Geforce RTX 2060 12 GB testat – tvivelaktig nytta för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Ja uselt som väntat. Sitter säkert på mitt 2060 ett bra tag till!
Kan inte vänta tills Intel, kommer och rör om i soppan 😁

Fast Intel tillverkar ju sin GPU som TSMC, så tillgängligheten kan ju förmodas bli "blä" för dem också (kortsiktigt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det här med RTX 2060 12GB är ju precis som om du skulle uppgradera dig från 16GB till 32GB RAM med fortsatt samma CPU och GPU. Sådan liten FPS boost får du.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har Valhalla helt plötsligt börjat fungera bra på nvidiakort? 3070 matchar 6700xt typ exakt. Har velat spela det men vill inte köpa något taskigt optimerat spel som dessutom inte har DLSS.

Det var det enda vettiga jag tog med mig från den här sågningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Ja uselt som väntat. Sitter säkert på mitt 2060 ett bra tag till!
Kan inte vänta tills Intel, kommer och rör om i soppan 😁

Kommer inte göra någon skillnad alls. Även om Arc skulle prestera bra. Vad skulle skillnaden bli i åtgång. Priserna kommer ju bli detsamma för även deras kort. 6600xt, 2060, arcxxx alla kommer kosta 4000 mer än msrp vilket gör hela hypen om intels kort värdelös

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

yikes jag gav 6400kr för min 3070.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Som många tidigare skrivit, som väntat då..

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Har Valhalla helt plötsligt börjat fungera bra på nvidiakort? 3070 matchar 6700xt typ exakt. Har velat spela det men vill inte köpa något taskigt optimerat spel som dessutom inte har DLSS.

Det var det enda vettiga jag tog med mig från den här sågningen.

Testade precis köra det inbyggda benchmarket på mitt 3080 i 1440p, fick 96fps mot ~75fps när jag testade för knappt ett år sedan. Dock kör jag med ReBar nu vilket jag inte gjorde då, så en del av prestandavinsten är nog på grund av detta. Dock kan jag säga att mitt 6800xt fick kring 110-120fps i samma benchmark med SAM/ReBar aktiverat innan senaste uppdateringen.
Valhalla fick en uppdatering som för några veckor sedan som skulle optimera spelet bättre och minska installationsstorleken, så det är mycket möjligt att Nvidia såg en skjuts i prestanda efter denna.

Permalänk
Medlem

Samtidigt inne på Nvidias huvudkontor:

"Pengar rullar in som det ska, det går bra nu.
Hennesy moet i mitt glas nu, det går bra nu.
Rysk kaviar på mitt fat, det går bra nu
det går bra nu, kompis det går bra nu..."

Permalänk

Till redaktionen: Är det ni som har gjort testet som framgår i bilden? Eller har ni sammanfattat den från deras data? Ser nämligen ut som att den är tagen från deras video, men det finns ingen hänvisning till dem; finns endast en SweClockers-stämpel på längst ner till höger på bilden som får det att se ut som att det är ni som har producerat resultaten.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av xGreenRed:

Till redaktionen: Är det ni som har gjort testet som framgår i bilden? Eller har ni sammanfattat den från deras data? Ser nämligen ut som att den är tagen från deras video, men det finns ingen hänvisning till dem; finns endast en SweClockers-stämpel på längst ner till höger på bilden som får det att se ut som att det är ni som har producerat resultaten.

Jag tänker att det är uppenbart att det är deras då vi hänvisar till dem i ingressen, brödtexten och länkar deras video i sidhuvudet. Och dessutom står det i texten som beskriver bilden.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Kommer inte göra någon skillnad alls. Även om Arc skulle prestera bra. Vad skulle skillnaden bli i åtgång. Priserna kommer ju bli detsamma för även deras kort. 6600xt, 2060, arcxxx alla kommer kosta 4000 mer än msrp vilket gör hela hypen om intels kort värdelös

Tja risken finns ju tyvärr. Men via nån YT, hade han hört Intel är beredd att gå back - bara för att få in en fot. Och är de smart lär de absolut så göra. Men det kommer säkert ändå kosta, då världen ser ut som den gjort ett tag nu.
Hursomhelst sitter jag säkert med mitt kort. Duger bra än sålänge.

