Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Någon speciell anledning att de står på dygnet runt?

Japp, kom på att det faktiskt är 4 st. Den som står under tv:n är också igång.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Japp, kom på att det faktiskt är 4 st. Den som står under tv:n är också igång.

Låter som ett himla slöseri, särskilt nu när elpriserna är så höga.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Självklart kan man tycka det, men elbolaget ska ju ändå följa de lagar och regler som gäller för dom, 60-90 dagar innan avtalet går ut skall dom meddela att det löper ut.

Det hade ju även vart mycket lättare att hålla koll på om det stod på antingen fakturan eller portalen hos elbolaget, enda sättet att se det va att logga in på elskling....

Vad har du för elbolag? Jag har alltid fått påminnelse att avtal är på väg att löpa ut. Både från Fortum och från Vattenfall. Dessutom har det stått tydligt på fakturan hur länge mitt avtal löper.

T ex från min fakura från augusti:
"Ditt elavtal: Rörligt Rent elpris Villa 18 månader med Fossilfri el fr o m 1 maj 2020 t o m 31 oktober 2021. För information
om ditt elavtal gå in på fortum.se/mittfortum."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

I spel kan jag tänka mig att den drar ca 250 W eller något mindre (i SweClockers test drog 3060 Ti med hela systemet 285 W men då med en strömtörstigare CPU). Mycket av tiden blir det dock att t.ex. lyssna på musik eller surfa.

Vid vila ska den bara dra ca 35 W om man ska lita på SweClockers test. Enligt HWMonitor verkar det dock som den drar ca 80 W vid lätt användning om jag räknar ihop processorns och grafikkortets användning.

Högst förbrukning hade jag i januari och december där den landade på 124 kWh. Skulle jag förbruka så mycket varje månad skulle jag landa på strax under 1500 kWh på ett år.

35W drar den inte. Bara grafikkortet drar 35W i vila så din dator drar garanterat mer, processor, ssd, hårddisk mm. HWmonitor låter mer nära sanningen men det bästa vore om du köpte en elmätare på classe eller något även om de inte på långa vägar är perfekta. Billiga saker brukar inte mäta så bra.

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Bor för det mesta själv, i en trea dock. Är nog rätt sparsam med el men lagar lite mat och ugnen är på ibland hehe. Har lågförbrukningslampor, men ja har inga stora elslukare hemma, det hjälper också att vara lite kostnadsmedveten (snål). Betalar inte för varmvatten.

Hur mycket drar din dator och hur länge brukar du ha på den varje dygn genomsnitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Låter som ett himla slöseri, särskilt nu när elpriserna är så höga.

Det vet jag inte om det är. Är väl subjektivt.

Har servrar till minecraft, valheim, sql server, mysql, lite webbar, byggserver till jobb, homeassistant, etc. Och två NAS med 4 diskar i varje också. Tror det kanske rör sig om 800kr / månad.

Om det handlar om att spara pengar så finns där annat att göra. Nikotin, chips, spela mindre padel. Att spela en omgång padel ligger på 480kr, fast det delar man så klart med dem man möter. Men gör man det några gånger i veckan så blir det dyrt. Att spela 20 timmar i Valheim med sina barn är mycket billigare.

Edit: Btw, jag band mitt pris i Juli tror jag det var. Eller augusti. 60 51 öre tyckte jag var skitdyrt då, så jag band det bara i ett år.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det vet jag inte om det är. Är väl subjektivt.

Har servrar till minecraft, valheim, sql server, mysql, lite webbar, byggserver till jobb, homeassistant, etc. Och två NAS med 4 diskar i varje också. Tror det kanske rör sig om 800kr / månad.

Okej, låter som du ändå har en bra anledning att ha dem igång. Vet folk som bara låter datorerna stå på utan anledning vilket känns lite onödigt både för plånboken och miljön.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nätavgift påverkas inte av att elpriserna är dyra. Moms påverkas av elpriset men det är ju väntat.

Inte ens chans! Hur mycket förbrukar din dator? Har du mätt? Har du en laptop tror jag dig.

Ja nej det vet jag och inte det jag sa heller.. Menar att det är en av kostnaderna som är dyra mer än själva elen.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har du för elbolag? Jag har alltid fått påminnelse att avtal är på väg att löpa ut. Både från Fortum och från Vattenfall. Dessutom har det stått tydligt på fakturan hur länge mitt avtal löper.

T ex från min fakura från augusti:
"Ditt elavtal: Rörligt Rent elpris Villa 18 månader med Fossilfri el fr o m 1 maj 2020 t o m 31 oktober 2021. För information
om ditt elavtal gå in på fortum.se/mittfortum."

Svealands Elbolag, verkar vara mycket kritik mot dom nu och dom är på "svarta listan" hos konsumenternas elmarknadsbyrå.
Om man bara kikar google reviews så verkar man inte vara ensam med att inte få den infon :/

Håller på att byta nu men är fortfarande uppsägningstid till närmare slutet av Januari

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Dubbelt upp från november typ
Helt sjukt att det blir så här.
Och vad gör politikerna? Inget?
Alla dessa förbannade avgifter.

Samtidigt är det väl väl rätt att vi "rika" börjar bidra till välfärden (som det brukar låta om de som redan bidrar mest).

Skrivet av Paddglutt:

Trodde aldrig att man skulle behöva oroa sig om man kan hålla huset varmt och klara månaden, kan säga att våran elräkning kommer landa på ca 20.000kr för December månad, November slutade på ca 8K med ett pris på 181.5 öre/kwh + alla avgifter, samt en överföringsavgift på ca 3k

Vårt fasta avtal på 22 öre/kWh gick ut då och inte ett jävla ord från elbolaget om det.

Vi brukar runtom 3.5-4000 kWh under dom kallaste månaderna då vi bor på en liten hästgård.

Jag är i liknande sits. Har fryst under många dagar innan det fasta avtalet startade. Tre år för 75 öre/kWh känns rätt bra även om det svider med över 4000 kWh per månad.

Hur viktigt för husets välmående är det att ha värme? Har sutteränghus, kan man stänga av eller hålla rejält kallt i bastu, inneförråd, toalett, etc?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Ni verkar ha ett fast abonnemang och billig öre per kWh men inte ens chans att ni betalade 181 totalt för en månad. Du glömde nätavgifterna.

Jag hade inte med nätavgifterna, men det är ju liksom en annan räkning. Elräkningen för deccember var 181 kronor, nätavgiften betalar jag var tredje månad och den är i allmänhet högre än elräkningen, någonstans 700-900 för tre månader, mestadels för de fasta avgifterna förstås.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du förbruka så lite? Vad gör ni egentligen i era hem har på en lampa tittar upp på taket?

Inga konstigheter. Äger ingen frys, bara ett kylskåp (inställt på energisparläge). Använder aldrig - och då menar jag aldrig - spis/ugn för att laga mat (finner matlagning dekadent och totalt ointressant). Köpte en ny spis med keramikhäll 2014 och den är inte ens inkopplad. Det enda varma målet mat jag käkar dagligen tillagas i en mikrovågsugn, och vatten till té och kaffe bereder jag i en varmvattenkokare. I snitt används mikron och varmvattenkokaren 5-10 min/dag.

Oftast har jag helt nedsläckt i lägenheten, undantaget en sänglampa någon timme eller två om jag läser en bok eller en tidning innan läggdags.

En tv, mera precist en Sony Bravia 43" inköpt 2019, (var utan tv i över ett årtionde) brukar vara igång ett par timmar på kvällen.

Den enda prylen i mitt hem som kan göra ett märkbart avtryck på elförbrukningen är min speldator, men den används inte regelbundet. Ibland kan det gå veckor innan jag startar den. Huvudsakligen häckar jag framför en Mac Mini av äldre modell med tillhörande kringutrustning (bildskärm, hörlursförstärkare + DAC) som knappast kan förbruka många Watt.

När jag kryper till kojs på kvällen, runt 20:30-21:00, ser jag till att all hemelektronik är ordentligt avstängd. Bryter strömmen via några grendosor, så att ingenting befinner sig i standby.

Har alltid närt ett passionerat hat mot räkningar i stort, och elräkningen i synnerhet. Antagligen därför som jag är hyfsat noga med min elförbrukning. Och så är jag väl en rätt snål jävel också, lol!

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns väl ändå som om det är upp till dig att hålla koll på detta?

Ja de är väl så.
Men för mig iaf har de börjat tjata flera månader innan om det är dags att teckna nytt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

35W drar den inte. Bara grafikkortet drar 35W i vila så din dator drar garanterat mer, processor, ssd, hårddisk mm. HWmonitor låter mer nära sanningen men det bästa vore om du köpte en elmätare på classe eller något även om de inte på långa vägar är perfekta. Billiga saker brukar inte mäta så bra.

Hur mycket drar din dator och hur länge brukar du ha på den varje dygn genomsnitt?

Jag har ingen speldator, använder endast strömsnåla bärbara så det är väl när jag laddar dem. Kollar på oled tv då och då :-). Bor som sagt oftast själv och har koll att inget är på i onödan. Har inga servers eller andra prylar som drar el. Det är ett stillsamt liv haha. Badar badkar gör jag VARJE dag, minst en gång, håller tummarna att värden inte börjar ta betalt för varmvatten :-). Här är min förbrukning i år och pris per månad, GodEL :

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Låter lite väl lite har svårt att tro att du betalade så lite har du räknat med elnätsavgifterna? Eller kör du fast abonnemang?

Det är inkl elnätsavgifter. Rörligt avtal.

1.45:- var priset bara för elen, sen har jag 30 öre rabatt så betalade 1.15:-/kWh sen nätavgiften på det = 2.30:-.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aki04:

trodde aldrig i mitt liv att elen skulle bli en lyxvara i sverige men även den bubblan sprack. hör folk på jobbet och lite överallt prata hur oroliga dom är för kommande räkningar medan andra verkar ta det med ro, sitter still i båten och låtsas som ingeting, som om vi förtjänat detta på något sätt. en liten fråga bara : vad skulle ni tycka eller svara på om elräkningen skulle vara ca 20 000 varje månad ?

Hade liknande tanke, Sverige 2021-22, brist på el? Folk har låtit det gå så här lång då får man skylla sig själv.
Lägg då även på att många köpt en svindyr el-bil som lär inte varas billig att ladda. Dags att byta upp sig till en bensin/dieselbil kanske?

Permalänk
Medlem

Källbeskatta elen med alla avgifter (moms, elskatt, miljöavgifter, slutlagringsavgifter, mm) utom nätavgifterna. Då kan avgifterna bli lägre för vanliga kunder, medan utlandet och vissa storföretag tvingas betala mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det tror jag ingen vågar, det är ju som gjort för missförstånd.

Nordpool presenterar dagens medelvärde så du kan göra en uppskattning den vägen. Månadspriset är ett genomsnitt av de ingående dagarnas genomsnitt.

Kan så vara, får kolla på Nordpol iaf. Tackar för tipset!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är inkl elnätsavgifter. Rörligt avtal.

1.45:- var priset bara för elen, sen har jag 30 öre rabatt så betalade 1.15:-/kWh sen nätavgiften på det = 2.30:-.

Så hur mycket förbrukade du i kWh? Hur mycket betalade du för själva elfakturan och elnätfakturan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Hade liknande tanke, Sverige 2021-22, brist på el? Folk har låtit det gå så här lång då får man skylla sig själv.
Lägg då även på att många köpt en svindyr el-bil som lär inte varas billig att ladda. Dags att byta upp sig till en bensin/dieselbil kanske?

Mja, 1 mil är drygt 2 kwh, ca 4-5 kronor per mil som värst än så länge. Ganska långt från 18-20kr om du frågar mig..

Permalänk
Medlem

6700 landade det på totalt, nät+el. 1995 kWh.

Villa, 171 kvm, bergvärme. Fyra i hushållet. Dubbelt upp mot november

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Så hur mycket förbrukade du i kWh? Hur mycket betalade du för själva elfakturan och elnätfakturan?

352 kWh och betalade 812:-.

312:- nätavgift och 500:- elhandel.

Permalänk
Medlem

En bekants elräkning landade på 8000sek i villan. xD

Permalänk
Medlem

El december: 2414kr (3892 kWh). 3-årigt avtal som jag tecknade i oktober 2021.
Elnät och skatt: 2719kr
Totalt: 5133kr

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av SpaceAce:

7484:- för December, villa160kvm. 2020 kostade december 1946:-

God natt 😭

Fy satan så sjukt!

Gött man måste betala typ 1/3 av lönen till elen, något är extremt fel...
Min senaste var på 1200kr, men det är väldigt högt ändå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Förbrukning december 4056 kWh (var 2888 förra året).

EON (elnätsavtal)
Elnätsabonnemang månadsavgift 20A: 748kr
Elöverföring 22,20 öre: 900kr
Energiskatt: 1804kr.

Telinet (elhandelsavtal)
44.25 öre/kWh x 4056 kWh: 1794kr

Totalt: 5248kr

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mja, 1 mil är drygt 2 kwh, ca 4-5 kronor per mil som värst än så länge. Ganska långt från 18-20kr om du frågar mig..

8-9 kr milen betalar jag för bensin men så kör jag efter hastighetsbegränsningarna med massa puttare bakom mig som har råd att dra på.

Kollade min elförbrukning för november och 1 189 kWh KWh men luft/luftvärmepump i gammalt dragit hus. 2 Servrar som går 24/7 hjälper till med förbrukningen (130 Kwh/månad = 400 kr). Erkänner att Vattenfalls räkning gjorde att jag gick över budget den månaden och fick ta till sparpengar.

Skrivet av samurai:

Förbrukning december 4056 kWh (var 2888 förra året).

EON (elnätsavtal)
Elnätsabonnemang månadsavgift 20A: 748kr
Elöverföring 22,20 öre: 900kr
Energiskatt: 1804kr.

Telinet (elhandelsavtal)
44.25 öre/kWh x 4056 kWh: 1794kr

Totalt: 5248kr

Det var räkningen för November du fick från Telinet. Räkna med en högre räkning för december. 44.25 öre/kWh var billigt, är du ny kund med rabatt? Jag fick mycket högre 139,65 öre/kWh och betalade 1 709 kr + Vattenfall. Förbrukning (december) 1757 KWh

massa felskrivningar
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av samurai:

Förbrukning december 4056 kWh (var 2888 förra året).

EON (elnätsavtal)
Elnätsabonnemang månadsavgift 20A: 748kr
Elöverföring 22,20 öre: 900kr
Energiskatt: 1804kr.

Telinet (elhandelsavtal)
44.25 öre/kWh x 4056 kWh: 1794kr

Totalt: 5248kr

Mälarenergi tar 280 kr för 20A så EON va dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Det var räkningen för November du fick från Telinet. Räkna med en högre räkning för december. 44.25 öre/kWh var billigt, är du ny kund med rabatt? Jag fick mycket högre 139,65 öre/kWh och betalade 1 709 kr + Vattenfall. Förbrukning (december) 1757 KWh

Jag har fast pris. Det jag räknade på.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Mälarenergi tar 280 kr för 20A så EON va dyra.

Ja, verkligen! Synd att det inte går att byta

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Jag vill se vinstutbetalningarna som kommer göras av elbolagen sedan...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD