Permalänk
Medlem

Köpråd. Samsung neo qled 8k

Har kollat i butik och bilden ser fantastiskt . Är det värt eller ska man vänta?
Sen 7 eller 8 eller 9 serien på dessa hur stor skillnad är det förutom priset?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Akarr:

Har kollat i butik och bilden ser fantastiskt . Är det värt eller ska man vänta?
Sen 7 eller 8 eller 9 serien på dessa hur stor skillnad är det förutom priset?

De stora grund frågorna är egentligen, behöver du 8K och vad ska du använda tvn till? Det kan spela roll beroende på vilken serie du då ska välja

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Förmodligen får du bättre bild till ett lägre pris om du köper en OLED-TV. Ser att 55-tummaren kostar 18 000. Du får en OLED55B1 t.ex. för 10 000. Spel kommer vara sega som sirap i 8K dessutom.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Akarr:

Har kollat i butik och bilden ser fantastiskt . Är det värt eller ska man vänta?
Sen 7 eller 8 eller 9 serien på dessa hur stor skillnad är det förutom priset?

Beroende på vilken modell du såg i butiken är bilden i första hand fantastiskt därför att det är bra TV-apparater och Samsung gör sina 8K-modeller i 9-serien till flaggskepp som har extra allt i fråga om bild och ljud. 7-serien är mer som vilken annan TV som helst fast med 8K-panel.

Skrivet av Scarabeo:

Spel kommer vara sega som sirap i 8K dessutom.

Måste inte rendera spelen i 8K bara för att man har en 8K-panel. Det fungerar självklart lika bra att rendera spelen i 4K eller 1080p etc. beroende på vad man har för spelkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Måste inte rendera spelen i 8K bara för att man har en 8K-panel. Det fungerar självklart lika bra att rendera spelen i 4K eller 1080p etc. beroende på vad man har för spelkälla.

Jag har testat att spela i 1080p på min BX och det ser verkligen inte bra ut, funkar bra för filmer och serier dock. Jag har dock kört utan DLSS/FSR så kan inte uttala mig om det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scarabeo:

Jag har testat att spela i 1080p på min BX och det ser verkligen inte bra ut, funkar bra för filmer och serier dock. Jag har dock kört utan DLSS/FSR så kan inte uttala mig om det.

1080p ser inte bra ut för dig (*) därför att du har fått chansen att jämföra med och spela renderat i 4K. Ifall du aldrig sett 4K-rendering innan hade du aldrig reagerat över hur 1080p ser dåligt ut. Snarare så att den stackare som innan fått nöja sig med max 1024x768 blir mäktigt imponerad av hur snyggt 1080p ser ut på din BX!

Ja, som det var för 15 år sedan när Full HD började komma. Fast alla klagade över att grafikkorten inte räckte till.

(*) LG:s spelläge adderar förvisso en del onödig kantskärpa som default och det kan faktiskt göra 1080p-renderade spel fulare än väntat eftersom varje native pixel också kapslas in med kantförstärkning vilket ännu mer stärker intrycket av pixelmosaik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1080p ser inte bra ut för dig (*) därför att du har fått chansen att jämföra med och spela renderat i 4K. Ifall du aldrig sett 4K-rendering innan hade du aldrig reagerat över hur 1080p ser dåligt ut. Snarare så att den stackare som innan fått nöja sig med max 1024x768 blir mäktigt imponerad av hur snyggt 1080p ser ut på din BX!

Ja, som det var för 15 år sedan när Full HD började komma. Fast alla klagade över att grafikkorten inte räckte till.

(*) LG:s spelläge adderar förvisso en del onödig kantskärpa som default och det kan faktiskt göra 1080p-renderade spel fulare än väntat eftersom varje native pixel också kapslas in med kantförstärkning vilket ännu mer stärker intrycket av pixelmosaik.

Jämför med min gamla Panasonic-plasma, på den såg spel väldigt bra ut i 1080p. Inte i närheten lika bra som 4K på min BX men betydligt skarpare än min BX när jag spelar i 1080p på den.

När det gäller filmer och serier ser jag faktiska ganska liten skillnad mellan 1080p och 4K men i just spel är skillnaden natt och dag. Hur kommer det sig, vet du vad det beror på?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scarabeo:

När det gäller filmer och serier ser jag faktiska ganska liten skillnad mellan 1080p och 4K men i just spel är skillnaden natt och dag. Hur kommer det sig, vet du vad det beror på?

Renderad och pixelbaserad grafik jämfört med avfilmad verklighet. Hjärnan hjälper dig att uppfatta ansikten som ansikten, växter och blad som växter och blad och så vidare. Ett spel i 720x480 ses nog som hoppöst gröt idag medan en DVD-film med samma pixelarea främst upplevs som lite mjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

De stora grund frågorna är egentligen, behöver du 8K och vad ska du använda tvn till? Det kan spela roll beroende på vilken serie du då ska välja

//Daniel

Titta på filmer och serier.

Samsung gillar jag för det är bättre ljusstyrka i den jämfört med min oled LG.

Sen vad jag förstår så är det 4k som den skalar upp till 8k eller?

Men tack för all feedback och gott nytt år.

Ska se vad det blir för TV när man inte kan bestämma sig.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Akarr:

Titta på filmer och serier.

Samsung gillar jag för det är bättre ljusstyrka i den jämfört med min oled LG.

Sen vad jag förstår så är det 4k som den skalar upp till 8k eller?

Samsungs tv-apparater brukar (generellt) ha väldigt bra ljusstyrka jämfört med konkurrenterna (främst för att de har Oled). Att de skalar upp från 4K till 8K är sanning med viss modifikation. Detta eftersom den skalar upp allt till 8K. Detta upplevs väldigt bra ibland och mindre bra andra gånger

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Nu köpte jag en Samsung Neo Qled 8K TV. från media markt.
QN800A 75"
Monterar upp den och startar så är den trasig. Ingen bild och spräckt skärm man kunde inte se att den var skadad innan man satte på den. Så jävla sur man blir..

Tyckte det var mysko med att det var tejpat upptill och media markt buntband runt tv.n såg ut som kartongen varit öppnad.

Nu ska man reklamera och vänta i dagar innan nåt händer.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Nu köpte jag en Samsung Neo Qled 8K TV. från media markt.
QN800A 75"
Monterar upp den och startar så är den trasig. Ingen bild och spräckt skärm man kunde inte se att den var skadad innan man satte på den. Så jävla sur man blir..

Tyckte det var mysko med att det var tejpat upptill och media markt buntband runt tv.n såg ut som kartongen varit öppnad.

Nu ska man reklamera och vänta i dagar innan nåt händer.

Hur gick det?
Fick du ny tv och hur är den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Hur gick det?
Fick du ny tv och hur är den?

Oj. Sorry för sent svar missade t
Svaret.

Ja åkte tillbaks och fick en ny direkt.. var inga problem tydligen väldigt vanligt att det händer på dom nya skärmarna enligt dem

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning