Andra M.2 SSDen hittas inte i diskhanteringen

Permalänk
Medlem

Andra M.2 SSDen hittas inte i diskhanteringen

Hejsan! har idag ett asus b550-f gaming moderkort. detta är mitt första bygge med, men när jag byggde denna så köpte jag ett nvme ssd som jag satte i m.2:2 på kortet, kommer inte ihåg varför jag inte satte den i m.2:1 men köpte ett likadant ssd för ett tag sedan och satte den då i den första. min fråga nu då är att jag får den inte till att funka. hittar den i bios och i enhetshanteraren men inte i diskhanteringen. i enhetshanteraren så har jag uppdaterat bägge 2 där det står att dom ska fungera.

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Avstängd

Vad säger diskpart om du skriver list disk?

Permalänk
Medlem

Förmodligen måste den initieras, skapa en ny volym i diskhanteraten.

Länk till inets guide:
https://www.inet.se/kampanj/6493/felsokning-ssd

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG STRIX B550-F GAMING |
HyperX Fury DDR4 2x16GB@3600MHz CL17 | ASUS TUF RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Kolla så den inte hamnat i en "lagringspool". Det hade min gjort så när jag aktiverade den där och sedan tog bort den dök den upp i enhetshanteraren.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av moloko:

Förmodligen måste den initieras, skapa en ny volym i diskhanteraten.

Länk till inets guide:
https://www.inet.se/kampanj/6493/felsokning-ssd

Detta löste allt, tack så mycket!

Men nu till en annan fråga som har kommit upp utav allt detta googlande.
M.2:1 om man använder den platsen så försvinner sata 5-6, det bryr jag mig inte så mycket om än tror jag.
M2:2 om den används så försvinner det en del av bandwith(tror jag det hette) som egentligen skulle användas till grafikkortet.
Är det då bättre att köra en i bara i M.2:1 och sen köra en vanlig ssd som jag monterar i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevo86:

Men nu till en annan fråga som har kommit upp utav allt detta googlande.
M.2:1 om man använder den platsen så försvinner sata 5-6, det bryr jag mig inte så mycket om än tror jag.
M2:2 om den används så försvinner det en del av bandwith(tror jag det hette) som egentligen skulle användas till grafikkortet.
Är det då bättre att köra en i bara i M.2:1 och sen köra en vanlig ssd som jag monterar i chassit?

Jag vet inte var du läst detta, men det stämmer inte med vad Asus själva skriver. Du har en PCIe x16-port för grafikkortet samt en M.2-port som båda är kopplade direkt mot processorn och inte delar bandbredd med något, men den andra M.2-porten delar däremot som du säger bandbredd med SATA 5/6. Så det finns inget sätt på det moderkortet att låna PCIe-banor från grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte var du läst detta, men det stämmer inte med vad Asus själva skriver. Du har en PCIe x16-port för grafikkortet samt en M.2-port som båda är kopplade direkt mot processorn och inte delar bandbredd med något, men den andra M.2-porten delar däremot som du säger bandbredd med SATA 5/6. Så det finns inget sätt på det moderkortet att låna PCIe-banor från grafikkortet.

Hittade det på reddit, men då kanske han hade fel då. M n då spelar det ingen roll vilken av dom jag har Windows på nu då som i nuläget är på den andra m.2 porten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevo86:

Hittade det på reddit, men då kanske han hade fel då. M n då spelar det ingen roll vilken av dom jag har Windows på nu då som i nuläget är på den andra m.2 porten?

Det är bara att kolla i manualen till moderkortet, där står inget om att den första PCIe-porten delar bandbredd med något annat (och sånt brukar de vara noga med att skriva ut).

M.2_1 kan i teorin vara snabbare eftersom M.2_2 måste dela på bandbredden mellan styrkretsen och processorn, men i praktiken lär det inte spela någon som helst roll.