Datorn startar men inget visas på skärmen efter jag tagit bort kylaren

Permalänk
Medlem

Datorn startar men inget visas på skärmen efter jag tagit bort kylaren

Förlåt om detta redan besvarars
Jag tog bort kylaren för den vibrerade och lät jättemkt. Jag försökte skruva fast kylaren bättre men viste inte att det va nån sorts plast mekanik och inte nån skruv. Lång historia kort så lyfte jag lätt i kylaren och då släppte ett av hörnen lite och då startade datorn om men jag kunde inte skriva in lösenordet eller nått annat och kylaren ville inte sättas tillbaka heller så jag tog av den och när jag satte på datorn va den på 2 sekunder och startade om. Om och om igen.
Jag bestämde mig för att flytta ram minnet till B1 och nu startar den som om allt skulle va okej men får ingen bild på skärmen. Processorn blir varm och grafikkort och chassi fläktar går igång.

Vet inte vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Skriv gärna ut exakt vilka delar det handlar, är alltid ett bra första steg.

Kör du utan kylare nu? Kylare behövs för att ge trycka på processorn, utan den brukar inte datorn starta alls. Dessutom så kommer cpu överhetta inom någon minut utan kylare

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Okej. Jag är ny här så ursäkta min okunnighet.

Det handlar väl om processorn och kylaren och möjligtvis ram minnet eftersom jag fick ett bättre resultat när jag flyttade det från A1 till B1. Jag får samma resultat om ram minnet sitter i nån annan, det är bara A1 som gör att den startar om av sig själv var 2 sekunder.
Vad gäller processorn så va min tanke att den även utan kylare iaf skulle posta så ja kunde se att inget va trasigt.
Men du menar att det inte ger tillräckligt med tryck på processorn av bara klippet som håller den på plats?
Tror du att jag får igång den om jag sätter tillbaka kylaren med ny kylpasta (såklart)?
Vad tror du grejen med ram minnet beror på?
Edit: vill tillägga att jag bara haft på datorn i ungefär 30 sekunder just för att inte överhetta processorn.

Permalänk
Medlem

Hittat bild på ”skruvarna” till min kylare men vet inte hur ja lägger in bilder i inlägget.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@ForJims: Du får använda imgur eller liknande bilduppladdningstjänst och posta länken här.

Som tidigare skribent påpekade så är det svårt att ge dig hjälp utan att veta vad du har för hårdvara i datorn.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Postade datorn innan du tog bort kylaren?
Du bör absolut inte starta datorn utan kylaren på plats.
Ram minnet skulle jag inte hålla på att byta plats på i onödan för det är antagligen inte något fel där om det fungerade förut.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är: ASUS GLJ2CP
Ram minnet är 8 GB ddr4
Processorn är en intel i5 men är ute och handlar så kan inte säga exakt vilken modell. Detsamma gäller grafikkortet. Geforce nånting 3GB.
Återkommer med mer exakt info så fort ja kommer hem.

Tack för erat tålamod, jag är som ni kanske märkt ganska okunnig och jag uppskattar verkligen att ni vill hjälpa.

Permalänk
Medlem

Det behövs ofta ett visst tryck på cpu för att den ska få korrekt kontakt med moderkortet. Kylaren är alltså ofta en del av monteringen av cpu.

Du bör absolut inte starta även om det skulle vara tillräckligt tryck då den termiska massan är på tok för låg och du löper risk att permanent skada din cpu då det kan gå för fort för de inbyggda säkerhetafunktionerna.

Detta är så pass viktigt att många moderkort hindrar datorn från att starta om en cpu fläkt inte är inkopplad.

Med allt detta sagt, börja med att montera en cpu kylare

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på kyl massagen va tvungen att åka iväg igen så återkommer när ja satt tillbaka kylaren.

Tack för tipsen grabbar.

Permalänk
Medlem

Löste tyvärr inte problemet. Tog bort den gamla kylpastan med alkohol och la på ny när den torkat helt och monterade kylaren men samma problem kvarstår. Datorn startar men får ingen bild på skärmen. Har kollat alla sladdar för säkerhets skull och allt verkar va i sin ordning där.