Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Då var det min tur.
Valde urkoppling 27/12 och inkoppling 27/12 vilket i efterhand var helt fel.
I natt 00:30 28/12 hade mitt bredband2 fortfarande inte kopplats ur, men när jag vaknade i morse så var det urkopplat.
Jag möttes av meddelande från Wetternet att tjänst saknas.

Som tur hade jag förberett mig för detta och kopplade in min 4G router, så internet finns

Blir att ringa till Telia när de öppnar.

Samma datum, mitt BB2 är fortfarande inkopplat så väntar på att kunna ringa dem när de öppnar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Då var det min tur.
Valde urkoppling 27/12 och inkoppling 27/12 vilket i efterhand var helt fel.
I natt 00:30 28/12 hade mitt bredband2 fortfarande inte kopplats ur, men när jag vaknade i morse så var det urkopplat.
Jag möttes av meddelande från Wetternet att tjänst saknas.

Som tur hade jag förberett mig för detta och kopplade in min 4G router, så internet finns

Blir att ringa till Telia när de öppnar.

Ok, up and running again
Nu är jag inkopplad till Telia och det gick relativt smärtfritt.
Ringde kl 08:00 och de svarade omgående. Dock så öppnar tydligen avdelning som kan ordna detta kl 08:30 vilket det också skrivits om tidigare i denna tråd.
Telia ringer tillbaka kl 9 och efter några minuters väntan får jag information om att det börja fungera inom 30 minuter.
Jag provar direkt och med fungerar. Kör även bredbandskollen och får 502/400.

Så jag är nöjd.

Jag fick även med en router från Telia (Sagemcom 5370e). Men då jag kör annan utrustning kommer jag inte använda den jag fick från Telia. Kan man sälja den eller hur gör ni som har egen utrustning och har fått en sån router?

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag fick även med en router från Telia (Sagemcom 5370e). Men då jag kör annan utrustning kommer jag inte använda den jag fick från Telia. Kan man sälja den eller hur gör ni som har egen utrustning och har fått en sån router?

Vad jag har förstått så är detta bara ett "lån" som ska lämnas tillbaka när man inte längre har Telia som ISP.
Det var svaret som jag fick när jag frågade vid tecknandet av abonnemanget.
Så min ligger i en garderob i sin originallåda tills (om det blir ett byte) att skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ok, up and running again
Nu är jag inkopplad till Telia och det gick relativt smärtfritt.
Ringde kl 08:00 och de svarade omgående. Dock så öppnar tydligen avdelning som kan ordna detta kl 08:30 vilket det också skrivits om tidigare i denna tråd.
Telia ringer tillbaka kl 9 och efter några minuters väntan får jag information om att det börja fungera inom 30 minuter.
Jag provar direkt och med fungerar. Kör även bredbandskollen och får 502/400.

Så jag är nöjd.

Jag fick även med en router från Telia (Sagemcom 5370e). Men då jag kör annan utrustning kommer jag inte använda den jag fick från Telia. Kan man sälja den eller hur gör ni som har egen utrustning och har fått en sån router?

Hämta inte ut routern utan låt den gå i retur om du inte ska ha den.
Routern ska återlämnas vid uppsägning, så absolut inte sälja den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hämta inte ut routern utan låt den gå i retur om du inte ska ha den.
Routern ska återlämnas vid uppsägning, så absolut inte sälja den

Haha, tur jag har den kvar då och synd att jag hämtade ut den. Då åker den upp på vinden.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Expertgissare

Ok, nya tag idag...
Telia har nu, lite mer än 24 timmar sedan de sa att det var urkopplat, fortfarande inte kopplat bort mig.
Så ringer igen och förklarar situationen, får ett snäsigt och stöddigt "jaha, och hur vet du det då" svar tillbaka, lite avbrytande när jag sa att de fortfarande ligger kvar.

Tänkte några väl valda ord (som jag inte sa, mest för att sonen på 3år var med) och så förklarade jag för honom att det inte är så speciellt svårt att ta reda på.
Efter att han kollat igenom sina system så kunde konstigt nog han också se att de låg kvar. Men det var ju en annan avdelning som hade längre köer så han skulle vara tvungen att återkomma senare.

Ja suck, den förra var trevligt men klarade inte av uppgiften, får vi se om det går bättre med den har individen som inte klarade av att vara trevlig.
Nää jag betalar nog hellre fullpris hos någon annan leverantör än kraftigt rabatterat pris hos Telia med tanke på hur mycket krångel det var när de skulle koppla på sig, nu när de ska koppla bort sig och deras totalt inkompetenta personal (förlåt, nu drar jag alla över en kam).

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Pust stön.

Efter att ha fått BB2 att koppla ur internet och bett Telia koppla in det så får jag efter en stund ett sms att det är inkopplat.
Men fungerar givetvis inte.
Startar om prylar enligt konstens alla regler men ingen tur.
Sitter telia-supporten igen och efter att ha gått igenom att sladden sitter i rätt port osv så ber hon mig nollställa routern.
Nej tack säger jag, det är en pfsense. Ingen support på annat än deras router vilket jag förväntade mig så jag säger att jag testar att koppla direkt till dator. Medans jag gör det kopplas chatten ner såklart.

Upptäcker att speldatorn får ip till skillnad mot mac minin med pfsense, internet fungerar dock fortfarande inte.
Kollar om det är telia-ip, men nej, det är mitt stadsnät.
Kommer på att googla om stadsnätet har en portal och jodå, den adressen går att surfa in på och bekräfta abbonnemang.
Efter det så kickar nätet igång några minuter senare.
Tills jag försöker koppla tillbaka pfsense.

Försöker en omgång till att starta om allting inkl pfsense-datorn.
Den går att pinga men går inte att nå web-interfacet.
Suck. Testar koppla in min gamla USG, jo nu kickar allting igång.

Får kika mer på varför pfsense strular senare, just nu bara glad att det fungerar.

Nu är inte så mycket av det här telias fel förstås men man kan ju tycka att de ska känna till att man måste godkänna saker i stadsnätsportalen. Jag har svårt att tro att man skulle kommit åt den via någon annan router heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har denna tråd bytt namn till upplevelser med att byta till eller från Telia? Jesus christ. Gå skriv i gnälltråden bara.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Börjar närma sig årets black week! Jag själv sitter idag med Ownit 100/100 för 259 kr/mån vilket inte är farligt men vill uppgradera hastigheten och kommer därför hålla utkik efter erbjudanden hos olika operatörer nu under november.

Hojta gärna till i den här tråden när ni ser vad som finns där ute och vad ni själva lyckas få till för deals.

Permalänk
Skäggig legend

Jag ska förlänga under den veckan, har 500/500 för 299 och antar att priset kommer bestå

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Mitt stadsnät har fått Telenor sen förra BF så jag är hoppfull om bra erbjudande om inte Telia förlänger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag ska förlänga under den veckan, har 500/500 för 299 och antar att priset kommer bestå

Jag har samma hemma med Telia, dock inte under något BF erbjudande utan det sedvanliga ringa och hota om uppsägning och få en "bra deal" för att man skall stanna kvar. Jag har ingen bindningstid heller på fibern så skulle något bättre dyka upp så kan man alltid hoppa på det.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Såg på Telenors hemsida att dom börjat med black week.

250mb för 299kr, förra året kunde jag välja 500/500 299kr från dom med.

Blir väl Telia igen då....

Done
Permalänk
Medlem
Skrivet av discot:

Såg på Telenors hemsida att dom börjat med black week.

250mb för 299kr, förra året kunde jag välja 500/500 299kr från dom med.

Blir väl Telia igen då....

Lite fult, de skyltar med 500 och 1000 för 249 tills man slår in sin adress.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Json_81:

Lite fult, de skyltar med 500 och 1000 för 249 tills man slår in sin adress.

Beror väl också på vilket stadsnät man har. Samma sak gäller Bahnhof och de andra.

Förut var iTux (som jag har) billigare med Bahnhof, nu är de ungefär 80:- dyrare än Telia stadsnät.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag ska förlänga under den veckan, har 500/500 för 299 och antar att priset kommer bestå

Jag ringde och ville säga upp, och fick ett erbjudande om fortsatt halva priset ett år, men då ville dom sänka till 250mbit istället.
Så är inte så säker på att det bara löper på hos telia i år om man vill "förlänga/säga upp".
Jag fick säga upp mitt för att kunna teckna något annat som dyker upp nu under BF.
För 299kr för 250mbit kändes inte aktuellt för min del.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag ringde och ville säga upp, och fick ett erbjudande om fortsatt halva priset ett år, men då ville dom sänka till 250mbit istället.
Så är inte så säker på att det bara löper på hos telia i år om man vill "förlänga/säga upp".
Jag fick säga upp mitt för att kunna teckna något annat som dyker upp nu under BF.
För 299kr för 250mbit kändes inte aktuellt för min del.

Telia har inte presenterat sina BF erbjudanden än, kanske ska avvakta lite?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva om vad Telia erbjöd mig idag. Kanske kan vara till nytta för någon.

Har i dagsläget 500/100 för 299kr via Telia. Löper ut 27/12. Efter kontakt med dom fick jag 250/250Mbit för 299kr i 12 månader. Passar prima för mina ändamål så. Tar gärna lite högre hastighet upp gentemot 500 ner. Kampanjen för 250/100 låg på 349kr via deras hemsida.

Det som nu blir intressant är om kundtjänsten ljugit eller om dom har en "dold" tjänst. Detta då jag via deras hemsida inte kan beställa något högre än 100Mbit i uppladdningshastighet. Vore inte första gången en kundtjänst lovar något som inte kan levereras (som Telenors förra året...)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Telia brukar ringa mig ett par gånger om året och erbjuda mig "billigare internet"

men när jag talar om vad jag ger för min internetlina närmsta året så har de inte kunnat erbjuda något...

A3 500/500Mbit/s 319:-/mån bunden fram till nån gång nästa år ungefär gick från 100/100 för 329:-/mån.

fick nykund erbjudande när jag ringde dem nån gång innan semestern trots att jag haft dem i 4 år över min bindningstid när jag frågade om de kunde ge mig ett bra pris för att byta upp mig till 500/500.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tänkte bara skriva om vad Telia erbjöd mig idag. Kanske kan vara till nytta för någon.

Har i dagsläget 500/100 för 299kr via Telia. Löper ut 27/12. Efter kontakt med dom fick jag 250/250Mbit för 299kr i 12 månader. Passar prima för mina ändamål så. Tar gärna lite högre hastighet upp gentemot 500 ner. Kampanjen för 250/100 låg på 349kr via deras hemsida.

Det som nu blir intressant är om kundtjänsten ljugit eller om dom har en "dold" tjänst. Detta då jag via deras hemsida inte kan beställa något högre än 100Mbit i uppladdningshastighet. Vore inte första gången en kundtjänst lovar något som inte kan levereras (som Telenors förra året...)

Är samma erbjudande jag fick

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Telia har inte presenterat sina BF erbjudanden än, kanske ska avvakta lite?

Jo, fast ska man nappa på ett av deras erbjudanden då ändå, vad är då meningen med att vänta med att säga upp det man har nu?
Dom brukar kontra med ett erbjudande när man säger upp, och det är 250/250 för 299kr.

Om dom har ett bättre erbjudande på BF så får man la nappa på det, men det har inte så mycket med uppsägningen att göra om dom inte kan erbjuda samma som man hade innan.
Väntar man till BF så har man då istället 30d uppsägning man måste vänta på innan man kan ansluta ev annan leverantör.
Tecknade man då på BF förra året och säger upp det denna BF, så kommer du ha 1 månad med 599kr (eller om det tom var 699kr)
för att man väntat med att säga upp till BF.

Säger man upp innan kan man ju fortfarande nappa på Telia om dom har erbjudande BF, och man har kollat vad för erbjudande dom kan ge dig när du vill säga upp.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jo, fast ska man nappa på ett av deras erbjudanden då ändå, vad är då meningen med att vänta med att säga upp det man har nu?
Dom brukar kontra med ett erbjudande när man säger upp, och det är 250/250 för 299kr.

Om dom har ett bättre erbjudande på BF så får man la nappa på det, men det har inte så mycket med uppsägningen att göra om dom inte kan erbjuda samma som man hade innan.
Väntar man till BF så har man då istället 30d uppsägning man måste vänta på innan man kan ansluta ev annan leverantör.
Tecknade man då på BF förra året och säger upp det denna BF, så kommer du ha 1 månad med 599kr (eller om det tom var 699kr)
för att man väntat med att säga upp till BF.

Säger man upp innan kan man ju fortfarande nappa på Telia om dom har erbjudande BF, och man har kollat vad för erbjudande dom kan ge dig när du vill säga upp.

Jag la fram mitt byte en vecka för att slippa det problemet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag la fram mitt byte en vecka för att slippa det problemet

Jag ligger också 2v efter blackfriday, för att bytet ska hinnas med osv hos leverantören. (la upp det så förra året när jag tecknade ett år)
Men 1v är fortfarande 3v med högt pris om det är så att du "behöver" byta från Telia till annan leverantör under BF, och du kan ändå välja telias eventuellt nya erbjudande även om du sagt upp.
Men men, man gör som man vill 😁
Men som sagt, jag tycker det är dumt att vänta med uppsägningen till BF, eftersom man ändå kan nappa på nytt erbjudande då från Telia.🤷‍♂️

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag ligger också 2v efter blackfriday, för att bytet ska hinnas med osv hos leverantören. (la upp det så förra året när jag tecknade ett år)
Men 1v är fortfarande 3v med högt pris om det är så att du "behöver" byta från Telia till annan leverantör under BF, och du kan ändå välja telias eventuellt nya erbjudande även om du sagt upp.
Men men, man gör som man vill 😁
Men som sagt, jag tycker det är dumt att vänta med uppsägningen till BF, eftersom man ändå kan nappa på nytt erbjudande då från Telia.🤷‍♂️

Låter som du la det fel.
Jag startade Telia 28/12, tidigare jag kunde säga upp gamla operatören när jag beställde var 24, men tänkte inte chansa på att göra byte på julafton
Det blir inga veckor med högt pris om jag säger upp det nästa vecka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

För att göra en lång historia kort så blev jag nyligen uppringd av en säljare på Telenor som pratade om att det blev billigare med bredbandet om jag även förde över mitt mobilabonnemang till dom. Han ville att jag skulle signera avtalet under samtalets gång medan jag ville läsa igenom det. Det visade sig att jag skulle spara 5 kr /mån mot att jag binder upp mig på 2 år. Riktigt så lät det ju inte i telefon. Det lämnar en så illa smak att jag helst inte vill vara kund alls något mer, men jag har inget val eftersom ingen annan levererar fiber i huset.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som du la det fel.
Jag startade Telia 28/12, tidigare jag kunde säga upp gamla operatören när jag beställde var 24, men tänkte inte chansa på att göra byte på julafton
Det blir inga veckor med högt pris om jag säger upp det nästa vecka.

Men om du lagt det 28/12 så är det en månad framåt du lagt det, inte en vecka som du sa när jag svara.........
Men whatever, det jag sa är fortfarande applicerbart för andra.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Men om du lagt det 28/12 så är det en månad framåt du lagt det, inte en vecka som du sa när jag svara.........
Men whatever, det jag sa är fortfarande applicerbart för andra.

En vecka fram från uppsägning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof och inte bundit vårt avtal. Men det känns som att de höjer priset på våren för att sänka någon månad senare. De sänker inte befintliga kunder när de sänker, men de höjer dem när de höjer.

Permalänk
Avstängd

Är det fortfarande så att man måste sitta i telefonkö i ett par timmar för att få en deal som befintlig kund? Har ingen bindningstid.

Känns bättre isåfall nästan att bara beställa från en konkurrent och få lägre pris där, samtidigt som att allt annat sköts automatiskt och man sparar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är det fortfarande så att man måste sitta i telefonkö i ett par timmar för att få en deal som befintlig kund? Har ingen bindningstid.

Känns bättre isåfall nästan att bara beställa från en konkurrent och få lägre pris där, samtidigt som att allt annat sköts automatiskt och man sparar tid.

Hos Telia så tog jag det över chatt förra gången har jag för mig.