Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det låter inte som att det är en jätteskillnad i nettolön mellan dig och personen du citerar. Du borde ju ha ut knappa 40k. Jämför det med levnadsomkostnader i Norge så tror jag att du slipper ligga vaken på natten och känna att du skulle ha det ekonomiskt mycket bättre i Norge - även om bonusen inkluderas.

Nja, 40k får man inte ut.. Skattesatsen ökar ju med högre lön. Får nog ut strax under 37 ca..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nja, 40k får man inte ut.. Skattesatsen ökar ju med högre lön. Får nog ut strax under 37 ca..

Jo, det beror förstås på var man bor. Jag kollade Stockholm och där skulle det bli 38, netto.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Verksamhetschef telekom + chef för kundtjänsten på företaget, 49 500:-
32 år

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Nyligen bytt jobb från en Kommunalanställning 7-16 kneg där man hade ut ca. 20.000 kr/månad.
Bytte till en Norsk firma med filial i Sverige samt Norge.
Inte fått ut min första lön ännu men jag räknar med ca. 50.000-60.000 kr/efter att skatten är dragen.

Visserligen resjobb dock med sköna förmåner så som arbetsbil, 46 kr/milersättning om man kör sin privatbil inom arbetet, bonus på 1700 kr/månad.
Ledig varje helg. Jobbar 2 veckor i sträck men inga helger och sen ledig 9 dagar.

Åker runt i Sverige och flisar trämaterial, ris och även andra saker.
Långa dagar(7-21) men det är det värt om man jämför med förra arbetet. Fredagar slutar vi aldrig senare än 13:00 om det inte dyker upp något extra ordinärt.

31 år utan vidare erfarenhet förutom diverse utbildningar som krävs för att framföra vissa maskiner.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av wounds:

Vad kul med någon mer som aspirerade på grön biologi. Var min dröm också men insåg att arbetsmarknaden var stentuff, precis som du säger var det ju typ forskning som gällde. Jag blandade in lite vit biologi och ekonomi i min utbildning men i slutändan blev det något helt annat ändå. Lite trist kan jag tycka att ett så viktigt ämne är så lågt prioriterat. Kom och tänka på vad vår lärare i organisk kemi sa någon gång under grundutbildningen när vi såg allmänt trötta och håglösa ut. "Jag vet att ni hellre vill vara ute och räkna älgar men det är inget man kan leva på. Organkemi däremot... Dessutom kan man göra mycket kul kemi med älgar". Det var hans peptalk. 😊

Haha, härlig lärare! Men han har rätt, det öppnar många fler dörrar om man har en del vit biologi i sin utbildning. Hade jag kunnat gå tillbaka så hade jag nog lagt till toxikologi också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jo, det beror förstås på var man bor. Jag kollade Stockholm och där skulle det bli 38, netto.

Det är ju dock inte fy skam att få ut varken 37 eller 38. Låter som jag gnäller , men det gör jag inte 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Nyligen bytt jobb från en Kommunalanställning 7-16 kneg där man hade ut ca. 20.000 kr/månad.
Bytte till en Norsk firma med filial i Sverige samt Norge.
Inte fått ut min första lön ännu men jag räknar med ca. 50.000-60.000 kr/efter att skatten är dragen.

Visserligen resjobb dock med sköna förmåner så som arbetsbil, 46 kr/milersättning om man kör sin privatbil inom arbetet, bonus på 1700 kr/månad.
Ledig varje helg. Jobbar 2 veckor i sträck men inga helger och sen ledig 9 dagar.

Åker runt i Sverige och flisar trämaterial, ris och även andra saker.
Långa dagar(7-21) men det är det värt om man jämför med förra arbetet. Fredagar slutar vi aldrig senare än 13:00 om det inte dyker upp något extra ordinärt.

31 år utan vidare erfarenhet förutom diverse utbildningar som krävs för att framföra vissa maskiner.

Femtio efter skatt???

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Kom till slut upp i 420 tusen i bruttolön detta år, jämfört med 460 för 2020 (rätt förväntat under omständigheterna). Inte mycket att hänga i julgranen när man är 33 år och har mastersexamen från Handels, men är ändå nöjd för jag slipper tärande arbete, slipper sälja, slipper jobba 60-80 timmar i veckan, slipper pendla, slipper tyngre ansvar eller ansvar för andra, slipper möten, slipper följa scheman, slipper fjäska, slipper kontorsränker och slipper manas uppnå en viss mängd arbete per dag (räcker med att saker blir gjort till deadline). Trevliga och uppskattande kollegor har jag också.

Kunde inte varit ett mer perfekt arbete för mig rent mentalt, livspusselmässigt och heuristiskt (medieanalytiker, bedömer nyhetsmedia och sociala media och färdigställer rapporter baserat på datan).

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willenius:

Haha, härlig lärare! Men han har rätt, det öppnar många fler dörrar om man har en del vit biologi i sin utbildning. Hade jag kunnat gå tillbaka så hade jag nog lagt till toxikologi också.

Ja, man hade nog gjort en del annorlunda helt klart. Jag hade ekotox och påbyggnad i mikrobiologi men helst hade jag nog bara velat läsa floristik varenda termin om det hade gått.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Logistikchef
29 000 SEK/mån

Flexibla arbetstider, är nere på företaget typ 50% och resten hemma.

Ett chefsjobb med 29 000 i månaden?
Städerskorna i kommun ligger ju kring det.

Permalänk
Skrivet av Castanea:

Kom till slut upp i 420 tusen i bruttolön detta år, jämfört med 460 för 2020 (rätt förväntat under omständigheterna). Inte mycket att hänga i julgranen när man är 33 år och har mastersexamen från Handels, men är ändå nöjd för jag slipper tärande arbete, slipper sälja, slipper jobba 60-80 timmar i veckan, slipper pendla, slipper tyngre ansvar eller ansvar för andra, slipper möten, slipper följa scheman, slipper fjäska, slipper kontorsränker och slipper manas uppnå en viss mängd arbete per dag (räcker med att saker blir gjort till deadline). Trevliga och uppskattande kollegor har jag också.

Kunde inte varit ett mer perfekt arbete för mig rent mentalt, livspusselmässigt och heuristiskt (medieanalytiker, bedömer nyhetsmedia och sociala media och färdigställer rapporter baserat på datan).

Låter som att du ändå vill ha och vara delaktig i allt det där? Men du försöker intala dig att du inte vill? 😂

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Femtio efter skatt???

Exakt. Norrbaggarna betalar bra.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Nyligen bytt jobb från en Kommunalanställning 7-16 kneg där man hade ut ca. 20.000 kr/månad.
Bytte till en Norsk firma med filial i Sverige samt Norge.
Inte fått ut min första lön ännu men jag räknar med ca. 50.000-60.000 kr/efter att skatten är dragen.

Visserligen resjobb dock med sköna förmåner så som arbetsbil, 46 kr/milersättning om man kör sin privatbil inom arbetet, bonus på 1700 kr/månad.
Ledig varje helg. Jobbar 2 veckor i sträck men inga helger och sen ledig 9 dagar.

Åker runt i Sverige och flisar trämaterial, ris och även andra saker.
Långa dagar(7-21) men det är det värt om man jämför med förra arbetet. Fredagar slutar vi aldrig senare än 13:00 om det inte dyker upp något extra ordinärt.

31 år utan vidare erfarenhet förutom diverse utbildningar som krävs för att framföra vissa maskiner.

Är din bas i Sverige eller Norge? Var skattar du?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Är din bas i Sverige eller Norge? Var skattar du?

Sverige som svar på båda frågor.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Sverige som svar på båda frågor.

Får bara gratulera isf, är ju ganska extremt att ha en bra bit över 80000 i snitt i bruttolön utan utbildning.
Vad har du för timlön och hur mycket av dessa är från milersättning?

Permalänk
Medlem

Hela den här tråden får mig att tänka på hur mycket folk fokuserar på siffror. Man kan inte jobba sig rik med lön. Även om man tjänar 100k i månaden netto så tar det sjukt lång tid att få in många miljoner, dessutom skattar man hälften av detta. Det man kan bli rik på är att köpa eller skapa billigt och sälja dyrt och ha bra med omsättning så man kan dubbla pengarna snabbt och ofta. Även om grannen har mer pengar i månaden är båda ungefär lika lite rika... äga är där pengarna finns, lön är bara omsättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ett chefsjobb med 29 000 i månaden?
Städerskorna i kommun ligger ju kring det.

Nej det är ingen superlön direkt.
Men trivs bra. Väldigt självständigt och som sagt ett flexibelt arbete där man sköter både sig själv och sina arbetstider utan att någon blandar sig.

Har mat på bordet och tak över huvudet så jag är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Uppdatering igen: får lön justerad upp en tusenlapp så landar nu på 35500 kr + får den retroaktivt sen jag klev på den nya tjänsten i februari. Känns bra och jag är nöjd.

Ny uppdatering: Samma tjänst fortfarande men ett snäpp högre i kompetensstegen som ger ytterligare 1500 kr i påslag. Ny lön landar på 37000 kr. Är faktiskt ganska nöjd med den lönen givet den erfarenhet (1/2 år) jag har, även om mycket vill ha mer. Såklart.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Nu blev det klart för egen del med nytt jobb. IT-chef på ett medelstort bolag i Stockholm. 102500 kr i månaden. Ingen bonus, inga optioner eller så dock.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är nyexaminerad och tackade nyligen ja till en tjänst som "Systemekonom" (ish systemförvaltare på ekonomifunktionen) inom offentlig sektor med en lön på 35.000kr. Det är rätt bra för en nyexaminerad right? Kan tillägga att jag är 23 år gammal.

Det är väldigt bra. Jag fick som nyexad ekonom för 3 år sedan 32k, så räkna med inflation etc så är din lön bra!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hela den här tråden får mig att tänka på hur mycket folk fokuserar på siffror. Man kan inte jobba sig rik med lön. Även om man tjänar 100k i månaden netto så tar det sjukt lång tid att få in många miljoner, dessutom skattar man hälften av detta. Det man kan bli rik på är att köpa eller skapa billigt och sälja dyrt och ha bra med omsättning så man kan dubbla pengarna snabbt och ofta. Även om grannen har mer pengar i månaden är båda ungefär lika lite rika... äga är där pengarna finns, lön är bara omsättning

Så är det ju verkligen. Har man en hög lön kan man ju göra en del smågrejer som att löneväxla och investera dom pengarna smart och få en bra pension etc. Men ja, rik blir man inte av att ha en normal lön.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffest:

Yrke: Utvecklare inom .net på konsultbolag med runt 400 anställda.
Erfarenhet: 6 inom it, varav 3 år som utvecklare och 3 år har varit som testare och typ produktägare/projektledare. Tidigare 12 års erfarenhet inom olika servicerelaterade yrken.
Lön: 44000-50000 beroende på fakturering, grundlön 34000.
Ålder: 36
Utbildning: 30hp inom datateknik och en halv YH utbildning inom .net
Placering: Stockholm, jobbar hemifrån från göreborgsområdet.
Övrigt: 4000 i friskvård, telefon.

Började efter sommaren. Fick inte välja dator själv och är rätt kasst med rörlig lön. Men har i alla fall kul på jobbet och får verkligen jobba med det senaste inom .net Funderar på om man ligger lite lågt, men hoppet upp från 37000 på förra stället som var ett trögt gammalt produktbolag känns ju bättre.

Hej,

Jag jobbar idag som it-tekniker men tänker skola om mig via YH till programmerare, får man fråga varför det bara är en halv YH utbildning för din del? Fick du jobb innan utbildningen blev avslutad eller hoppade du av? Och en bonusfråga: Lärde du dig mycket på YH?

Permalänk
Medlem

Personlig Assistent (vaken natt)

Jobbar i snitt 20 nätter i månaden.
Passen är 10h

Fick ut 37860kr efter skatt för November månad. Då låg jag dock på 212h

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

36-45 före skatt, Stockholms kommun så låg skatt. Frugan har fast lön på 48 före skatt!

Siffror är inte ens semi-intressanta utan yrke/sysselsättning!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ett chefsjobb med 29 000 i månaden?
Städerskorna i kommun ligger ju kring det.

Sanitetstekniker*! 29k för en sådan är dock rätt saftigt betalt. 29k för en chefsroll är på tok för lågt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av Choffe:

Siffror är inte ens semi-intressanta utan yrke/sysselsättning!

Jag undersköterska natt, på Huddinge sjukhus. grundlön dryga 30. OB ca 6. Drygt 36-46 före skatt, jobbar 32,2 timmar/vecka. Brukar bli 1-2 övertidspass i månaden, a 4700-5100kr st. Min fru enhetschef inom privat sektor 48 före skatt. Halva tiden arbete hemmifrån. Minus ev VAB för sjukt barn.
Nöjd 😁

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsinen:

Nu kom årets lönerevision, landar på 1500kr extra.

Yrke: Tekniskt ansvarig operatör
Månadslön: 34,7k + ob
Förmåner: Årlig bonus upp till 17% av årslönen, 4k i friskvård, Telefon och dator
Erfarenhet: 4 år
Ålder: 23 år
Utbildning: Gymnasieexamen Industriprogrammet

Ny tjänst från och med 1 feb 2022
Yrke: Produktionstekniker
Månadslön: 37k
Förmåner: Årlig bonus upp till 17% av årslönen, 4k i friskvård, jobba hemifrån, dator + telefon
Erfarenhet: 4 år
Ålder: 24 år
Utbildning: Gymnasieexamen Industriprogrammet

Permalänk
Medlem

Yrke: Business Controller
Månadslön: 44k
Förmåner: 4k friskvård, atf 82min/månad, dator/mobil varannan år, resultatbonus (snitt 24k/år.)
Erfarenhet: 6 år
Ålder: 35 år
Utbildning: 120hp industriell ekonomi

Hänt en hel del sista året sen jag började på 32,5k.
Efter 4 år så landade jag på 36k. Men efter att chefen gick i pension så lyckades jag få till 40k med lite mer ansvar. Dock fortfarande inte riktigt nöjd. Blev tipsad om liknande tjänst och spontanansökte, gick hela vägen och fick 47k. Gick till chefen och sa som det var och fick ett moterbjudande på 44k som jag tackade jag till. Med tanke på småbarn och att jag slipper pendla (nya jobbet 1hr/dag) så kändes det helt ok.

Permalänk

Yrke: Projektledare över en egen liten avdelning
Månadslön: 44 500kr
Förmåner: Förmånsbil, telefon+abb, friskvård, får jobba hemma.
Erfarenhet: 1 år(3år om man räknar med andra tjänster då jag jobbat mig "uppåt")
Ålder: 29 år
Utbildning: El gymnasium och YH deltid två år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11