Permalänk
Medlem

@Stefflo
Friskvårdsbidraget för nästa år vigs åt flugfiske 🥰

Som jag skrev ovan känns VV system förvirrande. Men de har helt klart ett bra receptutbud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

@Stefflo
Friskvårdsbidraget för nästa år vigs åt flugfiske 🥰

Som jag skrev ovan känns VV system förvirrande. Men de har helt klart ett bra receptutbud.

Poängsystemet är inte så krångligt. Du lägger in din nuvarande vikt, din målvikt och sen får du en packe poäng att använda för varje dag plus dina bonuspoäng varje vecka. Kör du sen deras recept så ser du exakt hur många poäng varje rätt är.
Själv anser jag att sås ska göras på grädde och inte mjölk och vatten. Liknande gäller alla liknande idéer från VV. Följde inte deras recept slaviskt men försökte hålla mig till deras mängder av produkter, ex. 1 1/2 dl mjölk och 1 1/2 dl vatten blev 3 dl vispgrädde.

Jag gick ner i vikt utan större problem, snittade nog ca ett kilo i veckan.

Kolla priset under mellandagarna eller efter nyår då du kan få det till halva priset så slipper du nöta på flugfisket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Poängsystemet är inte så krångligt. Du lägger in din nuvarande vikt, din målvikt och sen får du en packe poäng att använda för varje dag plus dina bonuspoäng varje vecka. Kör du sen deras recept så ser du exakt hur många poäng varje rätt är.
Själv anser jag att sås ska göras på grädde och inte mjölk och vatten. Liknande gäller alla liknande idéer från VV. Följde inte deras recept slaviskt men försökte hålla mig till deras mängder av produkter, ex. 1 1/2 dl mjölk och 1 1/2 dl vatten blev 3 dl vispgrädde.

Jag gick ner i vikt utan större problem, snittade nog ca ett kilo i veckan.

Kolla priset under mellandagarna eller efter nyår då du kan få det till halva priset så slipper du nöta på flugfisket.

Det som jag känner är krångligt är beräkningen. Enligt VV så gjorde jag av med alla poäng för dagen + hela veckans poäng och hamnade på minus. Låter dom en sjukt dålig dag för viktminskning.

Men om man istället tittar på resultatet i FatSecret så hade jag ett underskott mot målet på 855 kcal men ett överskott av kolhydrater på ca 3%.

Är FatSecret helt off med uträkningen eller är det bara att VV har sitt eget sätt att se på siffrorna?
Man kan ju exempelvis i VV-appen ”tjäna tillbaka” poäng genom att dricka vatten och äta frukt.

Permalänk
Medlem

Blir lite pepp av denna tråden! Gick ner ca 10kg med LCHF för många år sedan när det skulle tävlas inom familjen och vann, sen höll jag vikten riktigt bra tills jag träffade mig en flickvän och matlagningen övergick till utemat och film & godis, sen har det bara plockat på. Försökt köra LCHF med sambon för hon vill också gå ned i vikt men det var som att ha ett ankare efter sig samtidigt som man själv försökte orka med LCHF, gnäll varje dag på maten haha.

Men nu ska jag fasen ta tag i detta efter nyår och kapa bort godis/socker sen försöka äta mindre portioner/mindre kolhydrater. Behöver bli av med nånstans mellan 10-20kg känner jag!

Ibland blir man ju bara grymt sugen på att småäta något mitt på dagen eller på kvällen, har ni några tips på vad det skulle kunna vara? Detta är ju såklart inte varje dag men ibland blir man ju oerhört sugen på något o tugga på.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Najs, gillar själv att cykla(på asfalt mest) men på sommaren. Cyklar du på vintern också?
Svårt att motivera sig när det är -10C ute tänker jag.

Kör Zwift då? Zwift online är också superkul, speciellt nu om vintern. Ja vintern är snart slut, räknar med plus i februari och då skall det bli MTB igen =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Kör Zwift då? Zwift online är också superkul, speciellt nu om vintern. Ja vintern är snart slut, räknar med plus i februari och då skall det bli MTB igen =).

Ja det är ett alternativ helt klart. Nöjer mig med att kolla på någon serie medans jag trampar tror jag.
27Dec blir startskottet för mig för då är julmaten och julgodiset uppätet. Ska försöka gå från 115 till 90Kg till sommaren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Ibland blir man ju bara grymt sugen på att småäta något mitt på dagen eller på kvällen, har ni några tips på vad det skulle kunna vara? Detta är ju såklart inte varje dag men ibland blir man ju oerhört sugen på något o tugga på.

Rent generellt struntar jag i att småäta om jag är sugen på det, tycker det är bättre att vänja sig vid att inte äta bara för att man är sugen utan äta när det är en måltid. Däremot brukar jag äta en frukt på kvällen som standard, sedan blir det väl chips/efterrätt en gång i veckan eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Rent generellt struntar jag i att småäta om jag är sugen på det, tycker det är bättre att vänja sig vid att inte äta bara för att man är sugen utan äta när det är en måltid. Däremot brukar jag äta en frukt på kvällen som standard, sedan blir det väl chips/efterrätt en gång i veckan eller så.

Ja du har väl rätt där, man får ge sig fan på det bara o vänja sig. Vet att det var tungt första 1,5 veckorna med LCHF men sen bara plockade det på.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Ibland blir man ju bara grymt sugen på att småäta något mitt på dagen eller på kvällen, har ni några tips på vad det skulle kunna vara? Detta är ju såklart inte varje dag men ibland blir man ju oerhört sugen på något o tugga på.

Jag håller med till 100%, det kommer ett sug framåt kvällen! Det jag nyligen börjat med är citronvatten, vilket jag upplever har hjälpt mot sötsuget

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som fungerat för mig är att kombinera periodisk fasta (kör 22/2 nu) med en näringsrik kost med ca 70 % fett, 20 % protein och 10 % kolhydrater.

Har börjat gå mycket på sistone men hade inga problem med vikten tidigare heller när jag inte rörde på mig någonting så länge jag körde på denna kost och periodisk fasta. Träning har ju i och för sig inte så mycket med vikten att göra men ger många andra hälsofördelar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Det som jag känner är krångligt är beräkningen. Enligt VV så gjorde jag av med alla poäng för dagen + hela veckans poäng och hamnade på minus. Låter dom en sjukt dålig dag för viktminskning.

Men om man istället tittar på resultatet i FatSecret så hade jag ett underskott mot målet på 855 kcal men ett överskott av kolhydrater på ca 3%.

Är FatSecret helt off med uträkningen eller är det bara att VV har sitt eget sätt att se på siffrorna?
Man kan ju exempelvis i VV-appen ”tjäna tillbaka” poäng genom att dricka vatten och äta frukt.

Visste inte att man kunde tjäna tillbaka poäng hos vv genom vatten och frukt, kanske är en ny funktion.

Vet att man kan få mer genom att träna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det som fungerat för mig är att kombinera periodisk fasta (kör 22/2 nu) med en näringsrik kost med ca 70 % fett, 20 % protein och 10 % kolhydrater.

Skickar in i citat att ett vanligt fel vid fördelning är att man oftast (rätt) skriver och räknar energiprocent men att de som läser och ska gå ner i vikt tänker viktprocent i sin konsumtion.

Kolhydrater: 1 gram kolhydrater motsvarar 4,1 Kcal.
Fett: 1 gram fett motsvarar 9,3 Kcal.
Protein: 1 gram protein motsvarar 4,1 Kcal.
Alkohol: 1 gram alkohol motsvarar 7 Kcal.

👌

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Blir lite pepp av denna tråden! Gick ner ca 10kg med LCHF för många år sedan när det skulle tävlas inom familjen och vann, sen höll jag vikten riktigt bra tills jag träffade mig en flickvän och matlagningen övergick till utemat och film & godis, sen har det bara plockat på. Försökt köra LCHF med sambon för hon vill också gå ned i vikt men det var som att ha ett ankare efter sig samtidigt som man själv försökte orka med LCHF, gnäll varje dag på maten haha.

Men nu ska jag fasen ta tag i detta efter nyår och kapa bort godis/socker sen försöka äta mindre portioner/mindre kolhydrater. Behöver bli av med nånstans mellan 10-20kg känner jag!

Ibland blir man ju bara grymt sugen på att småäta något mitt på dagen eller på kvällen, har ni några tips på vad det skulle kunna vara? Detta är ju såklart inte varje dag men ibland blir man ju oerhört sugen på något o tugga på.

Som du säkert märkt själv så blir man mycket hungrigare när man är en sockerjunkie. När man vant sig av med sockret är man inte alls så hungrig som innan. = äter mindre

Min flickvän och nu fru sabbade också min diet med massa sötsaker och godis. (Egentligen var det min svaga karaktär som inte kunde stå emot). Sen är det svårt med alla födelsedagsfiranden m.m. där man blir en skitstövel om man vägrar ta en bit tårta.

Tips1: Kaffe på morgonen med en sked kokosfett. Är man väldigt hungrig kan man äta ägg och bacon, i värsta fall på en bit bröd.

Tips2: Ha nötter (utan frukt och russin) att äta som snacks när man blir småhungrig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som du säkert märkt själv så blir man mycket hungrigare när man är en sockerjunkie. När man vant sig av med sockret är man inte alls så hungrig som innan. = äter mindre

Min flickvän och nu fru sabbade också min diet med massa sötsaker och godis. (Egentligen var det min svaga karaktär som inte kunde stå emot). Sen är det svårt med alla födelsedagsfiranden m.m. där man blir en skitstövel om man vägrar ta en bit tårta.

Tips1: Kaffe på morgonen med en sked kokosfett. Är man väldigt hungrig kan man äta ägg och bacon, i värsta fall på en bit bröd.

Tips2: Ha nötter (utan frukt och russin) att äta som snacks när man blir småhungrig.

Ja det jag minns mest från min LCHF-kur är dagen då sockret lämnade kroppen, jösses.... haha. Men efter det var det motorväg som du säger!
Nä nu ska jag fan ta tag i det efter nyår. (jäkla lätt o sitta o skriva detta när man är mätt på julmat o julgodis!)

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Visste inte att man kunde tjäna tillbaka poäng hos vv genom vatten och frukt, kanske är en ny funktion.

Vet att man kan få mer genom att träna.

Ok, tjäna tillbaka var fel beskrivning, få mer är korrekt. Beroende på typ av grönsaker man väljer kan man också tjäna extrapoäng.

Har sedan i torsdags, enligt FatSecret, legat på ett underskott av kalorier om ca 1000kcal/dag och det jag fått i mig är ungefär fördelat
Kolhydrater, 40%
Fett, 25%
Protein, 35%

Det känns ju lovande och jag har lyckats pressa mig att inte äta något godis.

Ja, det har bara gått ett par dagar, men enligt Viktväktarna så äter jag långt över mina ”personliga poäng”, första dagen hamnade jag som sagt på -5 av veckopoängen…

Så enligt VV så ser det snarare dystert ut.

Som sagt, förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ok, tjäna tillbaka var fel beskrivning, få mer är korrekt. Beroende på typ av grönsaker man väljer kan man också tjäna extrapoäng.

Har sedan i torsdags, enligt FatSecret, legat på ett underskott av kalorier om ca 1000kcal/dag och det jag fått i mig är ungefär fördelat
Kolhydrater, 40%
Fett, 25%
Protein, 35%

Det känns ju lovande och jag har lyckats pressa mig att inte äta något godis.

Ja, det har bara gått ett par dagar, men enligt Viktväktarna så äter jag långt över mina ”personliga poäng”, första dagen hamnade jag som sagt på -5 av veckopoängen…

Så enligt VV så ser det snarare dystert ut.

Som sagt, förvirrande.

Jag förutsätter att du vägt all din mat då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Ok, tjäna tillbaka var fel beskrivning, få mer är korrekt. Beroende på typ av grönsaker man väljer kan man också tjäna extrapoäng.

Har sedan i torsdags, enligt FatSecret, legat på ett underskott av kalorier om ca 1000kcal/dag och det jag fått i mig är ungefär fördelat
Kolhydrater, 40%
Fett, 25%
Protein, 35%

Det känns ju lovande och jag har lyckats pressa mig att inte äta något godis.

Ja, det har bara gått ett par dagar, men enligt Viktväktarna så äter jag långt över mina ”personliga poäng”, första dagen hamnade jag som sagt på -5 av veckopoängen…

Så enligt VV så ser det snarare dystert ut.

Som sagt, förvirrande.

Men den stora frågan är väl om du går upp eller ner i vikt?
När jag körde vv så var jag inte någon nazipolis om att alla poäng skulle in i systemet och försökte ha ett antal poäng kvar varje vecka. Jag gick ner utan större problem.
Felet jag egentligen gör är att jag äter för mycket även om jag är långt ifrån vad man åt innan första vändan med vv. Som ex. när vi gjorde klyftpotatis så använde vi ca 12 potatisar och nu ca 6 potatisar till två personer. Makaroner så lagade vi 6 dl och nu 3,5 dl till två personer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Jag förutsätter att du vägt all din mat då?

Ja, annars är det ju lönlöst 🙃

Skrivet av Stefflo:

Men den stora frågan är väl om du går upp eller ner i vikt?
När jag körde vv så var jag inte någon nazipolis om att alla poäng skulle in i systemet och försökte ha ett antal poäng kvar varje vecka. Jag gick ner utan större problem.

Förvisso, men vad ska jag med en app till för 380kr/mån om den är missvisande med vad jag stoppar i mig?

Som tur är så är det 14 dagar testperiod när man skapar ett konto, så just nu utvärderar jag båda apparna.
Det VV har som fördel är det stora receptbiblioteket. Men efter att ha börjat skumma igenom delar av det under 1,5h igår så hittade jag 20 recept som jag inledningsvis skulle kunna tänka mig testa 😊

Permalänk
Medlem

Jag har gått ner både med VLCD och genom att väga mat och räkna kalorier i myfitnesspal. VLCD var effektivt för att gå ner i vikt men som styrkelyftande tjockis var det inte speciellt bra då ett radikalt kaloriunderskott med lite protein ledde till stor muskelförlust. Dock kan det vara ett bra verktyg om man har testat mer sansade metoder utan att nå framgång. Rent psykologiskt fungerade det bra för mig att låsa in mig mentalt på VLCD-spåret och köra på några månader, blev av med cirka 15 kilo.

Att räkna kalorier fungerade rätt så bra men där är det svårare med disciplinen då det inte finns någon sektmentalitet med speciella pulver och bars att luta sig mot. Lyckades dock tappa cirkla 10 kilo till - resten av övervikten - på ungefär två år med regelbunden träning och ett underskott på ca 500 kcal/dag som dock ibland blev ett överskott på 1000 eller mer då fusk förekom ofta.

Jag skulle rekommendera VLCD till de som har 20 kilo eller mer att tappa och ingen träningsbakgrund, annars en mer rationell diet där man kan fokusera på kvalité i viktnedgången, det vill säga att så mycket som möjligt av nedgången är fett som förbränns snarare än muskler osv.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

För ca 4 år sedan började jag forska på mat och näring. Efter många hundra timmar "forskning" så blev resultatet följande:

Jag äter nästan bara fett och protein. Skulle säga att 80% kommer från kött och fisk. Inklusive lever och andra organ.
Resten kommer från ägg, ost och grönsaker som inte innehåller oxalater. Försöker äta så näringsrik mat som möjligt.
Jag äter nästan inget som är processat, speciellt inte om det innehåller socker, mjöl eller olja. Jag säger >nästan< för att det finns ett fåtal undantag.

Jag äter inte frukost och ingenting medans jag jobbar. Börjar 02:30 på natten och kommer hem mellan 12 och 15.
Kommer jag hem tidigt så delar jag upp maten i 2 måltider. Kommer jag hem sent så äter jag en större måltid.

Jag har ätit på det här viset i ca 2.5 år och har vant mig vid det såpass att det känns helt naturligt.
Jag har asperger och gillar rutin så det passar mig helt perfekt.
Jag blir sällan hungrig medans jag jobbar, men om jag blir det så tar jag några klunkar vatten och så försvinner hungern.
Supplementerar D-vitamin på vinterhalvåret. 5000IE (125μg) om dagen.

Om jag är borta och det bjuds så kan jag äta vadsomhelst och kanske 2 gånger i månaden så "fuskar" jag.
Jag räknar inte kalorier men jag ställer mig på vågen varje söndag morgon. Har jag gått upp så försöker jag äta lite mindre och har jag gått ner så försöker jag äta lite mer.
Min vikt har legat mellan 65 och 68kg i minst 2 år nu. Jag vägde 86 innan.

Träningen består av sånt jag tycker är kul, cykla på sommarn, längdskidor på vintern, klättrar på klättervägg, lyfter lite skrot och yoga året runt.

Jag är en 38årig lastbilschaufför men känner mig som en 20-åring i kroppen och folk tycker vanligen att jag ser ut att vara runt 25.
Jag har inte haft en enda sjukdag på nästan 4 år nu och jag är ganska säker på att detta upplägg är att tacka.

Jag skulle dock vilja bli bättre på att sova mer. Det är tråkigt att lägga sig klockan 6 på kvällen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

För ca 4 år sedan började jag forska på mat och näring. Efter många hundra timmar "forskning" så blev resultatet följande:

Jag äter nästan bara fett och protein. Skulle säga att 80% kommer från kött och fisk. Inklusive lever och andra organ.
Resten kommer från ägg, ost och grönsaker som inte innehåller oxalater. Försöker äta så näringsrik mat som möjligt.
Jag äter nästan inget som är processat, speciellt inte om det innehåller socker, mjöl eller olja. Jag säger >nästan< för att det finns ett fåtal undantag.

Jag äter inte frukost och ingenting medans jag jobbar. Börjar 02:30 på natten och kommer hem mellan 12 och 15.
Kommer jag hem tidigt så delar jag upp maten i 2 måltider. Kommer jag hem sent så äter jag en större måltid.

Jag har ätit på det här viset i ca 2.5 år och har vant mig vid det såpass att det känns helt naturligt.
Jag har asperger och gillar rutin så det passar mig helt perfekt.
Jag blir sällan hungrig medans jag jobbar, men om jag blir det så tar jag några klunkar vatten och så försvinner hungern.
Supplementerar D-vitamin på vinterhalvåret. 5000IE (125μg) om dagen.

Om jag är borta och det bjuds så kan jag äta vadsomhelst och kanske 2 gånger i månaden så "fuskar" jag.
Jag räknar inte kalorier men jag ställer mig på vågen varje söndag morgon. Har jag gått upp så försöker jag äta lite mindre och har jag gått ner så försöker jag äta lite mer.
Min vikt har legat mellan 65 och 68kg i minst 2 år nu. Jag vägde 86 innan.

Träningen består av sånt jag tycker är kul, cykla på sommarn, längdskidor på vintern, klättrar på klättervägg, lyfter lite skrot och yoga året runt.

Jag är en 38årig lastbilschaufför men känner mig som en 20-åring i kroppen och folk tycker vanligen att jag ser ut att vara runt 25.
Jag har inte haft en enda sjukdag på nästan 4 år nu och jag är ganska säker på att detta upplägg är att tacka.

Jag skulle dock vilja bli bättre på att sova mer. Det är tråkigt att lägga sig klockan 6 på kvällen

Intressant, då tänker vi väldigt lika

Jag började min resa för ca 12-13 år sedan. Började ungefär som dig med att läsa som fan och försöka dra någorlunda vettiga logiska slutsatser. Är väldigt intresserad av kroppen kombinerat med evolution. Har hela tiden känt att om man behöver räkna och väga sin mat så är något fel på maten.

Äter i princip bara animaliskt, kött och ägg äter jag varje dag, ibland kan jag ta ut svängarna med nötter eller yogurt med massa grädde så det blir nyttigare.
Frukosten består nästan alltid av kött ofta tillsammans med 2-4 ägg. Övriga måltider ser liknande ut men kanske lite mindre mängd på kvällarna.

Oxalater är dock inget jag oroat mig jätte mycket för då jag inte upplevt några problem, dock så får jag i mig väldigt små mängder, möjligen att nötterna innehåller en del.

D-vitaminer tar jag hela vinterhalvåret, brukar bli mellan 1600 - 5000IE. En fördel är att jag är ganska ljus i hyn så jag skapar mer D3 när solen väl visar sig

Jag är 40+ men är i bra mycket bättre form och piggare än när jag var 25, och då har jag gymmat sedan jag var 18år.
Inga kremper eller brist på ennergi.

Har de senaste 11-12 åren inte varit sjuk en enda gång inte ens förkyld. Förutom alla fina hälsomarkörer från hälsokontrollerna jag får från jobbet så har jag även ett normalt/lågt och stabilt bmi.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Har varit upp och ner i många år, nu sedan jag började jobba hemifrån (ca 1år) så är jag ca 17kg minus, gör inget krångel av det äter vanlig mat men istället för att äta spaghetti med köttfärssås så äter jag köttfärssås med spaghetti och det funkar. Mer kött, mer grönsaker och minskar på kolhydraterna. All mat lagad från grunden på riktiga råvaror utan lightprodukter, inga halvfabrikat eller hämtmat (inte köpt hämtmat på 2år snart) saknar det inte, blir godare att göra det själv. Bakar eget bröd osv. Grisar på helgerna då kan det bli smörgås, strips osv men i veckorna äter jag inget bröd alls. Det fungerar för mig jag går aldrig hungrig enda gången man är hungrig är de gånger man ätit pasta så försöker minimera pastaätandet.

Nu under julhelgen så slarvades det lite men viktnedgången stannade bara av lite och står still vad det verkar men man måste ju få få äta julbord som folk. Brukar ha en viktnedgång på ungefär 0.5-1kg/vecka men i genomsnitt kanske 0.5kg/vecka normalt sett.

En normal dag:
Frukost havregrynsgröt, hemkokt lingon/blåbärsylt med mindre socker samt ett kokt ägg
mellanmål ett kokt ägg
lunch: Middagsrester från gårdagen, mer protein än kolhydrater
mellanmål: frukt
middag vanlig mat

Motionsmässigt försöker jag hålla mig till dagliga promenader.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

@john_doe
Låter som en betydligt sundare kosthållning än att gå så extremt som @zyy och @smkr, det är inget sätt som jag skulle vilja äta/leva.

Och att rekommendera vlcd känns inte heller speciellt sunt 🤔

Men så har jag inte forskat i det och kommer inte göra det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@john_doe
Låter som en betydligt sundare kosthållning än att gå så extremt som @zyy och @smkr, det är inget sätt som jag skulle vilja äta/leva.

Och att rekommendera vlcd känns inte heller speciellt sunt 🤔

Men så har jag inte forskat i det och kommer inte göra det heller.

Tycker inte alls det låter extremt. Låter betydligt sundare än att t.ex. tro på myten att man ska käka var tredje timme och att kolhydrater ska stå för 60 % av energiintaget.

VLCD och att räkna kalorier däremot är något jag bara skulle ta till som sista utväg om inget annat fungerat.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tycker inte alls det låter extremt. Låter betydligt sundare än att t.ex. tro på myten att man ska käka var tredje timme och att kolhydrater ska stå för 60 % av energiintaget.

VLCD och att räkna kalorier däremot är något jag bara skulle ta till som sista utväg om inget annat fungerat.

Att äta kött samt 2-4 ägg till frukost + övriga måltider, ”ta ut svängarna” med massa grädde för att sedan behöva komplettera med D-vitamin vintertid pga kosten tycker jag låter väl extremt.

Att som lastbilschaufför vänja kroppen med varken äta frukost eller något under arbetstimmarna känns… Inte jätterimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Att äta kött samt 2-4 ägg till frukost + övriga måltider, ”ta ut svängarna” med massa grädde för att sedan behöva komplettera med D-vitamin vintertid pga kosten tycker jag låter väl extremt.

Att som lastbilschaufför vänja kroppen med varken äta frukost eller något under arbetstimmarna känns… Inte jätterimligt.

Det kanske låter extremt men det är det verkligen inte. För mig är det otroligt simpelt och logiskt.
Jag orkar inte gå in väldigt djupt på varför. Jag ville bara dela mitt upplägg. Kanske hjälper det någon.
Men ett par saker kan jag förklara.

Att skippa frukost är inte på något sätt dåligt och kan göras med fördel när man inte äter mat som innehåller mycket kolhydrater. När man skippar kolhydraterna så får man mycket stabilare blodsocker och jämnare energinivå.
Jag har mer än nog energi hela dagen trots att jag ofta jobbar 12 timmar.

Innan jag började äta som jag gör nu så åt jag både frukost och lunch. Ett par timmar efter frukosten så blev jag hungrig och trött och längtade efter att få stoppa i mig lunchen. Ett par timmar efter lunchen så blev jag igen hungrig och trött. Fick ofta sitta och sjunga i bilen för att hålla mig vaken. Lösningen då var att stoppa i mig något med jämna mellanrum vilket i sin tur resulterade i viktuppgång. Detta sker aldrig nu.
Ibland tränar jag när jag kommer hem innan jag äter mat. Jag har energi!

För övrigt så anser jag att alla som inte kan ligga halvnaken ute i solen under vinterhalvåret bör supplementera vitamin-D. Det finns mycket mat som innehåller D-vitamin men det är allt för lite. Du behöver sol eller supplement. Detta är anledningen att en överväldigande majoritet av befolkningen i land med lite sol har D-vitaminbrist och det är också anledningen till att influensasäsongen och avsaknaden av sol går hand i hand.

Att du inte tycker att det verkar rimligt är helt ok då det för mig har lett till att jag inte längre blir sjuk, hela tiden har all energi jag behöver och har fått mer tid över till annat. Det har även varit lösningen på en rad andra problem som jag inte delade med mig av i mitt förra inlägg. T.ex hudproblem och hård/lös avföring. Så för mig är det högst rimligt och det är det som spelar roll.

Nu har jag sagt mitt. Jag försöker hålla mig borta ifrån diskussioner gällande mat och näring då det är allt för komplext och tidskrävande av olika anledningar.
Jag ville som sagt bara dela med mig av vad jag gör i hopp om att det skulle kunna vara till hjälp för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Att äta kött samt 2-4 ägg till frukost + övriga måltider, ”ta ut svängarna” med massa grädde för att sedan behöva komplettera med D-vitamin vintertid pga kosten tycker jag låter väl extremt.

Att som lastbilschaufför vänja kroppen med varken äta frukost eller något under arbetstimmarna känns… Inte jätterimligt.

Framgick inte av mitt inlägg, men vill man uppnå bra nivåer av D-vitamin så behöver man tillföra det oavsett kost även om en animalisk kost ger mer av detta vitamin än vegetabilisk.
Orsaken är att solens uvb-strålar som annars triggar huden till att producera vitaminet behöver ha en vinkel på minst 45 grader annars filtreras strålningen bort av atmosfären, vilket är just vad som händer under vinterhalvåret.

Visst kan det verka extremt, men vad som är extremt är ju endast relativt. För mig handlar det om att vara frisk hela långa livet

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Att äta kött samt 2-4 ägg till frukost + övriga måltider, ”ta ut svängarna” med massa grädde för att sedan behöva komplettera med D-vitamin vintertid pga kosten tycker jag låter väl extremt.

Att som lastbilschaufför vänja kroppen med varken äta frukost eller något under arbetstimmarna känns… Inte jätterimligt.

Man blir inte trött bara för att man inte ätit på ett antal timmar, man blir trött för att man till exempel sovit för dåligt eller har näringsbrister. Det där är också en seglivad myt att man måste äta ofta för att hålla uppe energinivån. Snarare tvärtom.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Att skippa frukost är inte på något sätt dåligt och kan göras med fördel när man inte äter mat som innehåller mycket kolhydrater. När man skippar kolhydraterna så får man mycket stabilare blodsocker och jämnare energinivå.
Jag har mer än nog energi hela dagen trots att jag ofta jobbar 12 timmar.

Tycker denna är rätt intressant faktiskt och undrar om du har koll på just blodsockernivåer, finns det stora genetiska variationer i hur våra kroppar hanterar detta? För jag har nämligen aldrig haft speciellt mycket problem med ”blodsockerfall” eller att jag ”måste äta” som många jag känner har haft utan jag kan skippa måltider hur som helst ifall jag vill. När jag sedan låg på sjukhus och fick blodsockret mätt flera gånger om dagen för att vi fick medicin som brukar störa nivåerna så visade det sig att jag hade mer eller mindre exakt samma värde oavsett om jag inte ätit på 18 timmar eller smällt i mig en godispåse nyligen.

Tänker mig ifall sådana saker skiljer mellan mycket mellan människor så kan det vara en del av förklaringen varför vissa tycker att vissa dieter fungerar så bra och varför vanligt ”äta mindre” kanske inte är lika lätt för alla.

Permalänk
Medlem

Har ett fail idag på kostplaneringen, sitter på jobbet och inser att det inte finns någon frukt till eftermiddagsfikat, men kakor och godis finns säkert 10tals kilo av..... Är rätt frestande men sveper en liter vatten istället.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”