Dreambuild inför 2022: vilken CPU? Protips mottages gärna.

Permalänk

Dreambuild inför 2022: vilken CPU? Protips mottages gärna.

Hej!

Jag tänkte skämma bort mig och ska bygga ihop drömdatorn för gaming, målet är bland annat att spela Skyrim SE Ultra ENB 60+ FPS 3840x1600 (alltså nästan 4K) och testa SkyrimVR nu när det för första gången börjar vara möjligt. Jag kommer bygga den runt ett RTX 3090.

Men nu har jag kört fast och hoppas att ni som SweClockers proffs skulle kunna hjälpa mig.

CPU 🤔😕💭🐒
Hur ska man tänka här? Vad jag läst är de flesta spel fortfarande singlecore och allt över 8 kärnor är overkill. Och de spel som använder flera kärnor använder ändå en kärna mest. Klart att det är kul om Windows går snabbt och sånt, men känns inte viktigt. Jag vill kunna kräma ur 3090 grafikkortet till max bara. Men kan jag spara pengar gör jag såklart gärna det.

Mina alternativ jag tittar på är:

  • Intel Core I7 12700K 3.6GHz LGA1700 (och köra med DDR4) 4590kr

  • AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB 3890kr

Intel är bättre i alla tester men 700kr dyrare. Går att överklocka till 5GHz. Är det värt 700kr extra?

Är det dålig tajming att shoppa nytt nu vid årsskiftet?
Jag har hört att det ska vara dålig tajming att köpa datordelar just nu vid årsskiftet. Stämmer det? Varför?

Vilket moderkort skulle ni rekommendera till den processorn ni förespråkar?

Är tacksam för alla tips jag kan få 😊

Permalänk
Medlem

Hehe Skyrim i 60fps 3840x1600 med ENB. Rolig du!

Hursomhelst så skulle jag köpa en 12700K eller ännu bättre 12900K med DDR4. Finns inte så roliga moderkort för DDR4 men några är OK.

Grafikkortet kommer vara flaskhals så i överlag spelar det ingen roll vilken av dessa CPUer du väljer.

Tips: Ambient Occlusion (SSIL) är största boven by far i en ENB. Sänker du denna kan du nog nå över 60 fps.

Visst är det en dålig period för datorkomponenter. Men gäller främst grafikkort.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Båda kommer ju att vara utmärkta val.

Personligen röstade jag på i7:an för att det är roligt med något nyare samt att man får den, eventuellt tveksamt meningsfulla, möjligheten att köra PCIe 5.0 i framtiden.
Det finns ju också vissa indikationer på att DDR5 kanske kommer kunna skala ganska högt på befintliga plattformar så möjligtvis har man en upgrade path där också.

Att det skulle vara specifikt dåligt kring årsskiftet just detta år eller i allmänhet? Känns väl inte så bekant.
Eventuellt kan det ju vara värt att hålla ut och kolla in Zen3D, dess utökade cache har väl som störst potential i spelprestanda. Men knappast så det lär springa cirklar kring 12700K, framförallt inte om du tänker köra något högre än 1080p.

Angående moderkort bygger ju alla på Z690 om du väljer Intel-processorn. Personligen hade jag valt ett med DDR5, inte för att DDR5 gör så enorm skillnad just nu men för att vi bara sett första generationens minne. Högre frekvenser och lägre latenser lär vara att vänta. Det gör ju dock avtryck på priset.
Det som talar mot är ju dock att det i princip är omöjligt att få tag på DDR5 - inte minst om du vill ha snabba moduler med låg latens.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ryzen 5950x. Go big and RED or go home.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |