi?

Sämre processor och lägre ljusstyrka främst. Vissa C1 har nya panelen också, men det kan man inte veta i förväg.

Skillnaden i pris mellan B1 och C1 brukar minska på rea förvisso, men B1 lär duga mer än väl för de flesta. Om B1 låter dig köpa en större storlek för samma pris skulle jag välja det om du har plats. För min del blev det en C1 eftersom prisskillnaden vid det tillfället var nästan obefintlig.

Skrivet av emilakered:

Nu är vi på sidospår här känner jag, men det är lite skumt. För Deltacos kablar ska vara certade, det är väl en av de stora USP:arna? @Laxpudding rätta mig om jag har fel.

Kablarna i denna serie är certifierade (åtminstone i kortare längder):

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Köpte själv två stycken nyligen (1 m och 2 m), båda certifierade. Deltaco kan dock naturligtvis ha andra äldre modeller som finns kvar i vissa butiker.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q