Sen att Intel hoppar på tåget är ju bara ett plus för oss. Även ett nVidia - fan -
som mig ser det. Tror Intel är de enda som kan ge nVidia en match. Så jag är exalterad milt sagt 😁

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att det är uppenbart att det är deras då vi hänvisar till dem i ingressen, brödtexten och länkar deras video i sidhuvudet. Och dessutom står det i texten som beskriver bilden.

Syftar du på detta:

Citat:

I testandet använder Hardware Unboxed tolv spel och det sammanställda resultatet målar upp en bild av ett kort som presterar närmare ett Geforce RTX 2060 än ett RTX 2060 Super. [...]

?

Isåfall är det väldigt otydligt att detta syftar på bilden ovanför denna text; det syftar ju ändå bara på att det sammanställda resultatet målar upp en bild. Om någon syftning till bilden finns är oklart, och ännu mindre vem det är som har skapat den.

Permalänk
Medlem

Ganska uppenbart när den bara ha 192-bitars buss och inte 256-bitar som Super har.
Problemet med denna GPU är inte att minnet tog slut utan att det är för smal buss på vanliga 2060.
Kan tänka mig att det tog en 192-bitars buss för att det inte ska vara lika attraktivt för miners.

Kommer nog ändå sälja bra om inte priset blir galet dyrt.

Permalänk
Medlem

Största anledningen för 12 GB minne är att mining görs bäst på kort med 10+ GB.
Sedan kan ju alla fortsätta spekulera om det hela är för att göra 30-serien tillgänglig för "gamers" eller bara boosta sista raden i resultatet för Nvidia.

Permalänk
Medlem

Pisskort endast framtaget för att miners ska få ännu ett kort. Nvidia skiter i oss gamers tro inget annat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Pisskort endast framtaget för att miners ska få ännu ett kort. Nvidia skiter i oss gamers tro inget annat.

Dethär är kanske det dummaste jag nånsin hört, bra logik där, nvidia skiter i oss gamers men dem har samtidigt gjort nästan allt dem kan för att 3000serien ska gå till gamers, LHR, etc etc

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NorthLight:

Ja uselt som väntat. Sitter säkert på mitt 2060 ett bra tag till!
Kan inte vänta tills Intel, kommer och rör om i soppan 😁

Som tyvärr lär slåss om samma produktionskapacitet som AMD och Nvidia

Skrivet av Jagers:

Dethär är kanske det dummaste jag nånsin hört, bra logik där, nvidia skiter i oss gamers men dem har samtidigt gjort nästan allt dem kan för att 3000serien ska gå till gamers, LHR, etc etc

Man undrar inte längre över varför hela världen går åt helvete när den innehåller människor som dig.

LHR är ju inte annat än ett skämt dock, då även korten med LHR får ut skaplig mining i många fall och går dessutom att kringgå utan större problem. Varken Nvidia eller AMD bryr sig ett dugg om "gamers" mer än utåt, miners köper i bulk och köper alltid korten, ingen krånglig logistik eller risk att saker ligger på hyllorna och lär rest-säljas med kickbacks inför nästa lansering.

Att resonera annorlunda är naïvt som bäst.
Hade de verkligen brytt sig, då hade de låst ner korten helt och gjort drivrutinerna säkrare att "hacka" än vad de är idag. Allt de gjort fram till denna punkt är bara spel för gallerierna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det förefaller vara långsammare än det 1080Ti jag har så är inte detta kort särskilt intressant ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det bara jag som inte förstår?

Om största problemet med RTX 2060 (6GB) är att det är för dyrt och har för dålig tillgång,
hur löser man det med en 12GB version??

Största problemet med RTX 2060 6GB är att det inte tillverkas längre. Därför löses det genom att produktionen startas igen, men de passade på att öka antalet CUDA-kärnor och minnesmängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Att resonera annorlunda är naïvt som bäst.
Hade de verkligen brytt sig, då hade de låst ner korten helt och gjort drivrutinerna säkrare att "hacka" än vad de är idag. Allt de gjort fram till denna punkt är bara spel för gallerierna.

Altså.. Jag skulle bli riktigt förvånad om det är så enkelt som du säger att låsa ner korten i drivrutinerna utan att kraftigt försämra prestandan även i andra applikationer.

Titta bara på hur snabbt alla DRM kringgås, och hur mycket resurser som lägga på det. Då har Nvidia inte ens lyxen att kunna tvinga användare att köra senaste drivrutinen. Det räcker altså att de släpper en enda version av drivrutinen som inte är helt perfekt, sedan är det bara att installera den versionen om en vill minea med kortet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DevilsDad:

Altså.. Jag skulle bli riktigt förvånad om det är så enkelt som du säger att låsa ner korten i drivrutinerna utan att kraftigt försämra prestandan även i andra applikationer.

Titta bara på hur snabbt alla DRM kringgås, och hur mycket resurser som lägga på det. Då har Nvidia inte ens lyxen att kunna tvinga användare att köra senaste drivrutinen. Det räcker altså att de släpper en enda version av drivrutinen som inte är helt perfekt, sedan är det bara att installera den versionen om en vill minea med kortet.

Går alltid att köra krav på always-online för drivrutinerna också, verkar fungera för Denuvo!

Om inte drivaren får checka in var 3.e dag eller något i den stilen, då stryps klocks till typ 400 Mhz. Om Denuvo kan få det att stoppa pirater i månader eller i vissa fall år i stöp, då borde det tämligen inte vara något större bekymmer för ett företag som Nvidia med en armé av programmerare för just drivrutiner och BIOS

När mining-crazen är över (PoS istället för PoW) och tillgången återställd på marknaden, då är det bara att lyfta denna restriktion. Ovanstående är det minsta de kunde gjort för de nya LHR-modellerna och tillhörande drivare. Tappar personligen temporärt 5-10% prestanda vid köp, men vet att det går att köpa och att begränsningen lyfts framöver (se det som gratis 5-10% ökning då!).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Dethär är kanske det dummaste jag nånsin hört, bra logik där, nvidia skiter i oss gamers men dem har samtidigt gjort nästan allt dem kan för att 3000serien ska gå till gamers, LHR, etc etc

LHR är mycket för att chip som används till mining inte ska hitta ut till gamers. Miners köper andra kort som inte kan spelas på, då finns det ingen risk att de ersätter nyköp av grafikkort från partners. Det skulle vara min enklaste sammanfattning i alla fall

Permalänk
Avstängd

7% sämre men bara 200% dyrare!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Grafikkortminne är mer begränsat än ramminne. Mer ramminne än vad spelet behöver gå att argumentera för att man vill inte stänga av allt innan man spelar. Men ytterst få har en massa skit liggande i ramminnet samtidigt som de drar igång ett spel.
Dessutom är spel ofta optimerade för vissa grafikkortsmängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

så blir det när man vill försöka köpa pr men egentligen bara vill sälja kort till miners!
med tanke på hur otroligt många kort dom säljer till miners så är det nog en extremt meningsfull lansering (för nvidia då dvs)

Precis. Det vore mer relevant att recensera hashrate och optimal effektförbrukning mellan de olika korten...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Diskutera gärna men diskutera sakligt och undvik personangrepp på meningsmotståndare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Detta kortet ska inte ens finnas.

3060 skulle ha 8GB, 3070 skulle ha 12GB och 3080 skulle ha 16GB.

Vad kommer härnäst? Ett 8800GTX med 24GB GDDR3X?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Detta kortet ska inte ens finnas.

3060 skulle ha 8GB, 3070 skulle ha 12GB och 3080 skulle ha 16GB.

Vad kommer härnäst? Ett 8800GTX med 24GB GDDR3X?

Vad är hashraten på kortet? Hur snabbt tjänar man in det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Precis. Det vore mer relevant att recensera hashrate och optimal effektförbrukning mellan de olika korten...

Ja finns några som gjort det, presterar tydligen likvärdigt med rx 6600 xt tror jag de va, som faktiskt ligger likvärdigt i pris så när det kommer till mining så är kortet faktiskt helt okej iom att korten inte är begränsade.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Vad är hashraten på kortet? Hur snabbt tjänar man in det?

1337 THash/s

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB